A Victory Lost (MMP)
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: A Victory Lost (MMP)
Pytaj śmiało. Jak będę miał wolną chwilę, odpowiem chętnie ;]
Istota tego systemu to zasięg sztabów - nie ma tutaj czegoś takiego jak sztywne przywiązanie konkretnej jednostki do konkretnego sztabu. Możemy aktywować wszystkie nasze jednostki w zasięgu czita wylosowanego sztabu. Dlatego kluczowe jest takie manewrowanie jednostkami, aby można było aktywować się nawet dwa i trzy razy w ciągu etapu. Jest to szczególnie ważne przy grze Niemcami.
Istota tego systemu to zasięg sztabów - nie ma tutaj czegoś takiego jak sztywne przywiązanie konkretnej jednostki do konkretnego sztabu. Możemy aktywować wszystkie nasze jednostki w zasięgu czita wylosowanego sztabu. Dlatego kluczowe jest takie manewrowanie jednostkami, aby można było aktywować się nawet dwa i trzy razy w ciągu etapu. Jest to szczególnie ważne przy grze Niemcami.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Re: A Victory Lost (MMP)
Tak to rozumiem....wiec aby aktywac posilki kolejnego etapuu..musze miec w zasiegu jakikolwiek sztab....dobrze rozumiem...niekoniecznie do tych jednostek..dzila to wiec podonie jakbym rozdzielall amuncje przed ofensywa..w Ardenach...hahha
Re: A Victory Lost (MMP)
Ale jak na moja znajomosc angielkiego,,poszlo mi calkiem niezle...bo znam wiele gier wojennych...polskich i niewiele musialem nowego czytac...
Re: A Victory Lost (MMP)
Nie rozumiem sformułownia zawartego w cytacie...wkleje może o co mi chodzi ...Apart from these peculiarities, the STAVKAand Manstein chits are
normal Command Chits. In particular, the Manstein chits are not
“one-shot” or “free.” Like all the other Command Chits, they are
available to be selected each turn once in play and count toward the
number of chits allowed each turn to the Axis player.
normal Command Chits. In particular, the Manstein chits are not
“one-shot” or “free.” Like all the other Command Chits, they are
available to be selected each turn once in play and count toward the
number of chits allowed each turn to the Axis player.
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: A Victory Lost (MMP)
"Oprócz tych wyjątków, czity Manstein i Stavka są zwykłymi czitami dowodzenia. W szczególności czity Manstein nie są "jednorazowe" lub "darmowe". Podobnie jak reszta czitów dowodzenia można je wybierać w każdym etapie, kiedy są dostępne i wlicza się je do liczby czitów, którymi dysponuje gracz niemiecki w danym etapie".
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Re: A Victory Lost (MMP)
w przypadku eliminacji odzialu odzialy pancerne wykonuja poscig od czego zalezy kiedy o 2 pola...? Bo wiem,ze piechota wykonuje poscig zawsze o 1.
2.W przypadku aktywacji Stavki.....aktywujemy wszystkie sztaby jednocześnie a te jeśli maja w zasięgu swoje jednostki mogą ruszać sie i atakowac...tak?
3. Czy sekwencja fazy wyglada tak ruch walka...poscig....? przyklad..bedac w strefie kontorli moge
a)od razu zaatakowac, b) wycofac sie wydajac 3PR i wejsc w ina strefe kontroli i dopiero zaatakowac...czy musze zaatakowac te odzialy ktore mam na poczatku w strefie? c) nie atakowac wcale...
zalezy to od mojej inwencji czy tez musze zawsze wybrac opceje a jako pierwsza...
2.W przypadku aktywacji Stavki.....aktywujemy wszystkie sztaby jednocześnie a te jeśli maja w zasięgu swoje jednostki mogą ruszać sie i atakowac...tak?
3. Czy sekwencja fazy wyglada tak ruch walka...poscig....? przyklad..bedac w strefie kontorli moge
a)od razu zaatakowac, b) wycofac sie wydajac 3PR i wejsc w ina strefe kontroli i dopiero zaatakowac...czy musze zaatakowac te odzialy ktore mam na poczatku w strefie? c) nie atakowac wcale...
zalezy to od mojej inwencji czy tez musze zawsze wybrac opceje a jako pierwsza...
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: A Victory Lost (MMP)
Zasada jest prosta - oddziały zmotoryzowane wykonują pościg maksymalnie o 2 pola, piechota o 1 pole. Pościg jest nieobowiązkowy.w przypadku eliminacji odzialu odzialy pancerne wykonuja poscig od czego zalezy kiedy o 2 pola...? Bo wiem,ze piechota wykonuje poscig zawsze o 1.
Tak.2.W przypadku aktywacji Stavki.....aktywujemy wszystkie sztaby jednocześnie a te jeśli maja w zasięgu swoje jednostki mogą ruszać sie i atakowac...tak?
Ruch wybranych jednostek, atak (dobrowolny, nie ma obowiązku atakowania wszystkiego w strefie kontroli), pościg. Atak i pościg są przeprowadzane dla każdej walki osobno. Można bez ruchu wykonać atak.3. Czy sekwencja fazy wyglada tak ruch walka...poscig....? przyklad..bedac w strefie kontorli moge
a)od razu zaatakowac, b) wycofac sie wydajac 3PR i wejsc w ina strefe kontroli i dopiero zaatakowac...czy musze zaatakowac te odzialy ktore mam na poczatku w strefie? c) nie atakowac wcale...
zalezy to od mojej inwencji czy tez musze zawsze wybrac opceje a jako pierwsza...
Ostatnio zmieniony wtorek, 14 maja 2019, 18:31 przez clown, łącznie zmieniany 1 raz.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Re: A Victory Lost (MMP)
Mam informacje z recenzji, ze pościg jednostek pancernych po wyeliminowaniu jednostki może też wynosić jeden i zależy od wyniku z tabeli walki... i nie wynosi zawsze 2? Gdzie mam to szukać w instrukcji, w którym podpunkcie?
- clown
- Général de Division Commandant de place
- Posty: 4423
- Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
- Lokalizacja: Festung Stettin
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: A Victory Lost (MMP)
Recenzje nie są zbyt dobrym źródłem informacji o przepisach. Sugeruję sprawdzić instrukcję, przepis 9.6.1
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2515 times
- Kontakt:
Re: A Victory Lost (MMP)
To zależy kto pisze recenzje i ile razy w nie grał oraz jak je pisze. Dawniej standardy w tym względzie były wyższe niż obecnie, zwłaszcza w przypadku recenzji w postaci filmików. Nie znaczy to oczywiście, że w recenzjach nie zdarzają się błędy.
•Non-mechanized combat units may advance one hex;
•Mechanized combat units may advance one or two hexes(even if the Defender retreated only one hex);
•HQs may advance with their stack (see 12.4).
Jeśli atakowany heks zostanie opróżniony w wyniku walki (oddziały obrońcy uciekły albo zostały wyeliminowane), atakujący może wykonać pościg o 1 albo 2 heksy:
- Jednostki niezmechanizowane mogą wykonać pościg o 1 heks;
- Jednostki zmechanizowane mogą wykonać pościg o 1 albo 2 heksy (nawet jeśli obrońca uciekł tylko o 1 heks);
- Sztaby mogą wykonać pościg ze swoimi stosami (zobacz 12.4).
Z 9.6.2 wynika, że jednostki zmechanizowane mają wybór czy ścigają o 1 czy o 2 pola. Podczas pościgu wykonujący go oddział ignoruje wrogie strefy kontroli (=> oznacza to, także że może przemieszczać się w jednej strefie kontroli wrogiego oddziału).
Z 9.6.3 wynika, że pierwszym heksem pościgu musi być atakowany heks. Nie ma żadnych ograniczeń pościgu z wyjątkiem terenu niedostępnego, heksów pokrytych wodą i wychodzenia za planszę. Jednostki zmechanizowane, które brały udział w walce, mogą wykonać pościg na różne pole (=> czyli mogą się rozdzielić w pościgu).
Punkt 9.6.4 przewiduje możliwość rozjeżdżania samotnych sztabów. Jednostka bojowa może wejść na takie pole w trakcie ruchu i wrogi sztab jest eliminowany.
Z 9.6.5 wynika, że jednostka zmechanizowana, która przekroczyła dużą rzekę przez krawędź niezawierającą mostu, jeśli to było jej pierwsze pole pościgu musi się zatrzymać i nie może wykonać pościgu dalej (na kolejne, drugie pole). Natomiast jeśli jednostka wykonała już pościg o 1 pole i miałaby następnie przekroczyć dużą rzekę przez krawędź niezawierającą mostu, to nie może wykonać pościgu na kolejne (drugie) pole, musi się zatrzymać przed rzeką.
To wszystkie przepisy dotyczące pościgu (podrozdział 9.6).
Fragment mojej recenzji "A Victory Lost" na temat pościgu:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
9.6.1 If an attacked hex becomes empty as a result of combat (the defending units either retreated or were eliminated), the attacking units may advance one or two hexes:Warner pisze:Mam informacje z recenzji, że pościg jednostek pancernych po wyeliminowaniu jednostki moze tez wynosić jeden i zalezy od wyniku z tabeli walki... i nie wynosi zawsze 2? Gdzie mam to szukac w instrukcji w ktorym podpunkcie?
•Non-mechanized combat units may advance one hex;
•Mechanized combat units may advance one or two hexes(even if the Defender retreated only one hex);
•HQs may advance with their stack (see 12.4).
Jeśli atakowany heks zostanie opróżniony w wyniku walki (oddziały obrońcy uciekły albo zostały wyeliminowane), atakujący może wykonać pościg o 1 albo 2 heksy:
- Jednostki niezmechanizowane mogą wykonać pościg o 1 heks;
- Jednostki zmechanizowane mogą wykonać pościg o 1 albo 2 heksy (nawet jeśli obrońca uciekł tylko o 1 heks);
- Sztaby mogą wykonać pościg ze swoimi stosami (zobacz 12.4).
Z 9.6.2 wynika, że jednostki zmechanizowane mają wybór czy ścigają o 1 czy o 2 pola. Podczas pościgu wykonujący go oddział ignoruje wrogie strefy kontroli (=> oznacza to, także że może przemieszczać się w jednej strefie kontroli wrogiego oddziału).
Z 9.6.3 wynika, że pierwszym heksem pościgu musi być atakowany heks. Nie ma żadnych ograniczeń pościgu z wyjątkiem terenu niedostępnego, heksów pokrytych wodą i wychodzenia za planszę. Jednostki zmechanizowane, które brały udział w walce, mogą wykonać pościg na różne pole (=> czyli mogą się rozdzielić w pościgu).
Punkt 9.6.4 przewiduje możliwość rozjeżdżania samotnych sztabów. Jednostka bojowa może wejść na takie pole w trakcie ruchu i wrogi sztab jest eliminowany.
Z 9.6.5 wynika, że jednostka zmechanizowana, która przekroczyła dużą rzekę przez krawędź niezawierającą mostu, jeśli to było jej pierwsze pole pościgu musi się zatrzymać i nie może wykonać pościgu dalej (na kolejne, drugie pole). Natomiast jeśli jednostka wykonała już pościg o 1 pole i miałaby następnie przekroczyć dużą rzekę przez krawędź niezawierającą mostu, to nie może wykonać pościgu na kolejne (drugie) pole, musi się zatrzymać przed rzeką.
To wszystkie przepisy dotyczące pościgu (podrozdział 9.6).
Fragment mojej recenzji "A Victory Lost" na temat pościgu:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
3) Możliwość wykonania jednostkami zmechanizowanymi pościgu o 2 pola i przemieszczania się w ramach tego pościgu we wrogich strefach kontroli (podczas kiedy piechota może ścigać tylko o 1 pole, wchodząc na heks zajmowany przed walką przez przeciwnika). W praktyce wygląda to tak, że jeśli oddział przeciwnika wycofał się np. o 1 pole (dość częsty rezultat), to pierwszym polem pościgu jednostki zmechanizowanej jest pole zajmowane przez przeciwnika, a następnie może ona wykonać pościg jeszcze o 1 pole, wychodząc na flankę bądź tyły oddziału albo wchodząc w lukę między pokonaną jednostką wroga a jej sąsiadem, która wytworzyła się po wykonaniu przez tą pierwszą ucieczki. Wraz z tym, o czym pisałem w punkcie 2, znakomicie oddaje to taktykę i sposób działania wojsk zmechanizowanych.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
-
- Général de Division
- Posty: 3945
- Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 409 times
Re: A Victory Lost (MMP)
Raleen, proszę Cię. Uczenie się zasad z recenzji to jakaś piramidalna bzdura. Zresztą szczegółowe opisywanie zasad w recenzji to totalna pomyłka.
AVL ma najprostszą możliwą instrukcję pośród gier wojennych. Warto ją po prostu przeczytać.
AVL ma najprostszą możliwą instrukcję pośród gier wojennych. Warto ją po prostu przeczytać.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
- Yautay
- Sergent
- Posty: 135
- Rejestracja: sobota, 20 marca 2010, 15:38
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Re: A Victory Lost (MMP)
Wtrącę się troszkę i przyznam że kiedy czytam recenzję w której tłumaczone są dokładnie zasady do gry. Zwyczajnie przewijam do ostatniego akapitu.
Recenzja to recenzja, a instrukcja to instrukcja. Tym niemniej coraz trudniej o dobrą recenzję - często zatem wracam do lektury Planszowego Weterana
Recenzja to recenzja, a instrukcja to instrukcja. Tym niemniej coraz trudniej o dobrą recenzję - często zatem wracam do lektury Planszowego Weterana
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43386
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3948 times
- Been thanked: 2515 times
- Kontakt:
Re: A Victory Lost (MMP)
RAJ, nikt nie mówi o przepisywaniu zasad w recenzji czy streszczaniu ich w całości. Wystarczy zajrzeć do mojej recenzji, którą wyżej zlinkowałem, by to stwierdzić jak ona jest napisana. Nie wspominałem też nigdzie o uczeniu się zasad z recenzji. Choć w moim przypadku mogę wskazać jeden wyjątek - recenzję gry "Britannia", na podstawie której sam odświeżam sobie czasem zasady tej gry. Jest niedługa, krótsza niż oryginalne przepisy, a jest w niej wszystko co w praktyce potrzebne.
Natomiast dobre i zarazem bardziej szczegółowe recenzje zawierają zwykle analizy jakichś pojedynczych przepisów, a w przypadku tej gry takim ważnym przepisem są zasady o pościgu jednostek zmechanizowanych, zwłaszcza to, że mogą one poruszyć się o 2 pola, nawet gdy przeciwnik wycofał się tylko o 1 pole i do tego całkowicie ignorując strefy kontroli. Tego typu rozwiązania nie są powszechne w grach, a zwłaszcza kiedyś nie były, powiedziałbym nawet więcej - w połączeniu z innymi regułami tej gry dużo wnoszą. Tak się złożyło, że akurat kolega miał wątpliwości co do zasad pościgu, które kiedyś pod tym kątem analizowałem, stąd też mu odpisałem.
Natomiast dobre i zarazem bardziej szczegółowe recenzje zawierają zwykle analizy jakichś pojedynczych przepisów, a w przypadku tej gry takim ważnym przepisem są zasady o pościgu jednostek zmechanizowanych, zwłaszcza to, że mogą one poruszyć się o 2 pola, nawet gdy przeciwnik wycofał się tylko o 1 pole i do tego całkowicie ignorując strefy kontroli. Tego typu rozwiązania nie są powszechne w grach, a zwłaszcza kiedyś nie były, powiedziałbym nawet więcej - w połączeniu z innymi regułami tej gry dużo wnoszą. Tak się złożyło, że akurat kolega miał wątpliwości co do zasad pościgu, które kiedyś pod tym kątem analizowałem, stąd też mu odpisałem.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Re: A Victory Lost (MMP)
Każda gra ma pewne smaczki tej są aktywacje, zasady pościgu, proste zasady... dlatego... tak wciąga.
Punkt 9.6.4 przewiduje możliwość rozjeżdżania samotnych sztabów. Jednostka bojowa może wejść na takie pole w trakcie ruchu i wrogi sztab jest eliminowany. Czy to oznacza..eliminacje sztabu? Jeśli stoi on samotnie... ja myślałem, że przesuwamy go o 4 pola... od miejsca, w którym stał....
Punkt 9.6.4 przewiduje możliwość rozjeżdżania samotnych sztabów. Jednostka bojowa może wejść na takie pole w trakcie ruchu i wrogi sztab jest eliminowany. Czy to oznacza..eliminacje sztabu? Jeśli stoi on samotnie... ja myślałem, że przesuwamy go o 4 pola... od miejsca, w którym stał....