Fields of Fire (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3186
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce

Fields of Fire (GMT)

Post autor: Arteusz » środa, 17 grudnia 2008, 12:52

Karcianka dla jednej osoby. Na motywach historycznych. Na razie (bo chyba będą dodatki, bo aż się prosi) są scenariusze do Normandii, Korei i Wietnamu.
http://www.gmtgames.com/p-111-fields-of-fire.aspx
http://www.boardgamegeek.com/game/22877

Zasady: http://www.gmtgames.com/fof/FoF-Rules-final.pdf

Przykładowe karty terenu do Normandii
Obrazek
Więcej opisów i zdjęć na podanych stronach.

Zapowiada się na lżejszą grę, ale po doświadczeniach z Manoeuvre, przypuszczam że może odnieść sukces. Mając takie auty (lekkość, szybkość rozgrywki i dla jednego gracza).
Poniżej zamieszczam link do zasad w polskiej wersji językowej. Tłumaczenie Szymona Koralewskiego. Mamy nadzieję, że niektórym ułatwi to zapoznanie się z tym tytułem.

Jeśli wyłapiecie jakieś błędy, to bardzo proszę o informację. Najlepiej na BGG, albo w tutaj. Będziemy poprawiać na bierząco.

https://www.boardgamegeek.com/filepage/ ... ku-polskim
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35413
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 61 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » środa, 17 grudnia 2008, 18:56

Karty wyglądają jak zdjęcia chociaż mało kolorowe - jednym może się spodobać, innym nie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3186
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Arteusz » środa, 17 grudnia 2008, 22:13

Po pobieżnym przestudiowaniu instrukcji zmieniam zdanie co do lekkości gry. To może być wymagający tytuł. Sama instrukcja ma 34 strony (wiem, że nie objętość jest ważna, ale może o czyms świadczyć) plus 60 stron scenariuszy.

Tak wygląda zawartość (zdjęcie z BGG)
Obrazek

A tak wygląda spis treści. Wklejam go, żeby pokazać zasób akcji jaki jest w grze zaimplementowany (np.: organizowanie ataku, rodzaj broni, komunikacja, transport, snajperzy, doświadczenie, promocje, misje nocne itd.)
1.0 Introduction 2
1.1 Concept 2
1.2 Components 2
2.0 Conducting A Mission 6
2.1 Choose A Campaign And Mission 7
2.2 Determine The Map Configuration 7
2.3 Task Organization 7
3.0 Sequence Of Play 8
3.1 Friendly Higher HQ Event Phase 8
3.2 Defensive Mission: Enem Activity Phase 8
3.3 Friendly Command Phase 9
3.4 Offensive Missions & Combat Patrols 9
3.5 Mutual Capture & Retreat Phase 9
3.6 Mutual Vehicle-airecraft Phase 9
3.7 Mutual Combat Phase 10
3.8 Clean Up Phase 10
4.0 Command & Control 11
4.1 Commands 11
4.2 Actions 11
4.3 Communcation 16
5.0 Movement & Terrain 18
5.1 Movement 18
5.2 Terrain 19
6.0 Infantry Combat 21
6.1 Combat Procedure 21
6.2 Weapon Types & Restrictions 21
6.3 Volume Of Fire (VOF) 22
6.4 Primary Direction Of Fire 23
6.5 Grenade Attacks 23
6.6 Concentrated Fire Attacks 24
6.7 Indirect Fire Missions 24
6.8 Ammunition 25
6.9 Combat Effects 25
7.0 Vehicles 26
7.1 Commands 26
7.2 Activating Vehicles 27
7.3 Movement 27
7.4 Transport 27
7.5 Vehicle Activation & Actions 29
7.6 Resolving At Combat 29
7.7 At Combat Results 29
8.0 Visiblity 30
8.1 Illumination 30
8.2 Night Observation 30
8.3 Smoke 31
9.0 The Enemy 31
9.1 Potential Combat 31
9.2 Generating Enemy Forces 31
9.3 Spotting 32
9.4 Enemy Activaty Checks 32
9.5 Mines, Booby Traps, & Claymores 33
9.6 Snipers 33
9.7 Leaders 33
9.8 Indirect Fire Spotters 33
9.9 Enemy Ammunition 33
9.10 Enemy Vehicles 33
10.0 Rallying, Reconstituting & Experience 33
10.1 Gaining Experience 33
10.2 Promoting Units 34
10.3 Replacements 34
10.4 Rotations 34
10.5 Multi-step Experience 34
11.0 Victory Conditions 34
11.1 Reattempting A Failed Mission 34
11.2 Relief For Cause 34
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Hudson
Lieutenant
Posty: 540
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:49
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hudson » niedziela, 21 grudnia 2008, 00:19

Komentarze na stronie GMT dot. instrukcji nie zachęcają do jej lektury. Podobno nieźle namieszali, pojawił się też postulat o podanie przykładu rozgrywki bo nijak nie wiadomo o co chodzi. I oto jest: http://www.gmtgames.com/fof/FoFExampleFinal.pdf
Podobno bardzo przydatny, ja na razie nie sprawdzę bo mam inną instrukcję do przestudiowania. W dodatku jestem pewien, że nie mając rozłożonej gry przed sobą nic z tego nie zrozumiem :oops:
Point d'argent, point de Suisse.
jarooth666
Caporal
Posty: 59
Rejestracja: środa, 14 maja 2008, 22:12
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: jarooth666 » wtorek, 23 grudnia 2008, 22:59

Witam
Wlasnie czekam na swoj egzemplarz tej gry ma byc w styczniu:( , gra jest nie dokonca "karcianka" , karty sluza jedynie jako teren dzialania kompanii i action deck do rozstrzygania dzialan. Zastrzezenia forumowiczow z BGG dotycza faktycznie komplikacji gry a wynika to z tego ze gra jest baaardzo szczegolowa i kladzie duzy nacisk na odtworzenie realiow , problemow i zjawisk towarzyszacych dowodzeniu kompania piechoty. Gra obejmuje trzy teatry dzialan i co za tym idzie kampanie, Normandia , Korea i Wietnam. Tworca gry to byly oficer US Marines wiec wiadomo skad ten realizm. Narazie jestem po lekturze instrukcji i jak dla mnie bomba. Napisze cos wiecej jak rozegram jakis scenariusz oczywiscie jak dostane swoj egzemplarz.
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3186
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Arteusz » środa, 24 grudnia 2008, 11:22

Z ciekawością poczytam jak się w to gra. Wygląda ciekawie. Mocno się zastanawiam nad kupnem.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Cezary29
Adjudant-Major
Posty: 321
Rejestracja: poniedziałek, 23 lipca 2007, 12:21
Lokalizacja: 3miasto
Kontakt:

Post autor: Cezary29 » sobota, 27 grudnia 2008, 00:37

jarooth666 pisze:Witam
Wlasnie czekam na swoj egzemplarz tej gry ma byc w styczniu:( , gra jest nie dokonca "karcianka" , karty sluza jedynie jako teren dzialania kompanii i action deck do rozstrzygania dzialan. Zastrzezenia forumowiczow z BGG dotycza faktycznie komplikacji gry a wynika to z tego ze gra jest baaardzo szczegolowa i kladzie duzy nacisk na odtworzenie realiow , problemow i zjawisk towarzyszacych dowodzeniu kompania piechoty. Gra obejmuje trzy teatry dzialan i co za tym idzie kampanie, Normandia , Korea i Wietnam. Tworca gry to byly oficer US Marines wiec wiadomo skad ten realizm. Narazie jestem po lekturze instrukcji i jak dla mnie bomba. Napisze cos wiecej jak rozegram jakis scenariusz oczywiscie jak dostane swoj egzemplarz.
Panie a gdzies pan to kupil cudo takie kura panie... a seri wrzuc jakies namiarki gdzie mozna nabyc rzeczony produkt...
________________________________
si vis pacem para bellum
_________________________________
jarooth666
Caporal
Posty: 59
Rejestracja: środa, 14 maja 2008, 22:12
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: jarooth666 » sobota, 27 grudnia 2008, 01:43

Nie chce robic tu zadnej kryptoreklamy. W jednym z szanowanych krajowych (bynajmniej przeze mnie napewno) sklepow internetowych z grami udalo mi sie zrobic zamowienie.
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3186
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Arteusz » sobota, 27 grudnia 2008, 13:17

jarooth666 pisze:Nie chce robic tu zadnej kryptoreklamy.
Jeżeli jakiś polski sklep się stara o klienta umożliwiając mu kupno nowości to podanie jego nazwy to żadna kryptoreklama, tylko wyróżnienie i powód do zazdrości dla innych sklepów. ;) A takie działania są tylko z korzyścią dla nas, graczy. Bo rozwija to konkurencję. Tak więc dawaj tą nazwę. :D
Swoją drogą grę można zamówić u wydawcy lub np. w jakimś amerykańskim sklepie.
Przykład http://www.thoughthammer.com/fields-of-fire-p-5982.html
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3186
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Arteusz » piątek, 6 lutego 2009, 22:23

Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3186
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Arteusz » czwartek, 12 marca 2009, 16:24

Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Ezechiel
Sous-lieutenant
Posty: 384
Rejestracja: sobota, 14 marca 2009, 08:40
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

AAR

Post autor: Ezechiel » sobota, 14 marca 2009, 09:21

Mój AAR z partii Fields of Fire. Galeria zdjęć związanych z raportem.

Rozgrywka trwała sześć godzin, głównie ze względu na konieczność doczytywania zasad. Następne misje zajęły mi jakieś cztery godziny.

W skrócie: Gra kładzie duży nacisk na dowodzenie i komunikację. Ważnym elementem każdej misji jest wybór środków komunikacyjnych (radia / telefony polowe) i zdefiniowanie zadań pirotechniki (race, flary, granaty dymne). Dodatkowo bardzo istotna jest struktura dowodzenia - np. pierwsza drużyna drugiego plutonu nie może być aktywowana przez dowództwo pierwszego plutonu.

Gra osadzona jest na szczeblu kompanii piechoty - w porównaniu z CoH czy CC:E większa jest rola wsparcia artylerii lub czołgów, podstawową treścią gry pozostaje natarcie plutonu / drużyny piechoty - dobrze oddana jest konieczność przygwożdżenia przeciwnika w celu zyskania swobody ruchu. Wbrew temu co napisano na początku tematu - esencją gry są żetony, karty wykorzystywane są jako teren lub jako surogat tabelek (a nie rozkazów jak w CC:E).

Druga rzecz na którą warto zwrócić uwagę to fakt, że w pudełku znajdują się karty, żetony i zasady umożliwiające rozegranie bitew w trzech konfliktach (Druga Wojna, Korea, Wietnam).

Obecnie powstaje pełnowymiarowa recenzja, pewnie będzie nawet ramka "Okiem Narzeczonej" - dam Wam znać jak coś upichcę.
Awatar użytkownika
Arteusz
Praetor
Posty: 3186
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 16:17
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Arteusz » sobota, 14 marca 2009, 10:30

Wrzuć linka do recenzji jak powstanie. Chyba większość chętnie poczyta.
Moje gry
Szlachectwa nie nabiera się przez urodzenie, ale przez czyny.
"Moim obowiązkiem, jako patrioty, nie jest umrzeć za swój kraj, ale sprawić, żeby wróg oddał życie za własny".
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35413
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 61 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » poniedziałek, 16 marca 2009, 13:48

Przeczytałem uważnie, nie do końca zakumałem tylko z tekstu co znaczy "zajumać", ale poza tym wszystko jasne. Jestem po nie tak dawnej lekturze jednej z książek Svena Hassela, pisanych właśnie w tym stylu, jest tam też bohater, który nazywa się "Stary" (choć to niezbyt oryginalne określenie, chyba). Forma oryginalna, sam ciekaw jestem na ile się przyjmie i będziesz to kontynuował. Mi się podobało.

Bardzo dobre jest to, że przy okazji wprowadzasz w realia, nazwijmy to wojskowe, że pośrednio można się z tego tekstu dowiedzieć, co to jest drużyna, że wchodzi ona w skład plutonu, jak to było z przydziałem bazuk (bazook) itd.

Z samej gry ciekawią mnie natomiast kwestie łączności i jak to zostało tam rozwiązane. Na naszym forum dyskusji o oddaniu w grach dowodzenia i łączności było kiedyś sporo, choć zwykle dotyczyło to wyższego szczebla, tak że sądzę, że pokazanie tego bliżej, na niższym szczeblu może być ciekawe.

Z chęcią poczytam recenzję, gdy się pojawi.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Ezechiel
Sous-lieutenant
Posty: 384
Rejestracja: sobota, 14 marca 2009, 08:40
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Ezechiel » poniedziałek, 16 marca 2009, 14:36

1. "Zajumać" znaczy to samo co "podwędzić" "podharcerzyć" lub "ukraść".

2. Stary nie miał być oryginalny. Celowo nawiązałem do konwencji tego typu utworów - "Stary" pojawia się wszędzie - od Fiedlera po Buchheima.

3. Celowo tłumaczyłem realia wojskowe językiem cywilów - Czytacze działu planszówek to raczej eurogracze i/lub erpegowcy.

4. Na recenzję będzie trzeba chwilę poczekać - na razie jestem w połowie Normandii. Aby móc ją uczciwie napisać muszę jeszcze chociaż raz zagrać w scenariusz w Korei (walka przeciwko czołgom) i w Wietnamie (wsparcie lotnicze i współdziałanie ze śmigłowcami). Bez znajomości tych elementów nie umiem ocenić stopnia dokładności odwzorowania działań pojazdów.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”