Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Warner » środa, 28 grudnia 2011, 12:30

Witam wszystkich.
Jestem tu nowy na tym forum chodź z tematem gier strategicznych jestem obeznany od początku. W ostatnim czasie postanowiłem coś zrobić w tym temacie i robię coś by Ardeny 1944 stały się bliższe historii i realiów topograficznych wprowadzając zmiany jedynie w ustawieniach co do aktualnej planszy by nie robić drugiej oraz wyliczam współczynniki co do wyliczenia wymiernej siły PS oddziałów.
Dodatkowo pojawiły się błędy w uzupełnieniach amerykańskich oraz ich wejścia na planszę np. III KA winien pojawić się 22.12. a pojawia się wg TiS 20.12. Czekam na inne opinie odnośnie tej gry.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37372
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 529 times
Been thanked: 335 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Raleen » środa, 28 grudnia 2011, 13:07

Witaj na forum!
To dobrze się składa, że ten temat Cię zainteresował. Ja swego czasu popełniłem porównawczą recenzję gry w obu wersjach (Dragona i TiS):
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Aczkolwiek skupiłem się akurat na zasadach i innych kwestiach, myślę, że także ważnych.
Natomiast jak już rozmawiamy o rozstawieniu, podobno plansza, zwłaszcza w nowej edycji, dość mocno odbiega od rzeczywistości pola walki i nad tym chyba w pierwszej kolejności należałoby popracować, czyli najlepiej po prostu zrobić nową planszę. Jeśli piszesz o "realiach topograficznych", to tych nie da się zmienić samymi zmianami rozmieszczenia oddziałów.
Myślę, że dobrze by było gdybyś miał możliwość porównania gry do "Ardennes '44" GMT - przejrzyj u nas ten wątek, tam jest też trochę zdjęć z rozgrywek:
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f=40&t=1696
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Mariusz
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 658
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:53
Lokalizacja: Warszawa/Bruksela
Has thanked: 16 times
Been thanked: 6 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Mariusz » środa, 28 grudnia 2011, 16:22

Warner, a coś jeszcze znalazłeś, tzn. jeszcze jakieś błędy w ustawieniu, czy tylko ten III KA?
Warner pisze:oraz wyliczam współczynniki co do wyliczenia wymiernej siły PS oddziałów.
Wydaje mi się, że w grze przydałoby się po prostu morale i oddzielenie go od siły. Ale to tylko takie moje skromne zdanie.
I jeszcze jedno pytanie: udało Ci się zagrać już z tą zmianą i jakich opinii o grze oczekujesz, bo tutaj znajdziesz ich mnóstwo na forum.
Alea iacta est.
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Warner » czwartek, 29 grudnia 2011, 08:53

Każdej opinii. Szczególnie danych czy odziały III KA weszły do akcji 22.12. Grałem już z swoim ustawieniem przedstawia się moim zdaniem bliżej historii. Na odcinku 5 Armii Pancernej silnie przełamanie no i okrążone pułki 106 DP. Ponadto utkwienie 326 i 272 prawie na pozycjach oraz wiele innych nowych rzeczy.
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Warner » czwartek, 29 grudnia 2011, 09:02

Czy ktoś mógłby mi wysłać skan tej mapy z GMT oraz składy dywizji z PS oraz tor uzupełnień celem dalszej pracy.

Co oznaczają rezultaty w tabeli walki w GMT Ardeny..dzięki za odpowiedź.

Jak przebiega rozgrywka w tej grze tury, obliczanie starć,ostrzał artylerii, ruchy, straty na czym opiera się mechanika gry GMT Ardeness?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37372
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 529 times
Been thanked: 335 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Raleen » czwartek, 29 grudnia 2011, 18:02

Powinny być zdjęcia albo skany na BGG, ponadto są w temacie, który zlinkowałem.
Tutaj link do BGG, gdybyś nie mógł trafić:
http://boardgamegeek.com/boardgame/7858/ardennes-44
Sporo jeśli chodzi o mechanikę opisałem w linkowanym wcześniej wątku.

Ruchy są zasadniczo naprzemienne, z tym, że pewne zamieszanie wprowadza faza nocna, kiedy to kolejność ruchów jest odwrócona. W każdym razie nie ma aktywacji. Szczegóły znowu - w linku wcześniej wspomnianym.
Artyleria - rzuca się na efekt wsparcia, może dodać modyfikator, może całkowicie zatrzymać atak jak się dobrze rzuci.
Starcia - stosunki sił, modyfikatory, czasami mnożniki siły.
Straty - poziomy sprawności bojowej.
Ogólnie spróbuj jednak przejrzeć temat o grze, po prostu nie chce mi się pewnych rzeczy jeszcze raz przepisywać, które tam są lepiej wyjaśnione (na pewno o tyle lepiej, że gdy to pisałem, byłem na bieżąco z grą). Wtedy byśmy dyskutowali o konkretach, a nie na zasadzie "napisz mi wszystko co wiesz o..." :) .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Warner » piątek, 30 grudnia 2011, 07:52

Dzięki za odpowiedź. Mapa jest bliższa mapie którą zrobiłem. Mam pewne wątpliwości co do PS w jednostkach. A ile PSB ma np pułk piechoty?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37372
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 529 times
Been thanked: 335 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Raleen » niedziela, 1 stycznia 2012, 20:49

Pułk piechoty ile ma PSB - zasadniczo jednostki mają 2, ale tam niektóre bataliony Amerykanów są na początku samodzielne, bo zaczynały osobno. Głównie te oddziały na pierwszej linii. Po prostu takie było historyczne ustawienie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Warner » wtorek, 3 stycznia 2012, 08:51

To bataliony mają u Amerykanów po 2 PS. Patrzyłem na forum i nadal nie mogę znaleźć jak wygląda walka.
Sumujemy siłę dzielimy przez sile obrońcy modyfikator za artylerie.. i co dalej. Bo jak widzę ważne tu są ruchy strategiczne gdyż stoją na mapie i nie uczestniczą w walce odziały 1 SS i 12 SS.
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Warner » wtorek, 3 stycznia 2012, 08:56

Będę robił swoja mapę gdyż podstawowym błędem na mapie TiS są błędy w naniesionej mapie szczególnie jej północnej części poczynając od Losheim. Siła oddziałów jest już bliższa realiów i nie ma co zmieniać.
A jeszcze pytanie do gry GMT Ardeness.
Jak czytać wyniki z tabeli nie ma dokładnego słownika i nigdy nie grałem w tą grę .
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37372
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 529 times
Been thanked: 335 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Raleen » środa, 4 stycznia 2012, 15:02

Żeby nie mieszać, to o Adrenach GMT dyskutujmy może w wątku poświęconym tej grze. Poza tym, tak jak Anomander zauważył, ponieważ zadajesz pytania szybciej niż nadążamy odpowiadać, i to w ilościach hurtowych ;) jak już sugerowałem, spróbuj się zapoznać z instrukcją zachodnich Ardenów, myślę, że dowiesz się z niej więcej, a na forum uściślalibyśmy tylko pewne kwestie/wątpliwości.

To ja teraz zapytam, żeby nie robiła się to jednostronna dyskusja: na czym się opierasz planując (jak rozumiem) własną wersję planszy?

Poza tym, życzę Ci powodzenia i dobrze gdyby różnego rodzaju błędy zostały poprawione (te, które rzeczywiście w tej grze są), aczkolwiek TiS nie zawsze jest do takich działań skory. Do tego ostatnio wydaje gry, które tych błędów zawierają także dużo, np. "Kursk 1943" - w porównaniu z tą grą "Ardeny", zarówno te stare, jak i nowe, wypadaj jako gra mimo wszystko poprawna. Zachowany jest przynajmniej ogólny sens tej operacji, kierunki natarcia nie są zasadniczo wypaczone. Jak wspomniałem - piszę na poziomie bardzo ogólnym. Inna sprawa, że współpraca z tym wydawcą różnych osób w przeszłości układała się, mówiąc eufemistycznie, różnie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Warner » wtorek, 10 stycznia 2012, 07:57

Plansza jest w większości ok. Błędy pojawiają się w północnej części planszy. Przesunięcia dotyczą rejonu skrzyżowania Losheim. Zmiany polegałyby na narysowaniu kilku ważnych dróg oraz bliższym prawdy ustawieniu jednostek amerykańskich. Gra Kursk też nie jest wolna od błędów na pewno na kierunku 40 Armii, ale to chyba jedyny błąd. Plansza nie jest tak zróżnicowana jak w Ardenach przez co mechanika gry jest ok.

Odnośnie mapy to szkice z książki Quariego oraz inne szkice, nie mam dostępu do map z 1944. Ale nawet na takiej podstawie można stwierdzić, że pewne rozmieszczenie dróg oraz jednostek nie jest prawidłowe historycznie.
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Warner » wtorek, 10 stycznia 2012, 09:25

Uwagi co do gry TiS wg. pasów natarcia armii niemieckich
Pas działania 7 Armii:
1. Rozmieszenie na planszy 8/4 DP ( nie brał on udziału w żadnej fazie bitwy) , niewłaściwe rozmieszenie 9 CCA,
niewłaściwe rozmieszczanie 352 VGD, jeden z pułków 5 D.Spad niewłaściwie rozmieszczony, 406 VAK wchodził w skład wsparcia 85 KA, uwagi co do PS artylerii( w większości przewartościowane)
Pas działania 5 Armii:
1. Niewłaściwe rozmieszczenie 116 D.Panc, 560 VGD, 112 pp/28 DP, 62 VGD, 18 DVG to dłuższa historia , 244 BDS w okolicach Losheim,
Pas Działania 6 SS;
2. Niewłaściwe rozmieszczenie 14 kaw, 394pp,393pp , 2 DP to trzeba się zastanowić, gdyż wg wielu źródeł atakowała na Warschleid, 277 DVG, dodatkowo w grze winna być 4 BMR jako wsparcie I K SS, rozmieszenie 326 DVG i 272 DVG która wg mnie powinna znajdować się poza mapą ponadto 85 i 89 DP poza mapą.
Może jeszcze coś mi umknęło pisze teraz z pamięci bez podręcznych zapisków.
Czekam na wpisy może ktoś ma inne uwagi odnośnie rozmieszenia nie samej mapy bo tą należałoby jednak zmienić. Wprowadzając nowe rozmieszczenie można rozegrać na tej planszy bitwę bliższą historii.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37372
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 529 times
Been thanked: 335 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Raleen » wtorek, 10 stycznia 2012, 11:42

Warner pisze:Gra Kursk też nie jest wolna od błędów na pewno na kierunku 40 Armii, ale to chyba jedyny błąd.
Tutaj masz trochę mapek dot. rozstawienia pod Kurskiem i polecam cały wątek:
http://strategie.net.pl/viewtopic.php?f ... &start=135
Zaciekawiły mnie też Twoje opinie swego czasu nt. gry.
Warner pisze:Plansza nie jest tak zróżnicowana jak w Ardenach przez co mechanika gry jest ok.
No właśnie, rzecz w tym, że nie do końca, delikatnie mówiąc.

Żeby nie mieszać, gorąca prośba - o Kursku piszmy w tamtym wątku.

Postaram się zmobilizować Andrzeja, to w najbliższym czasie będziesz miał trochę danych dot. Arden.

PS. Scalam trochę Twoje posty, bo piszesz wiele postów jeden pod drugim, i to w dość krótkich odstępach czasu. To tak gwoli informacji tylko, żebyś nie był zaskoczony, że coś nagle zniknęło.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Warner
Caporal
Posty: 56
Rejestracja: środa, 28 grudnia 2011, 12:19

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Warner » wtorek, 10 stycznia 2012, 20:30

Czekam na jakieś mapy Arden...mam dużo rzeczy opracowanych min. nowe PS dla artylerii parę pomysłów na nowe metody walki np w kolumnie.Chcę żeby duża część graczy wykorzystując ta plansze z TiS zagrało w Ardeny bliższe historii i bliższe pozycjom wyjściowym. NP 501 SS brał już udział w bitwie 16.12. Rozegrałem już wersję testową gry z tym ustawieniem. Mam prośbę czy ktoś mógłby przetestować ustawienie do gry w szerszym gronie i czekam na opinie i pytania. W tej kwestii pod względem mechaniki tej konkretnie gry oraz rozmieszczenia jednostek wiem dużo może nie wszystko.
Rozmieszczenie jednostek można nie zmieniając mapy zrobić w jeden tylko sposób uwzględniając jak i gdzie jednostki atakowały.Np w TiS 62 atakuje kilka pól niżej niż historycznie..podobnie 14 kaw znajduje się w TiS jako odwód a tymczasem przyjęła uderzenie oddziałów z 18, 3 Spad, 1SS.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”