[B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Kamil
Praporszczik
Posty: 330
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

[B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Kamil »

Jestem właśnie po swojej pierwszej grze w "Tygrysy" - jak wrażenia?

Najpierw mapa.

bardzo dobra - jedna z najlepszych jeżeli nie najlepsza, jaką widziałem w grach B 35. W końcu widać że miasto jest naprawdę dużą aglomeracją ( Charków zajmuje ok 10 heksów), odwzorowanie terenu także jest dobre- czytelne i estetyczne. Bardzo dobrze prezentuje się sieć dróg.

Żetony

zasadniczo bez zarzutu, sztancowane żetony, brak jest pomyłek w współczynnikach - przynajmniej nie zauważyłem jeszcze :D

Grywalność

Gra się bardzo przyjemnie - gra oddaje bardzo dobrze różnice między Armia Czerwona a Wehrmachtem. Taktyka tej pierwszej opiera się przede wszystkim na przewadze ilościowej - natomiast grając Niemcami trzeba cały czas dążyć do jak najmniej szablonowych ruchów. Celem gry jest opanowanie/obronienie Charkowa i Biełogrodu. W zasadzie nie jest to proste zadanie, zarówno obrona jak i atak wymagają dużo inwencji, szczęścia i przemyślanych ruchów.
Mogę powiedzieć że gra jest bardzo wciągajaca i chyba jest jedna z najlepszych produkcji w systemie B 35.

Recenzja gry na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Ostatnio zmieniony niedziela, 27 lutego 2011, 21:28 przez Kamil, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Kamil
Praporszczik
Posty: 330
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Kamil »

A znalazłem juz pare braków w grze :( po pierwsze- zła numeracja batalionów saperów w dywizjach radzieckich- komuś się nie chciało po prostu poszukać i bat saperów mają numery od numerów dywizji do których przynależą :!: Po drugtie brak jest jakichkolwiek sztabów armii po stronie Radzieckiej- wydawca tłumaczy się że wszystko jest tak przemieszane że nie ma to żadngo znaczenia-no... nie wydaje mi się- nawet jeżeli brać pod uwagę przepisy o zaopatrzeniu... A i 253 DS ma pułk artylerii o takim numerze który nigdy nie wchodził w jej skaład. To narazie tyle- mam nadzieje że więcej nie znajde nic- bo gra jest fajna :D
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Wydawca najprawopodobniej nie mógł dotrzec do źródeł albo nawet nie szukał tych numerów do poszczególnych jednostek. Ale że z armiami nie mógł zlokalizowac to się dziwię. Armia to chyba dosc duża jednostka, nie powinno byc aż tak dużych problemów :D Bataliony to rozumiem.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Kamil
Praporszczik
Posty: 330
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Kamil »

Ustalenie tych batalionów to pół godziny pracy :!: Dla mnie ich brak to efekt tak charaktyerystycznego dla TiS robienia wszystkiego na szybko :!: To samo tyczy się tego co uczyniono z armiami- brak tych sztabów jest dla mnie zupełnie niezrozumiały :!:
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Post autor: Teufel »

No właśnie mnie też denerwuje chroniczny brak sztabów armii w systemie b-35 to samo w Falaise jest.
Mimo wszystko jestem ciekaw tej pierwsze poważnej gry o froncie wschodnim w tym systemie. Chętnie zagrałbym Rosjanami, Kamilu jak oceniasz możliwości obydwu stron? Czy jest ich nawał? Bo skoro w grze jest 240 żetonów, w tym 5-6 całych dyw. niemieckich, to Rosjanie jakiejs wielkiej przewagi chyba nie maja...
Awatar użytkownika
Kamil
Praporszczik
Posty: 330
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Kamil »

Rosjanie majo ok 15 dywizji jedną brygade NKWD:D trzy Korpusy pancerne, i korpus kawalerii a dotego trzy brygady artylerii przeciwpancernej
któresą naprwde groźna bronią przy WO:!: Tak że siły są wyrównane. Jak grałem to Niemcom nie udało sie dotrzec nawet do Charkowa(ja grałem Rosjanami :D ) Moim zdaniem Niemcy maja trudniejsze zadanie bo na plansze wchodza dodatkowo dwie ich dywizje - 320 DP i Grossdeutschland (nie wiem co z 168 DP która jest w żetonach - natomiast w żadnym scenariuszu nie wystepuje- a wydawca jakoś nie chce odpowiedziec na moje pytanie co z tym zrobić :!: ) i to w momencie kiedy pozostałe cztery dywizje sa juz wyczerpane. Zasadniczo grajac Niemcami trzeba sie bardzo spieszyć- mój przeciwnik nie potrafił tego zrobic wiec sie nie przebił do Charkowa :D Natomiast zdobycie Biełogrodu wydaje mi sie bardzo trudnym zadaniem :!:
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Post autor: Teufel »

168 dywizja była daleko na zachód od mapy gry w momencie kontrataku (za 167 i 320 DP), ale z tego co widze na mapach to potem podeszła wraz z GD. Wiec moze walczyła o Biełgorod? Drąż ten temat na tisie bo też jestem ciekaw.
Czy w grze są GD i 11 pancerne u Niemców?
Gwardyjskie dywizje są batalionowe czy pulkowe, tak jak zwykle u Rosjan?
Awatar użytkownika
Kamil
Praporszczik
Posty: 330
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Kamil »

Jest GD i jest 11 DPanc- alę ta druga sobie nie pograsz :D Natomiast wszystkie dywizje RKKA są w skali pułku przy czy gwardyjskie maja wiecej PS i tyle :D Gra jest warta swoich pieniędzy moim zdaniem, oczywiście jeżeli ktoś lubi B 35 :D
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Post autor: Teufel »

No to jak są i sobie nie pogram? I jeszcze ten wielce znaczący usmiech...
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Jakąś propagandę tu szerzycie :wink:
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Kamil
Praporszczik
Posty: 330
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Kamil »

Fakt ja to sie troche czuje jak jakis akwizytor :D wiec basta :D
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Panzerfana jeszcze trzeba przepytac bo on się przecież przy tym sporo udzielał, co pewnie i zaowocowało pozytywnie, z tego co piszecie :) .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Kamil
Praporszczik
Posty: 330
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Kamil »

Mi też się wydaje że udana gra to w dużej mierze jego zasługa.
Panzerfan

Re: Tygrysy w śniegu

Post autor: Panzerfan »

Oto komentarz dotyczący jedynej rzeczy którą robiłem do Tygrysów... czyli mapy :wink: , i z tego jestem zadowolony ze tak została odebrana. Dzięki.
Kamil pisze:Jestem właśnie po swojej pierwszej gzre w "Tygrysy" - jak wrażenia??

Najpierw mapa.

bardzo dobra - jedna z najlepszych jeżeli nie najlepsza, jakią widziałem w grach B 35. W końcu widać że miasto jest naprwde dużą agloneracją ( Charków zajmuje ok 10 heksów), odwzorowanie terenu także jesy dobre- czytelne i estetyczne. Bardzo dobrze prezentuje się sieć dróg.


Co się tyczy przepisów i struktur to nie miałem wpływu na ich wykorzystanie, mimo tego że to właśnie moje oob, prawdopodobnie w dowolny sposób zostało uwzglednione w grze.
Mam tylko nadzieje że dzięki temu, w końcu w grze w systemie B35 są uwzględnione autentyczne KG, jednostki korpuśne oraz armijne :twisted: :twisted: .
Awatar użytkownika
Kamil
Praporszczik
Posty: 330
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: Kamil »

No i kolejna niedoróbka w "Tygrysach" - tym razem chodzi mi o 17 B NKWD - w grze ma ona 4 bataliony pomunerowane od I do IV. Natomiast na prawde miała ona pięć batalionów o troche innej numeracji :D Skład Brygady wrzuce w struktury wieczorem jak wróce w pracy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”