[B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
SPIDIvonMARDER
Hauptmann
Posty: 766
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 10:37
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: SPIDIvonMARDER »

Obydwa scenariusze do recenzji rozegrałem szybko. W pierwszym Niemcy uzyskali strategiczną przewagę już chyba w 3-4 etapie, więc honorowo pobawiliśmy się jeszcze w kilka kolejnych, a kolejny scenariusz przegraliśmy chyba z 5 dni, nim Rosjanie stwierdzili, że mają dość.
Lukdeath
Chasseur
Posty: 11
Rejestracja: wtorek, 5 maja 2020, 16:00
Has thanked: 2 times

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Lukdeath »

Witam po 20 latach zapragnąłem odświeżyć pamięć jak to przyjemnie grało się kiedyś w gry wojenne na heksach i zakupiłem Tygrysy w śniegu, i teraz pytanie może ktoś ma wykaz żetonów pomocniczych potrzebnych do tej gry? Widzę że instrukcja systemowa ich wymaga, a niestety w pudełku z grą ich nie było..., dodano w zamian 3 ulotki reklamowe TiSu, chyba że z tego mam je zrobić..., mam kilka pól minowych i trochę żetonów fortyfikacji ze starych dragonowskich Szczurów Pustyni, to wykorzystam, co tam jeszcze jest potrzebne? Są jeszcze jakieś specjalne żetony potrzebne do rozgrywki? Nie mam zamiaru kupować np. Bitew II wojny i liczyć na to że tam będą.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3968 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Raleen »

Ja bym spytał wydawcy przede wszystkim. Zawsze jakieś wkładki do tych gier były zawierające umocnienia polowe i właśnie pola minowe.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Lukdeath
Chasseur
Posty: 11
Rejestracja: wtorek, 5 maja 2020, 16:00
Has thanked: 2 times

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Lukdeath »

Raleen pisze: wtorek, 5 maja 2020, 17:44 Ja bym spytał wydawcy przede wszystkim. Zawsze jakieś wkładki do tych gier były zawierające umocnienia polowe i właśnie pola minowe.
Dzięki za odpowiedź, pisałem do wydawcy że w pudełku ich nie ma w ogóle, odpisał cytuję "żetony pomocnicze nie są sztancowane, ale nie należy ich kleić a jedynie wyciąć" więc odpuściłem, dziwne to bardzo może ktoś nie dopatrzył i nie dołożył do akurat tego egzemplarza gry, tak trochę wyszła jakby niekompletna gra bo teraz muszę kombinować, akurat pola minowe i umocnienia jeszcze mam, widziałem na zdjęciach z innych gier TiSu że są jeszcze kółka czerwone i granatowe pozakreślane, rozumiem że to brak zaopatrzenia? Kolory coś oznaczają?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3968 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Raleen »

W TiSach zawsze jak pamiętam żetony pomocnicze były do wycięcia, nigdy nie były sztancowane. Może jakaś drobna część była w niektórych grach sztancowana, ale to zupełnie w drodze wyjątku.
Kółeczka na żetonach zaopatrzenia - to musi być do oznaczania jednostek, które nie mają zaopatrzenia jeden dzień i dłużej (coś takiego kiedyś było w niektórych grach).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Radosław Kotowski
Chui
Posty: 747
Rejestracja: środa, 31 grudnia 2014, 17:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 214 times
Been thanked: 22 times

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Radosław Kotowski »

Jest tak jak mówi przedmówca. Jak mi czegokolwiek brakowało to zawsze udawało się załatwić reklamację i wydawca uzupełniał braki. A brak żetonów pomocniczych to poważna sprawa. Choć ja raz dostałem grę bez mapy. :)

Żetony pomocnicze do B-35:
- Umocnienia (heksagonalny)
- Zapory przeciwpancerne (heksagonalny)
- Brak zaopatrzenia
- Pola minowe
- Zniszczenie
- Uszkodzenie
- Most
- Most zniszczony
- Etap (tylko jeden).
Jak my tu przetrwaliśmy?
Lukdeath
Chasseur
Posty: 11
Rejestracja: wtorek, 5 maja 2020, 16:00
Has thanked: 2 times

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Lukdeath »

Radosław Kotowski pisze: wtorek, 5 maja 2020, 21:04 Jest tak jak mówi przedmówca. Jak mi czegokolwiek brakowało to zawsze udawało się załatwić reklamację i wydawca uzupełniał braki. A brak żetonów pomocniczych to poważna sprawa. Choć ja raz dostałem grę bez mapy. :)

Żetony pomocnicze do B-35:
- Umocnienia (heksagonalny)
- Zapory przeciwpancerne (heksagonalny)
- Brak zaopatrzenia
- Pola minowe
- Zniszczenie
- Uszkodzenie
- Most
- Most zniszczony
- Etap (tylko jeden).
Zgadza się, ale po prostu nie chciałem już odsyłać do sklepu, trochę zachodu i czekania tym bardziej że po złożeniu zamówienia w sklepie Rebel gra już była niedostępna, ktoś tą grę może przepakowywał dodając jakieś nowsze rzeczy typu ulotki reklamowe czy nowy scenariusz i zapomniał o pomocniczych, sztance z żetonami też mogli by wkładać do instrukcji, po rozpakowaniu z 8 było na miejscu w formach, a reszta walała się po całym pudełku, ale zakładam że to wina przesyłki, dzięki za pomoc z wykazem :)
Lukdeath
Chasseur
Posty: 11
Rejestracja: wtorek, 5 maja 2020, 16:00
Has thanked: 2 times

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Lukdeath »

Temat braku żetonów pomocniczych rozwiązany, sklep uznał reklamacje, Taktyka dosłała żetony :)
krakatau
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: czwartek, 27 lutego 2020, 23:14

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: krakatau »

Hej, zacząłem grę w Tygrysy ale w trakcie gry pomieszały mi się zasady. Mam dwa pytania...
1. Czy mogę strzelać w formie WO w BSO do okopanej artylerii p. panc, czy tylko wtedy kiedy ona wyrazi na to zgodę? Co do tejże samej artylerii p. panc, wiem że jak jednostka liniowa stoi z artylerią polową to wiem, że nie można.
2. Druga sprawa to z wycofywaniem się artylerii p. panc. Zostaje ona na swoim miejscu jeśli uzyska rezultat Bx? Wiem że nie traci PW. To samo z artylerią polową, wiem że traci PW ale czy zostaje po ataku na heksie na którym stała?

Bardzo proszę o pomoc
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3968 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Raleen »

krakatau pisze: niedziela, 15 listopada 2020, 18:53 Hej, zacząłem grę w Tygrysy ale w trakcie gry pomieszały mi się zasady. Mam dwa pytania...
1. Czy mogę strzelać w formie WO w BSO do okopanej artylerii p. panc, czy tylko wtedy kiedy ona wyrazi na to zgodę? Co do tejże samej artylerii p. panc, wiem że jak jednostka liniowa stoi z artylerią polową to wiem, że nie można.
2. Druga sprawa to z wycofywaniem się artylerii p. panc. Zostaje ona na swoim miejscu jeśli uzyska rezultat Bx? Wiem że nie traci PW. To samo z artylerią polową, wiem że traci PW ale czy zostaje po ataku na heksie na którym stała?

Bardzo proszę o pomoc
Do artylerii p-panc. możesz strzelać w WO zawsze. Instrukcja zawiera ograniczenia dotyczące ostrzeliwania różnych jednostek w BSO i DSO. Jeśli nie ma wyjątku dotyczącego danej jednostki, to możesz strzelać. Co do artylerii p-panc. nie ma takiego wyjątku. Artyleria p-panc. jest rodzajem wojsk szczególnie skutecznym w WO (zwróć uwagę, że ma wysokie parametry zarówno armaty, jak i pancerza, zwłaszcza jak jest umocniona). Zwykle artyleria podejmowała WO, a nie chowała się, dlatego założenie jest takie, że artyleria p-panc. zawsze podejmuje walkę w WO.

Artyleria p-panc. nie zostaje w miejscu, gdy uzyska rezultat w postaci wycofania. Cofa się normalnie tak jak inne jednostki. Wyjątkiem są oddziały, które mają 0 punktów ruchu (np. niemieckie działa Flak 88 mm, jeśli są stacjonarne - takie jednostki są np. w "Arnhem 1944"). Natomiast artyleria p-panc. nie ponosi dodatkowych strat za wycofanie, tak jak artyleria polowa (ta ostatnia za każde pole wycofania traci dodatkowo 1 punkt wytrzymałości).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
krakatau
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: czwartek, 27 lutego 2020, 23:14

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: krakatau »

Dzięki wielkie za szybką odpowiedź, nie grałem ze dwadzieścia lat w takie gry. Wybieram się pomału do Agresora jak będzie taka możliwość a nie chcę trącić amatorką.
Jeszcze dopytam bo nie zrozumiałem do końca. Czyli artyleria jak ma wynik Bx to traci x punktów wytrzymałości, ale czy przesuwam jej żeton o ilość pól jakie ma się wycofać czy pozostawiam ją na miejscu po skreśleniu odpowiedniej ilości PW? A i jeszcze dwie sprawy z modyfikatorami. W WO biorę pod uwagę teren atakującego jeśli w obronie strzela do mnie przeciwnik czy robię dobrze? I to samo robię przy normalnej walce, nie biorę pod uwagę terenu na którym stoi atakujący, biorę go pod uwagę tylko przy obliczaniu strat.

Obejrzałem wszystkie materiały traktujące o B-35 użytkownika Wojna na planszy, ale jest tego dużo i trudno mi się w tym połapać.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3968 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Raleen »

krakatau pisze: niedziela, 15 listopada 2020, 19:31 Dzięki wielkie za szybką odpowiedź, nie grałem ze dwadzieścia lat w takie gry. Wybieram się pomału do Agresora jak będzie taka możliwość a nie chcę trącić amatorką.
Jeszcze dopytam bo nie zrozumiałem do końca. Czyli artyleria jak ma wynik Bx to traci x punktów wytrzymałości, ale czy przesuwam jej żeton o ilość pól jakie ma się wycofać czy pozostawiam ją na miejscu po skreśleniu odpowiedniej ilości PW? A i jeszcze dwie sprawy z modyfikatorami. W WO biorę pod uwagę teren atakującego jeśli w obronie strzela do mnie przeciwnik czy robię dobrze? I to samo robię przy normalnej walce, nie biorę pod uwagę terenu na którym stoi atakujący, biorę go pod uwagę tylko przy obliczaniu strat.

Obejrzałem wszystkie materiały traktujące o B-35 użytkownika Wojna na planszy, ale jest tego dużo i trudno mi się w tym połapać.
Cofasz artylerię (polową - bo o tą teraz pytasz jak rozumiem...) i zadajesz jej dodatkowe straty 1 PW za każde pole wycofania.

W WO teren pomaga zawsze ostrzeliwanemu (może tam jest jakiś pojedynczy wyjątek, ale to musi być wyraźnie zaznaczone, że teren oddziałuje na ostrzeliwującego, żeby tak było).
W walce "normalnej" teren działa zawsze tylko na korzyść obrońcy (wyjątki: atak z bagien, jednostki pancerne albo z odkrytym przedziałem bojowym atakujące z lasu albo miasta).

Obawiam się, że bez lektury instrukcji się nie obędzie jeśli chcesz grać, a że łatwe to nie jest to inna sprawa.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
krakatau
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: czwartek, 27 lutego 2020, 23:14

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: krakatau »

Mam instrukcję aczkolwiek sądziłem że wszystko mam ogarnięte do chwili podejścia do mapy i wykonania pierwszych ruchów, wszystko nagle mi się pomieszało, zresztą załapanie WO z instrukcji chyba nie tylko mi przysporzyło nie lada problemu, grunt że się nie poddałem i dobrnąłem aż tutaj. Dobra, a teraz chyba zaskoczyłem, że bierze się tylko teren obrońcy pod uwagę. Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc, teraz Niemcy jadą elegancko do przodu, aż się dymi z mapy. W razie wątpliwości się odezwę.
krakatau
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: czwartek, 27 lutego 2020, 23:14

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: krakatau »

Hej, dotrwałem do pierwszego etapu nocnego i mam dwa pytania a dokładniej niejasności:

1. Czy w etapie nocnym siłę dzieli się przez połowę tylko dla atakującego czy obrońcy też? Stawiam że tylko atakującego, tak jak jest napisane w instrukcji.
2. Znowu z WO. Czy jak jestem w BSO i mam w SK wrogą jednostkę i jest moja faza ruchu to mogę wykonać WO i potem wykonać normalnie ruch, wtedy jest to jakby walka z marszu, i wykonując ruch czy mogę zostać ostrzelany w DSO?
A czy mogę wykonać WO w BSO i potem się nie ruszać tym oddziałem i w fazie ruchu zaatakować znowu WO i potem normalna walka?


I zapomniałbym jak jest z WO w kontrataku, czy po przeprowadzeniu najpierw walk wynikających z kontrataku wykonuję tam jeszcze WO? I jeszcze czy jak mam modyfikator -2 po rzucie kostką za walkę w nocy to czy ten modyfikator biorę pod uwagę w stratach?
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43394
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3968 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: [B-35] Tygrysy w śniegu (TiS)

Post autor: Raleen »

krakatau pisze: sobota, 21 listopada 2020, 23:49 Hej, dotrwałem do pierwszego etapu nocnego i mam dwa pytania a dokładniej niejasności:

1. Czy w etapie nocnym siłę dzieli się przez połowę tylko dla atakującego czy obrońcy też? Stawiam że tylko atakującego, tak jak jest napisane w instrukcji.
2. Znowu z WO. Czy jak jestem w BSO i mam w SK wrogą jednostkę i jest moja faza ruchu to mogę wykonać WO i potem wykonać normalnie ruch, wtedy jest to jakby walka z marszu, i wykonując ruch czy mogę zostać ostrzelany w DSO?
A czy mogę wykonać WO w BSO i potem się nie ruszać tym oddziałem i w fazie ruchu zaatakować znowu WO i potem normalna walka?


I zapomniałbym jak jest z WO w kontrataku, czy po przeprowadzeniu najpierw walk wynikających z kontrataku wykonuję tam jeszcze WO? I jeszcze czy jak mam modyfikator -2 po rzucie kostką za walkę w nocy to czy ten modyfikator biorę pod uwagę w stratach?
Opieram się na 3 edycji.

Tam tylko jednostki pancerne w ataku dzielą siłę przez 2 (zaokrąglając w górę). Natomiast dla każdego starcia wykonuje się dodatkowy rzut kostką przed walką by sprawdzić czy nie zaszły efekty losowe (zwykle są one na korzyść obrońcy, ale może się też zdarzyć, że będą na korzyść atakującego. Generalnie dzielenie przez 2 dotyczy tylko atakującego.

Tak, możesz wykonać ostrzał w BSO i następnie walkę w marszu. Przeciwnik może ostrzelać Cię w DSO przed walką.
Natomiast tego pytania do końca nie rozumiem o co Ci chodzi:
A czy mogę wykonać WO w BSO i potem się nie ruszać tym oddziałem i w fazie ruchu zaatakować znowu WO i potem normalna walka?
Jeśli to są dwa kolejne etapy, czyli w pierwszym etapie ostrzeliwujesz w BSO i nie atakujesz, potem są fazy ruchu i walki przeciwnika, zakładając, że on zostanie na miejscu i nic nie robi, to w kolejnym etapie możesz znowu wykonać ostrzał w BSO i normalną walkę. Ta sytuacja jest jednak możliwa tylko wtedy, gdy będziesz umocniony, bo w przeciwnym razie jest obowiązek zaatakowania jednostki stojącej na sąsiednim polu i w pierwszym etapie będziesz musiał wykonać po WO normalną walkę (ewentualnie jeśli przeciwnik nie ma strefy kontroli, czyli np. stoi za dużą rzeką). Oczywiście w każdej z tych sytuacji przeciwnik może odpowiedzieć i też wykonać WO.

WO w kontrataku przeprowadza się przed walką, tak jak w przypadku WO w fazach ruchu i walki.

Modyfikacja za walki w etapie nocnym (ta losowa, z rzutu) nie ma wpływu na tabelę STRATY PO WALCE, bo nie jest wymieniona w przepisie wśród modyfikatorów, które mają zastosowanie do tej tabeli. Wspomniano jedynie o specjalnym modyfikatorze komandosów za atak w etapie nocnym (+4), w tabeli STRATY PO WALCE występuje wtedy przesunięcie o 1 wiersz tabeli, zarówno zwiększa ono straty obrońcy, jak i zmniejsza straty atakującego.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”