Pacific War (VG)
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10569
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2098 times
- Been thanked: 2827 times
Re: Pacific War (VG)
Patrząc na zdjęcia żetonów to ta gra jest nadziubdziana szczegółami, które niekoniecznie są podane akuratnie. Autor ze szczegółami zszedł do poziomu takiego jak w mojej grze o Salomonach, przy czym pytanie, czy te szczegóły oddają smaki.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
- Karel W.F.M. Doorman
- Admiraal van de Vloot
- Posty: 10569
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
- Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
- Has thanked: 2098 times
- Been thanked: 2827 times
Re: Pacific War (VG)
Sprawdzam ikony okrętów. Niestety nie przyłożono się do szczegółów. Wprawdzie pewnie bez wpływu na grę, ale jak się robi, to dobrze jednak solidnie.
Ikony brytyjskich pancerników są dość z czapy wzięte. Krążowników też.
Tromp ma sylwetkę De Ruytera, De Ruyter nie wiem czyją, prędzej krążowników t. Java.
Ikony brytyjskich pancerników są dość z czapy wzięte. Krążowników też.
Tromp ma sylwetkę De Ruytera, De Ruyter nie wiem czyją, prędzej krążowników t. Java.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Mark Herman ma tendencję do szczegółowości. Ale lata wydawania gier nauczyły go, że nie każdemu sprawia to przyjemność. Zarówno Pacific War jak i np. Pericles umożliwiają stopniowe wejście do gry poprzez masę (a nie kilka) scenariuszów o mniejszym skomplikowaniu. Co ważne, nie trzeba dojść do końca tej drogi aby czerpać przyjemność z rozgrywki. W Pacific War można spokojnie zagrać scenariusze Engagement, Battle i Campaign (przynajmniej te 3-4 pierwsze) i zupełnie odpuścić Strategic. Zresztą ten ostatni autor jasno nazywa "life-time event". I bardzo odradza wszystkim, których przytłacza ta gra, jej zakup.
Co do jakości zasad - one są naprawdę jasno napisane, z dużą ilością "designer notes" umożliwiająca podążanie za pomysłem autora. Dla mnie czytanie zasad tworzonych przez Marka Hermana jest przyjemnością samą w sobie. (pytanie: czy jestem zdrowy? )
Co do jakości zasad - one są naprawdę jasno napisane, z dużą ilością "designer notes" umożliwiająca podążanie za pomysłem autora. Dla mnie czytanie zasad tworzonych przez Marka Hermana jest przyjemnością samą w sobie. (pytanie: czy jestem zdrowy? )
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Shorts - #1 Pearl Harbor
Pacific War - niektórzy twierdzą, że to pozycja tylko dla odważnych Dlaczego więc nie spróbować przetrawić ten tytuł krok po kroku, jak zachęca do tego sam autor? Dzisiaj pierwszy "Engagement Scenario" - Pearl Harbor. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #1 Pearl Harbor
Pacific War - niektórzy twierdzą, że to pozycja tylko dla odważnych Dlaczego więc nie spróbować przetrawić ten tytuł krok po kroku, jak zachęca do tego sam autor? Dzisiaj pierwszy "Engagement Scenario" - Pearl Harbor. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #1 Pearl Harbor
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Shorts - #2 Savo Island
W jaki sposób najłatwiej zjeść słonia? Kawałek po kawałku! Dzisiaj kolejna porcja, drugi tzw. "Engagement Scenario" w Pacific War - Savo Island. Zobaczymy jak działa walka morska w tym systemie. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #2 Savo Island
W jaki sposób najłatwiej zjeść słonia? Kawałek po kawałku! Dzisiaj kolejna porcja, drugi tzw. "Engagement Scenario" w Pacific War - Savo Island. Zobaczymy jak działa walka morska w tym systemie. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #2 Savo Island
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Shorts - #3 Wake Island
Zapraszam do trzeciego "Engagement Scenario" z Pacific War. Dzisiaj uczymy się desantu / inwazji morskiej na przykładzie wyspy Wake. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #3 Wake Island
Zapraszam do trzeciego "Engagement Scenario" z Pacific War. Dzisiaj uczymy się desantu / inwazji morskiej na przykładzie wyspy Wake. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #3 Wake Island
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Shorts - #4 Invasion of Burma
Tym razem gramy czwarty "Engagement Scenario" z GMT Pacific War. Uczymy się jak koordynować lotnictwo i siły naziemne w inwazji na Birmę. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #4 Invasion of Burma
Tym razem gramy czwarty "Engagement Scenario" z GMT Pacific War. Uczymy się jak koordynować lotnictwo i siły naziemne w inwazji na Birmę. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #4 Invasion of Burma
-
- Sergent-Major
- Posty: 150
- Rejestracja: czwartek, 23 lipca 2020, 11:55
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 104 times
Re: Pacific War (VG)
Chciałbym podzielić się swoją opinią na temat drugiej edycji tej gry. Może komuś pomoże jeśli waha się nad jej zakupem Zaznaczam, że lubię gry Marka Hermana, więc opinia nie do końca obiektywna.
Gra jest wydana bardzo ładnie. Czytelna i kolorowa dwuczęściowa mapa (na twardej podstawie, co dla niektórych jest zaletą, dla innych - wadą) oraz mniejsza, papierowa mapa obejmująca Morze Koralowe, Nową Gwineę oraz Wyspy Salomona. Mniejsza mapa to ukłon w stronę graczy niedysponujących hektarowym stołem. Żetony ładne, grube i kolorowe, choć z błędami literowymi (np. Kamakazi zamiast Kamikaze, Parker zamiast Porter, Chiyada zamiast Chiyoda), a puryści zauważą nieścisłości w sylwetkach okrętów - co mi akurat totalnie nie przeszkadza. Do tego instrukcja (w trzech stopniach zaawansowania), zeszyt z przykładową rozgrywką oraz księga scenariuszy, karty pomocy i arkusze to budowania zgrupowań wojsk - wszystko w dobrej jakości.
Gra jest o logistyce od samego początku. To duże wyzwanie logistyczne, jak pogrupować sensownie te 2400 żetonów, aby szybko rozpocząć rozgrywkę? Na szczęście, do mniejszych scenariuszy większość z nich jest niepotrzebna. Ja na ten moment wycisnąłem z wyprasek tylko żetony potrzebne do mniejszych scenariuszy, co pozwala mi się zmieścić w jednej tacce na żetony.
Gra ma opinię potwora (na pewno wielkość i waga pudełka wzmacniają ten przekaz), z czym ja się akurat nie zgadzam. Natomiast głównym "daniem" tej gry nie jest rozegranie pełnej wojny na Pacyfiku. Tutaj chodzi o rozegranie jej fragmentów na większym poziomie szczegółowości. Są małe scenariusze solowe do nauki mechaniki gry (rozegranie jednego poniżej 30 minut), bitwy (2-3h) oraz kampanie (3-10h) czy scenariusze strategiczne (tutaj już czasowo bardzo grubo). Ja celuję w bitwy i małe kampanie, których sporą część można rozegrać na małej, papierowej mapie.
Zagęszczenie żetonów na mapie nie jest duże, ponieważ po mapie w zasadzie wędrują tylko żetony zgrupowań wojsk i morskich zespołów operacyjnych. Żetony właściwych dywizji, jednostek lotniczych, czy okrętów znajdują się na wykazach wojsk poza mapą, niewidoczne dla przeciwnika. Żeby móc zaatakować wrogie okręty, trzeba je najpierw wykryć. Podobnie jest z nalotami przeciwnika - jeśli chcemy je przechwycić i poderwać swoje lotnictwo - musimy wykryć wraże samoloty. Dodaje to grze ciekawego elementu mgły wojny i niepewności.
Autor gry, Mark Herman, w swoim stylu, do różnych scenariuszy dodał zasady, budujące klimat gry (np. zasada specjalna w bitwie na Morzu Filipińskim uszkodzenia japońskich lotniskowców liczą się podwójnie z powodu używania przez nich nierafinowanej ropy). Dla przykładu: Jeśli zdecydujemy się na atak lotniczy o zmroku, narażamy się na straty lotnictwa w wyniku lądowania w ciemnościach. Dla pasjonatów super sprawa.
Scenariusze kampanijne wymagają planowania logistycznego i taktycznego. Do dyspozycji mamy pewną pulę punktów logistycznych (zależną od okresu wojny). Aktywacja każdej jednostki to pewien koszt tych punktów. Ponadto, im dłuższy czas trwania operacji, tym więcej potrzeba tych punktów. Operację wojskową musimy zaplanować dokładnie, w wyznaczonym okresie operacyjnym (z reguły 2-3 tygodnie), musimy aktywować jednostki, wykonać zadania oraz na koniec je deaktywować. W przypadku okrętów nie można tego zrobić na pełnym morzu, trzeba wrócić do swoich portów!
Na pewno dużo graczy porównuje Pacific War i Empire of the Sun. EotS jest grą pozwalającą w rozsądnym czasie rozegrać całą wojnę na Pacyfiku (na poziomie strategicznym), natomiast Pacific War to gra pod poszczególne bitwy/kampanie na większym poziomie szczegółowości. Zależy co kto lubi. W EotS jeden żeton "morski" to cały zespół operacyjny (okręty kapitalne+osłona), w PW jeden żeton to jeden duży okręt (pancernik, lotniskowiec), para krążowników lub eskadra niszczycieli.
Ja jako pasjonat II WŚ na Pacyfiku zachwyciłem się tą grą. Dlatego też polecam ją każdemu, kto chce się wcielić w gen. MacArthura, adm. Yamamoto czy "Bulla" Halseya Zabawa gwarantowana na długi czas, jak dla mnie nawet samodzielnie.
Gra jest wydana bardzo ładnie. Czytelna i kolorowa dwuczęściowa mapa (na twardej podstawie, co dla niektórych jest zaletą, dla innych - wadą) oraz mniejsza, papierowa mapa obejmująca Morze Koralowe, Nową Gwineę oraz Wyspy Salomona. Mniejsza mapa to ukłon w stronę graczy niedysponujących hektarowym stołem. Żetony ładne, grube i kolorowe, choć z błędami literowymi (np. Kamakazi zamiast Kamikaze, Parker zamiast Porter, Chiyada zamiast Chiyoda), a puryści zauważą nieścisłości w sylwetkach okrętów - co mi akurat totalnie nie przeszkadza. Do tego instrukcja (w trzech stopniach zaawansowania), zeszyt z przykładową rozgrywką oraz księga scenariuszy, karty pomocy i arkusze to budowania zgrupowań wojsk - wszystko w dobrej jakości.
Gra jest o logistyce od samego początku. To duże wyzwanie logistyczne, jak pogrupować sensownie te 2400 żetonów, aby szybko rozpocząć rozgrywkę? Na szczęście, do mniejszych scenariuszy większość z nich jest niepotrzebna. Ja na ten moment wycisnąłem z wyprasek tylko żetony potrzebne do mniejszych scenariuszy, co pozwala mi się zmieścić w jednej tacce na żetony.
Gra ma opinię potwora (na pewno wielkość i waga pudełka wzmacniają ten przekaz), z czym ja się akurat nie zgadzam. Natomiast głównym "daniem" tej gry nie jest rozegranie pełnej wojny na Pacyfiku. Tutaj chodzi o rozegranie jej fragmentów na większym poziomie szczegółowości. Są małe scenariusze solowe do nauki mechaniki gry (rozegranie jednego poniżej 30 minut), bitwy (2-3h) oraz kampanie (3-10h) czy scenariusze strategiczne (tutaj już czasowo bardzo grubo). Ja celuję w bitwy i małe kampanie, których sporą część można rozegrać na małej, papierowej mapie.
Zagęszczenie żetonów na mapie nie jest duże, ponieważ po mapie w zasadzie wędrują tylko żetony zgrupowań wojsk i morskich zespołów operacyjnych. Żetony właściwych dywizji, jednostek lotniczych, czy okrętów znajdują się na wykazach wojsk poza mapą, niewidoczne dla przeciwnika. Żeby móc zaatakować wrogie okręty, trzeba je najpierw wykryć. Podobnie jest z nalotami przeciwnika - jeśli chcemy je przechwycić i poderwać swoje lotnictwo - musimy wykryć wraże samoloty. Dodaje to grze ciekawego elementu mgły wojny i niepewności.
Autor gry, Mark Herman, w swoim stylu, do różnych scenariuszy dodał zasady, budujące klimat gry (np. zasada specjalna w bitwie na Morzu Filipińskim uszkodzenia japońskich lotniskowców liczą się podwójnie z powodu używania przez nich nierafinowanej ropy). Dla przykładu: Jeśli zdecydujemy się na atak lotniczy o zmroku, narażamy się na straty lotnictwa w wyniku lądowania w ciemnościach. Dla pasjonatów super sprawa.
Scenariusze kampanijne wymagają planowania logistycznego i taktycznego. Do dyspozycji mamy pewną pulę punktów logistycznych (zależną od okresu wojny). Aktywacja każdej jednostki to pewien koszt tych punktów. Ponadto, im dłuższy czas trwania operacji, tym więcej potrzeba tych punktów. Operację wojskową musimy zaplanować dokładnie, w wyznaczonym okresie operacyjnym (z reguły 2-3 tygodnie), musimy aktywować jednostki, wykonać zadania oraz na koniec je deaktywować. W przypadku okrętów nie można tego zrobić na pełnym morzu, trzeba wrócić do swoich portów!
Na pewno dużo graczy porównuje Pacific War i Empire of the Sun. EotS jest grą pozwalającą w rozsądnym czasie rozegrać całą wojnę na Pacyfiku (na poziomie strategicznym), natomiast Pacific War to gra pod poszczególne bitwy/kampanie na większym poziomie szczegółowości. Zależy co kto lubi. W EotS jeden żeton "morski" to cały zespół operacyjny (okręty kapitalne+osłona), w PW jeden żeton to jeden duży okręt (pancernik, lotniskowiec), para krążowników lub eskadra niszczycieli.
Ja jako pasjonat II WŚ na Pacyfiku zachwyciłem się tą grą. Dlatego też polecam ją każdemu, kto chce się wcielić w gen. MacArthura, adm. Yamamoto czy "Bulla" Halseya Zabawa gwarantowana na długi czas, jak dla mnie nawet samodzielnie.
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Shorts - #5 Battle for Imphal and Kohima
To już piąty "Engagement Scenario" - tym razem uczymy się walki lądowej w super trudnym terenie. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #5 Battle for Imphal and Kohima
To już piąty "Engagement Scenario" - tym razem uczymy się walki lądowej w super trudnym terenie. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #5 Battle for Imphal and Kohima
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Shorts - #6 Force Z from Singapore
Trawimy słonia dalej Tym razem będziemy świadkami dramatycznych wydarzeń początku wojny na Pacyfiku i zatopienia przez Japończyków dwóch brytyjskich okrętów flagowych - Repulse i Prince of Wales. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #6 Force Z from Singapore
Trawimy słonia dalej Tym razem będziemy świadkami dramatycznych wydarzeń początku wojny na Pacyfiku i zatopienia przez Japończyków dwóch brytyjskich okrętów flagowych - Repulse i Prince of Wales. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #6 Force Z from Singapore
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Shorts - #7 Raid on Darwin
To już siódmy scenariusz w Pacific War który gramy. Tym razem jesteśmy świadkami ataku na Darwin i możliwości optymalizacji manewru nalotu bombowego (przechodzimy całą procedurę tutaj). Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #7 Raid on Darwin
To już siódmy scenariusz w Pacific War który gramy. Tym razem jesteśmy świadkami ataku na Darwin i możliwości optymalizacji manewru nalotu bombowego (przechodzimy całą procedurę tutaj). Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Shorts - #7 Raid on Darwin
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Shorts - #8 Battle of Java Sea
Wraz z bitwa na Morzu Jawajskim kończymy scenariusze szkoleniowe Pacific War. Zapraszam do relacji z tego wielonarodowego starcia!
LINK: Pacific War Shorts - #8 Battle of Java Sea
Wraz z bitwa na Morzu Jawajskim kończymy scenariusze szkoleniowe Pacific War. Zapraszam do relacji z tego wielonarodowego starcia!
LINK: Pacific War Shorts - #8 Battle of Java Sea
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Engagement Scenarios – First Impressions & evaluation
Po zagraniu wszystkich "Engagement Scenarios" w ramach Pacific War pokusiłem się o krótkie podsumowanie tego typu rozgrywek, podając też trochę dodatkowych informacji jak np. errata czy czego można się w konkretnych zadaniach nauczyć. Miłej lektury!
LINK: Pacific War Engagement Scenarios – First Impressions & evaluation
Po zagraniu wszystkich "Engagement Scenarios" w ramach Pacific War pokusiłem się o krótkie podsumowanie tego typu rozgrywek, podając też trochę dodatkowych informacji jak np. errata czy czego można się w konkretnych zadaniach nauczyć. Miłej lektury!
LINK: Pacific War Engagement Scenarios – First Impressions & evaluation
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Battles - #1 Relief of Wake Island
Czas wziąć się za granie bardziej skomplikowanych scenariuszy w Pacific War. Tym razem będą to bitwy - zaczynamy od pierwszej, "Relief of Wake". Poniżej raport plus tłumaczenie zasad i specyfiki scenariusza!
LINK: Pacific War Battles - #1 Relief of Wake Island
Czas wziąć się za granie bardziej skomplikowanych scenariuszy w Pacific War. Tym razem będą to bitwy - zaczynamy od pierwszej, "Relief of Wake". Poniżej raport plus tłumaczenie zasad i specyfiki scenariusza!
LINK: Pacific War Battles - #1 Relief of Wake Island
- mk20336
- Adjoint
- Posty: 783
- Rejestracja: poniedziałek, 13 lutego 2017, 20:39
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 434 times
- Kontakt:
Re: Pacific War (VG)
Pacific War Battles - #9 Indian Ocean Adventure
Dzisiaj rozgrywamy atak Kidō Butai na Oceanie Indyjskim, skierowany przeciw jednostkom na Cejlonie. Dobry treningowy Battle Scenario do Pacific War. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Battles - #9 Indian Ocean Adventure
Dzisiaj rozgrywamy atak Kidō Butai na Oceanie Indyjskim, skierowany przeciw jednostkom na Cejlonie. Dobry treningowy Battle Scenario do Pacific War. Miłego oglądania!
LINK: Pacific War Battles - #9 Indian Ocean Adventure