North Africa '41 (GMT)
- stary gracz
- Adjudant-Major
- Posty: 325
- Rejestracja: środa, 18 lutego 2015, 10:00
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 93 times
North Africa '41 (GMT)
„North Africa '41” obejmuje kampanię w Afryce Północnej od pierwszej ofensywy Rommla pod koniec marca 1941 r. do końca grudnia 1941 r. W tym okresie siły Rommla przedarły się przez Cyrenajkę i dotarły do granicy egipskiej. Nie udało mu się jednak zdobyć krytycznego portu Tobruku, którego bronili uparci Australijczycy. Dysponując lepszymi czołgami, doktryną zbrojeń połączonych i działami Flak kal. 88 mm (używanymi jako broń przeciwpancerna) siły Osi skutecznie odparły dwa kontrataki ze wschodu – operacje alianckie zwane Brevity i Battleaxe. Później tego samego roku, zanim Rommel zdążył przeprowadzić planowany atak na Tobruk, alianci rozpoczęli operację Crusader i wypędzili siły Osi z powrotem na pierwotne pozycje wyjściowe w El Agheila.
North Africa ’41 pozwala graczom przestudiować kampanię i rozegrać ją ponownie, stosując własne strategie. Gra zawiera szczegółową mapę Pustyni Zachodniej i skrupulatnie opracowane OoB.
Gra korzysta z prostego systemu Ruch-Walka-Zaopatrzenie opracowanego w Normandii ’44 i Holandii ’44. Ważne elementy, takie jak zaopatrzenie, jakość żołnierzy, jakość czołgów, wsparcie artyleryjskie oraz dowodzenie i kontrola, wszystkie znajdują odzwierciedlenie w grze.
Skala gry
1 heks = 8 mil
1 tura gry = pół miesiąca = 2-3 impulsy po 3-8 dni każdy
Jednostki: od batalionu do brygady
Komponenty gry
2 mapy (całkowity obszar 22" x 61,75")
2 arkusze z żetonami (żetony 9/16”)
2 karty rozstawienia początkowego i posiłków
2 identyczne karty pomocy gracza CRT/TEC
1 instrukcja
1 książka z rozszerzonymi przykładami gry, uwagami projektowymi i notatkami historycznymi
Scenariusze
• Przybycie Rommla: marzec-czerwiec 1941 (7 tur, obie mapy)
• Kampania: marzec-grudzień 1941 (19 tur, obie mapy)
• Crusader: listopad-grudzień 1941 (3 tury, obie mapy)
- Silver
- Général de Division
- Posty: 3535
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 104 times
Re: North Africa '41 (GMT)
Już grę otrzymałem i będę kończył przygotowywanie się do rozgrywek.
Świetnie że Simonitch poniekąd skopiował mój pomysł sporządzania małych planszetek na których układa się niektóre żetony celem pamiętania o ich wejściu/dostępności oraz takie małe planszetki są wygodne do dogodnego ustawiania ich na stole/mapie.
Świetnie że Simonitch poniekąd skopiował mój pomysł sporządzania małych planszetek na których układa się niektóre żetony celem pamiętania o ich wejściu/dostępności oraz takie małe planszetki są wygodne do dogodnego ustawiania ich na stole/mapie.
- Teufel
- Legatus Legionis
- Posty: 2426
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
- Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 55 times
Re: North Africa '41 (GMT)
Setupy z ustawieniem na planszach odrębnych są już od 7-8 lat w serii.
Legiony i ja mamy się dobrze.
-
- Caporal-Fourrier
- Posty: 80
- Rejestracja: piątek, 24 kwietnia 2020, 16:53
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 27 times
Re: North Africa '41 (GMT)
Ciekaw jestem jak spiszą się zasady o zaopatrzeniu bo jak dla mnie to jeden z najważniejszych elementów tej gry.
- Silver
- Général de Division
- Posty: 3535
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 104 times
Re: North Africa '41 (GMT)
Chodziło mi nie o setupowe arkusze A4 z jednostkami lecz o małe, sprytne, na grubej tekturze planszetki, które można przestawiać dogodnie na mapie i na których można umieścić też pomocne przypominajki z przepisów, w formie tekstowej czy graficznej.
- PLama80
- Oberfeldwebel
- Posty: 208
- Rejestracja: poniedziałek, 28 listopada 2022, 19:31
- Lokalizacja: Festung Thorn
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 52 times
- stary gracz
- Adjudant-Major
- Posty: 325
- Rejestracja: środa, 18 lutego 2015, 10:00
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 93 times
Re: North Africa '41 (GMT)
16.2 Źródła zaopatrzenia
• PEŁNE ZAOPATRZENIE: Jednostki na obszarze poza mapą lub jednostki na mapie, które mogą wyznaczyć linię zaopatrzenia do pola poza mapą, są uważane za posiadające pełne zaopatrzenie.
• ZAOPATRZENIE PORTU: Jednostki, które nie mogą wyznaczyć linii zaopatrzenia do pola poza mapą, ale mogą prześledzić do przyjaznego kontrolowanego portu, są uwzględniane w zaopatrzeniu portu. Zaopatrzenie portu jest takie samo jak pełne zaopatrzenie, z tą różnicą, że porty mogą zaopatrywać jedynie ograniczoną liczbę jednostek. Liczba jednostek, którym port może zapewnić zaopatrzenie, jest równa dwukrotności jego aktualnej pojemności portu. Gracz będący właścicielem może zdecydować, które jednostki są zaopatrywane, a które nie, podczas każdej przyjaznej fazy zaopatrzenia.
PRZYKŁAD: Jeśli przepustowość portu w Tobruku wynosi 4, może zapewnić zaopatrzenie dowolnym 8 jednostkom, które mogą wytyczyć LOS do portu. Jeśli wydajność wynosi zero, nie może zapewnić zaopatrzenia żadnej jednostce.
UWAGA PROJEKTOWA: Jednostki MSU służą do walki i przedłużania linii zaopatrzenia (16.3.4) i nie są źródłem zaopatrzenia.
16.3 Linia zaopatrzenia
(16.3.1) Ogólnie: Linia Zaopatrzenia (LOS) to ścieżka sąsiadujących ze sobą heksów. Zaczyna się na heksie przyjaznej jednostki, biegnie drogą lądową (16.3.2) do drogi (16.3.3). Stamtąd zostanie wytyczona nieograniczona odległość wzdłuż dróg do źródła zaopatrzenia. Część lądowa (jeśli występuje) musi zawsze znajdować się przed częścią drogową. Część lądowa może prowadzić bezpośrednio do źródła zaopatrzenia bez konieczności korzystania z drogi.
(16.3.2) Lądowa część linii zaopatrzenia może mieć długość do pięciu heksów. Policz każdy heks płaskowyżu (Jebel), na który wchodzi linia zaopatrzenia, a który nie przebiega wzdłuż drogi, jako dwa heksy. Może przebiegać przez każdy rodzaj terenu, ale linia zaopatrzenia nie może:
• Przechodzić przez boki keksów całe pokryte morzem.
• Przechodzić przez skarpy, chyba że wzdłuż drogi. Wyjątek: Lądową część linii zaopatrzenia można wytyczyć przez skarpę bez drogi, jeśli jednostka śledząca tę linię zaopatrzenia sąsiaduje ze skarpą.
• Wejść na więcej niż dwa kolejne heksy bezdrożnej pustyni.
• Wejść na heks zajęty przez wroga.
• Wejść na heks EZOC z jednym wyjątkiem: pierwszy heks może należeć do EZOC, o ile nie jest to nakładający się EZOC (7.4) – Linia zaopatrzenia nie może nigdy wchodzić na nakładający się EZOC. Przyjazne jednostki negują EZOC na heksie, który w tym celu zajmują.
• Wejść do kontrolowanego przez wroga miasta, portu, lotniska lub ufortyfikowanego heksu.
(16.3.3) Część drogowa linii zaopatrzenia może mieć dowolną długość, ale musi przebiegać wzdłuż dróg, tworząc nieprzerwaną linię składającą się z sąsiadujących ze sobą heksów z drogami. Odcinek drogowy linii zaopatrzenia w żadnym momencie nie może:
• Wejść na heks zajęty przez wroga.
• Wejść w EZOC (dowolnego typu). Przyjazne jednostki negują EZOC na heksie, który zajmują w tym celu.
• Wejść do nieobsadzonego, ale kontrolowanego przez wroga portu, lotniska lub ufortyfikowanego heksu.
PRZYKŁAD: Zabarwione heksy oznaczają EZOC. Ciemno zabarwione heksy wskazują nakładające się EZOC. Jednostki sojusznicze A, B i C posiadają zaopatrzenie. Jednostka D nie.
(16.3.4) Przedłużanie linii zaopatrzenia: Jednostki MSU (17.2.4) mogą zostać użyte do przedłużenia linii zaopatrzenia. Każda przyjazna jednostka, która może poprowadzić linię zaopatrzenia (lądową lub lądową + drogę) do przyjaznego MSU, posiada zaopatrzenie, jeśli ten MSU sam posiada zaopatrzenie lub może powiązać się z innym MSU w sieci. Końcowy moduł MSU w sieci musi mieć linię zaopatrzenia do źródła zaopatrzenia. Jednostka zaopatrywana przez jednostkę MSU ma pełne zaopatrzenie, jeśli wszystkie jednostki MSU w sieci mają pełne zaopatrzenie.
(16.3.5) Kontrola heksu: Kontroluje je ostatni gracz, który zajmował lub przechodził przez miasto, lotnisko lub port (zakładając, że heks jest obsadzony przez jednostki nie reprezentowane przez żeton). Wszystkie inne wolne heksy wolne od ZOC są przyjazne dla obu graczy podczas wyznaczania Linii Zaopatrzenia.
• PEŁNE ZAOPATRZENIE: Jednostki na obszarze poza mapą lub jednostki na mapie, które mogą wyznaczyć linię zaopatrzenia do pola poza mapą, są uważane za posiadające pełne zaopatrzenie.
• ZAOPATRZENIE PORTU: Jednostki, które nie mogą wyznaczyć linii zaopatrzenia do pola poza mapą, ale mogą prześledzić do przyjaznego kontrolowanego portu, są uwzględniane w zaopatrzeniu portu. Zaopatrzenie portu jest takie samo jak pełne zaopatrzenie, z tą różnicą, że porty mogą zaopatrywać jedynie ograniczoną liczbę jednostek. Liczba jednostek, którym port może zapewnić zaopatrzenie, jest równa dwukrotności jego aktualnej pojemności portu. Gracz będący właścicielem może zdecydować, które jednostki są zaopatrywane, a które nie, podczas każdej przyjaznej fazy zaopatrzenia.
PRZYKŁAD: Jeśli przepustowość portu w Tobruku wynosi 4, może zapewnić zaopatrzenie dowolnym 8 jednostkom, które mogą wytyczyć LOS do portu. Jeśli wydajność wynosi zero, nie może zapewnić zaopatrzenia żadnej jednostce.
UWAGA PROJEKTOWA: Jednostki MSU służą do walki i przedłużania linii zaopatrzenia (16.3.4) i nie są źródłem zaopatrzenia.
16.3 Linia zaopatrzenia
(16.3.1) Ogólnie: Linia Zaopatrzenia (LOS) to ścieżka sąsiadujących ze sobą heksów. Zaczyna się na heksie przyjaznej jednostki, biegnie drogą lądową (16.3.2) do drogi (16.3.3). Stamtąd zostanie wytyczona nieograniczona odległość wzdłuż dróg do źródła zaopatrzenia. Część lądowa (jeśli występuje) musi zawsze znajdować się przed częścią drogową. Część lądowa może prowadzić bezpośrednio do źródła zaopatrzenia bez konieczności korzystania z drogi.
(16.3.2) Lądowa część linii zaopatrzenia może mieć długość do pięciu heksów. Policz każdy heks płaskowyżu (Jebel), na który wchodzi linia zaopatrzenia, a który nie przebiega wzdłuż drogi, jako dwa heksy. Może przebiegać przez każdy rodzaj terenu, ale linia zaopatrzenia nie może:
• Przechodzić przez boki keksów całe pokryte morzem.
• Przechodzić przez skarpy, chyba że wzdłuż drogi. Wyjątek: Lądową część linii zaopatrzenia można wytyczyć przez skarpę bez drogi, jeśli jednostka śledząca tę linię zaopatrzenia sąsiaduje ze skarpą.
• Wejść na więcej niż dwa kolejne heksy bezdrożnej pustyni.
• Wejść na heks zajęty przez wroga.
• Wejść na heks EZOC z jednym wyjątkiem: pierwszy heks może należeć do EZOC, o ile nie jest to nakładający się EZOC (7.4) – Linia zaopatrzenia nie może nigdy wchodzić na nakładający się EZOC. Przyjazne jednostki negują EZOC na heksie, który w tym celu zajmują.
• Wejść do kontrolowanego przez wroga miasta, portu, lotniska lub ufortyfikowanego heksu.
(16.3.3) Część drogowa linii zaopatrzenia może mieć dowolną długość, ale musi przebiegać wzdłuż dróg, tworząc nieprzerwaną linię składającą się z sąsiadujących ze sobą heksów z drogami. Odcinek drogowy linii zaopatrzenia w żadnym momencie nie może:
• Wejść na heks zajęty przez wroga.
• Wejść w EZOC (dowolnego typu). Przyjazne jednostki negują EZOC na heksie, który zajmują w tym celu.
• Wejść do nieobsadzonego, ale kontrolowanego przez wroga portu, lotniska lub ufortyfikowanego heksu.
PRZYKŁAD: Zabarwione heksy oznaczają EZOC. Ciemno zabarwione heksy wskazują nakładające się EZOC. Jednostki sojusznicze A, B i C posiadają zaopatrzenie. Jednostka D nie.
(16.3.4) Przedłużanie linii zaopatrzenia: Jednostki MSU (17.2.4) mogą zostać użyte do przedłużenia linii zaopatrzenia. Każda przyjazna jednostka, która może poprowadzić linię zaopatrzenia (lądową lub lądową + drogę) do przyjaznego MSU, posiada zaopatrzenie, jeśli ten MSU sam posiada zaopatrzenie lub może powiązać się z innym MSU w sieci. Końcowy moduł MSU w sieci musi mieć linię zaopatrzenia do źródła zaopatrzenia. Jednostka zaopatrywana przez jednostkę MSU ma pełne zaopatrzenie, jeśli wszystkie jednostki MSU w sieci mają pełne zaopatrzenie.
(16.3.5) Kontrola heksu: Kontroluje je ostatni gracz, który zajmował lub przechodził przez miasto, lotnisko lub port (zakładając, że heks jest obsadzony przez jednostki nie reprezentowane przez żeton). Wszystkie inne wolne heksy wolne od ZOC są przyjazne dla obu graczy podczas wyznaczania Linii Zaopatrzenia.
- Silver
- Général de Division
- Posty: 3535
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 104 times
Re: North Africa '41 (GMT)
A to nie wszystko bo tym razem zaopatrzenie jest wydawane na to by prowadzić poważniejsze ataki a jeszcze trzeba to żmudnie dowieźć.
I jeszcze dodatkowo by jeszcze coś zostało na koniec tury bo żołnierze mogą zużyć go więcej (rzuty na koniec tury).
No i limitowane żetony ciężarówek do przewozu zaopatrzenia ale także piechoty bo bez nich to zwykła piechota może stać się łatwo łupem wroga.
I jeszcze dodatkowo by jeszcze coś zostało na koniec tury bo żołnierze mogą zużyć go więcej (rzuty na koniec tury).
No i limitowane żetony ciężarówek do przewozu zaopatrzenia ale także piechoty bo bez nich to zwykła piechota może stać się łatwo łupem wroga.
- Silver
- Général de Division
- Posty: 3535
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 104 times
Re: North Africa '41 (GMT)
Ciekawe kiedy będzie wydany dodatek o 1942 roku i/lub o 1940; aż się prosi. I jeszcze gdyby tak w trybie kampanii.
- Teufel
- Legatus Legionis
- Posty: 2426
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
- Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 55 times
Re: North Africa '41 (GMT)
Na bgg.com jest taki temat. Zausznik Marka twierdzi, że myślą o tym. Przy czym nie wyobrażam sobie bitwy pod El Alamein na szerokości 4 heksów mając po 10 dywizji w każdej ze stron - tyle jest miejsca od morza do depresji Quattarra.
Ostatnio na spotkaniu u mnie grali chłopacy w NA41 scenariusz początkowy. Jest to instrukcja o poziomie złożoności większej niż Holland44. Przy czym wygląda na jedną z lepszych w systemie. Kolegom bardzo podeszła. Ja za tydzień gram w scenariusz Crusader.
Ostatnio na spotkaniu u mnie grali chłopacy w NA41 scenariusz początkowy. Jest to instrukcja o poziomie złożoności większej niż Holland44. Przy czym wygląda na jedną z lepszych w systemie. Kolegom bardzo podeszła. Ja za tydzień gram w scenariusz Crusader.
Legiony i ja mamy się dobrze.
- Silver
- Général de Division
- Posty: 3535
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 104 times
Re: North Africa '41 (GMT)
Jak to było w naszych Szczurach Pustyni; coś pamiętam te gonitwy w jedną stronę i z powrotem i tak kilka razy od 1940 do 1942?
A tu w tym systemie niekoniecznie musi się zaczynać od tej bitwy; a gdyby miało się zacząć to można opracować teren tej bitwy na pomocniczej mapce i po jej rozstrzygnięciu wyprowadzenie sił na mapę główną.
A tu w tym systemie niekoniecznie musi się zaczynać od tej bitwy; a gdyby miało się zacząć to można opracować teren tej bitwy na pomocniczej mapce i po jej rozstrzygnięciu wyprowadzenie sił na mapę główną.
-
- Caporal-Fourrier
- Posty: 80
- Rejestracja: piątek, 24 kwietnia 2020, 16:53
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 27 times
Re: North Africa '41 (GMT)
Czekam na jakąś relacje, żeby zobaczyć jak zaopatrzenie działa w praktyce. Zresztą to będzie i tak ciekawa rozgrywka, gdyż wiele czynników w zewnętrznych ma wpływ na to co dzieje się na planszy.
- stary gracz
- Adjudant-Major
- Posty: 325
- Rejestracja: środa, 18 lutego 2015, 10:00
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 93 times