Mersa Matruh - 43 TiS

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
silicium
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: środa, 8 sierpnia 2007, 10:03
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 2 times

Mersa Matruh - 43 TiS

Post autor: silicium »

W 43 numerze taktyki i Strategi wydanej całkiem niedawno można znaleźć m.in. 5 gier/scenariuszy do Desert Rats. Pierwszym z nich jest Mersa Matruh.
W czasopiśmie znalazłem mapę do rozegrania tej gry, nie odbiega ona graficznie od tych z Desert Rats. Pojawiły się nowe elementy takie jak tory kolejowe, które niestety w tym scenariuszu nie mają żadnego znaczenia (w pozostałych chyba tez nie). Odmiennym elementem jest oznaczenie fortyfikacji stałych - tu przedstawionych za pomocą znaków x w Desert rats jest to podwójna linia ciągła - ale generalnie obie wersje mi nie przeszkadzają. Nowym rodzajem pól na mapie są pola minowe - i mówiąc szczerze nawet odpowiada mi mechanika ich działania. Po wejściu pierwszej jednostki na pola minowe wykonujemy rzut kością D6, przy wyniku 1 - tracimy PSB, 2-3 musimy się zatrzymać, 4-6 nic się nie dzieje - przynajmniej tak mi się wydaje bo nie jest to opisane. Poza tym ponownie (po Desert Rats) pomylono numerację hexów, i tak hex 5417 lub 5419 występuje 2x na mapie - i nawet by mi to nie przeszkadzało gdyby nie był to startowy hex jednostek. Po raz kolejny miałem już na początku wrażenie, że nikt tego nie testował...ale nie zrażając się "szedłem na przód".
Jednostki...jak jeszcze mogę sobie wytłumaczyć, że niektóre pułki piechoty mogą mieć różne wartości punktów ruchu np. z uwagi na posiadane wyposażenie itp., oraz że niektóre pułki tej samej dywizji mają te wartości różne, chociaż startują z jednego miejsca jako posiłki, tak kumulacji dwóch powyższych oraz mniejszej mobilności na silniejszej stornie żetonu od tej na zredukowanej stronie nie mogłem przeżyć - długopis poszedł w ruch. Może tak ma być ale raczej w tym systemie tak nie jest :).
Sam scenariusz jest bardzo grywalny i ciekawy jako gra - nie wypowiadam się od strony historycznej poprawności. W opisie jest napisane, że niektóre żetony trzeba mieć z Desert Rats lub zastosować jakiś zamiennik z czasopisma. W pierwszym scenariusz nie miałem z tym problemu można zastąpić wszystko odpowiednikami z gazety nie licząc włoskiego sztabu. Tu taka uwaga skoro wydawca zdecydował się wysztancować żetony pomocnicze w czasopiśmie to lepiej było je zastąpić takimi które są jednostkami, co ułatwiłoby rozstawienie i potem sprzątanie gry i nie zastanawianie się co było z którego pudełka. Poza tym miały to być gry samodzielne, potem była informacja że to dodatkowe scenariusze do Desert Rats... pogubiłem się. Początkowe rozmieszczenie wojsk... tu tez nie jest wesoło, wydawca kilka dni po premierze zamieścił erratę na fb - znowu wrażenie, że nikt tego nie testował. Poza tym czy ktoś sprawdził hexy wejścia posiłków - już w pierwszym scenariuszu jedna z jednostek jest "teleportowana" 3 hexy od krawędzi mapy jako hex startowy. Bazy zaopatrzenia... cytuję "Alianci - E, Włosi Niemcy - E"... serio. Na szczęście sama rozgrywka była dość emocjonująca, do końca nie wiedziałem która strona wygra - może to za sprawą pechowych rzutów dla Niemców i Włochów. Po pierwszej rozgrywce zdobyłem 3 punkty zwycięstwa na 12. Gdyby nie pech w kostce zdobyłbym 6-8. Oscyluje to około 1/2 punktów do zdobycia co świadczy o możliwej równowadze pomiędzy stronami (pomijając historyczność).
Samo czasopismo - pomimo kolejnych bubli edytorskich, ewidentnym braku testów, błędzie już w spisie treści - gdzie zamieniono stronami pierwszy z drugim scenariuszem - czy naprawdę nikt tego nie czyta i nie sprawdza przed wydaniem?! można było wydać miesiąc później ale popoprawiać, jest wydane na grubym kredowym papierze, żetony sztancowane - wizualnie same plusy. Opis historyczny na plus, oraz kilka artykułów - miły dodatek. tabela wpływu terenu na ruch i walkę - w końcu dopracowana - brawo - chociaż wartości wpływu na ruch różnią się od tych w Desert Rats?? dziwne ten sam okres, te same warunki....dziwne.
Czasopismo zakupiłem z uwagi na to, że posiadam Desert Rats. Jednak nic się od tamtego czasu nie zmieniło. TiS powtarza te same błędy, które stają się tak irytujące, że zabijają całkiem fajny scenariusz i system WB95. Wydawca powinien wsłuchać się w głosy graczy i zrobić porządek z instrukcją, scenariuszami i testowaniem gier. Moim zdaniem marnuje się, może nie idealny i uproszczony, ale dobry system do wprowadzania nowych graczy w gry wojenne.
Może krytycznym okiem i na szybko napisane, ale takie są moje odczucia po pierwszym scenariuszu. Biorąc pod uwagę powyższe, magazyn można polecić osobom przyzwyczajonym do standardu TiS, innym - stanowczo odradzam.
Jeżeli ktoś ma 43 numer TiS proszę o podzielenie się doświadczeniem z rozgrywek w pozostałe scenariusze oraz uwagami.
Awatar użytkownika
stary gracz
Adjudant-Major
Posty: 325
Rejestracja: środa, 18 lutego 2015, 10:00
Has thanked: 128 times
Been thanked: 93 times

Re: Mersa Matruh - 43 TiS

Post autor: stary gracz »

Możesz podać link do tej erraty?

Fakt, gry TiSu posiadają sporo niedociągnięć ale na szczęście można zwrócić się do nich mailowo czy przez fb i odpowiadają na pytania. Dodatkowo na fejsie są grupy poświęcone danym systemom i tam możemy uzyskać pomoc.
Awatar użytkownika
swampgoblin
Sous-lieutenant
Posty: 377
Rejestracja: środa, 16 października 2019, 13:45
Has thanked: 79 times
Been thanked: 86 times

Re: Mersa Matruh - 43 TiS

Post autor: swampgoblin »

silicium pisze: niedziela, 6 grudnia 2020, 15:33 Samo czasopismo - pomimo kolejnych bubli edytorskich, ewidentnym braku testów, błędzie już w spisie treści - gdzie zamieniono stronami pierwszy z drugim scenariuszem - czy naprawdę nikt tego nie czyta i nie sprawdza przed wydaniem?! można było wydać miesiąc później ale popoprawiać, jest wydane na grubym kredowym papierze, żetony sztancowane - wizualnie same plusy. Opis historyczny na plus, oraz kilka artykułów - miły dodatek. tabela wpływu terenu na ruch i walkę - w końcu dopracowana - brawo - chociaż wartości wpływu na ruch różnią się od tych w Desert Rats?? dziwne ten sam okres, te same warunki....dziwne.
Czasopismo zakupiłem z uwagi na to, że posiadam Desert Rats. Jednak nic się od tamtego czasu nie zmieniło. TiS powtarza te same błędy, które stają się tak irytujące, że zabijają całkiem fajny scenariusz i system WB95. Wydawca powinien wsłuchać się w głosy graczy i zrobić porządek z instrukcją, scenariuszami i testowaniem gier. Moim zdaniem marnuje się, może nie idealny i uproszczony, ale dobry system do wprowadzania nowych graczy w gry wojenne.

Nic nowego, wszystko o czym piszesz, było już wałkowane na wszelkie możliwe sposoby. Buble edytorskie, braki, pomyłki - tak jest odkąd sięgam pamięcią, co najmniej od czasów "Szczurów Pustyni" Dragona. Błędy były już w pierwszej edycji, a szczyt bajzlu nastąpił w drugim. I tak to się ciągnie cały czas, z mniejszymi lub większymi mutacjami. Zarówno w piśmie, jak i w grach. Pomijając już same systemy i ich mechanikę, czy aspekty historyczne, to mnie zawsze rozwalał chaos na stronie TiS. Trzeba się dopatrywać co jest w danym numerze pisma, brak opisów. Nie ma też żadnej archiwizacji, tego co wydali, spisu edycji gier, czym się poszczególne wydania różniły. Wszystko to wydaje się być robione na przysłowiową pałę. Ja bym się nie spodziewał żadnej poprawy na tym polu.
Co do WB-95, to jest szkielet na bazie którego można byłoby zrobić porządny system, ale wszelkie jego zmiany wprowadzały raczej większe zamieszanie. Także ta szansa została zaprzepaszczona, w rezultacie można sobie wstawić do WB-95 dowolne wojska, one sobie będą hulać po planszy, ale żadnych realiów to nie odda. I TiS robi w tym systemie ostatnio co się tylko da. Dlaczego? Bo tak już w TiSie jest i tyle.
"Tak! nie będzie zmiany; będziecie, jacy jesteście & nikim innym. A zatem królowie ziemi będą Królami na wieki; niewolnicy będą służyć."
silicium
Tambour
Posty: 8
Rejestracja: środa, 8 sierpnia 2007, 10:03
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 2 times

Re: Mersa Matruh - 43 TiS

Post autor: silicium »

errata:
https://www.facebook.com/TaktykaIStrate ... 031594080/

co do samego systemu patrz GMT France '40 i wszystkie gry w tym "systemie" - można zrobić, można.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”