Fall of Berlin (One Small Step)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Daniel
Stabsfeldwebel
Posty: 313
Rejestracja: sobota, 5 grudnia 2009, 17:15
Lokalizacja: Przemyśl
Has thanked: 26 times
Been thanked: 13 times

Fall of Berlin (One Small Step)

Post autor: Daniel »

Zamówiłem wyżej wymienioną grę i czekam, aż do mnie dotrze :) .
Grał może ktoś z Was w ten tytuł?
Jakie macie wrażenia po rozgrywce?
Awatar użytkownika
Daniel
Stabsfeldwebel
Posty: 313
Rejestracja: sobota, 5 grudnia 2009, 17:15
Lokalizacja: Przemyśl
Has thanked: 26 times
Been thanked: 13 times

Re: Fall of Berlin (One Small Step)

Post autor: Daniel »

Gra dotarła już do mnie to opiszę swoje pierwsze wrażenia po kontakcie z nią .
Gra zapakowana jest w duży worek strunowy:
Obrazek
Po wyciągnięciu okładki z worka strunowego, można ją rozłożyć jak książkę. W środku znajdziemy uporządkowane w przegródkach wszystkie elementy: planszę, dwa arkusze z sztancowanymi żetonami, dwa arkusze z kartami, instrukcję ( 7 stron), kartkę z tabelami.
Obrazek
Przechodząc do komponentów, które dostajemy.
Plansza do gry:
Niewielka zmieści się spokojnie nawet na niewielkim stoliku do kawy. Wykonanie graficzne w mojej ocenie średnie, plansza jest czytelna ale niezbyt ładna graficznie . Papier, z którego została wykonana plansza jest dosyć śliski. Z boku planszy znajduje się m.in. tor etapów, statusu Fuhrera itp to jak dla mnie duży + nie trzeba oznaczać tego gdzieś z boku tylko wszystko jest zamieszczone na planszy.
Obrazek
Żetony:
Są cienkie, nawet bardzo cienkie, podczas wyjmowania z wyprasek musiałem posłużyć się nożykiem, żeby je bezproblemowo wyjąć. Nie wydają się za solidne na pierwszy rzut oka.
Na plus jak dla mnie to, że są pokryte matowym lakierem.
Obrazek
Karty:
Karty są za to wykonane w mojej ocenie dobrze: sztywne, nie wyślizgujące się z ręki, z ładnymi grafikami i czytelnym tekstem.
Obrazek

Wieczorem wezmę się za lekturę instrukcji gry i za kilka dni zamieszczę, spostrzeżenia z po rozegraniu kilku gier.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43399
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3970 times
Been thanked: 2528 times
Kontakt:

Re: Fall of Berlin (One Small Step)

Post autor: Raleen »

Nie wygląda skomplikowanie. Chyba taka gra pociągowa, rozumiem, że na dłuższe podróże sobie kupiłeś :)

To jest gra o obronie Reichstagu u schyłku Trzeciej Rzeszy?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Daniel
Stabsfeldwebel
Posty: 313
Rejestracja: sobota, 5 grudnia 2009, 17:15
Lokalizacja: Przemyśl
Has thanked: 26 times
Been thanked: 13 times

Re: Fall of Berlin (One Small Step)

Post autor: Daniel »

Tak, kupiłem ją na dłuższe podróże albo by pograć gdy nie mam za bardzo czasu, a najdzie mnie ochota na grę ;).
Głównym celem jest zawieszenie flagi na Reichstagu przy jak najmniejszych stratach strony radzieckiej. Gracz kieruje właśnie nią.
Niemieckie jednostki losujemy i układamy na planszy zakryte na wszystkich polach planszy, oprócz 3 żółtych pół. Na nich pojawiają się jednostki sowieckie w liczbie 3 w pierwszym etapie i w kolejnych etapach na nich pojawia się uzupełnienia sowieckie, które wprowadza gracz .
Tura dzieli się na części : określania trybu jednostek sowieckich są trzy tryb artyleryjski( zadajemy jednostkom niemieckim straty opisane na karcie; którą losujemy na początek każdego etapu możemy wprowadzić określoną na wylosowanej karcie liczbę jednostek o ile mamy wolne żółte pola i przechodzimy od razu z pominięciem reszty etapów don wydarzenia Fuhrera. Koniec etapu. Jeśli wylosujemy kartę z czerwoną gwiazdą jednostki gracza mogą przejść w dwa tryby ostrożny; w którym jednostki mają większy współczynnik obrony ale mogą zaatakować raz na turę lub agresywny współczynnik obrony taki jak podany na żetonie ale jednostki gracza atakują do skutku; dopóki nie zniszczą Niemców albo same nie ulegną zniszczeniu. Faza ruchu Jednostki kierowane przez gracz mają dwa punkty ruchu. Niemcy poruszają się tylko w momencie wylosowania wydarzenia; które pozwala im poruszyć jednostki na sąsiednie nie zajęte pola.
Żeby zaatakować żetony obu stron muszą znajdować się na tym samym polu. W tym momencie następuje odsłonięcie jednostki niemieckiej( może to być Volkssturm; odział Hitlerjugend zwykła jednostka piechoty albo elitarna jednostka weteranów charakteryzująca się większą skutecznością obrony; oraz specjalną umiejętnością ataku na sąsiadujące z nimi jednostki sowieckie; na które gracz nie może odpowiedzieć kontratakiem.)
Faza walki polega na tym, że gracz najpierw rzuca kostką kostką i porównuje wynik rzutu z wartością na żetonie( wyższa lub równa wartość na kostce k6 względem tej podanej na żetonów oznacza wyeliminowanie jednostki niemieckiej.) Po ataku jednostek sowieckich następujące kontratak Niemców procedura walki jest analogiczna.
Faza wydarzenia losowego odczytywanego z wylosowanej karty.
Faza Fuhrera podany na wylosowanej karcie numer porównujemy z tabelą, skutki są różne od eliminacji jednostek niemieckich; konsolidację niemieckiej obrony po zablokowanie możliwości ruchu jednostek sowieckich w następnej turze.
Ostatnią turą, jeśli jednostki gracza pokonały oddziały niemieckie na polu Reichstag jest zawieszenie tam flagi co automatycznie kończy grę.
Żeton Fuhrera przesuwamy po torze stanu psychicznego w zależności od tego stanu Hitler może próbować uciec samolotem o ile jednostki sowieckie nie zajęły pół sąsiadujących z lotniskiem albo popełnić samobójstwo.
Na koniec sprawdzamy czy wygraliśmy za każda zniszczona jednostkę niemiecka, za kontrolowanie oznaczonych pół na mapie: pojmanie Hitlera dostajemy punkty. Za każda utracona jednostkę sowiecką odejmujemy punkty. Jeśli mamy ich 15, bądź więcej wygrywamy grę.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”