Bataan! (Compass Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Pierwsza próbna rozgrywka solo. Scenariusz nr 1: At Pearly Gates: Layac.
Warunki zwycięstwa:
- Japończycy muszą zdobyć dwa punktowane heksy,
- Amerykanie muszą stracić co najmniej 3 stepy,
- Japończyk nie może stracić więcej stepów niż Amerykanin.
Sąd to warunki kumulatywne. Niespełnienie któregokolwiek oznacza wygraną Amerykanów.
Trwa pierwsza aktywacja. Inicjatywę posiadają Japończycy. 48 Dywizja Piechoty maszeruje w stronę wroga. Zarządziłem operację szturmową. Na obrazku stan po ruchu japońskim i deklaracji ataków. teraz przystępuję do reakcji amerykańskiej. Nie mogę jednak wydać rozkazy "No Retreat", bo Amerykanie mają za mało oddziałów na stosie (minimum 3 stepy) ani nie bronię się w fortyfikacjach.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z80.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Najpierw szturm sześciu kompanii pułku 1F na 3 baon 71 pułku 71 Dywizji Filipińskiej. Z automatu wybieram tabelę Assault (bo wykonuję sekwencję szturmową). Nie używam artylerii (przyda się w drugim szturmie). Używam jednak dwóch jednostek lotnictwa armii (maksymalnie dopuszczalnych).
Obrońca używa swojej artylerii.
Wyznaczam oddział japoński prowadzący atak. Wszystkie mają tą samą efektywność "6", a rzutu na koordynację i tak nie będzie.
Koordynacja:
- lotnictwo japońskie: obydwie jednostki mają efektywność "5", więc obojętne, która przewodzi. Rzucam. 1K10="6". Japońskie lotnictwo nie zostało skoordynowane z działaniami wojsk lądowych. Nie będzie wsparcia lotnictwa w szturmie;
- koordynacja sił lądowych - wszystkie oddziały należą do tej samej dywizji. Nie trzeba sprawdzać koordynacji;
- filipińska artyleria - znajduje się na atakowanym heksie; jest to jedyna jednostka artylerii na tym heksie, koordynacja automatyczna. Doliczymy siłę wsparcia artylerii do siły batalionu;
- filipińska piechota - oddziały nieartyleryjskie obrońcy nie wymagają koordynacji.
Przechodzę do tabeli walki dla szturmu.
Siła Japończyków: 11. Siła Filipińczyków: 6. Stosunek po zaokrągleniu: 1,5/1 (albo 3/2 jak w tabeli).
1K10="9"
Atakuję przez rzeczkę. Do rzutu +1.
Zmodyfikowany wynik dla kolumny 3/2 to "10"
Wynik: A1R oznacza odwrót atakującego o 1 albo 2 heksy i stratę poziomu. I tak brak lotnictwa spowodował nie tyle japońską przegraną co stratę w japońskiej sile.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z81.jpg

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z82.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Drugi atak.
Szturm przez rzeczułkę i most na batalion pułku Philippino Scouts (P).

Koordynacja:
- japońska artyleria - szturm, więc od rzutu odejmiemy "1". Teren to nie jest ani dżungla ani trawa tropikalna, nie będzie przeszkadzał. 1K10 dla artylerii górskiej o efektywności "6" = 6. 6-1=5. Japończykom udało się skoordynować obydwie jednostki artylerii w ataku. Do siły oddziałów atakujących dodadzą łącznie "7" (oddziały nieartyleryjskie i tak są silniejsze).
- japońskie wojska lądowe - szturmują oddziały jednej dywizji plus oddziały pozadywizyjne, koordynacja z automatu.
- amerykańska artyleria: nie spełnia warunków, nie może wspierać (znajdująca się z tyłu artyleria należy do amerykańskiej 88 Dywizji, broni się zaś baon filipińskich skautów,
- filipińscy piechurzy- obrona nie wymaga koordynacji jednostek nieartyleryjskich.
Reasumując: Japończycy używają artylerii, Amerykanie nie. Obydwie strony należy uznać za skoordynowane.

Stosunek sił: Japończycy 24, Amerykanie 5. 4/1.
1K10=10.
Atak przez rzeczkę +1.
Summa summarum "11" przy stosunku 4/1.
Wynik: AR. Atakujący Japończycy wykonują odwrót o 1 albo 2 heksy.
Atak kończy się japońską przegraną.

Gwoli ciekawostki gdybym teraz wyrzucił "1", to po zmodyfikowaniu wyniku wyszłoby "2" i D3R. Obrońca straciłby trzy poziomy i się cofnął o 1-2 heksy. W tej sytuacji obrońca by wyparował, a Japończycy zajęli heks z mostem. Alianci mieli sporego fuksa.
W następnej sekwencji będzie kłopot, bo Japończycy nie mają już ani artylerii ani samolotów. Zmiana statusu artylerii odbywa się dopiero na końcu etapu.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z83.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Teraz sekwencja gracza amerykańskiego. Losuję marker aktywacyjny.
Wylosowałem marker Dywizji "P" czyli Philippino Scouts.
Ponieważ na mapie nie ma sztabu tej dywizji nie mogę wraz z nią aktywować jednostek pozadywizyjnych.
Wybieram aktywację manewrową (Mobile Sequence).
Oczywiście żadnego ataku nie będzie. Tym manewrem załatwiłem raczej Japończykom zdobycie drugiego z punktowanych heksów. Na stosie skupiłem cały 31 pułk z dywizji P.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z84.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Druga sekwencja japońskiej 48 Dywizji.
Nie pozostaje nic innego jak szturmować stosik ze skautami.
Wydaję rozkaz przeprowadzenia sekwencji szturmowej.
Atak wg tabeli szturm, bez wsparcia (bo "wyszło" w poprzedniej sekwencji). Niestety nie mam eventu "Banzai".
Filipińczycy próbują stawić zaciekły opór (No Retreat). Testuję efektywność. 1K10="7". Nie będzie zaciekłego oporu.
Koordynacji nie muszę sprawdzać, liczę siły.
Japończycy: 23. Filipińczycy: 13. 1,5/1 (3/2).
1K10="9" +1 za rzeczkę.
A1R - Japończycy znowu biorą po nosie i cofają się o 1 heks.
I znowu była szansa na wykopanie obrońcy, choć niezbyt duża.
Japończycy już chyba nie mają żadnych szans na wygraną. Ale nic to. Cesarscy walczą do końca.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z85.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Druga sekwencja gracza amerykańskiego. Do wylosowania została tylko 71 DP filipińska.
Zarządzam aktywację mobilną. Filipińczycy się rozkręcają. Jeden baon przeskakuje rzekę. Wydaję rozkaz ataku manewrowego. Tanki nie wezmą udziału w ataku, bo nie przeskoczą rzeki.
Artylerii nie mam, bo zużyłem w obronie.
Stosunek sił: Filipińczycy 6, Japończycy 3. 2/1.
Koordynacja:
- filipińska artyleria - brak.
- filipińskie bataliony: wybieram oddział prowadzący atak i testuję efektywność.
1K10="7" +1 (za atak wg tabeli manewrowej) (efektywność "4"). Oznacza to, że nie sztab dywizji nie skoordynował swoich podkomendnych. W walce będzie dodatkowo mod +2.
- Japończycy - brak potrzeby koordynacji.
Jak widać koordynacja ma kapitalne znaczenie. Tylko walka manewrowa może zmusić obrońce do odwrotu o 2 heksy. Tylko odwrót o 2 heksy wpływa na inicjatywę. Ponadto tylko w przypadku walki manewrowej atakujący może ścigać o 2 heksy. W przypadku szturmu, nawet jeśli obrońca cofnął się o 2 heksy, atakujący może ścignąć tylko na heks opróżniony przez obrońcę.
Na tym kończy się segment aktywacyjny.
W segmencie reorganizacji odwracam na stronę wsparcia zarówno japońskie samoloty jak i artylerię obydwu graczy. Pierwszy etap kończy się klęską Japończyków. Zupełnie niezasłużoną.
Rozstrzygam starcie: 1K10="3" +2 = 5
Wynik: DR. Obrońca zmuszony jest cofnąć się 2 heksy,. Amerykanie zyskują bonusik do inicjatywy.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z86.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3948 times
Been thanked: 2515 times
Kontakt:

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Raleen »

Fajny AAR się zrobił, widać, że akcja się rozwija, zatem zostawiając kwestię koordynacji i mnożenia rzutów, który to wątek mógł być już dla niektórych monotonny... ;) bo pisałem o tym przy okazji innej gry, mam takie pytanie: widać, że zasady premiują by jednostki trzymały się bardziej w kupie, co w rozumieniu autora ułatwia dowodzenie, jak jest z koncentracją sił na polu (ogólny limit i do walki)?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: czwartek, 28 stycznia 2021, 08:53 mam takie pytanie: widać, że zasady premiują by jednostki trzymały się bardziej w kupie, co w rozumieniu autora ułatwia dowodzenie, jak jest z koncentracją sił na polu (ogólny limit i do walki)?

Sztab dywizji nie wpływa na ruch. Można mieć zatem oddziały dywizji gdzie się chce.
Na stosie mieści się 9 punktów. Batalion ma 3 punkty. Kompania tanków 1 punkt, pułk artylerii 1 albo 2 zależy od siły).
Nie ma limitu do walki (tak jak w Silver Bayonet, gdzie szturm można przeprowadzać tylko oddziałami mieszczącymi się w limicie na heksie.

Japońska piechota jest reprezentowana żetonami "dwukompanijnymi".
Ostatnio zmieniony czwartek, 28 stycznia 2021, 08:59 przez Karel W.F.M. Doorman, łącznie zmieniany 1 raz.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43386
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3948 times
Been thanked: 2515 times
Kontakt:

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Raleen »

Jeszcze o jednym zapomniałem - wielkość heksu?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Raleen pisze: czwartek, 28 stycznia 2021, 08:58 Jeszcze o jednym zapomniałem - wielkość heksu?
1,25 km.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Aha, japońskie "dwukompanie" mają 2 punkty pojemności stosu.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Drugi etap.
I w nim z automatu inicjatywę mają Japończycy.
Różnica z pierwszym jest taka, ze obaj gracze mają tylko po jednej aktywacji.
Fazy segmentu strategicznego pomijam (Japończycy mają zaopatrzenie, zakładam, że Amerykanie też).
Japończycy wykonują sekwencję szturmową.
Stan po japońskim ruchu.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z87.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Japończycy deklarują ataki i atakują.
Najpierw atak kompanii ppanc i dwóch kompanii piechoty na batalion 71 DP. Bez artylerii i wsparcia lotniczego.
Nie ma potrzeby sprawdzania koordynacji (nie ma artylerii i lotnictwa, atakują oddziały z jednej dywizji - armijny ppanc traktujemy jak oddział tej samej dywizji).
Siła: Japończycy: 6; Filipińczycy: 3. 2/1
1K10=3+1 za rzeczkę=4. Wynik: DR. Obrońca cofnął się o 1 heks, Piechota japońska krzyknęła Banzai i ruszyła w pościg. Najgorsze jest to, że nie udało się Filipińczykom zadać strat.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z88.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Drugi atak to japońskie być albo nie być. Nie mają dwóch zadanych punktów terenowych, jak dotychczas ponieśli tylko oni straty i nie zadali w ogóle strat Amerykanom.
Szturm wspiera cała dostępna artyleria i lotnictwo.
Amerykanie nie próbują stawiać zaciętego oporu (No Retreat), bo wiązało się to będzie ze stratą dodatkowego poziomu siły.
Koordynacja:
- japońskie lotnictwo - 1K10="4". Działa;
- japońska artyleria - 1K10="3" Działa.
- japońskie jednostki nieartyleryjskie - wszystkie z jednej dywizji, nie ma potrzeby koordynacji.
Filipińczycy - nie ma potrzeby koordynacji.
Siła: Japończycy - 29; Filipińczycy - 13. 2/1
1K10=4+1 (rzeczka) = 5.
Wynik: A1/D1d.
Atakujący traci 1 poziom siły. Obrońca traci 1 poziom siły, cofa się o 1-2 heksy i ulega dezorganizacji.
Banzai!!! Japończycy zdobywają drugi punktowany heks, ale ponoszą większe straty niż Amerykanie (stracili 3 poziomy, Amerykanie 1). Japończycy przegrywają grę.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z89.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10548
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2089 times
Been thanked: 2820 times

Re: Bataan! (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Dla porządku wylosuję marker aktywacyjny Amerykanów, choć sytuacji w grze to nie zmieni.
Wylosowałem 71 DP.
Filipińczycy ruszają do boju. Uruchamiam także armijny 26 pułk souts.
Sekwencja mobilna. Filipińczycy tylko przegrupowują siły. Nie ma ataków.
Na końcu etapu ściągam żeton Disrupted i jestem gotów do kolejnego etapu, ale w tym momencie gra się kończy.
Jak na razie sympatyczna gra, na tym poziomie bez jakichś cudów na kiju. Przy większej ilości dywizji zrobi się ciekawiej. A przepisy strategiczne? A wydarzenia specjalne?

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... es/Z90.jpg
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”