[W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Raleen »

Mariusz pisze: środa, 15 lipca 2020, 22:12
Ulysses pisze: środa, 15 lipca 2020, 17:05 Przepisy uzupełniające od Dawida Tobiasza. Sensowne, będę je stosował.

[26.6] Dywersja bydgoska
[26.61] W trakcie gry, w dniu, w którym w odległości czterech pól od Bydgoszczy znajdzie się dowolny oddział niemiecki, na dowolnym polu Bydgoszczy umieszczany jest żeton „Dywersja Bydgoska”.
[26.62] Żeton ten ogranicza ruchliwość wojsk polskich przez jeden pełny etap, zabierając każdemu przemieszczającemu się przez niego oddziałowi 2 PR.
[26.63] Po zakończeniu etapu, żeton zdejmowany jest z planszy.
Ino jak żadna jednostka polska nie będzie w tym jednym etapie przechodziła przez Bydgoszcz, to chyba dywersanci nie powinni być eliminowani.
Słusznie. Poza tym musi być zaznaczone który z graczy decyduje o tym gdzie dokładnie jest umieszczany żeton.
W sumie w B-35 są zasady o oddziałach dywersyjnych, więc też można wykorzystać.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 38 times
Been thanked: 154 times

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Ulysses »

Mariusz pisze: środa, 15 lipca 2020, 22:12
Ulysses pisze: środa, 15 lipca 2020, 17:05 Przepisy uzupełniające od Dawida Tobiasza. Sensowne, będę je stosował.

[26.6] Dywersja bydgoska
[26.61] W trakcie gry, w dniu, w którym w odległości czterech pól od Bydgoszczy znajdzie się dowolny oddział niemiecki, na dowolnym polu Bydgoszczy umieszczany jest żeton „Dywersja Bydgoska”.
[26.62] Żeton ten ogranicza ruchliwość wojsk polskich przez jeden pełny etap, zabierając każdemu przemieszczającemu się przez niego oddziałowi 2 PR.
[26.63] Po zakończeniu etapu, żeton zdejmowany jest z planszy.
Ino jak żadna jednostka polska nie będzie w tym jednym etapie przechodziła przez Bydgoszcz, to chyba dywersanci nie powinni być eliminowani.
Uważam, że obecność "regularnych" jednostek nie jest potrzebna. W opanowaniu sytuacji w Bydgoszczy dużą rolę odegrali uzbrojeni cywile i kolejarze, żołnierze garnizonu, weterani i rezerwiści, pluton gospodarczy 15. DP itd. W Bydgoszczy było tyle wojska, które nie jest zaliczone do "żetonów", że całkowicie to wystarczyło. A żeton powinien chyba kłaść gracz niemiecki ;)
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 38 times
Been thanked: 154 times

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Ulysses »

Podsumowanie nowej edycji "Pomorze 1939":
- w scenariuszu występują dywizjony artylerii, a na żetonach pułki artylerii (WZ na facebooku obiecał, że dodrukuje dywizjony), czyli zamiast czterech żetonów ma się jeden, który posiada słabszy modyfikator
- brak przepisów dotyczących żetonu "Bydgoska dywersja"
- brak przepisów dotyczących "Ośrodków zapasowych"
- brak żetonu sztabu 4 A i artylerii 228. DPiech
- jak zwykle literówki, m.in. w scenariuszu jest 14. DAK, a powinien być 11. DAK (na szczęście na żetonie jest 11. DAK), literówka na żetonie batalionu Kościerzyna itd.
- przy punktach manewrowych odwołanie do pkt 16.0 - "Maskowanie"
- brak informacji, gdzie ustawić kol. transp.

*************************************************
Moje propozycje na bardziej historyczną rozgrywkę:
1. Polacy nie wykorzystują (nie ustawiają na mapie) 13. DP i 1 bcl.
2. 26. DPiech, bataliony ON "Wągrowiec," "Żnin" i "Kcynia" nie mogą przekraczać rzek Noteć, Brda i Wisła.
3. 10. DPanc nie może poruszać się na płd od linii XX11, a 3 września po zakończeniu niemieckiej fazy kontrataku zdejmowana jest z planszy.
4.
[26.6] Dywersja bydgoska
[26.61] W trakcie gry, w dniu, w którym w odległości czterech pól od Bydgoszczy znajdzie się dowolny oddział niemiecki, na dowolnym polu Bydgoszczy niemiecki gracz umieszcza żeton „Dywersja Bydgoska”.
[26.62] Żeton ten ogranicza ruchliwość wojsk polskich przez jeden pełny etap, zabierając każdemu przemieszczającemu się przez niego oddziałowi 2 PR.
[26.63] Po zakończeniu etapu, żeton zdejmowany jest z planszy.
Awatar użytkownika
swampgoblin
Sous-lieutenant
Posty: 377
Rejestracja: środa, 16 października 2019, 13:45
Has thanked: 79 times
Been thanked: 86 times

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: swampgoblin »

Czyli tak:

Klient czekał na reedycję, mając nadzieję po raz kolejny na rzetelne i poprawne wydanie gry, zamówił ją sobie, wybulił 110 zł za grę z niesztancowanymi żetonami i co?
Znów siedzi i analizuje, co się nie zgadza, jakich przepisów i żetonów brakuje, kolejny raz widzi literówki i niedopatrzenia.
Czy brakujące żetony z ostatniej "Bzury" zostały choć w części wydrukowane i dołączone do gry? Nawet jeśli tak, to tu i tak jak piszesz brakuje dywizjonów artylerii. "Moda na Sukces" przy tym wysiada.
Obietnice dodrukowania brakujących żetonów rozczulają mnie, podobnie jak jęki zachwytu klakierów i "liderów wśród fanów" na facebooku wydawcy, który jak widzę uderza, co jakiś czas w nutę patriotyczną.
Jeśli tak, to wypadałoby chociaż systemu wrześniowego nie położyć, przynajmniej w kwestiach wydawniczych.
"Tak! nie będzie zmiany; będziecie, jacy jesteście & nikim innym. A zatem królowie ziemi będą Królami na wieki; niewolnicy będą służyć."
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 38 times
Been thanked: 154 times

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Ulysses »

I jeszcze uzupełniona wersja

Podsumowanie nowej edycji "Pomorze 1939":
- w scenariuszu występują dywizjony artylerii, a na żetonach pułki artylerii (WZ na facebooku obiecał, że dodrukuje dywizjony), czyli zamiast czterech żetonów ma się jeden, który posiada słabszy modyfikator
- brak przepisów dotyczących żetonu "Bydgoska dywersja"
- brak przepisów dotyczących "Ośrodków zapasowych"
- brak żetonu sztabu 4 A i artylerii 228. DPiech
- jak zwykle literówki, m.in. w scenariuszu jest 14. DAK, a powinien być 11. DAK (na szczęście na żetonie jest 11. DAK), literówka na żetonie batalionu Kościerzyna itd.
- przy punktach manewrowych odwołanie do pkt 16.0 - "Maskowanie"
- brak informacji, gdzie ustawić kol. transp.
- brak informacji, gdzie są polskie bazy zaopatrzenia (Toruń, Grudziądz, Bydgoszcz?)
- brak toru etapów (ale co ciekawe jest żeton etapów)
- brak legendy terenu
-brak żetonów jedn. rozp. w 2 i 20. D. Zmot
- brak szk. roz. XIX K w tabeli jednostek

*************************************************
Moje propozycje na bardziej historyczną rozgrywkę, stawiającą obu graczy w zbliżonej sytuacji jak w 1939 roku:
1. Polacy nie wykorzystują (nie ustawiają na mapie) 13. DP i 1 bcl.
2. 26. DPiech, bataliony ON "Wągrowiec," "Żnin" i "Kcynia" nie mogą przekraczać rzek Noteć, Brda i Wisła.
3. 10. DPanc nie może poruszać się na płd od linii XX11 do heksa 1111 (linii heksów 11XX). Następnie każdy kolejny heks do heksa1608 musi być na północ lub północny wschód od poprzedniego. Po osiągnięciu linii XX08 3. DPanc nie może poruszać się na płd od niej. 3 września po zakończeniu niemieckiej fazy kontrataku dywizja jest zdejmowana planszy.*
4. 1 września niemieckie jednostki poruszają się wykorzystując 2/3 pkt ruchu zaokrąglone w górę**
5.
[26.6] Dywersja bydgoska
[26.61] W trakcie gry, w dniu, w którym w odległości czterech pól od Bydgoszczy znajdzie się dowolny oddział niemiecki, na dowolnym polu Bydgoszczy niemiecki gracz umieszcza żeton „Dywersja Bydgoska”.
[26.62] Żeton ten ogranicza ruchliwość wojsk polskich przez jeden pełny etap, zabierając każdemu przemieszczającemu się przez niego oddziałowi 2 PR.
[26.63] Po zakończeniu etapu, żeton zdejmowany jest z planszy.

6. Zrezygnować z przepisu 14.4. Zaopatrzenie niemieckich jednostek szybkich. ***
7. Zrezygnować z Uwagi do 14.4 - "Każda miejscowość na terenie Polski nieznajdująca się w odległości 5 PR..."****

*wiem, że to tunelowanie ruchu, ale historycznie 3. DPanc nie uczestniczyła w walkach z A "Pomorze" i jej pas natarcia to uniemożliwiał. Niemcy w ogóle tego nie zakładali.
** nie mam pojęcia skąd ten pomysł z połową pkt ruchu, gdyż 3. DPanc nie może dojechać tam gdzie dojechała historycznie (widać to nawet w książce WZ). Może chodzi o balansowanie rozgrywki?
*** Zdarzało się, że Niemcy mieli problemy z zaopatrzeniem, ale nie było tak, że co trzy dni wszystkie niemieckie dywizje szybkie stawały by zatankować paliwo. WP na pewno by się ucieszyło na taką sytuację. Np. 2 i 20. DZmot nie miały w dniach 1-4 września żadnej całodniowej pauzy operacyjnej. 4 września toczyły one intensywne walki i bynajmniej nie stały w miejscu.
**** W wielu miejscowościach na Pomorzu mieszkali Niemcy. Z tym były gigantyczne problemy, bo WP co chwilę ostrzeliwało jakąś wieś sądząc, że tam są dywersanci. Wprowadzało to panikę i chaos. Ten przepis tutaj by bardziej pasował do WP niż Niemców, którzy czasami byli witani jako wyzwoliciele (WZ pisze nawet o tym w swojej książce o Pomorzu). Zresztą za wojskiem wchodziły Einsatzgruppen i one już "pilnowały" porządku. Nie ma dowodów, że działania jakiś polskich partyzantów wpływały na niemieckie zaopatrzenie.
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 38 times
Been thanked: 154 times

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Ulysses »

Powyżej chyba ostateczna wersja poważniejszych "kwiatków" znalezionych w nowej wersji "Pomorza 1939". Poniżej znajdują się przepisy mające uczynić rozgrywkę bardziej historyczną. Oczywiście wpływa to na balans gry, gdyż generalnie stawia WP w trudniejszej sytuacji.

*********************************************
Jeśli dobrze rozumiem przepis 20.0 to Polacy mogą w każdym momencie zniszczyć most (w tym łyżwowy) i prom i Niemcy nie mają szans na zdobycie mostu, przy którym wcześniej znajdowała się jednostka polska. Jak gracz WP widzi zbliżającą się jednostkę wroga, mówi "zniszczony most" i tyle. Żeby to tak działało na wojnie ;) .
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Raleen »

Co do 20.0, nie wiem czy znów jakaś zmiana nie nastąpiła, więc na wszelki wypadek zacytuję istotny fragment tego przepisu, jaki jest w mojej, starszej wersji gry:
W grze POMORZE 1939 gracze mogą niszczyć mosty i promy na dużych rzekach. By tego dokonać, wystarczy, by gracz, którego jednostka była jako ostatnia przy moście, zgłosił "zniszczenie mostu". Po takiej procedurze most uznawany jest za zniszczony (...)
W oparciu o powyższe rzeczywiście wynika, że można to zrobić w dowolnym momencie i zniszczenie mostu zawsze się udaje.

Warto wspomnieć, że w innych grach, również tego samego wydawcy (i autora) zwłaszcza w B-35 przewidziano nieco bardziej realistyczną procedurę.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 38 times
Been thanked: 154 times

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Ulysses »

Raleen pisze: sobota, 18 lipca 2020, 21:33 Co do 20.0, nie wiem czy znów jakaś zmiana nie nastąpiła, więc na wszelki wypadek zacytuję istotny fragment tego przepisu, jaki jest w mojej, starszej wersji gry:
W grze POMORZE 1939 gracze mogą niszczyć mosty i promy na dużych rzekach. By tego dokonać, wystarczy, by gracz, którego jednostka była jako ostatnia przy moście, zgłosił "zniszczenie mostu". Po takiej procedurze most uznawany jest za zniszczony (...)
Nie zmieniło się. Podejrzewam, że to kolejny element ułatwiający życie gracza WP.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Raleen »

A historycznie jak to było z wysadzaniem przez WP mostów podczas kampanii wrześniowej?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 38 times
Been thanked: 154 times

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Ulysses »

Raleen pisze: sobota, 18 lipca 2020, 22:10 A historycznie jak to było z wysadzaniem przez WP mostów podczas kampanii wrześniowej?
Różnie. Akurat na Pomorzu Niemcy zdobyli kluczową przeprawę na Brdzie. Saperzy nie dostali odpowiedniego rozkazu, pojawiły się czołgi i uciekli.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Raleen »

Recenzja gry na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119

Autorem recenzji jest Jakub „SPIDIvonMARDER” Orłowski.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
tomig
Caporal
Posty: 69
Rejestracja: wtorek, 17 grudnia 2019, 20:03
Lokalizacja: Głogów
Has thanked: 58 times
Been thanked: 41 times

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: tomig »

Podoba mi się recenzja gry Pomorze 1939.
System W-39 jest specyficznym systemem, w szczególności, iż sprawdza się on w przypadku dwóch nierównych stron, zaś atakujący powinien koncentrować wszystkie swoje zasoby (w oddziałach, artylerii, lotnictwie w jednym miejscu), tak aby obrońca zmuszony został wybierać czy wycofać się, często tracąc dobrą pozycję obronną, czy ponosić straty.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Raleen »

tomig pisze: poniedziałek, 15 lutego 2021, 17:34 Podoba mi się recenzja gry Pomorze 1939.
System W-39 jest specyficznym systemem, w szczególności, iż sprawdza się on w przypadku dwóch nierównych stron, zaś atakujący powinien koncentrować wszystkie swoje zasoby (w oddziałach, artylerii, lotnictwie w jednym miejscu), tak aby obrońca zmuszony został wybierać czy wycofać się, często tracąc dobrą pozycję obronną, czy ponosić straty.
Taka jest teoria, natomiast problem polega na tym, że jak pisał recenzent nie do końca wiadomo o co walczymy w "Pomorzu 1939", bo punkty zwycięstwa uzyskuje się tylko za zadanie strat przeciwnikowi, więc nie jest konieczne trzymanie dobrych pozycji obronnych, ponieważ nic się na tym nie zyskuje, przynajmniej bezpośrednio.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
miszon1976
Tambour
Posty: 6
Rejestracja: czwartek, 26 marca 2020, 21:37
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: miszon1976 »

Kupiłem, choć mam pierwszą wersję, bo chciałem pomóc w uzbieraniu tych 30. Liczyłem też na sztancowane żetony. Przeliczyłem się 😉. Gracze przeżyli lekki szok gdy okazało się, że gra jest w wersji z przed tzw. "reformy artylerii", czyli każda dywizja ma tylko jeden żeton artylerii. W.Z tłumaczył na fb, że to dokładny reprint, czyli tak miało być. Reprint to nie jest, bo ikony na żetonach są bodajże kolorowe, a nie-czarno białe jak w oryginalnej wersji. Do oryginalnej wersji Pomorza w jednym z nr. TiS dodrukowano artylerię według nowej koncepcji, dodrukowano też bodajże brakujące kompanie TKS. Trzeba przyznać, że W.Z. zachował się tu ok i na prośbę dosyła rozszerzenie artylerii. Nie ukrywam, że W39 jest to mój ulubiony system TiSu od momentu wydania Mławy Dragona i żałuję, że został ubity na rzecz WB95 (godziny świetnej zabawy gdzie nigdy nie przyszło nam na myśl patrzeć na jakieś warunki zwycięstwa😱, serio ważna była rozgrywka i sprawdzanie postępów w grze vs historyczność).
Oczywiście prawdą jest, że na papierze i w żetonach siły polskie nie reprezentują się źle i w oparciu o przeszkody terenowe (cytowane lasy jak za Mieszka, rzeki, bagna) mogą czasami nieźle namieszać (tutaj w Pomorzu można poszaleć 2-dywizyjną grupą Wschód Bołtucia).
Gracz polski zna też kierunki natarcia gracza niemieckiego i może aktywniej używać rezerw, a nie być "bitym" po kolei. Nie ma też chaosu po stronie dowodzenia WP (nie ma też suszy), system raczej prosty i chyba intuicyjny jak coś jest niedopisane. Z czasem trochę w zasadach spuchł (jakiś tam wpływ graczy).
Myśmy od razu kilka zmian wprowadzili. Spowolnienie piechoty po drogach (+2 PR jeśli ruch odbywa się w całości po drodze +1 jeśli w połowie), karty walki (tabela strat w odwrocie) ograniczenie stosu do 16 PS. Dowodzenie: nowa wartość linia dowodzenia (łączność zazwyczaj WP 6 PR Niemcy 9 PR) w przypadku braku łączności zmniejszona o połowę ruchliwość w przypadku nieudanego testu morale, ograniczona możliwość jednoczesnego ataku jednostek z różnych dywizji w przypadku braku łączności między sztabami.

PS. Dosyłane przez W.Z. żetony artylerii do obecnego wydania Pomorza 1939 (nowi nabywcy zapewne będą już je mieli w pudełku):

Obrazek

Żetony po reformie artylerii z zeszytu TiS do starej edycji Pomorza, oraz brakujące żetony pułków z Piotrkowa 1939:

Obrazek
Ostatnio zmieniony wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:08 przez miszon1976, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: [W-39] Pomorze 1939 (TiS)

Post autor: Raleen »

Przede wszystkim dzięki za informacje jak to z tym "Pomorzem 1939" było, bo nie wszyscy muszą wiedzieć, a pewnie niejednemu się przyda. Dobrze, że autor uzupełniał braki i naprawiał błędy. Szkoda, że nie pomyślał zanim wydał reedycję, żeby tego uniknąć i temu się najbardziej dziwię, bo jak już pisałem wydaje mi się, że to nie powinien być problem.

Co do historyczności i punktów zwycięstwa za zajęcie obiektów w określonym czasie. Niby prosta sprawa: sprawdzamy kiedy Niemcy zajęli dane miasteczko i w zależności od tego przyznajemy punkty, ale takie rozwiązanie trzeba dobrze przetestować, a wątpię by to zostało zrobione. I to też nie załatwia wszystkiego, bo trzeba te punkty odpowiednio wyważyć. Poza tym dochodzą takie kwestie jak jakieś punkty za okrążenie dużych grup jednostek. Przecież na tym polegał blitzkrieg. Poza tym tak jak sam piszesz, gracz polski zna kierunki natarcia, z kolei gracz niemiecki zna rozmieszczenie sił polskich. Natomiast jeszcze co do terenu "Pomorza 1939", to z opinii jednego z graczy, który kiedyś grał w ten system na Armagedonie, jak z nim rozmawiałem, to mówił, że Polakom całkiem dobrze szły walki w Korytarzu Pomorskim, co jest co najmniej zastanawiające.

Jeśli chodzi o poprawianie, to przyznam, że już wiele się naczytałem co i jak różne osoby usiłowały poprawiać, a czasem napotykam na graczy, którzy nie piszą o tym na forach ani nigdzie w internecie, a dzielą się różnymi pomysłami na zmiany prywatnie. Gdyby autor potrafił to wykorzystać, miałby mnóstwo materiału, ale niestety nie potrafił przez ponad 20 lat. Pierwszym, który próbował, mniej więcej w okolicach roku 2000, był DT. Ja na to patrzę przede wszystkim jak na duży, zupełnie niewykorzystany potencjał, ale to nie jest jedyna dziedzina, gdzie coś takiego obserwuję.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”