System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 874
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: cadrach »

Zgodnie z tytułem. Czy jest jakiś dobry system gier strategicznych, który symuluje bitwy morskie z okresu II wojny światowej? Nie chodzi mi o symulację konkretnej jednostki i jej szlaku bojowego tylko raczej symulacje bitew flot.
PQ-17, zagrałem tylko parę tur, więc nie mogę powiedzieć zbyt wiele o samej grze ponad to, że pierwsze wrażenie było pozytywne, aczkolwiek gra ma wysoki poziom komplikacji zasad. Trzeba by w nią sporo pograć, by rozgrywka szła płynnie i wszystkie modyfikatory i wyjątki trafiły z instrukcji do głowy. Jeden z graczy obejmuje dowodzenie nad alianckim konwojem, drugi stara się konwój przechwycić. Jednostki morskie oddane są na bloczkach, ale dodatkowo używa się lotnictwa. Jeden bloczek oddaje duży okręt lub kilka pomniejszych, w przypadku Niemców są także u-booty. Najistotniejszą sprawą jest wykrycie konwoju - im wcześniejsze, tym większa szansa na zadanie mu strat i przygotowanie silnego ataku. Gra wyłącznie dla dwóch graczy. Na forum jest o niej wątek.

Kolejna gra to Steel Wolves. Znam ją bardzo dobrze. Jest to gra wyłącznie dla jednego gracza. Gracz dowodzi flotą niemieckich okrętów podwodnych od początku wojny do maja 1943. Oczywiście poszczególne scenariusze pokazują też historyczną sytuację w mniejszych ramach czasowych lub ograniczają się do objęcia dowodzenia nad jedną flotyllą. By rozegrać pełną kampanię potrzeba dużo miejsca i czasu oraz cierpliwości (powiedziałbym nawet, że zbyt dużo). Gra oddaje sytuację strategiczną, tzn gracz decyduje o tym, na jakie akweny wysyłać okręty, kiedy udać się do Berlina rozmawiać z wodzem, a kiedy dowodzić z Francji, jak układać sobie stosunki z OKW i OKH itp., oraz taktyczną, czyli specjalne plansze, na które przenoszone są okręty podwodne atakujące przechwycony konwój lub samotne statki. Wszystkie niemieckie i włoskie okręty podwodne mają indywidualny żeton. Istnieją specjalne zasady dotyczące jednostek nawodnych państw Osi, ale są one dodane wyłącznie jako kontekst w dowodzeniu u-bootami. Poprzedniczką Steel Wolves jest Silent War, przedstawiająca wojnę podwodną USA przeciwko Japonii. Zasady gry są dobrze przemyślane i nie są skomplikowane. Całość jest jednak gigantyczna i choć robi imponujące wrażenie, gry tej w trybie kampanijnym nie da się rozegrać bez zapisywania stanu, składania i potem rozkładania na nowo, gdy wróci ochota. Ponadto w przypadku Steel Wolves znajdujemy się na równi pochyłej. To historia nieodwołalnej klęski rozwleczonej niemiłosiernie na tygodniowe etapy.
no school, no work, no problem
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Raleen »

Nie wiem czy chodziło Ci o grę tego typu jak podał Cadrach. Jakby co podpisuję się pod jego opinią. PQ-17 to świetna gra i warto, żebyś rzucił okiem na nią, przynajmniej na podstawowe informacje.
Pytanie czy to jest to czego oczekujesz? Czy raczej starcia artyleryjskie w stylu I wojny światowej?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10331
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2006 times
Been thanked: 2734 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Starodawny Orzeł Morski w liczbie 30 egzemplarzy wydrukowany.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Raleen »

Jeśli to mają być starcia artyleryjskie czy zbliżone, to ja bym się zainteresował Cone of Fire (dokładny tytuł: "Great War at See/Second World War at See: Cone of Fire):

https://boardgamegeek.com/boardgame/237 ... -cone-fire

Czy można to dostać, zwłaszcza teraz, nie mam pojęcia, ale system uchodzi za porządny (z tego co miałem okazję się zorientować kiedyś rozmawiając z grającymi w niego). Chyba to powinno być to czego szukasz.

Wyżej jest autor "Orła Morskiego", więc jeśli coś jeszcze zostało, to pewnie się podzieli (chociaż wątpię czy zostało... ze względu na niewielką serię, to będzie kiedyś rarytas kolekcjonerski). Tutaj co nieco o tej grze na BGG:

https://boardgamegeek.com/boardgame/380 ... ki-1939-45

Sporo jest też u nas w dziale "I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne", bo system był pierwotnie dedykowany I wojnie światowej. Także można poczytać co nieco o testach gry w zamierzchłych czasach (koło 2005-2006 roku).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Silver »

Wiele gier o tej tematyce ma wydawnictwo Avalanche Press; niestety trudno zapoznać się w Internecie dokładniej z jego produktami w porównaniu z grami innych firm.
Jeśli chodzi o starcia nawodne to mogę polecić jeszcze te gry które mam i grałem (ale nie II Wojna) czyli: 1805 Sea of glory, War galley, seria Flying colors, Tsushima, kampania w Iron&Oak.
No i nie jestem specjalista lecz jest parę systemów gier figurkowych – także II-wojennych – ale to szukaj w innym dziale tego forum.
A tak nawiasem mogą być też ciekawe starcia flot w kosmosie np.: Talon.
Też bardzo interesuję się tą tematyką i chętnie bym zakupił też jakąś dobrą torową grę komputerową lecz tylko z tego tematu dobrze wspominam produkcje sprzed 20 lat temu.
Awatar użytkownika
karawanken
Adjudant
Posty: 206
Rejestracja: środa, 18 lipca 2018, 13:09
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 29 times
Been thanked: 31 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: karawanken »

GMT w tym roku wyda bardzo ciekawie wyglądającą grę

https://www.gmtgames.com/p-706-atlantic-chase.aspx
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Ogmios »

Ja parę lat temu natknąłem się na Victory at sea z 2006 Mongoose Publishing, dość prosty bitewniak wydający się bazować na sprawdzonym Battlefleet Gothic z warstwą chromu drugiej wojny światowej. Jeśli szukasz grywalności bez przesadnej szczegółowości to polecam. Głównie pojedynki artyleryjskie, ale też torpedy, lotnictwo, prosty system kampanijny, jakieś cechy specjalne dla statków, trafienia krytyczne.

https://en.wikipedia.org/wiki/Victory_at_Sea_(game)

A propos hiperrealizmu, przypomniało mi to jak w moich młodzieńczych latach po przeczytaniu dwóch cegieł Pertka skleciłem sobie zasady do konstruowania okrętów wojennych (rozszerzone później o naziemne pojazdy bojowe) i jakieś podobne rezultaty do rzeczywistych jednostek dawały.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Silver »

W tym temacie zaczęliśmy pisać o Cuszimie:
viewtopic.php?f=37&t=18740&p=375728&hil ... ma#p375728
Ale można będzie kupić jej odświeżoną wersję:
http://minden_games.homestead.com/Specials2.html
i nie wykluczone, że Fortgier ją sprowadzi.
Ja sam zrobiłem samoróbkę gdzie żetony głównych okrętów sporządziłem większe od pozostałych. Dorobiłem więcej i czytelniejszych markerów. Oraz sporządziłem mapę o znacznie większych heksach by było czytelniej.
A z komputerowych to jeszcze dołożę:
viewtopic.php?f=30&t=16974
viewtopic.php?f=30&t=15722
Jeszcze mam planszówkę marynistyczną Fires of Midway ale to starcia lotniskowców.
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 61 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: brathac »

Karel W.F.M. Doorman pisze: poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 23:14 Starodawny Orzeł Morski w liczbie 30 egzemplarzy wydrukowany.
Chyba czas na reprint. :D
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10331
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2006 times
Been thanked: 2734 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

brathac pisze: czwartek, 9 kwietnia 2020, 12:17
Karel W.F.M. Doorman pisze: poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 23:14 Starodawny Orzeł Morski w liczbie 30 egzemplarzy wydrukowany.
Chyba czas na reprint. :D
Gdybym miał pliki to dawno bym to zrobił. Orzeł Bałtycki będzie pierwszy. Oddałem Wkrę do testów wydawcy, wiec zaraz zabieram się za Bałtyk. Piszesz się na grę via vassal?
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Silver »

To może i ja bym pomógł w jakiś sposób jak za dawnych lat.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10331
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2006 times
Been thanked: 2734 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Silver pisze: czwartek, 9 kwietnia 2020, 14:26 To może i ja bym pomógł w jakiś sposób jak za dawnych lat.
Sylwku nie ma najmniejszego problemu. Musze przepatrzec co jest aktualne i powysyłać. Możemy grać. jeden etap to miesiąc i gra się go około godziny. Gra sama z siebie będzie długa, ale jedna kampania (rok) już nie aż tak bardzo zwłaszcza, że nie ma dużej ilości żetonów.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
TommyGn
Sous-lieutenant
Posty: 411
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 150 times
Been thanked: 23 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: TommyGn »

Chyba najbardziej kompleksowy i rozbudowany w ilości gier jest system Avalache Press " Great War at See/Second World War at See ". Jest dwustopniowy - z mapy operacyjnej można przejść na taktyczną. Opinie są różne. Jedni mają zastrzeżenia do skali operacyjnej, inni do taktycznej. Ale mimo to jest chyba najbardziej popularny.

Jest też system Dreadnoughts & Battlewagons z Decision Games. Taktyczny, unosi kilku jednostkowe zespoły. Jest gra "River Plate & Denmark Strait", i druga z 1 wojny światowej. Jest tam trochę rzucania kostkami, co by jeszcze pewnie przechodzi przy tej liczbie okrętów, ale mnie np. zniechęciło, że nie ma podziału na ostrzał pełną salwą burtową i tylko czołowy/rufowy.
Też mnie ciekawi czy coś jeszcze polecacie?
Orzel morski wyglądał zacnie.
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Silver »

A o tak ciekawym temacie jak bitwa na Morzu Jawajskim chyba nie ukazały się gry; no może z wyjątkiem jednej gry firmy Avalanche ale w tamtej główna zabawa jest na polu strategicznej mapy.
Ale mnie marzy się taka bitwa w której choćby cięższe okręty miały pokazane jakieś swe sekcje, by głębiej oddać oddać specyfikę uszkodzeń; w bitwach na Morzu Jawajskim nie było tak wiele okrętów.
Może pokuszę się by sporządzić okręty do tej bitwy na bazie gry Cuszima lub takiej bitewnej z systemu Victory at sea.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10331
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2006 times
Been thanked: 2734 times

Re: System symulujący bitwy morskie z okresu II wojny

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Gdyby ktoś chciał pograć w Orła Morskiego. Morze Jawajskie zrobiłem i graliśmy na którychś manewrach.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”