Crossing the Line: Aachen 1944 (Vuca Simulations)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
episodic
Caporal
Posty: 68
Rejestracja: sobota, 22 sierpnia 2020, 18:51
Has thanked: 57 times
Been thanked: 42 times

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: episodic »

Tłumaczenie zasad Aachen robiłem na najbardziej aktualnej wersji zasad z grudnia 2020. Jedyne co się zmieniło w Aachen od tamtego czasu to doszły alternatywne żetony mnożników siły używane do walki (ale chyba są tylko w pudełku z Bug River, opisano je na końcu instrukcji do Bug River). Ale oczywiście może czegoś nie wiem. Na filmach z nowymi wersjami Aachen widać niezmienione mapy - miasta bez dróg.

Aby być pewnym co do tych dróg, chyba musieliby wypowiedzieć się autorzy obu gier. Nie chcę jakoś specjalnie bronić czy usprawiedliwiać rozwiązań przyjętych w tych grach, ale co można przypuszczać: niemieckie miasta mogły mieć gęstą zabudowę i po zniszczeniach drogi były zawalone gruzami i trudniejsze do przebycia. Tym bardziej miejsca przemysłowe (w Bug River ich nie ma). W Aachen widać to wyraźnie w kosztach ruchu oddziałów zmot:
Miasto = 1 PR
Duże miasto (Akwizgran/Aachen) = 4 PR
Przemysłowe = 3 PR
ruch wzdłuż drogi = 0,5 PR
Być może autorowi wyszło że dla miast lepiej zwiększyć koszt ruchu z 0,5 do 1 PR. Nie grałem jeszcze całej kampanii, więc trudno mi określić wpływ takiej zmiany (to pewnie trzeba byłoby sporo gier rozegrać, aby dokładnie przetestować). A wg mnie gdyby brak dróg w miastach nie był graficznie pokazany na mapie, to pewne często byśmy zapominali o zasadach ruchu i jechali drogą na całego. Możliwe też że na terenie ówczesnych Niemiec ruch aliantów w miastach był po prostu bardziej ostrożny z uwagi na zagrożenia, tym większe im bardziej zmechanizowany oddział. Ale to już takie niczym niepoparte przeze mnie przypuszczenie. Widać natomiast, że gry mają pewne uproszczenia. Może w kolejnych grach drogi już będą w miastach zawsze. Zmiana w Aachen zasad dot dróg być może wymagałaby zbyt długich testów, aby tak na szybko ją wprowadzić / a może właśnie była testowana i nie przeszła, trudno zgadywać.

Taką uwagę znalazłem od Patricka Gebhardta (link do BGG), który mówi że te gry nie zostały zaprojektowane jako seria, choć zasady mają bardzo zbliżone: "CtL, AtBR, OT and the future games are deliberately not designed as a series. Despite the great similarities, each game should be seen individually. Because every designer follows his own philosophy."
Kot Bonifacy
Carabinier
Posty: 26
Rejestracja: piątek, 11 maja 2018, 19:47
Has thanked: 2 times

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: Kot Bonifacy »

Episodic, dzięki za tłumaczenie.
Awatar użytkownika
El Caudillo
Wachmistrz
Posty: 201
Rejestracja: niedziela, 25 marca 2007, 04:31
Has thanked: 25 times
Been thanked: 26 times

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: El Caudillo »

Kontynuując temat wydawnictwa Vuca Sims, i autora Across Bug River, Krzysztofa B., w przygotowaniu kolejny tytuł z frontu wschodniego. Swoją drogą, ciekawe czy, albo jaki ma nick na forum? ;)
Cytat za BGG watek gry ‚Across Bug River’
'On February 19, 1943, as part of Operation Gallop, Soviet troops approached Dnipropetrovsk and Zaporizhia with the intention of crossing the Dnieper River. The purpose of the operation, which began on January 29 was the cut-off and then liquidation of the German troops withdrawn from the Caucasus and the 1st Panzer Army strengthened in the Rostov region. Hitler, who flew to the headquarters of the Southern Army in Zaporizhia, demanded that Meinstein immediately recover Kharkiv, which had been lost a few days earlier. Meinstein convinced Hitler that the first thing to do was to eliminate the threat of the Soviet bulge - attacking the wings of the Soviet army from the north and south and cutting off the most advanced formations. The 2nd SS panzer Corps and the XXXXVIII Corps were to be used for this purpose. The game represents part of this operation in its first days, in particular focusing on the activities of the 2nd SS Panzergrenadier Division Das Reich and the 3rd SS Panzergrenadier Division Totenkopf and the fighting in the Pavlograd area.'
To był mój błąd. Rosja straciła co najmniej 150 000 zabitych. Dla każdego innego kraju takie ofiary oznaczałyby koniec wojny (..)

Gen. Walerij Załużny o przyczynach niepowodzeń letniej ofensywy armii ukraińskiej.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43377
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3943 times
Been thanked: 2509 times
Kontakt:

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: Raleen »

Na forum jest od dawna, pod nickiem nexus6. Dwie strony wcześniej w tym wątku można znaleźć jego ostatnie wypowiedzi, niestety dyskutował w taki sposób, że musiałem wycinać (mam jakby co zachowany w archiwum ten usunięty fragment).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
El Caudillo
Wachmistrz
Posty: 201
Rejestracja: niedziela, 25 marca 2007, 04:31
Has thanked: 25 times
Been thanked: 26 times

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: El Caudillo »

A, racja,dopiero teraz połączyłem kropki. Ten sam nick, ten sam avatar co BGG...
PS -> Prawa autorskie nie naruszone, jest cytat, jest źródło... zgodnie ze sztuką. Poza tym darmowa reklama, chyba się nikt nie obrazi :)

A temat End of the Galop, Pavlograd 1943 jak dla mnie b.ciekawy. Były przykładowe screeny na BGG, ale z serwera najwyraźniej poczyściło stare pliki i nic teraz nie ma pod linkami.
To był mój błąd. Rosja straciła co najmniej 150 000 zabitych. Dla każdego innego kraju takie ofiary oznaczałyby koniec wojny (..)

Gen. Walerij Załużny o przyczynach niepowodzeń letniej ofensywy armii ukraińskiej.
episodic
Caporal
Posty: 68
Rejestracja: sobota, 22 sierpnia 2020, 18:51
Has thanked: 57 times
Been thanked: 42 times

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: episodic »

Mała aktualizacja odnośnie polskiej instrukcji do Bug River: jeszcze trochę czasu mi potrzeba, po weekendzie pewnie skończę. Zasady są prawie te same co w Crossing the Line, ale mimo wszystko trochę nad nimi trzeba posiedzieć. PDF będzie z zakładkami na wszystkich rozdziałach i podrozdziałach, co powinno znacznie ułatwić czytanie na komputerze/tablecie.
sadzol
Caporal
Posty: 51
Rejestracja: czwartek, 1 września 2011, 10:27
Lokalizacja: Leszno
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: sadzol »

Świetna wiadomość czekamy i dziękujemy :)
episodic pisze: środa, 1 czerwca 2022, 23:29 Mała aktualizacja odnośnie polskiej instrukcji do Bug River: jeszcze trochę czasu mi potrzeba, po weekendzie pewnie skończę. Zasady są prawie te same co w Crossing the Line, ale mimo wszystko trochę nad nimi trzeba posiedzieć. PDF będzie z zakładkami na wszystkich rozdziałach i podrozdziałach, co powinno znacznie ułatwić czytanie na komputerze/tablecie.
kret1975
Caporal-Fourrier
Posty: 94
Rejestracja: wtorek, 27 sierpnia 2019, 19:57
Lokalizacja: Poznań okolice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: kret1975 »

episodic pisze: poniedziałek, 9 maja 2022, 21:27 Tak jest, będą oba. Zapewne ukażą się nie tylko na Portalu tutaj, ale może też na stronie wydawcy. A odnośnie 3 części "Gazala 1942" jeszcze nie wiem, na pewno nie będzie tak na już zaraz. Chyba że ktoś inny zrobi szybko :) Instrukcje mają ponad 40 stron, ale nie są ani długie, ani trudne do tłumaczenia. Czcionka jest większa niż np. w instrukcjach gier GMT Games, jest sporo obrazków i ogólnie pustej przestrzeni / nie ma ścian tekstu. Z Men of Iron było zdecydowanie dużo dużo więcej zachodu, ale też sporo frajdy :)

Obecnie robię już przedostanie czytanie tłumaczenia Crossing the Line i jeszcze nanoszę niewielkie poprawki. Max do końca tygodnia raczej powinno być gotowe z mojej strony.
Dzięki wielkie za tłumaczenia. Pytanie czy do Gazala też coś robiłeś albo będziesz robił? Jeżeli nie to odpuszczę sobie tą grę.

pozdr
Maciej
episodic
Caporal
Posty: 68
Rejestracja: sobota, 22 sierpnia 2020, 18:51
Has thanked: 57 times
Been thanked: 42 times

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: episodic »

kret1975 pisze: piątek, 24 marca 2023, 22:48 Dzięki wielkie za tłumaczenia. Pytanie czy do Gazala też coś robiłeś albo będziesz robił? Jeżeli nie to odpuszczę sobie tą grę.

pozdr
Maciej
Ja na razie nie, bo nie posiadam tej gry. Ale zobaczę jak bardzo się różnią i może tak na szybko uda się "posklejać" instrukcję. Ten system bardzo mi się podoba zarówno do solo, jak i na dwóch, więc pewnie w końcu i tak kupię Gazalę, zwłaszcza że to całkiem inny teatr działań. Oceny tej gry na BGG nie odstają od Aachen i Across the Bug River, więc zakładam że Gazala może być równie udana. Teraz jeszcze kończę dwa inne tłumaczenia - gdy skończę, dam tutaj znać co z Gazalą.
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 39 times
Been thanked: 154 times

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: Ulysses »

episodic pisze: sobota, 25 marca 2023, 12:47
kret1975 pisze: piątek, 24 marca 2023, 22:48 Dzięki wielkie za tłumaczenia. Pytanie czy do Gazala też coś robiłeś albo będziesz robił? Jeżeli nie to odpuszczę sobie tą grę.

pozdr
Maciej
Ja na razie nie, bo nie posiadam tej gry. Ale zobaczę jak bardzo się różnią i może tak na szybko uda się "posklejać" instrukcję. Ten system bardzo mi się podoba zarówno do solo, jak i na dwóch, więc pewnie w końcu i tak kupię Gazalę, zwłaszcza że to całkiem inny teatr działań. Oceny tej gry na BGG nie odstają od Aachen i Across the Bug River, więc zakładam że Gazala może być równie udana. Teraz jeszcze kończę dwa inne tłumaczenia - gdy skończę, dam tutaj znać co z Gazalą.
Tak informacyjnie. Jeden z polskich graczy na FB umieścił opinię o Gazala:
"dla mnie najbardziej męcząca gra z serii jeśli dowodzi się Osią. Prawdopodobieństwo oczyszczania pól minowych, a zwłaszcza boxów jest niewielkie co powoduje, że walki na głównej pozycji obronnej Brytyjczyków mogą się przeciągać w nieskończoność. Do tego zamiast poziomu kompanijno/batalionowego jak w pozostałych mamy batalionowo/pułkowy. W związku z tym formacje mają od trzech do pięciu żetonów. To utrudnia Osi skoncentrowanie się na dokonaniu włamania i przełamania, gdyż muszą zabezpieczać front (alianci nie mają ograniczenia jeśli chodzi o ruch i strefę kontroli na minach w przeciwieństwie do Osi) i dzięki temu są w stanie dokonywać rajdów na flanki i tyły sił Osi, jeśli nie jest się szczególnie uważnym. Poza tym niewielka ilość żetonów na formację oznacza, że jest większe ryzyko, że będziemy dysponować mniejszą ilością grup uderzeniowych. Tak jak w pozostałych grach z serii jeśli jedna grupa uderzeniowa zostanie zdezorganizowana to zasadniczo do końca etapu jest niewielka szansa, że cała się poskłada. W Theseusie jest to problem ze względu na fakt, że w poprzednich grach dywizja mogła wystawić ze dwie, albo nawet trzy takie grupy (a więc nawet jeśli kompania czołgów lub batalion piechoty zmotoryzowanej uległ demoralizacji to można było zastąpić innym i nadal mieć zgrupowanie zdolne do zadawania silnych ciosów), a tutaj tylko jedną. Biorąc pod uwagę, że Niemcy mają dwie dywizje pancerne (włoskich nie liczę, gdyż są bez porównania gorsze od niemieckich) to w tej sytuacji niefartowne wyniki starć mogą szybko unieruchomić nam dwie dywizje i resztę punktów aktywacji trzeba będzie wydawać na próby reorganizacji. Uwaga ta nie dotyczy dwóch brytyjskich dywizji, które składają się z podobnej liczby żetonów jak dywizje w pozostałych grach z tej serii. Reasumując gra jest w moim odczuciu mocno niezbalansowana. Aliantami gra się zasadniczo przyjemnie, a Osią jest to orka na ugorze."
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2068
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 89 times
Been thanked: 192 times

Re: Crossing the Line – Aachen 1944

Post autor: adalbert »

El Caudillo pisze: poniedziałek, 23 maja 2022, 20:12 A temat End of the Galop, Pavlograd 1943 jak dla mnie b.ciekawy. Były przykładowe screeny na BGG, ale z serwera najwyraźniej poczyściło stare pliki i nic teraz nie ma pod linkami.
Gra jest od dłuższego czasu w fazie dość intensywnego testowania. Wg mnie ma fajny potencjał.
Gra bazuje na systemie Aachen, ale ma jednak sporo zmian.
Ostatnio zmieniony środa, 5 kwietnia 2023, 07:24 przez adalbert, łącznie zmieniany 1 raz.
episodic
Caporal
Posty: 68
Rejestracja: sobota, 22 sierpnia 2020, 18:51
Has thanked: 57 times
Been thanked: 42 times

Re: Crossing the Line: Aachen 1944 (Vuca Simulations)

Post autor: episodic »

Następną grą z tej serii będzie raczej Afryka '41 (standardowo operacje Battleaxe, Brevity, Compass i Skorpion), ponoć najbardziej zaawansowana w produkcji i testach. Autor ten sam co Crossing the Line. Ale za 1-2 miesiące będzie też prawie to samo od GMT i M.Simonitcha.

Od VUCA jest jeszcze jedna gra z tej serii w kolejce - walki w okolicach Caen.
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 39 times
Been thanked: 154 times

Re: Crossing the Line: Aachen 1944 (Vuca Simulations)

Post autor: Ulysses »

episodic pisze: piątek, 21 kwietnia 2023, 23:57 Od VUCA jest jeszcze jedna gra z tej serii w kolejce - walki w okolicach Caen.
Na zasadach Crossing the Line?
episodic
Caporal
Posty: 68
Rejestracja: sobota, 22 sierpnia 2020, 18:51
Has thanked: 57 times
Been thanked: 42 times

Re: Crossing the Line: Aachen 1944 (Vuca Simulations)

Post autor: episodic »

O planach wydawca opowiada w poniższym filmie na YouTube, link do samej końcówki z grami z tej serii:
https://www.youtube.com/watch?v=mRsxd4gvL4E&t=6214s
Ulysses
Sous-lieutenant
Posty: 385
Rejestracja: sobota, 12 sierpnia 2017, 20:39
Has thanked: 39 times
Been thanked: 154 times

Re: Crossing the Line: Aachen 1944 (Vuca Simulations)

Post autor: Ulysses »

episodic pisze: niedziela, 23 kwietnia 2023, 21:46 O planach wydawca opowiada w poniższym filmie na YouTube, link do samej końcówki z grami z tej serii:
https://www.youtube.com/watch?v=mRsxd4gvL4E&t=6214s
Dzięki. Afryka może być interesująca w tym systemie. Caen... Nie wiem, czy nie za dużo jednostek. Ciekawe jaka skala.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”