Hitler's Reich (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.

Hitler's Reich (GMT)

Postby adalbert » Wednesday, 29 August 2018, 12:16

Naprawdę ta gra nie ma jeszcze swojego wątku?
Hitler's Reich to bardzo abstrakcyjne i jednocześnie innowacyjne podejście do tematu II wojny światowej w Europie. Nie ma tu w ogóle armii, jedynie w ograniczonym zakresie można wystawić flotę.
Żeby wykonać jakąkolwiek akcję musisz zagrać z ręki kartę konfliktu. Posiadają one wartości od 1 do 13 i niektóre z nich mają specjalne zdolności. W talii obu graczy znajdują się łącznie po 2 zestawy takich kart (niemieckie i włoskie oraz sowieckie i zachodnie), a dodatkowo występują jeszcze karty Double Agent, które w przypadku porażki mogą zasilić talię przeciwnika. Kart możemy zatem użyć m.in. do wystawienia floty, ufortyfikowania obszaru, ale przede wszystkim do rozstrzygania ataków i pozyskiwania wydarzeń. Gracze wybierają po jednej karcie konfliktu i do jej wartości dodają wynik rzutu trzema (co do zasady) kośćmi k6. Wydarzenia mogą zwiększyć nasz limit kart na ręce, albo obniżyć go przeciwnikowi (gracz, któremu spadnie on do zera natychmiast przegrywa), zapewnić bonusy w ataku, obronie, umożliwić desant, pozyskać sojuszników itp. Udany atak sprawia, że zajmujemy atakowany obszar, co również może wiązać się ze zwiększeniem naszej ręki, bądź utratą kart przez przeciwnika. Wszystko to brzmi prosto i może niezbyt ciekawie, ale w połączeniu z rozmaitymi dodatkowymi zasadami, pozyskiwaniem akcji bonusowych, możliwością przeprowadzania wielkich operacji, daje sporo frajdy.
Pewne problemy z opanowaniem zasad gry może sprawić niezbyt udany rulebook, kilka błędów na kartach i jednak pewna ilość zasad szczególnych.
Po rozgrywkach 3 (pierwsza – zapoznawcza nie rozstrzygnięta i po 1 zwycięstwie obu stron) wydaje mi się, że nieco łatwiej mają Niemcy, którzy rozpoczynają z przewagą w ilości kart i możliwością Barbarossy. Do tego mogą pozyskiwać bardzo silne kombosy w wydarzeniach (np. Rundstedt i Waffen SS zapewnią 5 kart w obronie, a Waffen SS można użyć również w ataku). Wydaje mi się, że gry Aliantami trzeba się nieco bardziej nauczyć. Wydaje mi się również, że pomimo potencjalnej mnogości strategii pewnych rzeczy związanych z losowością raczej nie da się tu przeskoczyć. Jeżeli zaangażujemy środki (silne karty konfliktu, karty wydarzeń) w określonym celu, to porażka może bardzo zaboleć. Jeżeli np. Niemcy przygotują się na Overlorda, to jego powodzenie wisi na włosku.
Ogólnie jednak zdecydowanie chce mi się w to grać.
adalbert
Major
 
Posts: 1211
Joined: Thursday, 17 April 2008, 09:54
Location: Szczecin

Re: Hitler's Reich [GMT]

Postby Aldarus » Wednesday, 29 August 2018, 13:06

Ta abstrakcyjność właśnie mnie zraziła, ale może niesłusznie.
Jaki jest czas rozgrywki?
Czy gra daje odczuć, że to druga wojna światowa, czy teoretycznie mógłby to być dowolny konflikt?
Nie dyskutuj z idiotą.
Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, potem pokona doświadczeniem.
User avatar
Aldarus
Chef de bataillon
 
Posts: 1017
Joined: Tuesday, 12 September 2006, 08:56
Location: Warszawa - Bielany

Re: Hitler's Reich [GMT]

Postby adalbert » Wednesday, 29 August 2018, 13:36

Pełna gra ma chyba szansę zejść do 3 godzin (oczywiście możliwa jest też nagła śmierć).
Wg mnie czuć tu dwś całkiem nieźle, choćby poprzez mechanizm wielkich operacji: Barbarossy, Overlorda i Bagrationa, walkę o wydarzenia zwiększające własny potencjał (czyli ilość kart) lub redukujące potencjał przeciwnika (np. Wolffpack, Strategic Bombing), wbudowane mechanizmy podbudowujące potencjał Aliantów w kolejnych latach, konieczność przygotowania sobie podstaw pod desanty (odpowiednie wydarzenie, niekwestionowana kontrola odpowiedniego obszaru morskiego). Miałem jedynie wrażenie, że pewnym obostrzeniom w stosunku do zagrywania sowieckich kart konfliktu nie odpowiada dostateczna ilość wydarzeń podbudowujących ZSRR.
adalbert
Major
 
Posts: 1211
Joined: Thursday, 17 April 2008, 09:54
Location: Szczecin

Re: Hitler's Reich (GMT)

Postby adalbert » Wednesday, 29 August 2018, 13:54

Na pewno warto wspomnieć, że wydarzenia dzielą się na 3 rodzaje: Allied, Axis oraz Allied & Axis - o te ostatnie mogą walczyć obaj gracze.
adalbert
Major
 
Posts: 1211
Joined: Thursday, 17 April 2008, 09:54
Location: Szczecin

Re: Hitler's Reich (GMT)

Postby seba90 » Wednesday, 29 August 2018, 14:02

To ja się podzielę moim unboxingiem i pierwszymi wrażeniami:

http://kaimada.znadplanszy.pl/2018/08/26/hitlers-reich-unboxing-i-pierwsze-wrazenia/

Mnie się bardzo podobało. Wierzę w zejście do 2,5h na pełną rozgrywkę.
seba90
Carabinier
 
Posts: 21
Joined: Saturday, 6 January 2007, 20:24

Re: Hitler's Reich (GMT)

Postby RAJ » Wednesday, 29 August 2018, 14:04

Kiedyś byłem bardzo zainteresowany ale później poczytałem i pooglądałem i mi odeszło. Zbyt duży poziom abstrakcji jak dla mnie.
"Włoski generał" dowodzący niemiecką ofensywą na Moskwę? Nie przekonuje mnie to...
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
RAJ
Général de Brigade
 
Posts: 2405
Joined: Thursday, 14 May 2015, 14:09

Re: Hitler's Reich (GMT)

Postby seba90 » Wednesday, 29 August 2018, 16:15

Do tego akurat się odniósł autor bodajże, że Włoskie karty konfliktu symbolizują ogólnie faszystów i sojuszników Rzeszy na froncie wschodnim. Czyli wszelkich Rumunów czy Węgrów.

Fakt faktem teleportujący się Guderian to tutaj norma. Mnie to nie przeszkadza, tobie tak twoje prawo. Z QG mamy na odwrót ;).
seba90
Carabinier
 
Posts: 21
Joined: Saturday, 6 January 2007, 20:24

Re: Hitler's Reich (GMT)

Postby adalbert » Wednesday, 29 August 2018, 18:15

Te karty wg mnie mają ogólnie odzwierciedlać zasoby wojenne stron. Tylko tak do tego podchodząc, można zracjonalizować kwestie podnoszone przez Raja.
Podobnie jest z wydarzeniami: możesz np. pozyskać kartę o nazwie Tygrysy już w 41', stracić ją w wyniku porażki i znów odzyskać. Po prostu są to pewne twoje zasoby i zdolności, a nazwa jest dla dodania klimatu.
Trochę trudniej, ale chyba również w powyższym kluczu, można sobie zracjonalizować "skakanie" generałów. W jednej turze mogę korzystać z Rommla w Afryce Północnej, by już w następnej użyć go na froncie wschodnim, a w jeszcze kolejnej w Europie Zachodniej.
adalbert
Major
 
Posts: 1211
Joined: Thursday, 17 April 2008, 09:54
Location: Szczecin

Re: Hitler's Reich (GMT)

Postby adalbert » Thursday, 30 August 2018, 12:30

seba90 wrote:Wierzę w zejście do 2,5h na pełną rozgrywkę.

A ja nie za bardzo, przynajmniej nie przy pełnej wyrównanej grze (w przypadku nagłej śmierci oczywiście). Pamiętaj o rekonstrukcji talii obu graczy po Overlordzie, co ma być właśnie mechanizmem wydłużającym rozgrywkę.
adalbert
Major
 
Posts: 1211
Joined: Thursday, 17 April 2008, 09:54
Location: Szczecin


Return to II wojna światowa

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest