Gry Marka Simonitcha

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2328
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Gry Marka Simonitcha

Post autor: Teufel » wtorek, 15 października 2019, 14:53

Ardeny mają najciekawszą operację z uwagi na zmianę sił z początkowej przewagi niemieckiej ku alianckiej, więc nie jest jednostronna. Obie strony mają spore szanse na wygraną. Plusem jest w ostatniej edycji scenariusz z kontratakiem aliantów. Poza tym ma świetne zasady dodatkowe budujące klimat. No i są ładne graficznie.
Caucasus nie opłaca się już brać, bo będzie jako samodzielny scenariusz w Stalingradzie.
Legiony i ja mamy się dobrze.
TommyGn
Adjudant-Major
Posty: 294
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 4 times

Re: Gry Marka Simonitcha

Post autor: TommyGn » sobota, 19 października 2019, 23:43

Co sądzicie o zróżnicowaniu siły jednostek w ataku i obronie? Przeważnie piechota ma mniejszą siłę w ataku a większą w obronie, a czołgi na odwrót. W Normandy'44 takiego nie było. A innych jest. Co ten pomysł ma odzwierciedlać i czy to jest dobra idea?
Ostatnio zmieniony niedziela, 20 października 2019, 12:46 przez TommyGn, łącznie zmieniany 1 raz.
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2328
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Gry Marka Simonitcha

Post autor: Teufel » niedziela, 20 października 2019, 07:18

Dobra idea :) Oddaje miejsce rodzajów broni w czasie DWS.
Legiony i ja mamy się dobrze.
Awatar użytkownika
nexus6
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 610
Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
Lokalizacja: Szczecin

Re: Gry Marka Simonitcha

Post autor: nexus6 » niedziela, 20 października 2019, 09:35

I chyba jest zazwyczaj odwrotnie (chyba że w tej grze nie) - to piechota ma większą siłę w obronie, a pancerka mniejszą.
TommyGn
Adjudant-Major
Posty: 294
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 4 times

Re: Gry Marka Simonitcha

Post autor: TommyGn » niedziela, 20 października 2019, 12:48

nexus6 pisze:
niedziela, 20 października 2019, 09:35
I chyba jest zazwyczaj odwrotnie (chyba że w tej grze nie) - to piechota ma większą siłę w obronie, a pancerka mniejszą.
Dziękuję. Poprawiłem. Ale czego ta idea ma dotyczyć dokładnie?
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
Awatar użytkownika
nexus6
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 610
Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
Lokalizacja: Szczecin

Re: Gry Marka Simonitcha

Post autor: nexus6 » niedziela, 20 października 2019, 13:40

Jeśli chodzi o piechotę, to chyba to, że takie np. kompanie ckm wzmacniają siłę ognia w obronie, ale już do ataku to tak się średnio nadają. Dotyczy to też broni p-panc.
Awatar użytkownika
farmer
Adjudant-Major
Posty: 320
Rejestracja: niedziela, 4 czerwca 2006, 12:47
Has thanked: 18 times
Been thanked: 3 times

Re: Gry Marka Simonitcha

Post autor: farmer » poniedziałek, 21 października 2019, 08:37

Mi najłatwiej odnieść to zróżnicowanie siły do gry w innej skali (choćby WB95).

Niech piechota ma standardową siłę 5.
Poruszasz ją i przy pierwszej okazji okopujesz, zwiększając tym samym jej siłę w obronie - bo gniazda CKM, bo zamaskowane pozycje, bo umocnione stanowiska dział p-panc etc. Trudno powiedzieć do jakiej wartości, ale powiedzmy roboczo, że do 7-miu punktów...
Potem poruszasz jednostkę znowu i przy pierwszej okazji znów okopujesz...
W U43 tura trwa 5 dni, więc to okopywanie jednostek masz niejako "wbudowane" w cenę jednostki...

Przy pancerniakach jest podobnie. Mają jakąś tam standardowa siłę 6. W obronie zwiększona z uwagi na okopy (powiedzmy, do 8-miu).
W ataku zaś zwiększona z racji pancerności, kontyngentu saperów, artylerii, lepszego rozpoznania, manewrowości, gwiazdek na żetonie czy też [tu wstaw dowolną cechę wojsk pancernych, która wg Ciebie czyni z nich skuteczne jednostki ofensywne]... np do 9-ciu.

I wychodzi Ci piechota o statystyce atak: 5, obrona: 7 i pancerniacy o sile atak: 9, obrona: 8.
Bez żetonów okopów, gwiazdek, dodatkowych zasad etc.
Pewnie nie jest to rozwiązanie idealnie odzwierciedlające rzeczywistość, jednak mając na uwadze stosunek jakość/cena (realia/grywalność) to pomysł jest świetny...

pozdr,
farm
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny...
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”