Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4753
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: clown » sobota, 6 stycznia 2018, 08:45

Zapowiedź drugiej edycji. Na razie mapa:
http://www.warstormseries.es/MMP/MGMG-map-v9.jpg
Po przeciętnej Holland'44 mam nadzieję, że będzie to dużo lepsza gra dotycząca Market Garden. Sama mapa wygląda imponująco.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
nahar
Chef de bataillon
Posty: 1013
Rejestracja: wtorek, 31 lipca 2007, 12:32
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 2 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: nahar » niedziela, 7 stycznia 2018, 17:24

W Driel mamy wydrukowane oznaczenia 1 DPD a nie naszych....buuu....
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 712
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Bambrough » środa, 16 października 2019, 09:18

Oj działo się wczoraj w Holandii, oj działo... Na stół trafiła wspomniana druga edycja Monty's Gamble: Market Garden. Ależ ta gra jest fajna. Nie wiedziałem czego się spodziewać po systemie area-impulse osadzonym w tak ryzykownej z punktu widzenia projektanta kampanii. Powiem szczerze, że sprawdził się wyśmienicie. Biorąc pod uwagę tykający czas, każdy ruch, lądowanie, szturm i ostrzał artyleryjski to jak proszenie się o zawał serca. Nie liniowy teatr działań i multum opcji do wyboru przyprawia o zawrót głowy. W naszej rozgrywce Alianci rozpoczęli fenomenalnie. Pierwszego dnia spadochroniarze ze 101 i 82 w spektakularnym stylu opanowali mosty i oczyścili drogę dla XXX Korpusu, a 1 DPD śmiałym rajdem wdarła się przednią strażą do Arnhem i zabezpieczyła lądowiska. Pancerniacy z XXX w tym czasie zmiażdżyli nieliczną niemiecką obronę, która stała tuż przed ich pozycjami wyjściowymi i nocowali już w Eindhoven. Drugiego dnia zaskoczeni Niemcy otrząsnęli się z szoku, zaczęli podciągać posiłki i śmiało kontratakować. XXX korpus przy pomocy 101 DPD zlikwidował niemieckie zdobycze terenowe i znalazł się w połowie drogi do Nijmegen. 82 DPD podeszła pod most, ale nie była już w stanie skutecznie zaatakować jego obrońców. Niemcy natomiast wypchnęli chłopców Urquharta z Arnhem i kontynuowali przegrupowanie sił wokół miasta. Trzeci dzień to jakaś masakra dla Aliantów. Marna pogoda i bardzo krótki etap, w ciągu którego XXX korpus zdążył jedynie dotrzeć do Nijmegen i rozlokować siły do ataku. Bez lotnictwa i zrzutów ciężko było o jakieś większe rozróby pod Arnhem. Dobrze, że chociaż izolowane siły 1 DPD jako tako przeszły testowanie i nie poniosły dodatkowych strat. Czwarty dzień to konsekwencja dnia poprzedniego. Przy marnej pogodzie XXX Korpus rozpaczliwie rzucił się na most w Nijmegen, ale pomimo 2 potężnych natarć, most pozostał w rękach Frycków i tym samym gra zakończyła się porażką Aliantów ze zdobyczą punktową na poziomi 8. Aby batalia mogła trwać nadal, XXX Korpus musiał zabezpieczyć min. 10 punktów zwycięstwa. Mimo, że jestem po pierwszej rozgrywce to jak na razie gra zrobiła na mnie świetne wrażenie. Dużo się dzieje i widać, że będzie spora regrywalność. Dla mnie osobiście najlepsza chyba gra o Market-Garden. Nie ma dłubaniny, a za to sporo chromu i dynamiki. Do tego bardzo dobrze napisane zasady, dużo klarowniej niż np. w Breakout Normandy. Co do rozgrywki to widać, że podobnie jak historycznie, nie będzie to dla Aliantów spacerek. Czekam na kolejne rozgrywki.

Link do zdjęć: https://photos.app.goo.gl/dPAX9gtDHDaeUk918

Sytuacja po I turze.
Obrazek

Sytuacja po IV turze, jak się okazało ostatniej.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dziwnym zbiegiem okoliczności dostałem wczoraj jeszcze taki oto komiks:
Obrazek
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 21 października 2019, 08:15 przez Bambrough, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4753
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: clown » środa, 16 października 2019, 09:42

Uff, już myślałem, że będziemy skazani na Simonitcha...dzięki za raport :!:
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
RAJ
Général de Brigade
Posty: 2720
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: RAJ » środa, 16 października 2019, 09:46

Nie widzę zdjęć...
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 712
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Bambrough » środa, 16 października 2019, 09:51

clown pisze:
środa, 16 października 2019, 09:42
Uff, już myślałem, że będziemy skazani na Simonitcha...dzięki za raport :!:
Gra hula aż miło. Bez bzdetnych zasad i żetonów bardzo dobrze uchwycony temat. Trzeba teraz parę razy zagrać aby zobaczyć jaki będzie balans. Poza tym tylko kampania moim zdaniem warta jest grania, bo krótki scenariusz już widać, że powoduje podejmowanie innych decyzji i traci się z pola widzenia sens planów Mont'ego. Dodatkowo genialna sprawa z infiltracją u Niemców. Wreszcie mają coś do powiedzenia, a nie jak winnych grach giną tysiącami i opóźniają nieuchronne. Widać jak ciężko było utrzymać Aliantom życiodajną autostradę i jak wiele do zrobienia mieli spadochroniarze.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4753
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: clown » środa, 16 października 2019, 10:46

Bambrough - tak, już sama mapka pokazuje wąskie gardło, którym atakował XXX Korpus. Można niemal dostać klaustrofobii :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1540
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Leo » środa, 16 października 2019, 17:35

Gra przykuła moją uwagę. Bardzo chętnie zagram, o czym nie omieszkałem już wspomnieć Piotrowi :D
Jak długo trwa rozgrywka?
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 712
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Bambrough » niedziela, 20 października 2019, 08:54

Przedczoraj na Smolnej kolejna rozgrywka. Leszek z pomocą od 3 etapu Piotrka poprowadzili szkoleniowo Niemców. D-Day w wykonaniu Aliantów nie najlepszy. Flaki w wielu miejscach przetrwały bombardowanie, co zaowocowało trudnym lądowaniem spadochroniarzy, zwłaszcza "krzyczących orłów". Dalsze działania prowadzone przez desant także nie napawały optymizmem. Nie udało się przechwycić mostów, ani porządnie narozrabiać na drodze XXX Korpusu. Pierwsza tura to diametralna zmiana sytuacji. Aliantom szło jak w bajce. 1DPD weszła do Arnhem, ale to oczywistość wobec ograniczeń Niemców w początkowej fazie gry. XXX Korpus za to oczyścił rejon 101 DPD z Niemców i zabezpieczył ten odcinek „piekielnej autostrady”. Co więcej, lotnictwo mocno poszarpało podchodzących pod Arnhem SS-manów. Drugiego dnia Alianci dalej cisnęli. Wylądowały kolejne partie spadochroniarzy, a XXX Korpus znalazł się pod Nijmegen, gotowy do ataku na most. 82 DPD odparła nieliczne niemieckie ataki i sama nawet wyprowadziła silne kontrataki. W Arnhem bez zmian, 1 DPD nie musiała się lękać nękanych przez lotnictwo Niemców. Trzeciego dnia działo się najwięcej, chociaż pogoda się popsuła, albo pogodynka w postaci kostki, która ją determinowała. Najpierw niemal jak w filmie mały desant na drugą stronę mostu w Nijmegen, następnie nawała artyleryjska i w końcu silny szturm XXX Korpusu, który przyniósł opanowanie przeprawy. Niemcy pod Arnhem się pozbierali, dostali posiłki i próbowali wypchnąć resztki 1DPD z okolic mostu. Udało się im to połowicznie. XXX Korpus w tej sytuacji parł naprzód i na zakończenie dnia stanął na drugim końcu mostu w Arnhem. Niemieckie kontrataki na „drogę życia”, krwawo odparte. Czwartego dnia znowu zaświeciło słońce, a pierwsze ataki niemieckie nie przyniosły zakładanych rezultatów. Czas nam się powoli kończył więc w tej sytuacji postanowiliśmy przerwać grę. Perspektywa dla Frycków nie była najlepsza, a na kartce w kalendarzu widniał dopiero 20 września. Alianci mieli niemal zabezpieczone 18 punktów zwycięstwa.

Gra pokazała inne oblicze. XXX Korpus ma co zaoferować i przy długich turach, udanych atakach oraz rzutach powyżej przeciętnej, Niemcy mogą mieć kłopoty. Widać trochę oskryptowanie rozgrywki w pierwszych impulsach. Niemal zawsze spadochroniarze z 1DPD wejdą do Arnhem, chyba że gracz aliancki postanowi zagrać inaczej. Niepowtarzalność dalszej części rozgrywki jednak gwarantowana. Mapa i przepisy pozwalające na korzystanie z jej uroków mnożą trudne do podjęcia decyzje.

Kolejna udana sesja za mną i mam jeszcze niedosyt. Co najlepsze w odwodzie jest jeszcze scenariusz ataku na Holandię w 1940 r. Mam nadzieję, że chłopakom pomimo nieudanego rezultatu rozgrywki podobała się gra jak i wejście z przytupem w system. No cóż „ pierwsze koty za płoty”.

Link do zdjęć: https://photos.app.goo.gl/eTMywLWQCarkQk1b9

Fotografie po zakończeniu rozgrywki:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 21 października 2019, 08:17 przez Bambrough, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1540
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Leo » niedziela, 20 października 2019, 20:58

Fotografie się nie otwierają.
Gra mi się bardzo podoba i mam wielką ochotę na powtórkę. Szczególnie ciekawi mnie ten scenariusz z 1940r.
Na ten moment moje wątpliwości budzą tylko warunki zwycięstwa.
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
RAJ
Général de Brigade
Posty: 2720
Rejestracja: czwartek, 14 maja 2015, 14:09
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: RAJ » niedziela, 20 października 2019, 22:57

Znowu fotografie niewidoczne.
"Jest to gra planszowa. Każdy gracz ma planszę i lutuje nią przeciwnika." - cytat za "7 krasnoludków - historia prawdziwa."
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 712
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Bambrough » poniedziałek, 21 października 2019, 08:19

RAJ pisze:
niedziela, 20 października 2019, 22:57
Znowu fotografie niewidoczne.
Nie wiem dlaczego zdjęcia się nie wgrywają. Wstawiałem jak zawsze. Do tej pory działało. Dodałem linki do zdjęć na wszelki wypadek.
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4753
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: clown » poniedziałek, 21 października 2019, 09:39

Widzę, że trzeba będzie sobie "dosztukować" patent z Breakout Normandy do zaznaczania poziomu sprawności jednostek :idea:
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 712
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: Bambrough » poniedziałek, 21 października 2019, 10:14

clown pisze:
poniedziałek, 21 października 2019, 09:39
Widzę, że trzeba będzie sobie "dosztukować" patent z Breakout Normandy do zaznaczania poziomu sprawności jednostek :idea:
Masz całkiem ładne żetony w komplecie, chociaż osobiście także jestem przyzwyczajony do krzyżyków rodem z budowlanki.
Awatar użytkownika
nexus6
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 610
Rejestracja: niedziela, 27 lipca 2014, 14:52
Lokalizacja: Szczecin

Re: Monty's Gamble: Market Garden (MMP)

Post autor: nexus6 » poniedziałek, 21 października 2019, 10:40

...
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”