Battalion Combat Series

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.

Re: Battalion Combat Series

Postby cretu » Monday, 2 October 2017, 18:46

nexus6 wrote:Brzmi fajnie. Chyba się skuszę na Kasserine.


Jak znajdziesz coś w rozsądnej cenie to daj znać ;)
User avatar
cretu
Sergent-Major
 
Posts: 158
Joined: Saturday, 4 June 2011, 17:35
Location: Gdańsk

Re: Battalion Combat Series

Postby Smerf Maruda » Monday, 2 October 2017, 22:28

Zrobiłem pół pierwszej aktywacji.

Bardzo ważne jest rozsądne planowanie własnych akcji--kolejność działania, osie natarcia, odpowiednie rozdzielenie sztabów, by nie wchodziły sobie w paradę; wpp. dostajemy ujemne modyfikatory do rzutu, co może skutkować brakiem aktywacji.

Aktywacja jest bardzo płynna--możemy ruszyć jednostkę, podjechać do przeciwnika, ruszyć drugą, zaatakować tą drugą, ruszyć trzecią, zaatakować. Sekwencja tury pozwala na bardzo wiele, chodzi o to, by z tych wielu stopni swobody ułożyć to wszystko w takiej kolejności, by przyniosło zamierzony efekt.
Smerf Maruda
Adjudant
 
Posts: 206
Joined: Saturday, 29 August 2009, 22:27
Location: Ziemia

Re: Battalion Combat Series

Postby Kpt. Bomba » Wednesday, 4 October 2017, 22:46

Jak idzie smerfie? Jakie wrażenia z kolejnych rozgrywek ?
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
User avatar
Kpt. Bomba
Général de Brigade
 
Posts: 2385
Joined: Monday, 22 August 2011, 20:14
Location: Warszawa/Jabłonna

Re: Battalion Combat Series

Postby Smerf Maruda » Thursday, 5 October 2017, 10:01

BCS jest systemem na tyle odmiennym od tego, co jest na rynku, że myślę, że warto byłoby napisać o każdym z jego aspektów osobno.

Zacznę od dowodzenia.

Jednostką jest batalion--każdy jest przypisany do dywizji, dywizja ma jeden sztab. Sztab ma określony zasięg dowodzenia / komunikacji. Jeśli jakaś jednostka z niego wyjdzie, to przy następnej aktywacji--jeśli się porusza--musi wrócić w zasięg dowodzenia. Zatem: trzymamy się w kupie.

Aktywacja sztabu wymaga, między innymi, rzutu 2k6 (rzut SNAFU; wcześniej ten rzut nazywał się rzutem na logistykę--mniej więcej faktycznie on to reprezentuje). W zależności od wyniku dostajemy albo pełną aktywację, albo częściową, albo żadnej. Częściowa aktywacja różni się tym od pełnej--między innymi--że mamy mniej wsparcia oraz jedynie połowę punktów ruchu.

Zatem--aktywacja.

W każdej aktywacji wyznaczamy cele. W terminologii BCS to się nazywa OBJ. To są takie żetony, które kładzie się na wrażych jednostkach. Wszelkie walki--nie ostrzał, ale natarcie--muszą się dziać w dwuheksowym otoczenia celów. Sztab może wyznaczyć w dwa cele (przy aktywacji pełnej) albo jeden (przy aktywacji częściowej). Ataki na cele z dwoma OBJ dają +1 DRM (w BCS im więcej się rzuca, tym lepiej).

Koniec każdej aktywacji to rzut na zużycie / zmęczenie. W zależności od tego, co robiliśmy fatygę zwiększa się na 1, albo 1-2 albo 1-3 przy rzucie 1k6. Zmęczenie przyjmuje wartości od 1 do 4. Wysokość zmęczenia odejmuje się do rzutu SNAFU--zatem im bardziejśmy zmęczeni, tym trudniej mieć pełną aktywację.

Dowodzenie może być zaburzone na wiele sposobów: poza zmęczeniem, dostajemy też ujemne modyfikatory do rzutu SNAFU w przypadku, gdy nasze formacje zajmują mniej więcej ten sam teren (geograficznie). Zasadniczo--nie należy mieszać dywizji, bo powoduje to kłopoty. Jeśli nasz sztab się wycofa, to również dostaniemy ujemny współczynnik do rzutu. Bardzo duże kary są za brak zaopatrzenia--ale o tym kiedy indziej. O ruchu i walce też napiszę później.
Smerf Maruda
Adjudant
 
Posts: 206
Joined: Saturday, 29 August 2009, 22:27
Location: Ziemia

Re: Battalion Combat Series

Postby clown » Thursday, 5 October 2017, 10:34

Nieźle, nieźle Smerfiasty Kolego :) czekamy na więcej :idea:
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
User avatar
clown
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4658
Joined: Monday, 9 January 2006, 18:07
Location: Festung Stettin

Re: Battalion Combat Series

Postby Kpt. Bomba » Thursday, 5 October 2017, 12:06

Podoba mi się.
Może dlatego kupiłem... :lol:
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
User avatar
Kpt. Bomba
Général de Brigade
 
Posts: 2385
Joined: Monday, 22 August 2011, 20:14
Location: Warszawa/Jabłonna

Re: Battalion Combat Series

Postby Smerf Maruda » Thursday, 5 October 2017, 15:39

No, mi też się podoba--bardzo.

O zaopatrzeniu.

Zaopatrzenie jest zaimplementowane bardzo ciekawie--z jednej strony ma bardzo duży wpływ na rozgrywkę, z drugiej strony zasady traktują je z pewną taką (nie, nie nieśmałością) dezynwolturą. To dobre słowo.

Zaopatrzenie dostarczane jest Combat Trainami. To chyba tabory--w czasach Napoleona. Chyba chodzi o ciężarówki z amunicją i paliwem. Ich niepoprawne umiejscowienie skutkuje tym, że mamy ujemne modyfikatory do rzutu na aktywację (SNAFU). Poprawne umiejscowienie to taki heks, z którego można dojść do źródła zaopatrzenia (na brzegu mapy) i do sztabu. Omijać musimy EZOC, oczywiście i tak dalej. Co więcej--żeby wszystko sprawnie działało, tabory muszą być w odległości od 5 do 15 heksów od sztabu--ani za blisko, ani za daleko. I jeszcze: tabory nie mogą wyprzedzić sztabów tj. muszą być między sztabem a źródłem. I jeszcze: cała droga zaopatrzenia też musi leżeć poza EZOC. Czyli trochę growy standard, a trochę nie.

Jeśli po tej samej drodze dostarczane jest zaopatrzenie do więcej niż jednej formacji-- -1 do rzutu.

Jeśli podczas aktywacji ruszyliśmy tabory, co skutkuje przerzuceniem ich na "Ghost Side"-- -1 do rzutu.

Jeśli zaopatrzenie dostarczamy do leśnych ścieżkach-- -1 do rzutu.

Jeśli tabor znajduje się w heksie, który nie jest "legalny" tj. nie jest na drodze, albo leży w EZOC (to raczej niemożliwe), albo choćby część drogi leży w EZOC, to dostajemy, werble, -3 do rzutu. Przypomnę (albo napiszę po raz pierwszy), że rzut SNAFU to 2k6. I tak: 3-6 to częściowa aktywacja, >=7 to pełna aktywacja. Jeśli uwzględni się to, że dodatnich modyfikatorów mamy niewiele (dwa, pomijając modyfikatory specyficzne dla gry / scenariusza) i że średnio na 2k6 wypada najczęściej coś między 6 a 8, no to... widać, że pełną aktywację uzyskamy rzadko.

Dlaczego dezynwoltura. No bo tak: taborów się nie zabija. Jak podjedzie do nas wraża jednostka--wycofaj tabory o 10 heksów. Taborów się nie rusza--przenosi je się na "poprawny" heks. Proste to i łatwe do zagrania na planszy.
Smerf Maruda
Adjudant
 
Posts: 206
Joined: Saturday, 29 August 2009, 22:27
Location: Ziemia

Re: Battalion Combat Series

Postby Leviathan » Thursday, 5 October 2017, 15:45

Kpt. Bomba wrote:Podoba mi się.
Może dlatego kupiłem... :lol:


Mam i ja
:)
User avatar
Leviathan
Sous-lieutenant
 
Posts: 420
Joined: Wednesday, 26 January 2011, 11:04
Location: Lublin

Re: Battalion Combat Series

Postby clown » Friday, 6 October 2017, 08:02

Ciekawe co będzie następną grą w serii :?: front wschodni?
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
User avatar
clown
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4658
Joined: Monday, 9 January 2006, 18:07
Location: Festung Stettin

Re: Battalion Combat Series

Postby Smerf Maruda » Friday, 6 October 2017, 09:19

clown wrote:Ciekawe co będzie następną grą w serii :?: front wschodni?


Operacja Crusader.
Smerf Maruda
Adjudant
 
Posts: 206
Joined: Saturday, 29 August 2009, 22:27
Location: Ziemia

Re: Battalion Combat Series

Postby clown » Friday, 6 October 2017, 11:46

Piaskowe dziady? Nudy Panie :?
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
User avatar
clown
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4658
Joined: Monday, 9 January 2006, 18:07
Location: Festung Stettin

Re: Battalion Combat Series

Postby Smerf Maruda » Friday, 6 October 2017, 12:09

A to już co kto lubi. Mi osobiście się ulewa frontem wschodnim. Afryka jest OK. Choć osobiście wolałbym Włochy - bo to mało ograny temat, albo jakieś Jugosławie czy coś takiego.
Smerf Maruda
Adjudant
 
Posts: 206
Joined: Saturday, 29 August 2009, 22:27
Location: Ziemia

Re: Battalion Combat Series

Postby clown » Friday, 6 October 2017, 12:34

Włochy? Nuuuuudy do kwadratu. Bicie głową w mur i cofający się Niemcy pod wodzą Alberta Śmieszkerlinga.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
User avatar
clown
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4658
Joined: Monday, 9 January 2006, 18:07
Location: Festung Stettin

Re: Battalion Combat Series

Postby Teufel » Friday, 6 October 2017, 13:24

Z Włoch najciekawsze to jest Salerno, zajęcie Tarentu, Anzio i Cassino, reszta faktycznie się średnio nadaje. Ale wszystkie te tematy widziałbym równie dobrze w systemie GMT Battle for ... (Normandy i niedługo Sicily) albo wycinki z serii GTS od MMP.
Legiony i ja mamy się dobrze.
User avatar
Teufel
Legatus Legionis
 
Posts: 2281
Joined: Thursday, 22 December 2005, 16:55
Location: Stadt Thorn/Festung Posen

Re: Battalion Combat Series

Postby Teufel » Friday, 6 October 2017, 13:38

Smerf Maruda wrote:Aktywacja sztabu wymaga, między innymi, rzutu 2k6 (rzut SNAFU; wcześniej ten rzut nazywał się rzutem na logistykę--mniej więcej faktycznie on to reprezentuje). W zależności od wyniku dostajemy albo pełną aktywację, albo częściową, albo żadnej. Częściowa aktywacja różni się tym od pełnej--między innymi--że mamy mniej wsparcia oraz jedynie połowę punktów ruchu.


Zastanawiam się, czy to do końca szczęśliwe rozwiązanie, bo jak rozumiem, jest niezależne od innych (wyższego szczebla) sztabów i zaopatrzenia? Bo jak uzasadnić brak aktywacji pomimo rozkazu w erze radia?
Legiony i ja mamy się dobrze.
User avatar
Teufel
Legatus Legionis
 
Posts: 2281
Joined: Thursday, 22 December 2005, 16:55
Location: Stadt Thorn/Festung Posen

PreviousNext

Return to II wojna światowa

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests