Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35186
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 24 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: Raleen » środa, 3 sierpnia 2016, 15:04

Naniosłem poprawki w recenzji, głównie jeśli chodzi o zdjęcia i początek opisu scenariusza. Ostatnie 2 zdjęcia, choć nie były złe, też nie w pełni mnie zadowalały, więc doczekały się lepszych wersji.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Toomek
Caporal-Fourrier
Posty: 84
Rejestracja: poniedziałek, 16 października 2006, 17:02

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: Toomek » środa, 3 sierpnia 2016, 19:53

Portal wydał kampanię wzorowaną na "Czterech pancernych", poniżej foto (jednostki po lewej to promocyjne z BGG):

Obrazek
Awatar użytkownika
SPIDIvonMARDER
Oberleutnant
Posty: 740
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 10:37
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: SPIDIvonMARDER » środa, 3 sierpnia 2016, 23:51

Przepraszam za błąd z atakowaniem granatem zasadzki, nie zauważyłem dodatkowego przepisu.

Ci Czterej pancerni wyglądają kapitalnie.

Losowość: ostatnio grałem z kolegą scenariusz z wysadzaniem domku. Kolega przez całą grę miał fatalne rzuty, a ja nawet mu niszczyłem czołgi "na hita". Niestety, takie tutaj panuje wojenne szczeście 8-)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35186
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 24 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: Raleen » czwartek, 4 sierpnia 2016, 07:45

Ja się przyglądam jednemu z zasadniczych problemów, jakie dostrzegam w tego typu grach na niskim szczeblu taktycznym, tzn. jak jest zorganizowana reakcja na posunięcia przeciwnika i ruchy (czy szerzej: aktywacje) oddziałów obu graczy. Jak np. w "Conflict of Heroes" jest dużo możliwości reagowania, to tutaj prawie w ogóle ich nie ma, więc oddział może teoretycznie przebiec przed nosem przeciwnika i ten nic nie zrobić. Z kolei w tamtej grze ten system też jest, jak już dyskutowaliśmy kiedyś tutaj na forum, niezbyt udany. Nie wiem czy jakaś gra na tym szczeblu dorobiła się czegoś naprawdę zadowalającego pod względem oddania takich podstawowych realiów (z jednej strony jak coś mi wybiega pod lufę to mogę do tego strzelić, z drugiej strony te reakcje nie mogą być wszechogarniające całe pole bitwy i jest problem ich limitowania).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Profes79
General
Posty: 5656
Rejestracja: wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: Profes79 » czwartek, 4 sierpnia 2016, 09:02

SL i ASL zdaje się ma nienajgorzej zrobione reakcje ale sam system jak dla mnie jest po prostu za bardzo przekombinowany. Podobnie jest w systemie Combat Commander (jeżeli dobrze pamiętam) z tym, że tam reakcja jest uzależniona z tego co pamiętam od szczęścia w kartach - jak nie masz na ręku karty "fire" to przed lufą MG42 może cała kompania przedefilować.
renald
Adjudant-Major
Posty: 305
Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: renald » czwartek, 4 sierpnia 2016, 15:44

He he, losowość, przykład z wczoraj, podobny do tego z recenzji:
Krótki scenariusz, spadochroniarze z 82 szturmują kościół ze snajperem na dzwonnicy. W krzakach siedzi grupa szturmowa przygotowana, aby w następnym skoku zniszczyć stanowisko MG 42. A tu niemiecka niespodzianka – „Burst into action” i „Gebatlle Ladung”. I niespodzianka z drugiej strony – „Return to Sender”. Piękna gra :)

I od razu pytanie - jak karta „Gebatlle Ladung” jest opisana w polskiej wersji? Można wiązkę odrzucić, jak zwykły granat?
Gdzieś też spotkałem dyskusję, czy można odrzucać rifle grenade, ale nie pamiętam konkluzji.

Co do reakcji w HoN, to początkowo spodziewałem się większej ilości kart dających jednostkom taką akcję. Tylko potem zacząłem się zastanawiać, czy są one potrzebne. Czy aby akcja i reakcja nie jest de facto ujęta przez połączenie naprzemiennych aktywacji i niewielkiego zasięgu ruchu (zwykle 3-4 pola). Także w dodatkach pojawiają sie jednostki mające zdolność opportunity fire.

Jest jeszcze teren dający możliwość ostrzelania poruszającego sie przeciwnika, co jest chyba najbardziej dyskusyjnym rozwiązaniem.

Z reakcją w HoN wiąże się też oczywiście sprawa fazy zaopatrzenia, gdzie już w ogóle nic nie można zrobić. Ale jak na dynamiczne starcia na tak małych odległościach działa to wszystko wg mnie całkiem ok.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35186
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 24 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: Raleen » czwartek, 4 sierpnia 2016, 17:32

Dokładnie, renaldzie. Poruszyłeś chyba wszystkie wątki, które i mi chodzą po głowie (choć póki co nie grałem w tą grę pewnie tyle co Wy). Losowość nie jest zła, tylko z drugiej strony fajnie jak w grze można sobie coś tam zaplanować itd. ;) Z drugiej strony, z założenia gra miała być "rozrywkowa".
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
McJakub
Chasseur
Posty: 10
Rejestracja: poniedziałek, 5 września 2016, 17:37
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: McJakub » wtorek, 6 września 2016, 20:02

Gra jest bardzo losowa, ale tak naprawdę losowość można ograniczyć przez banowanie niektórych kart. To jest właśnie magia planszówek ;)

Ja posiadam trochę dodatków,
aktualnie:
D-Day
Carentan
St Mere Eglise
British Amry Box
Winnipeg Rifles Platoon
British Weapons platoon
Point du Hoc
Heroes and Gold (kickatarter exclusive, inaczej Kellys Heroes czyli po naszemu Złoto dla zuchwałych)
Ge Reinforcements 21st PzDivision
Civilians Under Fire
Gazette #4 (Otto Skorzenny)
Gazette #5 (Stanisław Sosabowski plus mapa bitwy o Arnhem)

do tego dojdzie tegoroczny Kickstarter czyli mniej więcej:
7th British Armored Div
4th US Armored Div
1st SS Pz Div
Battleground set 2
Radio tower and factory
Bonus Heroes (szeregowiec Bryan i gruby Niemiec z magicznym granatem - Geballte ladung)


Wykupiłem też prenumeratę Gazettę czyli jeszcze dojdzie:
Officers and Morale
Kommando Kiffer
21st Pz Div


Jeżeli macie jakieś pytania, prośby o zdjęcia, proszę pisać chętnie służę pomocą ;)


Pozdrawiam
Kuba
Awatar użytkownika
Leviathan
Sous-lieutenant
Posty: 472
Rejestracja: środa, 26 stycznia 2011, 10:04
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: Leviathan » środa, 28 grudnia 2016, 23:17

Zapraszam do lektury tekstu na temat gry na Board Times.

Heroes of Normandie, czyli film wojenny na planszy. Recenzja
Gra ma klimat. Rezygnacja z symulowania konkretnych bitew, a koncentracja na bohaterach i na towarzyszących im historiach nie jest tylko zabiegiem, mającym na celu ucieczkę od żmudnego odwzorowywania order of battle na planszy. Decyzja była przemyślana i autorzy na całego zabawili się tą hollywoodzką konwencją. Z niezłym efektem bo siadając nad planszą i np. ratując szeregowca Rexa można bardzo łatwo rzucić się w wir rozgrywki i dać się wciągnąć w opowiadaną przy stole historię.
Awatar użytkownika
leliwa
Général de Division Commandant de place
Posty: 4264
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: leliwa » wtorek, 3 stycznia 2017, 11:13

Toomek pisze:Portal wydał kampanię wzorowaną na "Czterech pancernych", poniżej foto (jednostki po lewej to promocyjne z BGG):

Obrazek
Czterej pancerni z Pierwszej Pancernej.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
SPIDIvonMARDER
Oberleutnant
Posty: 740
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 10:37
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: SPIDIvonMARDER » sobota, 7 stycznia 2017, 12:50

Recenzja dodatku "Heroes of Normandie: D-Day" na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 35186
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 24 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: Raleen » sobota, 7 stycznia 2017, 12:56

Póki co zdaje się, że ten dodatek jeszcze nie wyszedł po polsku, więc i recenzji u nas nie ma. Bo jak wydawca nie zasponsoruje, to nie ma... :)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Lambrso
Enfant de troupe
Posty: 3
Rejestracja: poniedziałek, 16 czerwca 2008, 10:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: Lambrso » piątek, 20 października 2017, 21:59

McJakub pisze: Jeżeli macie jakieś pytania, prośby o zdjęcia, proszę pisać chętnie służę pomocą ;)
Pozdrawiam
Kuba
Pytanie o kilka zasad z polskiej wersji językowej, które nie są dla mnie do końca jasne.
Z góry dziękuję za odpowiedź.

Strona 5. Ostatnia zagrana, pierwsza rozpatrzona.
Czy chodzi o jedną akcję czy o cały ciąg? Jakiś przykład proszę bo nie bardzo to rozumiem.

Strona 13. Natarcie.
Jednostka broniąca przegrywa, musi się wycofać na jedno z trzech pól. Zakładamy, że każde dostępne pole jest wolne ale rzecz jasna jest ono w SK (Strefie Kontroli) przeciwnika. Czy w takim przypadku jednostka zostaje wyeliminowana? Podany przykład na zdjęciu niby to pokazuje tylko, że są tam dwa czerwone pola i jedno niebieski a na dodatek wygrany otrzymuje ruch.

Strona 17. Zasadzka.
Jednostka ze zdolnością zasadzka zostaje odkryta jeżeli są spełnione dwie reguły . Wszystko jest klarowne do momentu, gdy zerknie się na przykład podany na zdjęciu. Jednostki, które są wewnątrz terenu zostają odkryte (odległość 1-2) a trzecia która również znajduje się o dwa pola, nie zostaje odkryta. Proszę o sprostowanie.

Strona 19. Panzerfaust.
Nie jest traktowany jako strzał. Czy to oznacza, że jednostka z tym wyposażeniem i zdolnością zasadzka nie musi się ujawniać?
Atakujący musi mieć cel na linii strzału. Czy to oznacza czystą linie strzału?

Czy to prawda, że dodatki scenariuszowe tj. Carentan, Sainte-Mere Eglise mają jakieś błędy wydawnicze?
Na stronie producenta można było zakupić do nich erraty.
Profes79
General
Posty: 5656
Rejestracja: wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: Profes79 » piątek, 20 października 2017, 23:59

Strona 5. Ostatnia zagrana, pierwsza rozpatrzona.
Czy chodzi o jedną akcję czy o cały ciąg? Jakiś przykład proszę bo nie bardzo to rozumiem.
Na zdrowy rozsądek chodzi o sytuację, gdy w trakcie akcji zagrywasz kilka kart po czym okazuje się, że ze względu na przebieg akcji któraś z nich nie może zostać aktywowana bo nie spełnia warunków aktywacji (bądź jej aktywacja jest bezcelowa). Rozpatrywanie kart akcji zaczyna się od ostatniej. Przykłądu nie podam bo listą kart nie dysponuję.
Strona 13. Natarcie.
Jednostka broniąca przegrywa, musi się wycofać na jedno z trzech pól. Zakładamy, że każde dostępne pole jest wolne ale rzecz jasna jest ono w SK (Strefie Kontroli) przeciwnika. Czy w takim przypadku jednostka zostaje wyeliminowana? Podany przykład na zdjęciu niby to pokazuje tylko, że są tam dwa czerwone pola i jedno niebieski a na dodatek wygrany otrzymuje ruch.
Jak dla mnie jednostka broniąca może wycofać się na każde z trzech pól. Dosyć nieszczęśliwie pokazano po prostu dwa pola możliwości odwrotu oraz jedno pole, o które poruszy się nacierający.
Strona 17. Zasadzka.
Jednostka ze zdolnością zasadzka zostaje odkryta jeżeli są spełnione dwie reguły . Wszystko jest klarowne do momentu, gdy zerknie się na przykład podany na zdjęciu. Jednostki, które są wewnątrz terenu zostają odkryte (odległość 1-2) a trzecia która również znajduje się o dwa pola, nie zostaje odkryta. Proszę o sprostowanie.
Nie znajduje się o dwa pola a o trzy pola. Jednostka przyległa - ok; jednostka o dwa pola po skosie - ok; jednostka która wydaje się być o dwa pola według zasad linii strzału (linia od środka pola do środka pola) znajduje się w odległości 3 pól.
Strona 19. Panzerfaust.
Nie jest traktowany jako strzał. Czy to oznacza, że jednostka z tym wyposażeniem i zdolnością zasadzka nie musi się ujawniać?
Atakujący musi mieć cel na linii strzału. Czy to oznacza czystą linie strzału?
Według mnie tak - trudno strzelać do czegoś, czego się nie widzi
Czy to prawda, że dodatki scenariuszowe tj. Carentan, Sainte-Mere Eglise mają jakieś błędy wydawnicze?
Na stronie producenta można było zakupić do nich erraty.
drab
Caporal-Fourrier
Posty: 86
Rejestracja: sobota, 13 sierpnia 2016, 23:09
Lokalizacja: Warszawa

Re: Heroes of Normandie (Devil Pig Games/Portal)

Post autor: drab » sobota, 28 października 2017, 19:50

Na Heroes of Normandie w sierpniu tego roku skusiłem się i ja :-)
Też mam/miałem kilka wątpliwości, ale po trzecim czytaniu instrukcji w większości znikły. Większość przypadków jest opisana, aczkolwiek czasami rozbita w różnych częściach instrukcji lub pod rysunkami, mimo to część wątpliwości została (w tym Natarcie str. 13).

Strona 5. Ostatnia zagrana, pierwsza rozpatrzona.
Tak jak pisze Profes17
Rozpatrywanie kart akcji zaczyna się od ostatniej – część z nich zostanie anulowanych, część kart wyłożonych przeciwnik musi zabrać np. jeśli my wyłożymy kartę Nie.

Strona 13. Natarcie.
Sam mam problem ze zrozumieniem, szczególnie ze zrozumieniem rysunku i poniżej pkt. 7 Rezultat. Dam jeszcze instrukcję jednej osobie i zobaczę jak ona to zrozumie i dam znać.

Strona 17. Zasadzka.
Raczej wszystko powinno być jasne– 2 jednostki zostają zdemaskowane ponieważ znajdują się w czystej linii strzału i nie dalej niż dwa pola (mimo, że są skrywane w terenie).
Jednostka która znajduje się w odległości 3 pól nie zostaje zdemaskowane ponieważ nie ma do niej czystej linii strzału (symbol x), natomiast do tej jednostki w odległości 2 pól (mimo, że jest bliżej) też nie mamy czystej linii strzału (symbol -1). Moglibyśmy do niej strzelać, ale nie jest to czysta linia strzału, patrz wytłumaczenie na str.14 pkt.4.

Strona 19. Panzerfaust.
Atakujący musi mieć cel na linii strzału, ale nie musi to by czysta linia strzału (może przechodzić przez pola oznaczone -2, -1 (ograniczona linia strzału), ale nie może przechodzić przez pola oznaczone x (bo wtedy jest zablokowana linia strzału) – patrz definicje linii strzału na str.11 pkt 1 i 6.
Czyli możesz strzelać do celu który jest za krzakami (-1), ale na za żywopłotem (x).


Z tego co się zorientowałem to były i są wydawane jakieś erraty w Gazette lub uszczegółowienie zasad, np. w wspomnianych dodatkach scenariuszowych, ale nie przejmuj się tym. Jeśli jest coś niejasnego to zastój własną „interpretacje/przeróbkę” zasad lub właśnie pytaj na forum.
Sprzedam francuski karabin z drugiej wojny światowej. Nie używany, raz rzucony na ziemię.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”