Fire in the Sky

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
Hudson
Sous-lieutenant
Posty: 497
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:49
Lokalizacja: Warszawa

Fire in the Sky

Post autor: Hudson »

Jest sobie taka gra. Napisac o niej cos trzeba, jako ze jest przygotowywane polskie wydanie tej gry. Jako ze jej nie posiadam, nie czuje sie kompetentny aby o niej sie wypowiadac, pozwole sobie wiec przytoczyc opis Amilkara (za jego zgoda)

Fire in the Sky
The Great Pacific War 1941-45

Fire in the Sky (wydanie amerykańskie), czy też Rise and Fall of Imperial Japan (wydanie japońskie) to japońskie spojrzenie na Wojnę na Pacyfiku. Gra obejmuje cały konflikt od ataku na Pearl Harbour w grudniu 1941 roku do końca 1945. Grę opracował doskonale znany w Japonii (a obecnie również w USA) Tetsuya Nakamura a wydana została po raz pierwszy w japońskim czasopismie o grach wojennych Gamejournal. W ostatnich miesiącach gra ponownie ukazała sie w Japonii oraz w USA i odnosi tam sukcesy. Użytkownicy portalu Board Game Geek (www.boardgamegeek.com) oceniają grę bardzo wysoko (8.3 w dziesięciostopniowej skali) Amerykańskim wydawcą gry jest Multi-Man Publishing, który ma w ofercie taki słynny tytuł jak Advanced Squad Leader, a ich wersję gry gry można obejrzeć tutaj: http://www.boardgamegeek.com/game/14083

Plansza do gry
Plansza do gry o rozmiarach 33x22 cala (83x55 cm) przedstawia teren od wybrzeży Indii Wschodnich przez Indochiny, Tajwan, Filipiny, Indie Holenderskie (Indonezja), Nową Gwineę, północne wybrzeża Australii przez Mariany i wyspy Marshalla do Pearl Harbour. Na mapie są zaznaczone główne miasta, wyspy i atole. Znajdujące sie w nich bazy wojskowe opisane są przez dwie wartości określające sprawność i wielkość lotnisk i portów (infrastruktury lotniczej i morskiej). Każdy z dużych, szerokich na pięć centymetrów heksów obejmuje obszar około 900 mil.

Skala rozgrywki, jednostki
Jedna tura to trzy miesiące (za wyjątkiem specjalnej tury grudniowej 1941 roku) a jest ich razem 16. Żetony o niespotykanych dotąd w innych grach strategicznych rozmiarach 2,5cm (!)są doskonale opracowane graficznie i najzwyczajniej śliczne. Reprezentują historyczne zgrupowania wojsk lądowych (armie, dywizje, specjalne brygady), siły powietrzne i główne okręty - lotniskowce, pancerniki - oraz zgrupowania ciężkich, lekkich krążowników i niszczycieli. . (Wszystko można sobie obejrzeć w gameboxie do cyberboarda.). Okręty wojenne różnią się swoimi charakterystykami - w sile ognia, w sile uderzeniowej samolotów, wytrzymałości, prędkości, sile ognia przeciwlotniczego itd.

Cel gry
Gracz japoński musi szybko opanować źródła zasobów ropy i najważniejszych surowców i transportować je do macierzy. To właśnie ropa jest podstawą gry i strategii japońskiej. Jej ilość oraz wielkość floty transportowej Japonii determinuje na co może, a na co nie, pozwolić sobie gracz japoński gdyż każdy ruch floty oraz transport lotnictwa, czy żołnierzy kosztuje pewną ilość punktów transportu oraz dodatkowo ropę w przypadku statków. Gracz aliancki nie ma żadnych problemów z ropą, a jedynie ograniczają go zdolności transportowe floty oraz czas w jakim musi zakończyć wojnę.

Poziom zwycięstwa określają punkty zwycięstwa, które są przyznawane za zdobyte bazy przeciwnika. Gracz japońskiego może być wygrać automatyczne (uzyskanie 20 punktów zwycięstwa) lub przyjąć strategię walki na przetrwanie (co najmniej 1 punkt zwycięstwa w chwili zakończenia 16. etapu)

Przebieg rozgrywki
Tura gry dzieli się na japońska i aliancką. W czasie swojej tury gracz otrzymuje posiłki, rozmieszcza jednostki w swoich bazach płacąc za to punkty transportu. Następnie wykonuje ruch swoimi jednostkami i atakuje siły i bazy aliantów. Gracz aliancki ma możliwość reakcji na atak i dosłanie do zagrożonych miejsc dodatkowych sił. Bitwy rozgrywane są na osobnej, specjalnej planszy bitewnej. Gracze umieszczają swoje siły morskie tzw. Zespoły Uderzeniowe do odpowiednich pól - do walki lotniczej i do wspierania desantu. Następuje walka powietrzna, określenie przewagi lotniczej, bombardowanie lotnictwa i ogień artylerii przeciwlotniczej, walki morskie i na koniec - jeśli gracz atakujący zdołał wywalczyć panowanie na morzu - desant wojsk lądowych.

Obie strony gry posiadają również okręty podwodne, których można użyć do niespodziewanych ataków torpedowych na jednostki morskie przeciwnika lub - w przypadku gracza alianckiego - do walki ekonomicznej, polegającej na eliminowaniu japońskich statków transportowych. Niszcząc je i zmniejszając rozmiar japońskiej floty transportowej powoli ograniczamy zdolność manewru przeciwnika.

Bitwa
Rozstrzygnięcie bitwy jest bardzo proste i praktycznie nie wymaga stosowania żadnych skomplikowanych tabel, a jednocześnie stawia przed graczem dużo problemów - ile i jakie siły przeznaczyć do zespołów lotniskowców, a ile do wspierania desantu i walki o panowania na morzu? Jakie siły lotnicze posłać do walki z flota przeciwnika, a ile do bombardowania bazy wroga? W czasie walki można wspomagać się okrętami podwodnymi. Walkę rozgrywa się szybko i jest bardzo emocjonująca.

Podsumowanie
Dodatkowo gracze mają możliwość zastosowania wielu opcjonalnych wariantów takich jak: złamanie szyfru japońskiego, większa wytrzymałość lotniskowców brytyjskich, większa efektywność desantów amerykańskiej piechoty morskiej, długie torpedy japońskie, radar i sonar, Tokyo Express, Boski Wiatr (kamikadze) i wiele innych.

Cala gra opracowana jest tak czytelnie i w sposób tak zrozumiały, że początkujący gracz nie będzie miał problemów ze przyswojeniem jej podstawowych mechanizmów zaś weteran gier strategicznych nie powinien narzekać na zbytnie uproszczenie rozgrywki.

Polska wersja gry
Grupa Los Diablos Polacos przygotowuje wydanie gry w wersji polskiej.


Opis by Comandante
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10588
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2104 times
Been thanked: 2831 times

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Bardzo mi się podoba całokształt.
Do szczegółów mam zastrzeżenia, ale nie psują one dobrego jak na razie wrażenia gry.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”