Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Grisznak
Caporal-Fourrier
Posty: 88
Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Grisznak » sobota, 20 sierpnia 2016, 09:47

Polski, ciut eksperymentalny (z wymyślonymi cytatami) AAR z rozgrywki w "Iron Greeting", scenariusz o bitwie pancernej polsko-radzieckiej pod Krasnem: https://boardgamegeek.com/thread/162446 ... i-ilustrow
Awatar użytkownika
Rafał_1982
Caporal-Fourrier
Posty: 96
Rejestracja: czwartek, 25 lipca 2013, 00:15

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Rafał_1982 » czwartek, 6 października 2016, 18:28

Czapki z głów kolego...
za AAR....
za barwny opis....
za polskiego ASL'a na BGG

Mniemam, że scenariusz pochodzi z Poland in Flames?

Tak trzymać.
Awatar użytkownika
Grisznak
Caporal-Fourrier
Posty: 88
Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Grisznak » czwartek, 6 października 2016, 22:09

Owszem, z Poland in Flames. Bardzo lubię ten dodatek, choć niestety, niektóre scenariusze są nieosiągalne do rozegrania, z racji tego, że wymagają innych dodatków wydanych przez Bounding Fire. Ale i tak jest sporo tego, w co można grać, do tego olbrzymia ilość żetonów (całe polskie OdB, do tego 2 linia wojsk radzieckich i sporo nowych jednostek niemieckich, wczesne SS, uzbrojenie z pierwszego okresu wojny itd). Rzecz droga, ale warta swej ceny. Nie mówiąc już o tym, że żetony wydawane przez Bounding Fire są moim zdaniem o wiele ładniejsze od tych, które wykorzystuje Multi Man Publishing.
Sigi
Caporal
Posty: 59
Rejestracja: piątek, 22 lipca 2016, 16:54
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Sigi » poniedziałek, 17 października 2016, 19:27

Zakup którego modułu moglibyście polecić osobie grającej do tej pory jedynie w Starter Kity?
Beyond Valor, Yanks czy też może najpierw zakończyć przygodę ze starterami kupując Decision at Elst i dopiero przesiąść się na pełnego ASL-a?

Grisznak gratulacje za świetny AAR.
Awatar użytkownika
Grisznak
Caporal-Fourrier
Posty: 88
Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Grisznak » poniedziałek, 17 października 2016, 19:37

Sigi pisze:Zakup którego modułu moglibyście polecić osobie grającej do tej pory jedynie w Starter Kity?
Beyond Valor, Yanks czy też może najpierw zakończyć przygodę ze starterami kupując Decision at Elst i dopiero przesiąść się na pełnego ASL-a?

Grisznak gratulacje za świetny AAR <brawo>
Ja przesiadłem się bez Elst, więc można. Elst ma w sumie tę zaletę, że uczy jednego z najtrudniejszych elementów mechaniki ASL, czyli artylerii spoza planszy. Acz moim zdaniem ma wygórowaną cenę.
Generalnie, na start Beyond Valor i Rulebook, oczywiście (kolega na forum gdzieś tu sprzedawał jakiś czas temu swój, więc okazja, aby kupić taniej i szybciej). Jest olbrzymi, ma masę materiałów, a jak się dopakujesz scenariuszami z sieci, to sam BV daje ci grania na kuuuuuuupę czasu (24 scenariusze w pudełku, do tego 10 na stronie MMP i nie do zliczenia na różnych stronach). Yanks to dodatek, więc bez BV i tak do niczego ci się nie przyda. Fakt, gruby, ale to mimo wszystko tylko dodatek.
A rozgrywka w pełnego ASL wygląda tak: https://www.youtube.com/watch?v=bbgVZsMGneU
Do tego polecam filmiki J and D, które objaśniają poszczególne aspekty pełnych zasad ASL: https://www.youtube.com/channel/UCBHNj4 ... Q6w/videos
No i grupę Advanced Squad Leader na Facebooku. Jest fenomenalna.
Sigi
Caporal
Posty: 59
Rejestracja: piątek, 22 lipca 2016, 16:54
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Sigi » poniedziałek, 17 października 2016, 20:56

Rulebooka już mam.
Właściwie to go kupiłem jako pierwszy element systemu, ale po próbie zapoznania się z zasadami stwierdziłem, że bez starter kitów się nie da.
Poza tym do starter kitów dostępne są Twoje tłumaczenia co bardzo ułatwia zrozumienie zasad :-)

Też skłaniam się do Beyond Valor (zawsze to front wschodni, moim zdaniem dużo ciekawszy od pozostałych), ale chciałem poznać zdanie "weteranów" ASL-a.
Dzięki za podpowiedź.
Jeśli dobrze zrozumiałem opis do najnowszego wydania Yanks, to zawiera ono obecnie stary moduł/dodatek Yanks oraz moduł Paratrooper. Według schematu modułów ASL-a Paratrooper był chyba modułem podstawowym tak jak BV. Dlatego pomyślałem, że można kupić BV lub Yanks. Błądzić jest rzeczą ludzką.

Nad Elst zastanawiam się z innego powodu...
Przeskok z SK1 (piechota) do SK3 (czołgi) jest ogromny. Dlatego zastanawiałem się nad bardziej płynnym przejściem od SK do pełnego ASL-a właśnie poprzez Elst.
I nie chodzi mi tu o zrozumienie zasad, bo z langłidżem jakoś sobie radzę, ale raczej o ich zapamiętanie i w miarę płynną grę.
Może faktycznie spróbuję od razu pełnego ASL-a, a Elst zakupię sobie jak już nic interesującego nie zostanie (heh czyli za jakieś 20 lat).

Jeśli na facebooku jest jedna grupa zamknięta Advanced Squad Leader to od wczoraj do niej należę ;)
Awatar użytkownika
Grisznak
Caporal-Fourrier
Posty: 88
Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Grisznak » poniedziałek, 17 października 2016, 21:17

Znam twój ból, pamiętam, że dla mnie przeskok z SK1 do SK3 był sporym wyzwaniem. Ale prawdę mówiąc, gdy to się już ma za sobą, to w pełnym ASL niewiele cię zaskoczy - ot, snajperzy, heat of battle i ogień na polu walki, jeńcy, ludzka fala, maskowanie itd. Polecam obejrzeć podany wcześniej filmik, on ładnie pokazuje rozgrywkę w pełne ASL na najbardziej klasycznym scenariuszu do tejże gry.

Zdecydowanie polecam BV, zwłaszcza, że jest też w nim kilka "polskich" scenariuszy (walki w getcie, przyczółek czerniakowski), więc nawet nie posiadając Poland in Flames można sobie pograć Polakami, a to w ASL niezbyt częste.

Elst dodaje niewiele, tak naprawdę głównie to nieszczęsne offboard, które zresztą zostało dość dobrze wyjaśnione tu: https://www.youtube.com/watch?v=sZUCgRIUdtI Ciekawostka, że jak gadałem ze starszymi znajomymi, to zgadzają się oni, że w oryginalnym SL ta mechanika była jeszcze trudniejsza.

Grupę na FB polecam, bo jest to fantastyczne miejsce i nie ma tam problemu by pytać o cokolwiek. Ludzie wyjaśnią ci wszystko i nie zdarzyła się jeszcze sytuacja, aby ktokolwiek się z kogoś nabijał z powodu wątpliwości czy pytań (co w Polsce zdarza się dość często). Pomijam już to, że są bardzo chętni do pomagania oraz dyskusji na tematy związane z grą.
misiek82
Adjudant-Major
Posty: 325
Rejestracja: wtorek, 26 sierpnia 2014, 11:08
Lokalizacja: Tu i ówdzie

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: misiek82 » czwartek, 27 października 2016, 10:30

A czy ktoś ma instrukcję do klasycznego SL?
Awatar użytkownika
Grisznak
Caporal-Fourrier
Posty: 88
Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Grisznak » czwartek, 27 października 2016, 13:24

Advanced Squad Leader (scenariusz "Red Packets") - rozgrywka instruktażowa na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=120
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 34904
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Raleen » czwartek, 27 października 2016, 13:54

Grisznak się napracował. Teraz już każdy kto będzie chciał rozpocząć przygodę z ASL będzie wiedział od czego zacząć.
Mam nadzieję, że jeszcze grafiki żetonów trochę podciągniemy w najbliższym czasie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Profes79
General
Posty: 5656
Rejestracja: wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Profes79 » czwartek, 27 października 2016, 14:09

Szkoda, że nie miałem go pod ręka jak próbowałem zacząć przygodę z ASL :)
Sigi
Caporal
Posty: 59
Rejestracja: piątek, 22 lipca 2016, 16:54
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Sigi » czwartek, 27 października 2016, 20:22

Grisznak <brawo>
Gra jest świetna, a dzięki Twoim tłumaczeniom do Starter Kitów, i powyższemu instruktażowi, na pewno zdobędzie kolejnych zwolenników.
Tak trzymaj.
Awatar użytkownika
Grisznak
Caporal-Fourrier
Posty: 88
Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Grisznak » czwartek, 27 października 2016, 23:44

Dzięki Panowie.
Będzie więcej, jeśli czas pozwoli, bo chciałbym zrobić zbiór takich tekstów, które omawiają wszystkie elementy mechaniki, jakie wprowadza pełen ASL względem Starter Kitów. Tych z SK tłumaczyć nie ma po co, skoro są moje tłumaczenia instrukcji. W planach mam omówienie w ten sposób scenariuszy "Fighting Withdrawal" (opisanie mechaniki snajperów, ognia i concealment), "Puma Prowls" (omówienie pojazdów na polu walki) i "Miła 18" (partyzanci, koktajle Mołotowa, SS, branie jeńców, ruch kanałami). Pewnie warto będzie też wziąć jakiś scenariusz z OBA, żeby omówić tego największego z postrachów graczy w tym systemie.
renald
Adjudant-Major
Posty: 295
Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: renald » sobota, 29 października 2016, 13:33

Przy całej sympatii dla ASL i uznaniu dla pracy Grisznaka, grę uważam za bardzo prymitywną.

Prymitywną oczywiście graficznie, ale też, co najważniejsze mechanicznie.

Prymitywizm mechaniczny na poziomie makro spowodowany jest kompletnym nieprzystawaniem mechaniki IgoUgo do potyczek w tej skali i o takiej szczegółowości. Skutkuje to pocięciem akcji na planszy na mnóstwo faz i podfaz oraz koniecznością stosowania ogromnej ilości wyjątków od faz i podfaz. Całość i tak dalej nie trzyma się kupy, co widać choćby po tym jak zasady walki pojazdów odstają od pozostałych zasad (w SL pojazdy podlegały temu samemu układowi tury co piechota – prowadziły ogień w tych samych fazach).

Jeśli popatrzymy na gry z mechaniką impulsową (np. ATS, LnL, które skądinąd też nie są idealne), zobaczymy jak elegancko wpisane są w tą mechanikę sytuacje, dla których ASL tworzy kolejne dziesiątki stron paragrafów i podparagrafów, komplikując zasady w celu rozwiązania problemów wynikających z istoty systemu, na którym się opiera – z naprzemiennego ruchu i układu faz.

ASL jest też niestety prymitywny na poziomie mikro, że wspomnę choćby cofanie oddziałów w Mph, by wrócić w Aph, czy sprawdzanie posiadania panzerfaustu w momencie strzału (w SL pancerfausty miały swoje żetony).

Oczywiście ASL ma dużo fajnych smaczków, jednakże w mojej opinii całość daje rezultat o wiele mniejszy od sumy elementów.
Awatar użytkownika
Kpt. Bomba
Général de Brigade
Posty: 2424
Rejestracja: poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
Kontakt:

Re: Squad Leader i ASL - ogólna dyskusja

Post autor: Kpt. Bomba » sobota, 29 października 2016, 13:43

Bardzo trafne wnioski.
Długo i dużo grałem w ASL'a i doszedłem do podobnych.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”