Dzisiaj dwa bardzo udane miesiące kampanii
1W03 1940
Event: Iron Conwoy (1)
U-44 i U-55 zostały wyznaczone do przechwycenia konwoju
B-Dienst: West Med (4)
Weather: none
[Norwegian Sea]
U-44 nie wykrywa żadnych statków.
U-55 zatapia cztery frachtowce trzy atakiem torpedowym i czwarty z działa M5t, M5t, M2t, M1t.
[North Sea]
U-1 zostaje wyznaczony do misji minowania w kanale La Manche. Uboot wyrusza z portu o świcie i jest to ostatnia informacja od niego. Ginie na alianckich polach minowych w okolicy Dover.
U-2 wypływa z misją minowania Kanału, szczęśliwie dociera na miejsce i stawia miny, ale zostają one wytrałowane i nie powodują żadnych strat.
U-3 stawia niewielkie pole minowe na wschodnim wybrzeżu. Kilka godzin po jego postawieniu w tym rejonie pojawia się francuski zespół okrętów. Potężna eksplozja rozrywa burtę transportowca wodnosamolotów Commandant Teste. Okręt ten szybko pogrąża się w odmętach Morza Północnego prawie z całą załogą CS12t. U-3 po udanej misji obiera kurs powrotny (RTB)
U-4 wyrusza z misją minowania kanału La Manche w okolicy Cherbourga. Pole minowe zostaje postawione w ukryciu, jednak następnego dnia francuskie trałowce wykrywają miny, które zostają szybko usunięte (RTB).
U-24 wykrywa kilka samotnych frachtowców, ale zatapia tylko jeden trzytysięcznik M3t, po czym wraca do bazy (RTB).
U-9 (Luth) nieudanie atakuje krążownik pomocniczy, ale udaje mu się zatopić jeden mały frachtowiec M1t. Kilka dni później spotyka ten sam krążownik, ale torpedy ponownie są niecelne. Ofiarą kapitana Lutha zostaje natomiast przepływający w pobliżu tankowiec AO8t. Liczba torped spada do jednej i kapitan postanawia wracać (RTB).
U-56 atakuje bezskutecznie samotnie płynący dziesięciotysięcznik, a następnie wykrywa duży konwój. Podczas podchodzenia na pozycję zostaje jednak wykryty przez eskortowiec, który rusza do ataku i tylko sprawne zanurzenie alarmowe powoduje, że atak eskortowca nie jest skuteczny. Uboot nie rezygnuje i strzela torpedy do jednego z frachtowców – niestety niecelne. Kolejny kontratak eskortowca jest również nieskuteczny, ale ostatecznie przekonuje dowódcę uboota o odstąpieniu i obraniu kursu powrotnego (RTB).
U-13 zatapia M3t, a następnie dziesięciotysięcznik M10t, który tak skutecznie uciekał przed U-56.
[West App]
U-42 podczas rejsu w nowy rejon patrolu natyka się na mały konwój, ale nie udaje mu się storpedować żadnego frachtowca. Po tym krótkim wypadzie okręt postanawia wracać (RTB).
[SW App]
U-46 wykrywa duży konwój, ale rezygnuje z ataku z powodu uszkodzeń.
Tonnage: 50 000 BRT
Ships: 10
Warships: 1 (CS Commandant Teste)
Lost: 1 (IIA)
Subs on patrol: 9
RTB: 6
Damaged: 1
Subs in port: 20
Subs in dock: 5
2W03 1940
Event: none
B-Dienst: North Sea (6)
Weather: none
[Norwegian Sea]
U-44 zatapia frachtowiec M4t oraz tankowiec AO7t.
U-55 patroluje rejon na południe od Narwiku w celu przechwytywania neutralnych frachtowców. Udaje mu się zatopić dwa frachtowce M4t i M1t, gdy sygnał SOS nadany z jednego z nich powoduje przybycie w ten rejon lotniskowca Courageous, który od początku wojny tworzy aktywną grupę poszukiwawczą do zwalczania ubootów.
Dla przypomnienia:
1W09 1939 samoloty z lotniskowca skutecznie odpędzają U-58 i przeszkadzają w ataku U-41.
3W12 1939 samolot z lotniskowca uszkadza U-21.
2W01 1940 przybycie lotniskowca uniemożliwia atak U-25 i przeszkadza U-22.
3W01 1940 samoloty z lotniskowca skutecznie wykrywają i uniemożliwiają osiągniecie sukcesów U-41.
2W02 1940 samolot z lotniskowca dotkliwie uszkadza U-17.
4W02 1940 pojawienie się lotniskowca umożliwia ucieczkę frachtowców wykrytych przez U-57.
[12 marca 1940 roku, Morze Norweskie, kabina torpedowo-bombowego Swordfisha z klucza zaokrętowanego na lotniskowcu Courageous]
[porucznik Matt Williams, pilot] Co tam Rob? Widzisz coś ciekawego? Za chwilę będzie widać nasza starą łajbę, hehe
[chorąży Rob Smith, strzelec-bombardier] Pusto tutaj dzisiaj. Głodny już jestem, ciekawe co za żarcie jest w mesie?
3 min później
[Rob] Matt widzisz ten dym na horyzoncie?
[Matt] Tak, tam właśnie powinien być nasz zespół bojowy, ale to nie są dymy z kominów.
23 minuty później samolot jest już na miejscu. W dole lotnicy widzą jak ogromny lotniskowiec jest ogarnięty pożarem od dziobu do śródokręcia, na pokładzie widać ludzi próbujących go gasić. Okręt stoi i ma duży przechył na prawą burtę. Niszczyciele eskorty krążą jak szalone, ale nie wydaje się, aby wiedziały gdzie jest sprawca ataku.
2 godz. 20 min później ostatni niszczyciel zadaje cios łaski kolosowi. Torpeda trafia i lotniskowiec szybko tonie. Z pokładu niszczyciela Matt i Rob, całkowicie przemoczeni (po wodowaniu) przyglądają się ostatnim chwilom swojego okrętu.
Ostatnie chwile HMS Courageous
U-55 pozwala lotniskowcowi zbliżyć się i odpala salwę dziobową, cztery torpedy mkną w stronę lotniskowca i mimo iż zostają zauważone na zwrot jest za późno. Jedna z nich trafia w rufę w okolicy śrub całkowicie unieruchamiając okręt (Dmg). Kontratak jest nieskuteczny i U-55 ponawia atak z wyrzutni rufowej trafiając lotniskowiec w prawą burtę – powoduje to dodatkowe uszkodzenia i przechył lotniskowca (drugi Dmg). To trafienie jest śmiertelne i lotniskowiec CV 26t powoli zaczyna pogrążać się w morzu. Mimo trafienia dwoma torpedami lotniskowiec tonie powoli, co pozwala załodze na sprawną ewakuację. Ostatecznie dobija go cios łaski z eskortowca. W sumie na lotniskowcu ginie około 150 marynarzy i lotników, resztę ratują wezwane na pomoc niszczyciele. Za ten wyczyn dowódca okrętu (Merten +1) zostaje uhonorowany Krzyżem Żelaznym trzeciej klasy, a uboot jest odwołany do bazy na dekorację (RTB). Szczególnie zadowolony jest sztab Luftwaffe (OKL+1).
[North Sea]
U-59 wypływa z Wilhelmshaven i w drodze do rejonu patrolu wykrywa kilka samotnych frachtowców, z których zatapia jeden M1t, dowódca postanawia ponowić atak, jednak w tym momencie pojawia się w pobliżu wezwany na pomoc niszczyciel (D.E.) i z myśliwego uboot staje się zwierzyną. Mimo iż pierwszy atak niszczyciela jest nieskuteczny, kolejny uszkadza uboota i zmusza go do powrotu (Dmg + RTB).
U-7 posyła na dno dwa francuskie frachtowce M2t i M10t, a następnie jeszcze jeden neutralny M4t.
U-21 zatapia samotnie płynący M4t, ale zostaje uszkodzony w wyniku kontrataku (Dmg).
U-20 nieskutecznie atakuje napotkane frachtowce, na domiar złego zostaje uszkodzony (Dmg).
U-12 perfekcyjnie wykonuje ataki torpedowe i w krótkim okresie czasu urządza rzeź alianckich frachtowców topiąc cztery z nich M3t, M4t, M5t, M7t, a później dokłada jeszcze duński jednotysięcznik M1t, co wyczerpuje zapas torped i powoduje obranie kursu powrotnego (RTB).
U-13 topi torpedami dwa brytyjskie frachtowce M4t i M6t. Ten drugi wyładowany jest materiałami wybuchowymi i po trafieniu eksploduje z ogromną siłą. Fala uderzeniowa i odłamki uszkadzają uboota, który rozpoczyna powrót do bazy (Dmg+RTB).
U-2 wykrywa średni konwój i udaje mu się z niego zatopić jeden czterotysięcznik M4t, kontrakcja eskorty jest jednak skuteczna i uboot zostaje uszkodzony (Dmg), kapitan decyduje się więc przerwać patrol i wracać do bazy (RTB).
[SW App]
U-46 uszkodzony uboot dalej krąży w rejonie polując na samotne statki, ale wykrywa tylko duży konwój, którego nie atakuje, kończące się paliwo powoduje, że dowódca obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
Tonnage: 97 000 BRT
Ships: 18
Warships: 1 (CV Courageous)
Lost: 0
Subs on patrol: 10
RTB: 7
Damaged: 6
Subs in port: 23
Subs in dock: 3
3W03 1940
Event: none
B-Dienst: SW App (2)
Weather: none
[Norwegian Sea]
U-51 zatapia samotnie płynący brytyjski pięciotysięcznik M5t, a następnie jeszcze trzy statki M5t, M1t i AO5t oraz uszkadza dwutysięcznik.
U-44 zatapia samotny frachtowiec M4t.
[North Sea]
U-20 – uszkodzony okręt decyduje się na powrót do bazy (RTB).
U-21 – uszkodzony okręt decyduje się na powrót do bazy (RTB).
U-7 zatapia pięciotysięcznik M5t, ale zostaje uszkodzony i obiera kurs powrotny do bazy (Dmg+RTB).
U-10 skutecznie atakuje trzy statki M2t, FV0t oraz M5t, który eksploduje, kolejne ataki mimo mnogości celów są nieskuteczne i po wyczerpaniu zapasu torped okręt kieruje się w kierunku bazy (RTB).
[SW App]
U-39 wykrywa duży konwój i w pierwszym podejściu zatapia dwa frachtowce M2t i M4t, dalsze sukcesy uniemożliwia działanie eskorty (niszczyciela i patrolującego Sunderlanda), następnie uzupełnia paliwo ze statku zaopatrzeniowego i pozostaje na patrolu.
U-43 atakuje duży konwój i dwukrotnie próbuje storpedować wykryty krążownik pomocniczy, obie próby są nieudane. Eskorta jedynie wykrywa uboota (spotted), ale jej kontrakcja jest pasywna. Niestety intensywne manewrowanie zużywa duże ilości paliwa i okręt musi wracać (RTB).
U-40 skutecznie poluje na samotne statki. Jego ofiarą padają kolejno M4t, M5t, FV0t oraz M8t. Następnie wykrywa specjalny konwój z wojskiem z Algierii płynący do Francji. Uboot ustawia się i odpala torpedy do eskortującego konwój lotniskowca Argus, jedna z nich trafia uszkadzając lotniskowiec, który w asyście eskorty dociera do Brestu, remont będzie trwał kilka tygodni. Uboot szczęśliwie się wycofuje.
HMS Argus ocalał dzięki sprawnej akcji ratowniczej
[West App]
U-38 posyła na dno wyładowany paliwem lotniczym holenderski tankowiec AO7t, który eksploduje po trafieniu. W dalszej części patrolu zostaje zaskoczony przez patrolujący niszczyciel (D.E.), ale szczęśliwie wychodzi z tego spotkania bez szwanku jakkolwiek i bez sukcesów (RTB).
Tonnage: 62 000 BRT
Ships: 16
Warships: 0
Lost: 0
Subs on patrol: 8
RTB: 8
Damaged: 4
Subs in port: 23
Subs in dock: 4
4W03 1940
Event: none
B-Dienst: North Sea (0)
Weather: none
[Norwegian Sea]
U-29 nie wykrywa żadnych celów.
U-44 bezowocnie krąży po akwenie nie napotykając żadnych statków.
U-51 marnuje wyśmienitą pozycję do ataku na krążownik pomocniczy z linii brytyjskiej blokady, ale udaje mu się za to zatopić M3t i M5t, ten drugi wyładowany materiałami wybuchowymi i po trafieniu rozpada się na kawałki (RTB).
[North Sea]
U-15 zatapia jeden frachtowiec M4t, ale zostaje uszkodzony (Dmg).
U-23 (Kretschmer) mimo wielu okazji udaje mu się posłać na dno tylko żaglowiec SV2t oraz jeden frachtowiec M5t, po czym dowódca obiera kurs powrotny (RTB).
U-17 zatapia SV2t, M7t i M5t, ale ostatni z tych statków przez zatonięciem nadaje informacje o pozycji uboota (spotted). Niedługo później w ten rejon kierowana jest grupa poszukiwawcza (task force), okręt próbuje się do niej zbliżyć, ale nie jest w stanie zająć pozycji do ataku na wykryty lotniskowiec Ark Royal, dlatego wycofuje się i rozpoczyna powrót do bazy (RTB).
U-16 stawia skrycie pole minowe w kanale, które okazuje się nieskuteczne.
U-4 stawia podobne pole u wybrzeży Anglii, również nieskuteczne.
U-57 okręt został wykryty przez alianckie siły dozorowe podczas rejsu na miejsce patrolu i ledwo uszedł z opresji. Uszkodzenia jednak są na tyle duże, że uboot musi wracać (Dmg+RTB).
[SW App]
U-39 natrafia na samotne frachtowce, ale krążący w tym rejonie samolot Anson powoduje, że zatapia jedynie najmniejszy trzytysięcznik M3t. Następnie wzbogaca swoje konto o M5t i AO7t.
U-40 wykrywa duży konwój, ale mimo słabej eskorty i kilku ataków nie uzyskuje żadnych trafień.
Tonnage: 48 000 BRT
Ships: 11
Warships: 0
Lost: 0
Subs on patrol: 12
RTB: 7
Damaged: 3
Subs in port: 19
Subs in dock: 5
Podsumowanie 03 1940
Tonnage: 257 000 BRT/1 251 000 BRT
Ships: 55/291
Warships: 2/6
Lost: 1/8
OKM: +2
OKW: +2
OKL: +1
Chancellery: +2
Prestige: 4
VP: 9/49
TOP 5
U-25 101 000 BRT/21
U-40 87 000 BRT/23
U-55 81 000 BRT/17
U-28 53 000 BRT/13
U-31 51 000 BRT/13
1W04 1940
Event: n/a (2)
B-Dienst: WestMed (4)
Weather: Barents Sea (Low 990)
Reinforcements: U-5, U-6 i U-65 zostały skierowane na dodatkowe szkolenie
[Norwegian Sea]
U-36 zaczyna polowanie na tym obszarze od sprawnego zatopienia trzech brytyjskich frachtowców M9t, M5t i M4t.
U-30 nie wykrywa celów.
U-44 napotyka tylko jeden statek M6t i posyła go na dno celną torpedą.
U-29 posyła na dno w ciągu tygodnia trzy frachtowce M4t, M2t i M2t i obiera kurs powrotny (RTB).
U-25 (Schutze) As zatapia trzy frachtowce M4t, M4t, M5t i uszkadza czwarty, który cudem dociera do portu.
[North Sea]
U-22 zatapia dwa czterotysięczniki M4t, M4t i trafia duży transportowiec (20t), ale niestety torpeda nie wybucha i transportowiec oddala się. Następnie odnajduje duży brytyjski konwój, z którego posyła na dno sześciotysięcznik M6t. Okręt obiera kurs powrotny (RTB).
U-4 – ten przestarzały okręt wykrywa duży konwój i mimo eskorty francuskiego niszczyciela celna torpeda trafia brytyjski siedmiotysięcznik M7t wyładowany amunicją i materiałami łatwopalnymi. Potężna eksplozja uszkadza uboota tak poważnie, że musi natychmiast skierować się do bazy (Dmg+RTB) i tylko łut szczęścia powoduje, że eskortowce nie dobijają uszkodzonego okrętu.
U-16 posyła na dno neutralny M6t i brytyjski M5t, następnie atakuje duży konwój, ale mimo wdarcia się do środka nie udaje mu się nic zatopić.
U-15 decyduje się na powrót do bazy (RTB).
U-14 stawia niewielkie pole minowe w Kanale, kompletnie nieskuteczne, po misji obiera kurs powrotny.
U-56 również stawia niewielkie pole minowe w Kanale, ponownie jest ono kompletnie nieskuteczne.
[SW App]
U-40 zatapia jeden duży dziesięciotysięcznik M10t, a chwilę później jeszcze M5t, co pozwala mu przekroczyć 100 000 BRT, następnie atakuje duży konwój, ale postawa dwóch francuskich niszczycieli eskorty uniemożliwia osiągniecie kolejnych sukcesów.
U-39 posyła na dno trochę drobnicy M3t oraz FV0t, a następnie kolejne trzy samotnie podróżujące frachtowce M3t, M4t, M7t.
Tonnage: 109 000 BRT
Ships: 23
Warships: 0
Lost: 0
Subs on patrol: 10
RTB: 5
Damaged: 2
Subs in port: 21
Subs in dock: 7
2W04 1940
Event: none
B-Dienst: North Sea (6)
Weather: Grenland Gap (Low 990)
[Norwegian Sea]
U-25 (Schutze) skutecznie patroluje ten obszar i posyła na dno cztery frachtowce M5t, M4t, M1t, M3t.
U-44 zatapia M8t, SV2t oraz Fv0t, a następnie jeszcze dwa samotnie płynące pięciotysięczniki M5t, M5t. To ostatecznie wyczerpuje zapas torped i okręt rozpoczyna powrót do bazy (RTB).
U-30 posyła na dno M5t, M4t i M4t.
U-36 – okręt jak zwykle patrolował rejony wzdłuż wybrzeża Norwegii w okolicy Narwiku. Dochodziła już 18.00 gdy dowódca zniecierpliwiony tym, że od dwóch dni nie napotkał żadnego celu postanowił podejść bliżej wód terytorialnych Norwegii. Korzystając z powoli zapadającego zmroku okręt poruszał się w miarę szybko w stanie wynurzonym. Nikt na mostku nie dostrzegł małej sylwetki wolno płynącego małego okrętu podwodnego klasy Saphir Nautilus. Wachtowi Nautilusa byli czujni i jako pierwsi spostrzegli uboota, po zajęciu idealnej pozycji do ataku (TDC-4) Nautilus odpalił dwie torpedy, obie były celne i w mgnieniu oka zakończyły karierę U-36. Nikt z załogi się nie uratował.
[North Sea]
U-61 nieskutecznie atakuje wykryte statki, na domiar złego zostaje uszkodzony, co decyduje o obraniu kursu powrotnego (Dmg+RTB).
U-19 (Schepke) wykrywa kilka samotnych statków na horyzoncie, lecz gdy rozpoczyna zbliżanie się w ich kierunku, zauważa szybko szarżujący okręt (D.E.). Tylko sprawnemu zanurzeniu awaryjnemu załoga zawdzięcza ocalenie i to że uboot nie został staranowany (zamiana sunk na spotted). Próba ataku na żaglowiec w obliczu eskortowca jest nieudana, szczęśliwie również kontratak bombami głębinowymi jest nieskuteczny, ale ostatecznie przekonuje Schepkego, że czas opuścić to miejsce. Dowódca zmienia rejon i wykrywa duży konwój, śmiałym atakiem mimo eskorty francuskiego niszczyciela posyła na dno dwa frachtowce z konwoju M5t, M5t. Po tej akcji okręt obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
U-56 wykrywa duży konwój, ale torpedy wystrzelone do dużego tankowca chybiają. Kontratak eskorty jest skuteczny i uszkodzony uboot postanawia przerwać patrol i wracać do bazy (Dmg+RTB).
U-16 posyła na dno jeden norweski frachtowiec M4t, a następnie brytyjski pięciotysięcznik M5t i holenderski ośmiotysięcznik M8t.
U-2 stawia pole minowe w Kanale, na które wpada wracający z remontu pancernik brytyjski Warspite. Wybuch miny pod dnem tak dużego okrętu miał jednak niewielki wpływ i okręt ten bez problemu dotarł do bazy, w której potrzebował tylko kilkudniowego remontu (no effect). Uboot po misji obrał kierunek powrotny (RTB).
[SW App]
U-39 zatapia statek rybacki FV0t, a w ataku na tankowiec przeszkadza mu samolot, który ustala pozycję uboota (spotted), następnie wykrywa duży konwój i w pierwszym podejściu zatapia neutralny czterotysięcznik M4t. Uboot nie rezygnuje i podejmuje próbę przedarcia się do wnętrza konwoju, ale mimo iż początkowo jest ona udana, z mostka nagle zostaje wykryty samolot patrolowy (CEv: Patrol Aircraft Spots Submarine), który atakuje uboota. Atak samolotu jest niecelny, ale wymusza zejście pod wodę co uniemożliwia dalszy atak na konwój. Następnie uboot korzysta z zaopatrzeniowca i pozostaje na patrolu.
U-40 podobnie jak w przypadku U-39 nękany jest przez aliancki samolot, ale dowódca zręcznie unika wszystkich ataków, mimo iż zostaje wykryty (spotted), sam natomiast jest bardzo skuteczny i zatapia trzy statki M7t, M2t i Fv0t. Następnie atakuje jeszcze duży konwój, ale nie ryzykuje i po wystrzeleniu niecelnych torped uboot w obliczu silnej eskorty rezygnuje.
Tonnage: 86 000 BRT
Ships: 22
Warships: 0
Lost: 1 (VIIA)
Subs on patrol: 9
RTB: 5
Damaged: 2
Subs in port: 22
Subs in dock: 6
3W04 1940
Event: Air Raid of Scapa Flow (3)
Do misji wyznaczono U-24 oraz U-9 (Luth)
B-Dienst: Mid Ocean (7)
Weather: none
[Norwegian Sea]
U-32 nie wykrywa żadnych celów.
U-30 nie napotyka żadnych statków, a kończące się paliwo zmusza go do obrania kursu powrotnego RTB.
U-25 (Schutze) posyła na dno trzy statki M4t, SV2t, M3t, ale niestety ucieka mu transatlantyk Empress of Britain. W dalszej części tygodnia Schutze dalej kontynuuje rzeź zatapiając cztery statki M4t, SV1t, M5t i M1t.
[North Sea]
U-24 szczęśliwie dociera pod bazę angielskiej Home Fleet, lecz zamiast okrętów napotyka na samotne statki, z których za pomocą celnych torped posyła na dno tankowiec AO8t i frachtowiec M2t. Patrolując dalej okręt wykrywa brytyjską flotę opuszczającą Scapa Flow, po nalocie Luftwaffe, ale niestety nie jest w stanie zająć dogodnej pozycji do ataku.
U-9 podobnie jak U-24 wykrywa brytyjskie okręty, ale również nie jest w stanie zająć pozycji do ataku.
U-16 wykrywa duży konwój, ale torpedy są niecelne, również przeciwdziałanie eskorty jest nieskuteczne.
U-3 stawia małe pole minowe w Kanale w okolicy Hawru. Kilka godzin po jego postawieniu w tym rejonie pojawia się zespół francuskich okrętów, które mają przeprowadzić próbne strzelania. Podczas zmiany kursu zespołu, aby rozpocząć ogień, pod lekkim krążownikiem CL7t Duguay-Trouin wybucha mina. Uszkodzenia są bardzo poważne i po 15 min kapitan wydaje rozkaz opuszczenia okrętu, który szybko przechyla się na prawą burtę. Straty wśród załogi są spore gdyż z okrętem na dno poszło około 200 marynarzy. To już trzeci okręt wojenny, który zatonął na minach U-3.
Duguay-Trouin – kolejna ofiara min U-3
[SW App]
U-40 zatapia samotne statki przepływające w tym rejonie M4t, M2t, AO8t, M8t, a w dalszej części patrolu dokłada jeszcze jeden M5t. Uboot próbuje pobrać zapasy z internowanego w Hiszpanii frachtowca, ale szpiedzy angielscy się o tym dowiadują i podnosi się wrzawa w prasie sponsorowana za alianckie pieniądze. W związku z tym dowódca rezygnuje z pobrania zaopatrzenią i obiera kurs powrotny do bazy (RTB).
U-39 wykrywa duży aliancki konwój, ale gdy uboot manewruje, aby zająć dogodną pozycję do ataku, znikąd pojawia się aliancki bombowiec (CEv: Patrol Aircraft Spots Submarine) i tylko szybkie zanurzenie alarmowe pozwala ubootowi wyjść z opresji. Pozycja okrętu jednak jest już znana eskorcie (spotted), więc atak nie może być kontynuowany. Po tym spotkaniu okręt obiera kurs powrotny (RTB).
U-64 wykrywa i atakuje duży konwój próbując z zaskoczenia zatopić niszczyciel, ale torpedy zostają zauważone i niszczyciel wymija je. Kontratak eskorty także jest nieskuteczny, ale duża liczba potencjalnych eskortowców powoduje że dowódca uboota przerywa atak.
Tonnage: 64 000 BRT
Ships: 15
Warships: 1 (CL Duguay-Trouin)
Lost: 0
Subs on patrol: 10
RTB: 4
Damaged: 0
Subs in port: 24
Subs in dock: 5
4W04 1940
Event: none
B-Dienst: No Intel (8)
Weather: none
[Norwegian Sea]
U-54 bezskutecznie poszukiwał celów przez tydzień.
U-25 (Schutze) wykrywa samotnie płynący duży statek, mimo iż porusza się on ze stosunkową dużą prędkością i co jakiś czas zygzakuje, udaje się kapitanowi ustawić uboota tak, aby znaleźć się na kursie tego statku. Dowódca poczekał na zmianę kursu zgodnie z zaobserwowanym zygzakiem i po chwili wydał rozkaz odpalenia torped. Trzy z nich trafiają w burtę liniowca Champlain AT28t, który jest używany przez Francuzów jako szybki transportowiec wojska. Szczęśliwie statek jest pusty po transporcie batalionu francuskich strzelców alpejskich przewidzianych do operacji w Finlandii, których wyładował dzień wcześniej w Szkocji, dlatego ofiary są symboliczne (ginie kilku członków załogi). U-25 pozostaje w rejonie patrolu i zatapia jeszcze dwa frachtowce M5t, M5t. Drugi z nich przewoził materiały wybuchowe i eksplozja ładunku uszkadza uboota (Dmg).
Piękne ujęcie Champlaina jeszcze jako liniowca pasażerskiego
U-32 nie znajduje żadnych celów.
U-45, który opuścił tender Grille, starał się dotrzeć do rejonu patrolu, niestety nieuwaga dowódcy spowodowała wejście okrętu na podwodną skałę. Ciężko uszkodzony uboot musi wracać na remont (Dmg+RTB).
[North Sea]
U-12 wykrywa i atakuje mały konwój, ale nieskutecznie (RTB).
U-23 (Kretschmer) wykrywa i atakuje mały konwój, z którego udaje mu się posłać na dno M5t (RTB).
U-16 poluje na samotne frachtowce i udaje mu się zatopić M5t i M3t. Eskorta aliantów w tym rejonie jest jednak dość skuteczna i uboot zostaje ciężko uszkodzony i zmuszony do powrotu (Dmg+RTB).
U-9 (Luth) zatapia dwa frachtowce M4t i M2t, ale nie udaje mu się zaatakować przepływającego krążownika pomocniczego, następnie zatapia jeszcze sześciotysięcznik M6t, ale ucieka mu Empress of Britain. W wyniku kontrakcji okręt zostaje uszkodzony i obiera kurs powrotny (Dmg+RTB).
U-24 wykrywa duży konwój, ale jego atak jest nieskuteczny.
[SW App]
U-64 zatapia neutralny pięciotysięcznik M5t i uszkadza duży frachtowiec, który jednak dociera do portu. W dalszej części patrolu zatapia jeszcze dwa kolejne pięciotysięczniki M5t, M5t, z których drugi wylatuje w powietrze po trafieniu. Po uzupełnieniu prowiantu z internowanego niemieckiego statku uboot wraca w strefę patrolu.
[Marocco]
U-42 wykrywa duży konwój i śmiałym manewrem wykorzystując nastanie nocy dostaje się do jego środka. Jeden z frachtowców którego załoga najwyraźniej miała słabe nerwy wystrzelił flary ułatwiające ubotowi wyjście na pozycję (CEv: Starshells). Ponieważ rozpoznane frachtowce były niewielkie dowódca postanawia posłać torpedy w stronę nierozpoznanego okrętu. W minutę po wystrzeleniu rozlega się odgłos dwóch eksplozji, a następnie trzeciej, w ten sposób w mgnieniu oka żywota dokonał eskortowiec SL Grimsby 1t. Uboot ponawia atak, ale jest on nieskuteczny i eskortowiec okazuje się być jedynym łupem (RTB).
Tonnage: 79 000 BRT
Ships: 13
Warships: 1 (SL Grimsby)
Lost: 0
Subs on patrol: 9
RTB: 8
Damaged: 5
Subs in port: 24
Subs in dock: 2
Podsumowanie 04 1940
Tonnage: 338 000 BRT/1 589 000 BRT
Ships: 73/364
Warships: 2/8
Lost: 1/9
OKM: +2
OKW: +2
OKL: +2
Chancellery: +2
Prestige: 6
VP: 10/59
TOP 5
U-25 185 000 BRT/38
U-40 138 000 BRT/33
U-55 81 000 BRT/17
U-19 58 000 BRT/14
U-28 53 000 BRT/13
Super!!!!! Już widać swastykę powiewająca nad Londynem
. Kilka takich miesięcy i Anglia padnie na kolana.