Operation Dauntless (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.

Operation Dauntless (GMT)

Postby Wilk » Friday, 17 August 2012, 23:50

Ta gra Marka Mokszyckiego oparta zasadniczo na tym samym systemie co "Red Winter" przeszła tu jakoś bez echa, a tymczasem już jakiś czas temu uzyskała ponad 500 zamówień w programie P500 (teraz ma 549, co oznacza, że jeszcze jakiś czas na nią poczekamy, bo do finalnego skierowania do druku potrzebuje ich jeszcze około 200).
Tym razem z zamarzniętych jezior i bagien Finlandii przeniesiemy się wprost we francuskie lato 1944 roku, by stoczyć brytyjsko-niemieckie starcie o Fontenay i Rauray (wsie w okolicach Caen), do którego doszło niedługo po lądowaniu aliantów w Normandii.
Podobnie jak w "Red Winter" skala będzie kompanijna (czyli, jak czasem się pisze, "grand tactical"), z tym, że jednostki pancerne i transportowe oddane będą w skali plutonu. Główną różnicą w stosunku do "Red Winter" (poza, oczywiście, brakiem zamarzniętego jeziora i wszelkich rzeczy wiążących się z mroźną północną zimą ;) ) ma być właśnie obecność walki pancernej (w "Red Winter" czołgów jest, historycznie, na lekarstwo, a tu będzie ich sporo po obu stronach), a także transport jednostek piechoty oraz, z tego co zdołałem wyczytać, większa będzie też rola artylerii (jest chyba kilka możliwych rodzajów ostrzału), wszystko to ma oczywiście oddawać specyfikę tamtego frontu i moja jedyna obawa jest taka, żeby nie przedobrzono z chromem, bo sporą zaletą "Red Winter" jest moim zdaniem prostota i grywalność systemu (choć muszę powiedzieć, że tam także ten opcjonalny chrom typu "Atak serca płk. Pajariego" wygląda dosyć smakowicie :) ). Autor obiecuje jednak, że złożoność "Operation Dauntless" będzie porównywalna.
Prawdę mówiąc, zanim nie zagrałem w fińską odsłonę systemu, gra ta raczej pozostawiała mnie obojętnym, a po zagraniu w "Red Winter" niewiele czasu trzeba było, żebym złożył preorder (zaczynam podejrzewać, że w ogóle taktyczna skala kompanijna może "leżeć" mi nieco lepiej niż plutonowa, ale muszę bardziej ograć kilka tytułów, bo sobie w pełni odpowiedzieć na to pytanie). Ogólnie kolejną zaletą wydaje się być to, że dostaniemy tytuł o stosunkowo rzadko poruszanej w grach tematyce, bo większość gier o Normandii koncentruje się na działaniach wojsk amerykańskich, a tu nie będzie ani jednego amerykańskiego plutonu. Ja jestem bardzo ciekawy tej gry.
Tu strona gry na BGG: http://boardgamegeek.com/boardgame/6923 ... enay-and-r ,
a tu poświęcony jej bardzo ciekawy temat na CSW, gdzie Mark Mokszycki stopniowo wrzuca reguły, a także tony historycznych zdjęć i innych rzeczy (ogólnie facet, nie dość że wydał na razie jedną świetną grę, to jeszcze jest mistrzem w zachęcaniu do swoich kreacji, jakość jego materiałów promocyjnych, playbooków i innych takich niszczy obiekty ;) ):
http://talk.consimworld.com/WebX?14@581 ... d4856a/379

[Edit:] Aha, podobno w następnej części wracamy do fińskich mrozów na bitwę pod Aglajarvi, która rozegrała się kilka dni po starciu zobrazowanym w Red Winter. ;)
User avatar
Wilk
Alférez de Navío
 
Posts: 565
Joined: Sunday, 7 October 2007, 23:28
Location: Warszawa

Re: [GMT] Operation Dauntless

Postby Kpt. Bomba » Saturday, 18 August 2012, 14:54

No trzeba przyznać autorowi, że jest mistrzem nakręcenia hype'u na swoje gry.
W przypadku Red Winter szum był podobny. Ciekawią mnie te zasady dot. walki pancernej. Pojawiły się nowe współczynniki na żetonach z pojazdami pancernymi. Zapewne dotyczące siły ognia przeciw innym pojazdom pancernym oraz odporności na ostrzał.

OOB też jest imponujące. Po stronie niemieckiej zobaczymy 12 dyw. panc. SS, Dywizję panc. Lehr, 21 dyw. panc., 101sPAbt.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
User avatar
Kpt. Bomba
Général de Brigade
 
Posts: 2385
Joined: Monday, 22 August 2011, 20:14
Location: Warszawa/Jabłonna

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby Kpt. Bomba » Sunday, 7 October 2012, 11:29

Czy ma ktoś ochotę na playtesty tej gry?
Biorę udział w testowaniu i szukam chętnych do rozegrania kilku partii.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
User avatar
Kpt. Bomba
Général de Brigade
 
Posts: 2385
Joined: Monday, 22 August 2011, 20:14
Location: Warszawa/Jabłonna

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby Kpt. Bomba » Wednesday, 30 January 2013, 11:39

Oto główna lista zmian pomiędzy pierwszą częścią serii (Red Winter) a Operation Dauntless.
http://www.boardgamegeek.com/article/11204399#11204399
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
User avatar
Kpt. Bomba
Général de Brigade
 
Posts: 2385
Joined: Monday, 22 August 2011, 20:14
Location: Warszawa/Jabłonna

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby Wilk » Monday, 3 August 2015, 12:49

Gra już niedługo. Jako że bardzo lubię Red Winter, jestem zainteresowany, ale jednak mam pewne wątpliwości. Siłą Red Winter jest prostota i elegancja systemu, a tu wydaje się, że może to być w jakimś stopniu utracone. Przeglądałem sobie materiały na stronie GMT i zwłaszcza na widok opisu (i tego flowchartu) reakcji (ogniowej bądź za pomocą ruchu) jednostek pancernych nieco zwątpiłem, zwłaszcza jeśli dodać do tego większe skomplikowanie np. przepisów dotyczących ognia artyleryjskiego. Nie żebym się bał większego skomplikowania (zwłaszcza że umówmy się, że wciąż jest to spokojnie do ogarnięcia, to nie ASL ;) ), ale nieco się obawiam, że mogę tu nie odnaleźć tego za co polubiłem Red Winter (poza tym nie ma tu jeziora, nart, ognisk itd.) Igor - dobrze znasz RW i testowałeś OD, czy możesz podzielić się opinią, jak się to sprawdza w praniu? ;)
User avatar
Wilk
Alférez de Navío
 
Posts: 565
Joined: Sunday, 7 October 2007, 23:28
Location: Warszawa

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby Kpt. Bomba » Monday, 3 August 2015, 16:04

Niestety Twoje obiekcje są uzasadnione. Tzn. OD będzie dużo bardziej skomplikowane niż RW. Zwłaszcza w kontekście broni/walki pancernej/przeciwpancernej. Wystarczy rzut oka na żetony czołgów. 8 współczynników. I jeszcze do tego jakieś gwiazdki, plusy... Jak testowałem OD to współczynników było "tylko" 6. Od tamtej pory jak widać komplikacja poszła jeszcze dalej. Na pewno nie będzie to ASL. Aż tak daleko to na szczęście nie poszło.

Mapa za to piękna:
http://s724.photobucket.com/user/duckwe ... 1.jpg.html

Zresztą żetony też niczego sobie:
http://s724.photobucket.com/user/duckwe ... f.jpg.html

Był taki moment że ten tytuł to był must-have ale teraz chyba nie kupię.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
User avatar
Kpt. Bomba
Général de Brigade
 
Posts: 2385
Joined: Monday, 22 August 2011, 20:14
Location: Warszawa/Jabłonna

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby Wilk » Monday, 3 August 2015, 17:01

No właśnie bardziej rozdarty to dawno nie byłem. Z jednej strony system Mokszyckiego (właśnie, czy on już wymyślił jakąś nazwę, bo pamiętam że się zastanawiał? ;) ), ciekawy temat, ładne komponenty (zwłaszcza mapa, już ta do Red Winter mi się podoba, a ta jest jeszcze fajniejsza) i na pewno ciekawe materiały towarzyszące grze, bo on takie rzeczy robi perfekcyjnie. Z drugiej strony powyższe wątpliwości. Jak się tak zastanawiam, to to potencjalnie może być ciekawa gra na zasadzie: potrzebuję tą jednostką zająć tamtą stodołę, ale jak wyściubią nos, to dostaną od tamtych Szkopów, może bym ich wcześniej wyłączył moździerzami, ale tamte opancerzone zdejmą naprowadzającego, trzeba najpierw uciszyć opancerzone, podjadę czołgami, ale jak do nich wtedy strzelą tamte Tygrysy, to nie będzie co zbierać... W teorii brzmi fajnie, ale nie chciałbym, żeby w efekcie przejście dwóch heksów przez jednostkę było rozstrzygane przez pół godziny, wymagając zajrzenia do 2 flowchartów i 4 tabel oraz wykonania 10 rzutów kością. Ja mam stosunkowo małą odporność na takie rzeczy, przez co niezbyt mi podeszło na przykład Fighting Formations. Cały czas jakoś tam wierzę w designera i chyba po prostu poczekam (z preordera już zdjąłem jakiś czas temu), poczytam opinie, może się uda sprawdzić na Vassalu, w razie czego będę miał co wybrać na Winter Sale. :)
User avatar
Wilk
Alférez de Navío
 
Posts: 565
Joined: Sunday, 7 October 2007, 23:28
Location: Warszawa

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby clown » Monday, 3 August 2015, 17:43

Ja też raczej się wstrzymam. Na pewno do pogrania przez sieć, ale do posiadania na półce raczej średnio.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
User avatar
clown
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4658
Joined: Monday, 9 January 2006, 18:07
Location: Festung Stettin

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby Kpt. Bomba » Monday, 3 August 2015, 18:04

Według ostatniego newslettera GMT planują to na wrzesień. To już niedaleko, więc się wkrótce przekonamy jak jest :)
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
User avatar
Kpt. Bomba
Général de Brigade
 
Posts: 2385
Joined: Monday, 22 August 2011, 20:14
Location: Warszawa/Jabłonna

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby renald » Tuesday, 4 August 2015, 01:24

Ja mam odwrotnie.
O ile RW nie wzbudziła mojego zainteresowania, o tyle na OD mam duży apetyt. Przyciągający temat, interesujący system i skala oraz dawka chromu z mnóstwem ciekawego sprzętu.
Komplikacja zasad w tym przypadku nie stanowiłaby dla mnie większego problemu, nawet gdyby autor nie napisał, że posunęła się tylko nieznacznie w stosunku do RW. Ale to już kwestia indywidualna.
No i nie oceniałbym komplikacji gry po ilości cyferek na żetonie – vide WaW z LnL :)
renald
Adjudant-Major
 
Posts: 282
Joined: Friday, 5 January 2007, 00:52

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby Kpt. Bomba » Tuesday, 4 August 2015, 09:25

Nie w komplikacji rzecz tylko w odchodzeniu od eleganckich i prostych przepisów RW.
W systemie RW kupiłbym w ciemno każda grę. W tym przypadku jednak ilośc nowych przepisów powoduje, że mamy do czynienia nie z kontynuacją serii tylko z zupełnie nowym tytułem. Obawy moje są takie, że OD nie bedzie juz tak elegancki i płynny jak RW.
Już w momencie jak testowałem grę w roku 2012 grało się mniej płynnie niż w RW. Obawiam się więc, że dalsza komplikacja przepisów odbije się negatywnie na gameplay'u.
Obym się mylił. Trzymam za OD kciuki. Jej sukces zapewne skłoni autora do kontynuowania serii a w planach podobno jest kontynuacja wojny zimowej oraz Mokra i Guadalcanal.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
User avatar
Kpt. Bomba
Général de Brigade
 
Posts: 2385
Joined: Monday, 22 August 2011, 20:14
Location: Warszawa/Jabłonna

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby Wilk » Tuesday, 4 August 2015, 11:16

Podobno część przepisów w testach wyleciała do opcjonalnych, a część uległa całkowitej zmianie. Mokszycki się cały czas zarzeka, że gameplayowo to porównywalne z RW, a nawet lepsze, no ale co innego ma mówić, ostatecznie (zabawne było, jak zapewniał, że co prawda tam strzela 250 dział alianckiej artylerii, także z morza, ale nie trzeba za każde rzucać kostką :) ). Przy czym oczywiście zdaję sobie sprawę, że to inny teatr działań, inne warunki, sprzęt itd. i pewnie ileś tam tych nowych przepisów było niezbędne, by oddać walkę pancerną, czy połączone rodzaje wojsk, ale zastanawiam się, czy nie można było sobie już odpuścić na przykład jakichś klas kierowania ogniem (to te krzyżyki na żółtym tle ;) ) itp. i jednak uczynić takie rzeczy bardziej abstrakcyjnymi. Ja będę się bacznie przyglądał, Red Winter też od razu nie kupiłem, zakochałem się po spróbowaniu na Vassalu. ;)
User avatar
Wilk
Alférez de Navío
 
Posts: 565
Joined: Sunday, 7 October 2007, 23:28
Location: Warszawa

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby cadrach » Wednesday, 9 September 2015, 10:10

Wyczytałem na forum, że gra ma mieć około 30 scenariuszy (nawet więcej niż RW). Nawet jeśli gra będzie zmulona w scenariuszu kampanijnym (trzydniowym), te małe scenariusze powinny być świetne. Jakoś mam sporo zaufania do autora RW i jestem przychylny innowacjom, chociaż przyznaję, że te dodatkowe współczynniki na jednostkach pancernych wyglądają podejrzanie. Liczyłem na to, że te innowacje nie pójdą w żetony, a będą po prostu specjalnymi zasadami dotyczącymi charakteru bitwy, tak jak to jest w RW. Zobaczymy.
Nie bądź obojętny! Dołóż swoją cegiełkę do upadku patriarchatu!
User avatar
cadrach
Lieutenant-Adjudant-Major
 
Posts: 605
Joined: Sunday, 6 November 2011, 11:30
Location: Las

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby clown » Wednesday, 9 September 2015, 10:25

Ja akurat spokojnie poczekam :) Red Winter mam, gra się dobrze, ale tutaj intuicja nieco mnie ostrzega. Przeglądając ostatniego newslettera z GMT odetchnąłem z ulgą, bo do końca roku nie wyjdzie już nic godnego mojej uwagi, więc portfel śpi spokojnie - można będzie zająć się graniem :)
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
User avatar
clown
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4658
Joined: Monday, 9 January 2006, 18:07
Location: Festung Stettin

Re: Operation Dauntless (GMT)

Postby cadrach » Thursday, 8 October 2015, 10:55

Jest już instrukcja:

http://talk.consimworld.com/WebX?233@@. ... =.1ddba05a

Liczy 36 stron, podczas gdy zasady Red Winter zajmują 24. Bez czytania można więc już spodziewać się większej złożoności reguł.
Nie bądź obojętny! Dołóż swoją cegiełkę do upadku patriarchatu!
User avatar
cadrach
Lieutenant-Adjudant-Major
 
Posts: 605
Joined: Sunday, 6 November 2011, 11:30
Location: Las

Next

Return to II wojna światowa

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest