No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby Volkh » Sunday, 8 March 2015, 11:15

Nie dotarłem wczoraj do 18 tury. Po 6 godzinach grania skończyliśmy na 10... Kiedy niemiecka ofensywa utyka, gra potrafi się strasznie ciągnąć.
Du musst herrschen und gewinnen,
Oder dienen und verlieren,
Leiden oder triumphieren,
Amboss oder Hammer sein.
Volkh
Lieutenant-Adjudant-Major
 
Posts: 600
Joined: Tuesday, 28 October 2014, 23:01
Location: pradawny gród Trygława

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby Dajmiech » Sunday, 8 March 2015, 14:21

Cóż, trudno, dzięki za wiadomość.

Tak czy inaczej, jeśli Ty, lub ktoś inny dojdzie do tego, jak działa sowiecka "education" po 17 turze, chętnie się dowiem (wydaje mi się, że to wtedy po prostu darmowe uzupełnienie jednego poziomu na turę, ale przydałoby się potwierdzenie).
User avatar
Dajmiech
Adjudant
 
Posts: 250
Joined: Saturday, 21 July 2007, 21:50

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby Volkh » Sunday, 8 March 2015, 14:52

Sądzę że masz rację co do działania. Dzisiaj założę temat na bgg ale to formalność.
Du musst herrschen und gewinnen,
Oder dienen und verlieren,
Leiden oder triumphieren,
Amboss oder Hammer sein.
Volkh
Lieutenant-Adjudant-Major
 
Posts: 600
Joined: Tuesday, 28 October 2014, 23:01
Location: pradawny gród Trygława

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby LUDzik » Sunday, 22 March 2015, 22:12

Po pierwsze nalezy zauwazyc ze to NIE jest gra historyczna poniewaz nie uwzglednia realiow geograficznych.

Powiedzcie mi jakim oslem trzeba byc i skonczonym matolem zeby siedziec godzinami w ksiazkach, numerowac armie, szukac mechanik uwzgledniajacych takie czynniki frontu jak pogoda, roznice w dywizjach, posilkach itp.... i nie otworzyc poprawnie atlasu geograficznego.
No spojrzcie na te nasza bidna Polske na mapie NO RETREAT. Autor zle zorientowal i przeskalowal mape naszych ziem. Wisla mu odplynela gdzies na wschod, tak jak i Lublin ktory spierniczyl w okolice Lwowa. Lublin to jest apropo tak kluczowe miasto jak wies Jablonna 15km dalej, ktora to niedawno odwiedzilem. Grajac nazywalem dlatego tez Lublin 'Minas Tirith', nazwa rownie adekwatna. Ten Bug hmm nie wiem co robi na tej mapie; no i do Krymu mozna sie lodkami dotelepac bez zatrzymania armii hahaha - to chyba symulacja desantu Putinowskich soldatow na polwysep sprzed miesiecy. Ja naprawde nie mam zadnej wiedzy z geografii a takie kwiatki zauwazylem - z pewnoscia jest tego duzo wiecej.

To jest wlasnie sposob jak spierdolic totalnie swietna gre. Bo walczac o Minas Tirith bawilem sie niezle, mimo ze nie jestem ani fanem tego okresu historycznego ani akurat tego gatunku strategii, ktora polega na przepychaniu zetonow o pol hexa. Zombie walk - usuniete armie wracaja na pole bitwy nieraz 50km od miejsca swojej kleski; taki urok tych strategii. I Zamiast 8/10 dam tylko 6.

Ja tam nie czuje sie jakim szczegolnym patriota, ale ignorancja jaka zaprezentowal autor tosie prosi o reakcje. Zastanawia mnie w sumie wyjatkowa olewka PL, np. Virgin Queen i wczesniejsze - cala Europa ale Korony/RON nie; bo po co. Wakacje sprzed laty w Chorwacji, camping. Wszystkie kraje wymienione Europy chyba w broszurze informacyjnej, tylko jakos o nas zapomniano. O co tu chodzi, moze narod wybrany? Ja sam nie wiem :)
LUDzik
Appointé
 
Posts: 32
Joined: Wednesday, 8 January 2014, 14:24

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby Neoberger » Sunday, 22 March 2015, 22:23

LUDzik - ale to jest sławetna edukacja zachodnia oparta na testach i kluczach. Niedługo w Polsce nikt nie będzie tez wiedział dlaczego się tak gorączkujesz. :)
Polska w grach? Bywa, ale zazwyczaj w tle lub jako chłopiec do bicia.
Dlatego byłem zaskoczony gdy w Napoleon against Europe zobaczyłem polskie korpusy, do tego z niezłym morale i dobre w walce. A jeszcze jako jedyne z sojuszników Francji nie poddają się nawet jak Polska jest zajęta przez wrogów.
Przeciętnie jednak Polska nie bywa na salonach. W każdej grze o Wojnie Trzydziestoletniej Polski nie ma, mimo, że Szwecja wchodzi późno własnie przez nas, mimo, że Szwedzi wchodzą z dużym doświadczeniem wojskowym właśnie dzięki nam. Itp. Itd.

Mapy? Pierwsza wersja szwedzkiej gry o wojnie północnej Piotra I i Karola XII szokowała. Autor wziął współczesny atlas.
W grze niemieckiej Friedrich na mapie jest Łódź mimo, że w XVIII wieku naprawdę można było w okolicy znaleźć większe miasteczko.

Gry ze stajni Victory Point Games charakteryzują się uproszczeniem zasad, rzeczywistości i historii, a są chętnie kupowane i cieszą się popularnością bo nie męczą aż tak mózgów i nie zajmują aż tyle czasu co normalne gry. :twisted:
Berger
User avatar
Neoberger
Adjudant Commandant
 
Posts: 1845
Joined: Saturday, 7 November 2009, 20:19
Location: Wwa

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby SPIDIvonMARDER » Sunday, 22 March 2015, 22:32

Ludzik, naprawdę Tobie przeszkadza, że na umownej, heksagonalnej mapie odległości się nie zgadzają, a pewne abstrakcyjne przedstawienie Europy i zachodniej Azji niweczą bardzo dopracowaną mechanikę i instrukcję?
User avatar
SPIDIvonMARDER
Oberleutnant
 
Posts: 737
Joined: Saturday, 4 June 2011, 10:37
Location: Gdańsk

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby Darth Stalin » Sunday, 22 March 2015, 23:51

Neoberger wrote:Przeciętnie jednak Polska nie bywa na salonach. W każdej grze o Wojnie Trzydziestoletniej Polski nie ma, mimo, że Szwecja wchodzi późno własnie przez nas, mimo, że Szwedzi wchodzą z dużym doświadczeniem wojskowym właśnie dzięki nam. Itp. Itd.

No bo myśmy w W30L nie uczestniczyli. To nie była "nasza wojna" - myśmy swoją mieli z Moskwą. Nb. zauważ, że praktycznie wszystko, co na wschód od Odry, nie pojawia się w tych grach - może i słusznie, bo RON nie wywierała aktywnego, samoistnego wpływu na przebieg tamtejszych wydarzeń.
W W30L walczyli raptem nasi najemni lisowczycy, bo siły Korony absorbowali a to Turcy, a to Moskwa, a to - czasami - Szwedzi, którzy potem poszli wojować do Rzeszy, nam zostawiając powstania kozackie i kolejne odsłony wojny o Smoleńsk.

WWP skończyła się dla nas jako aktywnego podmiotu bardzo szybko, a potem już byliśmy tyljko przedmiotem, w dodatku mającym na głowie wojnę domową.
Efektem był upadek militarny i rola "autrostrady wschód-zachód" w czasie Wojny 7-letniej.
Darth Stalin - Lord Generalissimus Związku Socjalistycznych Republik Sithów

Główny potencjalny przeciwnik WP ma tradycje decydowania się na uzyskiwanie korzyści operacyjnych niezależnie od potencjalnych strat
https://militariaszmula.wordpress.com/
User avatar
Darth Stalin
Consul
 
Posts: 5890
Joined: Thursday, 22 December 2005, 18:58
Location: Płock

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby clown » Monday, 23 March 2015, 09:31

Autor tłumaczył, że umiejscowienie miast i rzek raczej spowodowane jest tym, że mapa nie jest ułożona w osi wschód-zachód i północ-południe, tylko nieco przekrzywiona. Kiedyś ten temat przerabialiśmy.
Natomiast po ostatniej rozgrywce z Volkhem miał on ciekawą sugestię dotyczącą przesunięcia Berlina o jeden heks na zachód. Wyjaśnienie miał racjonalne: operacja forsowania Odry/Nysy plus Wzgórza Seelow to była jedna operacja (impuls) a operacja berlińska to drugi impuls.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
User avatar
clown
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4658
Joined: Monday, 9 January 2006, 18:07
Location: Festung Stettin

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby Neoberger » Monday, 23 March 2015, 11:18

Darth Stalin - Pozwoliliśmy na zaciąg lekkiej jazdy, posłaliśmy naszą wspaniałą "flotę" do Wismaru gdzie próbowano stworzyć flotę cesarską.
Namawiano Zygmunta byśmy się przyłączyli.
Nasza wojna ze Szwecją spowodowała brak aktywności i możliwości wejścia Szwecji do konfliktu europejskiego już pod koniec lat 20-tych.
Zaiste, nie uczestniczyła Rzeczpospolita bezpośrednio w Wojnie Trzydziestoletniej, ale jednak uczestniczyła pośrednio, a mogła bezpośrednio.
Pytanie co w grach próbują pokazać Amerykanie.
Zazwyczaj wkładają w karty wydarzenia, które miały miejsce z warunkami lub na rzut kostką.
Do głowy im nie przychodzi żeby poczytać książki i zobaczyć, że były również możliwe zdarzenia, które nie zaszły, ale mogły i były wielce prawdopodobne.
Nie mówię o przejściu Mansfelda na stronę cesarską, bo się Cesarzowi ówcześnie nie mieściło to w głowie, ale już przejście Bawarii do obozu francuskiego po uzyskaniu tytułu elektora od cesarza było możliwe i prawdopodobne (w zależności od sytuacji na wojnie).
Także lekko bym polemizował. Ale lekko i raczej nie z pozycji patriotycznych, ale logiki gier, która w wydaniu amerykańskim jest niekonsekwentna. :)
Berger
User avatar
Neoberger
Adjudant Commandant
 
Posts: 1845
Joined: Saturday, 7 November 2009, 20:19
Location: Wwa

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby leliwa » Monday, 23 March 2015, 12:05

Neoberger wrote:Dlatego byłem zaskoczony gdy w Napoleon against Europe zobaczyłem polskie korpusy, do tego z niezłym morale i dobre w walce. A jeszcze jako jedyne z sojuszników Francji nie poddają się nawet jak Polska jest zajęta przez wrogów.


Być może dlatego, że autor gry nazywa się Stanislas Thomas. Kryptolechita?
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
User avatar
leliwa
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4260
Joined: Thursday, 22 December 2005, 19:00
Location: środkowe Nadwieprze

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby LUDzik » Monday, 23 March 2015, 14:37

Ludzik, naprawdę Tobie przeszkadza, że na umownej, heksagonalnej mapie odległości się nie zgadzają, a pewne abstrakcyjne przedstawienie Europy i zachodniej Azji niweczą bardzo dopracowaną mechanikę i instrukcję?


Autor tłumaczył, że umiejscowienie miast i rzek raczej spowodowane jest tym, że mapa nie jest ułożona w osi wschód-zachód i północ-południe, tylko nieco przekrzywiona. Kiedyś ten temat przerabialiśmy.

Co innego uproscic reguly walki czy poruszania co innego tak wybitnie skrewic mape, to razi w oczy jesli ktos widzi te nonsesy. I nie udawaj ze mapa abstrakcyjna, bo nie jest - stara sie zawierac kluczowe elementy wschodu Europy ot co.
Mnie najbardziej zastanawia to, ze naprawde w tej grze mase detali jest swietnie dopracowanych, jest mase smaczkow, wydanie jest wysokiej jakosci... A tu taki kwiatek. Wystarczyloby godzine z mapa z epoki posiedziec, ba nawet atlasem dla podstawowki. Strasznie szkoda dobrej gry.

W takiej grze naprazde roznice robi czy po raz ktorys tocze kostki aby zatrzymac front na Lublinie a nie na abstrakcyjnym Minas Tirith. W chwili gdy wychodzisz z roli wodza z epoki, i zamieniasz sie w turlacza kostek to caly czar strategii historycznej pryska. Niczym wyciskany pryszcz.

Berlin kratke na zachod? Dystans chyba bedzie zbyt wielki wtedy od Poznania, ale moze to miec pewien sens. Natomiast Lublinowi mowimy stanowcze nie.
LUDzik
Appointé
 
Posts: 32
Joined: Wednesday, 8 January 2014, 14:24

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby Volkh » Monday, 23 March 2015, 17:36

Bez przesady, mapa jest uproszczona ale w żadnym wypadku nie nonsensowna.

Odległość na mapie między Berlinem a Poznaniem to około 200 km, w rzeczywistości to 239 km. Przesunięcie Berlina o heks na zachód nie wypaczy odległości a doda realizmu.

Lublin rzeczywiście jest niefortunnie umiejscowiony, wystarczy jednak przesunąć go o heks w kierunku północno-zachodnim aby nadal zgadzała się odległość do Wrocławia i Budapesztu a poprawiona odległość do Kijowa i Warszawy (do Wawy zdecydowanie za daleko powinno być maks 2 heksy).

Wprowadziłem również houserule dotyczący Lublina - wprowadzenia do gry polskiego żetonu odbywa się po zdobyciu Warszawy lub Lublina
Du musst herrschen und gewinnen,
Oder dienen und verlieren,
Leiden oder triumphieren,
Amboss oder Hammer sein.
Volkh
Lieutenant-Adjudant-Major
 
Posts: 600
Joined: Tuesday, 28 October 2014, 23:01
Location: pradawny gród Trygława

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby Dajmiech » Monday, 23 March 2015, 21:01

clown wrote:Autor tłumaczył, że umiejscowienie miast i rzek raczej spowodowane jest tym, że mapa nie jest ułożona w osi wschód-zachód i północ-południe, tylko nieco przekrzywiona. Kiedyś ten temat przerabialiśmy.


Trochę pachnie mi to usprawiedliwianiem niedbalstwa. Np. nazwania Dniestru Bugiem nijak nie można w ten sposób wyjaśnić. A co do Lublina, to powinien być przesunięty nie o jeden, a dwa heksy na północny zachód i zdecydowanie nie powinien w tej skali przylegać do gór.

SPIDIvonMARDER wrote:Ludzik, naprawdę Tobie przeszkadza, że na umownej, heksagonalnej mapie odległości się nie zgadzają, a pewne abstrakcyjne przedstawienie Europy i zachodniej Azji niweczą bardzo dopracowaną mechanikę i instrukcję?


Niestety muszę, przynajmniej częściowo, zgodzić się z Ludzikiem. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że liczne błędy geograficzne rażą tym bardziej, że to naprawdę dobra i dopracowana pod innymi względami gra. Co innego zrozumiałe ze względu na grywalność uproszczenia w zasadach, a co innego mapa, która jeśli pozwalają na to dostępne źródła, nie może być w grze historycznej jedynie umowna. Chyba że z góry założymy, że to nie front wschodni II Wojny Światowej, lecz podobny konflikt w alternatywnym świecie.

Jako że pod innymi względami uważam grę za znakomitą, może nawet bliską ideału, oceniłbym ją na 8/10. Więcej przez powyższe uchybienia dać nie mogę.
User avatar
Dajmiech
Adjudant
 
Posts: 250
Joined: Saturday, 21 July 2007, 21:50

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby LUDzik » Monday, 23 March 2015, 21:43

Lubie miec poplecznikow.

Mnie serio dziwi, ze autor tak bez korekty mape puscil, bo naprawde gra jest bardzo dobra gdyby nie to. Autor juz kilka errat napisal, ale mapa nadal nie ruszona. Mistrz!

PS. Praga tez otoczona gorami dosc bezmyslnie. W sumie mozna by zalozyc taki trollpost z wszystkimi niedorobkami mapy do no retreat
LUDzik
Appointé
 
Posts: 32
Joined: Wednesday, 8 January 2014, 14:24

Re: No Retreat! The Russian Front 1941-1945 (GMT)

Postby clown » Tuesday, 24 March 2015, 08:42

Trochę pachnie mi to usprawiedliwianiem niedbalstwa. Np. nazwania Dniestru Bugiem nijak nie można w ten sposób wyjaśnić. A co do Lublina, to powinien być przesunięty nie o jeden, a dwa heksy na północny zachód i zdecydowanie nie powinien w tej skali przylegać do gór.

Pisz w tej sprawie do autora.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
User avatar
clown
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4658
Joined: Monday, 9 January 2006, 18:07
Location: Festung Stettin

PreviousNext

Return to II wojna światowa

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests