Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące II wojny światowej.
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: dbj »

To już taka uroda drukarni. Nie jedna gra - nie tylko z TiS-u - ma poprzesuwane żetony, które z niej wyszły i trudno liczyć na lepiej wysztancowane. Najważniejsze, że Marcin ma te żetony w wektorach i jeszsze można z nimi zrobić wszystko.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Raleen »

Przesunięcia dość spore, bo współczynniki poprzycinane. Jeśli wszystkie takie były to słabo. To już chyba lepiej grać starymi albo wydrukować sobie na nowo i posklejać, może nawet taniej wyjdzie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
prezestomek
Adjudant
Posty: 274
Rejestracja: czwartek, 17 października 2013, 09:55
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: prezestomek »

dbj pisze: poniedziałek, 21 listopada 2022, 15:28 To już taka uroda drukarni. Nie jedna gra - nie tylko z TiS-u - ma poprzesuwane żetony, które z niej wyszły i trudno liczyć na lepiej wysztancowane. Najważniejsze, że Marcin ma te żetony w wektorach i jeszsze można z nimi zrobić wszystko.
Dlaczego (technicznie) nie można tego wydrukować tak jak należy?
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: dbj »

Sama jakość druku jest ok, przesunięcia powstają w wyniku niedokładnego klejenia arkuszy i/lub ustawiania ich względem wykrojnika. I to się zdarza. Jeżeli drukarnia ustali z zamawiającym margines błędu 2 lub 3 mm, to dla nich jest ok. Dlaczego są takie niedokładności w większości egzemplarzy, o to już trzeba pytać drukarnię i/lub zamawiającego. Na pewno większość szanujących się wydawnictw nie wypuszcza do sprzedaży gier z takimi przesunięciami, a jeżeli sami gier nie kompletują, to jeżeli takie się zdarzą wymieniają w ramach reklamacji. Gorzej, jeżeli wszystkie egzemplarze żetonów mają przesunięcia i nie ma na co wymienić.
Z żetonami do starych Arden jest inna sprawa, bo to inicjatywa prywatna i niekomercyjna.
Tak naprawdę, to bardziej złożony problem. Niewiele drukarni w Polsce podejmuje się wykonania druku i sztancowania małych nakładów, tak precyzyjnych elementów jak 1,5 centymetrowe żetony z 1 mm spadem.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Bukovsky
Appointé
Posty: 45
Rejestracja: środa, 9 lutego 2022, 11:57
Has thanked: 22 times
Been thanked: 21 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Bukovsky »

Od siebie dodam, że grać się da. Wydruk jest na bardzo dobrym poziomie, sztancowanie na dużo słabszym (jak pisze kolega wcześniej, wynika to z kiepskiego oklejenia). Dostałem sygnał również, że przy wyciąganiu żetonów ze sztancy w kilku wypadkach odchodził lakier. Ciężko mi się odnieść do gier TiS bo mam tylko jedną z podobnymi żetonami. Jednak są one podobnie przekoszone.
Jeśli chodzi o sam etap przygotowania, zamówienia i dystrybucji. Bardzo się cieszę, że udało się wspólnie zrealizować projekt, choć trwało to trochę czasu o czym wiedzą wszyscy, którzy pomagali i dopytywali od początku. Myślę też że wysyłka z mojej strony została przeprowadzona na tyle szybko na ile pozwolił mi czas. Interesujące doświadczenie z przygotowaniem i dostarczeniem produktu dla niewielkiej grupy osób, było nas ok. 30. Wielki ukłon również dla wszystkich, którzy dostarczają nam do rąk gotowy produkt.
Wyciągając jednak wnioski, nadal szukam niskonakładowych drukarni oferujących podobny produkt w przystępnej cenie, gdyby w przyszłości zrodził się podobny projekt😉
Awatar użytkownika
stary gracz
Adjudant-Major
Posty: 325
Rejestracja: środa, 18 lutego 2015, 10:00
Has thanked: 128 times
Been thanked: 93 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: stary gracz »

Wiem, że MB print robi niskonakładowe druki, nie wiem tylko czy robią żetony do gier wojennych.
Bukovsky
Appointé
Posty: 45
Rejestracja: środa, 9 lutego 2022, 11:57
Has thanked: 22 times
Been thanked: 21 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Bukovsky »

stary gracz pisze: wtorek, 22 listopada 2022, 11:21 Wiem, że MB print robi niskonakładowe druki, nie wiem tylko czy robią żetony do gier wojennych.
Pisałem do nich, powoli stają się za dużym graczem dla takich nakładów 😟
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: dbj »

Bukovsky pisze: wtorek, 22 listopada 2022, 11:00 Od siebie dodam, że grać się da. Wydruk jest na bardzo dobrym poziomie, sztancowanie na dużo słabszym (jak pisze kolega wcześniej, wynika to z kiepskiego oklejenia). Dostałem sygnał również, że przy wyciąganiu żetonów ze sztancy w kilku wypadkach odchodził lakier.
U mnie też na obrzeżach niektórych żetonów odchodzi lakier/folia, widoczne jest to zwłaszcza u Niemców. Całość jest nieco lepsza od moich starych żetonów, ale one były mocno doświadczone na przestrzeni lat. Grać się da, bo podstawowe parametry są dobrze widoczne, lekki problem może być ewentualnie przy setupie, ponieważ dłuższe numery pułków mogą być przycięte. Wydruk jest ok pewnie dlatego, że cała treść na żetonach jest monochromatyczna.
Bukovsky pisze: Ciężko mi się odnieść do gier TiS bo mam tylko jedną z podobnymi żetonami. Jednak są one podobnie przekoszone.
Problem zaczął być widoczny odkąd wprowadzono żetony o grubości 2 mm, wcześniej się temu nie przyglądałem. Mam dwie gry, które wyszły z tej drukarni: Łódź 1914 - tutaj są mocne przesunięcia i problem z ostrością druku na żetonach, WZ przesłał mi nowy komplet żetonów, przesunięcia nieco poprawione, ale ostrość nie, grać oczywiście można i Wkrę 1920 - przesunięcia nie tak duże jak w Łodzi, ale druk nie ostry, niektóre napisy i parametry ledwie czytelne, w tym przypadku wymiana nic nie pomoże, grać jak najbardziej można. Problem z przesunięciami na żetonach gier TiS-u można zaobserwować nawet przeglądając relacje graczy dostępne w mediach społecznościowych, nawet gra dla Three Crowns Games "Stargard Solstice" takie miała, ale na tyle żetony były dobrze zaprojektowane, że to w ogóle nie przeszkadzało.
Bukovsky pisze: Jeśli chodzi o sam etap przygotowania, zamówienia i dystrybucji. Bardzo się cieszę, że udało się wspólnie zrealizować projekt, choć trwało to trochę czasu o czym wiedzą wszyscy, którzy pomagali i dopytywali od początku. Myślę też że wysyłka z mojej strony została przeprowadzona na tyle szybko na ile pozwolił mi czas. Interesujące doświadczenie z przygotowaniem i dostarczeniem produktu dla niewielkiej grupy osób, było nas ok. 30. Wielki ukłon również dla wszystkich, którzy dostarczają nam do rąk gotowy produkt.
Wyciągając jednak wnioski, nadal szukam niskonakładowych drukarni oferujących podobny produkt w przystępnej cenie, gdyby w przyszłości zrodził się podobny projekt😉
Inicjatywa bardzo dobra, a najważniejsze, że masz te żetony w wektorach i możesz z nimi zrobić wszystko.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Bukovsky
Appointé
Posty: 45
Rejestracja: środa, 9 lutego 2022, 11:57
Has thanked: 22 times
Been thanked: 21 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Bukovsky »

Wrzuć jak możesz zdjęcie tych z Wkry bo planuję nabyć tą grę.
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: dbj »

Są w wątku o grze:
viewtopic.php?f=37&t=18845&start=135

Żeby powrócić do tematu, trzy zdjęcia z porównaniem starych i nowych żetonów.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
HEXMAGAZINE
Caporal
Posty: 68
Rejestracja: niedziela, 14 sierpnia 2022, 20:41
Has thanked: 9 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: HEXMAGAZINE »

A tutaj filmik, żeby każdy mógł przekonać się na własne przycinarki, że to w sumie działa i wygląda wcale nienajgorzej! :)

https://www.youtube.com/watch?v=CFBzk-hSQVI
"Zawsze znajdą się Eskimosi, którzy wypracują dla mieszkańców Konga Belgijskiego wskazówki zachowania się w czas olbrzymich upałów"

https://www.youtube.com/@Hexmagazine
https://www.facebook.com/Heksmagazynek
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10381
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2024 times
Been thanked: 2755 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Stare żetony są ładniejsze. Nowe są zbyt ciemne.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: dbj »

To już kwestia komunikacji z drukarnią, wydruków próbnych, itp. Z oczywistych powodów w tym wypadku nie mogło być o tym mowy.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
PLama80
Oberfeldwebel
Posty: 204
Rejestracja: poniedziałek, 28 listopada 2022, 19:31
Lokalizacja: Festung Thorn
Has thanked: 89 times
Been thanked: 48 times

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: PLama80 »

Raleen pisze: czwartek, 7 listopada 2019, 20:47 Recenzja porównawcza poświęcona obu "Ardenom 1944" (te drugie dokładnie rzecz biorąc noszą tytuł "Ardeny 1944-45")
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=119
Przeczytałem recenzję, a nawet obejrzałem sobie na YT rozgrywkę w Ardeny Dragona i stwierdzam, że TiSowska wersja to jednak inna gra i to nie tylko pod względem graficznym. Przede wszystkim inna tabela walki, inne zasady dot. zaopatrzenia, inny sposób prowadzenia samodzielnych ostrzałów artyleryjskich itd. Generalnie Dragon wypadł bardziej dynamicznie niż moja przepychanka żetonów w wersji TiSu. To, co mnie zainteresowało to tabela walki (swoją drogą czy jest gdzieś dostępna tabela walki Dragona?). Tabela TiSu może się sprawdza w mocno manewrowych grach, gdzie gracze dzięki dogodnemu układowi terenu i dużej liczbie jednostek szybkich mogą się odcinać od zaopatrzenia, co w konsekwencji powoduje, że rezultaty odwrotu zmieniają się w szybkę eliminację. Istotne są też zasady dot. konsekwencji braku zaopatrzenia, które w systemie WB-95 są rozłożone na wiele dni/poziomów. W Ardenach jednak teren jest trudny do natarcia i jeśli gracz aliancki gra dobrze, to rozgrywka może przybrać formę przepychanki. Pamiętam, że w jednej z bitew uzyskaliśmy wyjściowo 75 punktów siły dla Niemców, 32 dla Amerykanów, zaangażowane lotnictwo, modyfikatorów w jedną stronę było 8, w drugą chyba 7, liczyliśmy wszystko chyba trzy razy, żeby się nie pomylić i wyszło... po stracie chyba. Stwierdziliśmy, że szkoda tego liczenia było ;)
Lepsze w Dragonie jest też liczenie zaopatrzenia w heksach (często spotykane również w innych grach wojennych), a nie punktach ruchu (chociaż "przeskakiwanie" sobie między drogami po tych heksach, to już jednak lekka przesada). Na wschodzie mapy co drugi heks to inny teren i inne przeliczniki. Co do samodzielnego ostrzału artyleryjskiego to dopuszczenie ognia kontrbateryjnego i liczenie normalnego stosunku sił, to jakiś dziwoląg dla mnie :? . Z kolei w wersji TiSowskiej taki ostrzał przy osobnej tabeli i podwajaniu obronnych właściwości terenu czyni ten element zupełnie nieprzydatnym.
Nie znałem wcześniej zasad dragonowskich i porównując je do WB-95 muszę stwierdzić, że pomimo dużego podobieństwa, jednak :twisted: tkwi jednak w szczegółach ;)
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Ardeny 1944 (Dragon, TiS)

Post autor: dbj »

Już w 2005 roku porównywaliśmy "Ardeny 1944" Dragona z  pierwszą edycją TiS-u "Ardeny 1944-45". Po tym porównaniu zagrałem tylko raz z bratem w wersję TiS-u i powędrowała ona na półkę - parę lat temu znalazła nowego właściciela.
Grę Dragona mam do dzisiaj.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II wojna światowa”