Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest czwartek, 23 maja 2019, 21:00

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 119 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: czwartek, 18 stycznia 2018, 10:24 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4703
Lokalizacja: Festung Stettin
Cytuj:
Natomiast ciekawe mogłoby być zrobienie M-G z dowolnym rozstawieniem Aliantów i np. spróbowaniem, co się stanie jak się inaczej rozmieści strefy zrzutu albo przydzieli do nich inne jednostki (albo jedno i drugie).

Było coś takiego w The Devil's Cauldron (dowolne strefy zrzutu) i graliśmy tego typu scenariusz z JB bodajże i Alianci wygrali z palcem w d...
"Granularność" TDC moim zdaniem lepiej oddawała klimat zmagań w Arnhem i Nijmegen, mimo "dłubaninowatości". Np. w strefach zrzutu 1DPD, najpierw Brytole męczyli się z Krafftem (trzy kompanie plus moździerze, które dawały mocno popalić) a potem von Tettau ze swoim orkiestrami pułkowymi i żandarmerią, którzy zalewali strefy zrzutu i nawet nie będąc w stanie wyprzeć spadochroniarzy, utrudniali im życie samą obecnością.
To samo było w Nijmegen z 406 Dywizją. Miszung masakryczny, ale sama liczba tych wojaków wystarczała, żeby napsuć krwi 82 DPD i rzeczywiście była zagwozdka, co można posłać do Nijmegen na most. Chętnie bym jeszcze kiedyś w TDC zagrał...
Co do wyboru jednostek do zrzucania w konkretnym miejscu, to z tego co pamiętam, decyzja o zrzuceniu 1DPD w Arnhem wynikała z tego, że etat brytyjskich oddziałów powietrznodesantowych przewidywał większe nasycenie bronią przeciwpancerną i ogólnie bronią ciężką, co było logiczne, biorąc pod uwagę, że Brytole musieli utrzymać swoje pozycje jak najdłużej.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: poniedziałek, 22 stycznia 2018, 01:09 
Adjudant-Major

Dołączył(a): piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Posty: 276
clown napisał(a):
garść przemyśleń po moich pięciu rozgrywkach i trwających kolejnych:
Ogólnie rzez biorąc, jest to kolejny "typowy Simonitch", czyli ZOC Bondy, żmudne ciułanie punkcików, żeby dostać upragnione 3:1 w tabelce, dużo chromu i ciekawostek w przepisach. Jak to w grach o Market Garden bywa, problemem jest powiązanie tego co historyczne z tym, co ma być przyjemne dla graczy.
Co mi się w grze podoba:
- oddanie ogólnego klimatu operacji powietrznodesantowej,
- obaj gracze mają co robić w obronie oraz w ataku, (cztery różne ogniska zmagań, które się ze sobą zazębiają),
co się nie podoba:
1.- zbyt duże możliwości Aliantów:
a) dodanie im prawoskrzydłowego korpusu z 11 dywizją pancerną ...
b) praktycznie niezniszczalne oddziały powietrznodesantowe: ...
c) idiotyczny przepis o overstacking - ...
2.- zbyt małe możliwości Niemców:
a) oprócz tego, że Simonitch uznał, że Aliantów pod Arnhem pokonali harcerze i dziadolki z batalionów usznych i żołądkowych, to zrobił tak szeroką mapę (szczególnie w kluczowej, środkowej części), że przecięcie drogi zaopatrzenia jest praktycznie niemożliwe przez Niemców, którzy nie mogą sobie pozwolić na ataki w lepszej kolumnie niż 2:1 od zachodu (59 i 179 dywizje) plus jeden atak na 3:1, gdzie użyta artyleria. Na wschodzie 107 BPanc walczy z 11 pancerną na krawędzi planszy albo w Helmond i w ogóle nie ma szans na atak. Na dodatek przy takiej liczbie kolejnych oddziałów XXX Korpusu (8 brygada pancerna, 43 dywizja Wessex) te ataki są stopowane szybko, bez wstrzymywania marszu na Arnhem,
b) duża zależność od rzutów - pogoda, to wiadomo, ale jeszcze do wytłumaczenia, wysadzanie mostów też, ale tych mostów jest tak dużo, że Alianci zawsze coś tam zdobędą i pociągną zaopatrzenie.
c) ukryte jednostki -
3. No i na koniec warunki zwycięstwa - okazuje się, że w grze nie chodzi o mosty, tylko o punkty za miasta. Jak Anglicy i Polacy wytrzymają do końca gry (w moich rozgrywkach zawsze wcześniej automatem wygrywali Alianci a spadochroniarze mieli się dobrze), to liczymy pzty za miasta (Eindhoven za 3, Nijmegen za dwa, Arnhem za trzy, Helmond i jakieś wiochy na obrzeżach mapy za jeden). Niemcy dostają pzty tylko za zniszczone jednostki. Prowadzi to do absurdów, bo Niemcy muszą pilnować tych wiosek na obrzeżach oraz próbować niszczyć spadochroniarzy ...
Ogólnie rzecz biorąc warto zagrać, szczególnie jak się lubi Simonitchowe dłubaninki, ale ja czuję niedosyt i zawód. :lol:

Niestety wciąż nie grałem.
Więc teoretycznie odniosę się do punktu 1. Historycznie właśnie przyczyną klęski M-G było to, że [1] fatalnie zaplanowano zrzuty, [2] słabo wykorzystano dostępne jednostki lądowe. Więc w dobrej i historycznej grze powinna być możliwość wykorzystania wojsk sąsiednich korpusów. Nie doszedłem nigdy do jasnej odpowiedzi, dlaczego nie pchano XII i VIII korpusu. Ale nie pchano nawet jednostek XXX - DG walczyła przeważnie połową sił, 50 pałętała się nie wiadomo gdzie. Punkt 1.b słyszałem z kolei, że tak jak historycznie na most w Arnhem da się przerzucić jeden bn spadochroniarzy i jest on zbyt szybko potem niszczony.
Punkt 2.a znów historycznie. Niemcy nie byli w stanie nigdzie wyrzucić aliantów z pozycji które oni zajmowali na H-H, ale przecinali ją w miejscach gdzie aliantów nie było.
Punkt 3. Akurat punktację i warunki zwycięstwa zmienić najłatwiej. Tak samo jak w Ardenach Dragona wystarczyło sforsowanie Mozy dowolną jednostką Niemców, podczas gdy wg mnie taki automat mógł mieć miejsce, gdyby przekroczyły ją przynajmniej 4 dywizje pancerne.
Więc według Ciebie jaka jest najlepsza gra o M-G w skali operacyjnej? Nie chodzi mi o taktyczne, jakim są moim zdaniem Devil Cauldron i W.E.D, gdyż rozgrywka operacyjna jest praktycznie niemożliwa bez przynajmniej 10 graczy na stronę. Zresztą i tak słyszałem opinię, że część północna [d.c.] jest za łatwa dla Niemców, a południowa dla aliantów - zresztą historycznie jak by nie było.

_________________
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: poniedziałek, 22 stycznia 2018, 08:00 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4703
Lokalizacja: Festung Stettin
TommyGn - proponuję, żebyś zagrał sam i ocenił.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: poniedziałek, 22 stycznia 2018, 09:13 
Adjudant-Major

Dołączył(a): piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Posty: 276
clown napisał(a):
TommyGn - proponuję, żebyś zagrał sam i ocenił.

Zagram na pewno. Natomiast, tak jak pytałem, którą Ty grę o M-G uważasz za najlepszą?

_________________
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: poniedziałek, 22 stycznia 2018, 10:20 
Général de Division Commandant de place
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 9 stycznia 2006, 18:07
Posty: 4703
Lokalizacja: Festung Stettin
Holland'44 :lol: poza Arnhem'44 Dragona i dwiema miniaturowymi grami (Target Arnhem: Across 6 Bridges i Battle for Arnhem) nie grałem w nic innego w podobnej skali o tej operacji.

_________________
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: niedziela, 27 stycznia 2019, 13:39 
Capitaine-Adjudant-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 31 lipca 2007, 12:32
Posty: 992
Lokalizacja: Warszawa
Może pytanie głupie, ale dlaczego w przykładzie działań w 1 turze w rulebook'u KG Knaust ma 8 siły w obronie? Na żetonie jest 4, atakują dwa bataliony 82 (po 4) i piszą, że jest 8 do 8.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: środa, 20 lutego 2019, 10:24 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2006, 19:47
Posty: 554
Lokalizacja: Warszawa
nahar napisał(a):
Może pytanie głupie, ale dlaczego w przykładzie działań w 1 turze w rulebook'u KG Knaust ma 8 siły w obronie? Na żetonie jest 4, atakują dwa bataliony 82 (po 4) i piszą, że jest 8 do 8.

Chodzi o Nijmegen? Tam broni się KG Henke z siłą 4. W mieście siła obrony jest podwojona.

_________________
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: piątek, 15 marca 2019, 11:09 
Enfant de troupe

Dołączył(a): poniedziałek, 25 lutego 2019, 12:21
Posty: 4
Witam wszystkich
Zainteresowałem się grą Holland 44, ściągnąłem sobie Vassal'a, moduł 0.92 i instrukcję.
Skąd wziąć tabelę wyników walk i charakterystykę terenu ?
EDIT
Już znalazłem, były w module VASSALA
To inaczej.

Czy jest gdzieś wersja do wydrukowania sobie ? Czy może GMT nie udostępnia tego ?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: piątek, 15 marca 2019, 14:25 
Sergent-Major

Dołączył(a): poniedziałek, 30 grudnia 2013, 18:16
Posty: 176
Lokalizacja: Warszawa
Gry się kupuje, a nie drukuje.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: piątek, 15 marca 2019, 20:02 
Général de Brigade
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 22 sierpnia 2011, 20:14
Posty: 2422
Lokalizacja: Warszawa/Jabłonna
panMaks napisał(a):
Czy jest gdzieś wersja do wydrukowania sobie ? Czy może GMT nie udostępnia tego ?


Tak, spoko... taki mają model biznesowy. Najpierw opracowują grę, piszą przepisy, robią korektę, grafiki a potem to udostępniają za darmo.

_________________
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: sobota, 16 marca 2019, 09:58 
Chasseur
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2015, 13:28
Posty: 14
Lokalizacja: Warszawa Bielany
Już nie bądźmy takimi ortodoksami.

Aczkolwiek ja nigdy nie wpakuję się w jakieś drukowanie, chyba że porządany tytuł byłby absolutnie niedostępny. Wystarczy że raz kupiłem Deux Bretagnes od VaeVictis (gra magazynowa) i od ponad 3 lat nie zdołałem wykroić tej gry mimo szczerych chęci (oczywiście naklejam sobie żetony na grubą tekturkę, a nie jedynie wykrajam i sklejam dwa papierki).
Do czego zmierzam - taka "oszczędność" kosztuje tyle godzin późniejszej robocizny, że podliczając mój czas, wychodzi na to że zakup gry, nawet w polskich warunkach, wyjdzie mi taniej, a efakt będzie o wiele lepszy. Oczywiście zrobienie jakiejś super taniej wersji na papierze biurowym z żetonami, które zdmuchnie westchnięcie nad stołem może wymagać nieco mniejszych nakładów - tylko po co?

_________________
Moje skromne zbiory:
https://boardgamegeek.com/collection/us ... dgame&ff=1


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: poniedziałek, 18 marca 2019, 15:42 
Enfant de troupe

Dołączył(a): poniedziałek, 25 lutego 2019, 12:21
Posty: 4
Kpt. Bomba napisał(a):
panMaks napisał(a):
Czy jest gdzieś wersja do wydrukowania sobie ? Czy może GMT nie udostępnia tego ?


Tak, spoko... taki mają model biznesowy. Najpierw opracowują grę, piszą przepisy, robią korektę, grafiki a potem to udostępniają za darmo.

Żeby nie było nie porozumień, nie chodzi o całą grę tylko o tzw. player aids, są one dostępne w module VASSAL, ale dość ciężko mi się korzysta z nich na mniejszych ekranach.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: poniedziałek, 18 marca 2019, 22:46 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2006, 19:47
Posty: 554
Lokalizacja: Warszawa
panMaks napisał(a):
Kpt. Bomba napisał(a):
panMaks napisał(a):
Czy jest gdzieś wersja do wydrukowania sobie ? Czy może GMT nie udostępnia tego ?


Tak, spoko... taki mają model biznesowy. Najpierw opracowują grę, piszą przepisy, robią korektę, grafiki a potem to udostępniają za darmo.

Żeby nie było nie porozumień, nie chodzi o całą grę tylko o tzw. player aids, są one dostępne w module VASSAL, ale dość ciężko mi się korzysta z nich na mniejszych ekranach.

Wszystko masz na BGG.

_________________
"Obydwaj pochodzimy ze starożytnych plemion Obydwaj jesteśmy już na wymarciu Wszystko wokół nas zmienia się....."


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Holland '44
PostNapisane: wtorek, 19 marca 2019, 21:25 
Sergent

Dołączył(a): sobota, 11 lutego 2017, 21:52
Posty: 105
Hey
Wraz z kolegą rozstawiliśmy wojska na planszy Arnhem i rozpoczęła się wstępna batalia rozpoznająca grę,
i po 6 etapach du.. nie urywa nie ma tych emocji co się spodziewałem, walki mało koncentracja pod Arnhem, a 82 rozszarpała Niemców.
A jakie Wy macie wrażenia?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 119 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.