Tannenberg 1914 - errata autora

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36219
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 163 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Tannenberg 1914 - errata autora

Post autor: Raleen » piątek, 30 grudnia 2005, 14:22

Errata do gry "Tannenberg 1914", sporządzona przez autora gry - Dariusza "Bergera" Góralskiego.

Błędy nazewnictwa na planszy: Labiau zamiast Lablau, Romincka zamiast Romnicka.

Błąd 2.1
Nazwy miejscowości są nie współczesne, ale przedwojenne np. zamiast Królewiec powinno być Kaliningrad.

Opuszczenie 2.2
Przy wielkości jednostek brak symbolu /III/ oznaczającego oddział wydzielony z pułku.

Błąd 3.0.
faza 7: pominąć: nie walczyły.

Błąd 5.0.
Jednostka stojąca we wrogiej strefie kontroli nie może być nigdy
załadowana, chociaż może być w takiej strefie wyładowana / patrz 5.13. i 5.19./.

Wyjaśnienie 5.3.
Zaatakowane jednostki przewożone koleją, po walce są
automatycznie wyładowywane bez względu na wynik walki.

Wyjaśnienie 6.0.
Zniszczony most oznacza się żetonem przerwania torów lub
zapisuje na kartce.

Wyjaśnienie 11.19.
Jeśli jednostka artylerii nie posiada zaopatrzenia to do
strat z powodu zużycia amunicji dodaje ;jeszcze jeden punkt wytrzymałości.

Propozycja 12.12.
Okopy buduje się w dwóch etapach. W pierwszym kładziemy żeton
do góry tylną stroną, a w drugim odwracamy go na stronę z okopami. Wszystkie inne przepisy zachowują swoją wartość.

Błąd 12.27.
Wszystkie przepisy z p. 12.27., 12.28., 12.29. nie są ważne i
odnoszą się w części do p. 12.3.

Wyjaśnienie 12.2.
Do tego paragrafu odnosi się też przepis z p. 12.45.

Wyjaśnienie 13.15.
Samotny żeton dowództwa lub znajdujący się na heksie tylko z
artylerią.

Propozycja 13.3.
Jeżeli gracze mają do siebie zaufanie to żetony rozkazów są
podkładane pod żetony dowództw, a i sama procedura rozkazów winna być tajna.

Błąd 13.31.
Istnieją dodatkowe modyfikatory tzn. intencyjne. Oznacza to, że
jeżeli gracz chce aby dane dowództwo wykonywało dany rozkaz np. STOP to uzyskuje on modyfikator + 1 do rzutu. Modyfikacje kumulują się.

Błąd 13.31.
Rozkaz MARSZ oznacza, że jednostki korpusu nie znajdujące się w
strefie kontroli npla muszą wykonać ruch co najmniej o 1 heks lub budować okopy, ale nie mogą odrabiać utraconych punktów wytrzymałości czy poziomów siły.
Rozkaz STOP oznacza, że jednostki danego korpusu nie mogą się poruszać ani budować okopów, ale mogą odrabiać utracone punkty wytrzymałości i poziomy siły.

[jest tez zmodyfikowana tabela dowodzenia - 7TP]

Błąd 13.32.
Procedura samodzielnego dowodzenia jest wykonywana w sytuacji gdy na
jednym heksie znajdują się jednostki należące do tej samej dywizji - zbiorczo, to znaczy sprawdza się rzutem kostką najwyższą efektywność w dywizji, a wynik dotyczy wszystkich brygad dywizji znajdujących się na tym heksie.

Błąd 13.34.
Własną jednostkę uznaje się z dowodzoną jeżeli znajduje się ona w
zasięgu dowodzenia dowództwa armii lub własnego dowództwa korpusu.

Błąd 13.42.
Brak dowodzenia uniemożliwia jednostce budowę okopów.

Błąd 15.12.
Jednakże każda forteca / czyli zgrupowanie heksów fortyfikacji /
może maksymalnie zaopatrywać 8 jednostek. Niezależnie od tego ile posiada heksów ufortyfikowanych.

Błąd 15.25.
Każda jednostka jest w stanie samodzielnie utworzyć linię
zaopatrzenia na odległość 2 heksów w kierunku źródła zaopatrzenia lub swego dowództwa korpusu.

Błąd 15.26.
Każde dowództwo korpusu może tworzyć linię zaopatrzenia na odległość
2 heksów w kierunku źródła zaopatrzenia / linii kolejowej, taborów, przedłużonej linii taborów /.

Błąd 15.37.
Tabory mogą przedłużać zaopatrzenie o 2 punkty ruchu w każdą stronę.
Wynika stąd, że w sumie mogą w linii prostej przedłużyć zaopatrzenie o 4 punkty ruchu + heks, który zajmują.

Błąd na tym samym rysunku - obie jednostki taborów powinny znajdować się o 2 heksy bliżej do linii kolejowej.

Błąd 17.24.
Następujące uzupełnienia z heksu A24B20 przybywają koleją: 1/2
tabory /etap4/, 2/2 tabory /etap 13/. .

Błąd 17.33.
Uzupełnienia te przybywają koleją z heksów: A36B14, A38B13 lub
A48B8. Przybycie tych uzupełnień zależy tylko od woli gracza. Za każda brygadę, która nie przybędzie na planszę gracz niemiecki traci 2 punkty zwycięstwa z otrzymanych 12 / patrz p. 19.3./.

Wyjaśnienie 18.11.
Gracz po wyrzuceniu 1 może natychmiast załadować 3DGw do
pociągów bez względu na to, czy jest ona dowodzona, czy też nie.

Wyjaśnienie 18.0.
Przypisy tego paragrafu są raczej zalecane do stosowania.

Błędy na żetonach:
Niemcy 6/3R powinno być 5-4-5/3-3-4
Rosjanie 1/3G powinno być 5-4-4/3-3-3
1/76R 5-3-3/3-2-2
2/76R 5-3-3/3-2-2

Błąd 18.2
TABELA SAMODZIELNOŚĆ DOWÓDZTWA

A N B
1 M M M
2 M M M
3 M M S
4 M S S
5 S S S
6 S S S

Błąd 18.4
TABELA REZULTATY WALKI

1:4 1:3 1:2 1:1,5 1:1 1,5:1
1 1/- 1/1 1/1 -/1 1/2 -/2
2 2/1 1/- 1/1 1/1 -/1 1/2
3 2/- 2/1 1/- 1/1 1/1 -/1
4 4/- 2/- 2/1 1/- 1/1 1/1
5 6/- 4/- 2/- 2/1 1/- 1/1
6 8/- 6/- 4/- 2/- 2/1 1/-
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36219
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 163 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » piątek, 30 grudnia 2005, 14:22

Jenerale von Auffenberg, pamiętam, że mieliście liczne zastrzeżenia do tej erraty. Czy wskutek licznych dyskusji prowadzonych to tu to tam udało się opracować jednolitą wersję :?: Myślę, że do pewnych spraw można jeszcze wrócić...
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Zeka

Post autor: Zeka » piątek, 30 grudnia 2005, 14:23

Błąd 2.1
Nazwy miejscowości są nie współczesne, ale przedwojenne np. zamiast Królewiec powinno być Kaliningrad.
I co właściwie miał autor ma myśli? Akurat Królewiec był dobrze, chyba że chciał jeszcze dokładniej, ale to Köningsberg wtedy. Kaliningrad jest akurat z innej epoki :)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36219
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 163 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » piątek, 30 grudnia 2005, 14:23

Może koniecznie chciał coś zmienić i akurat to mu się nawinęło, czasem się tak ma :wink: .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Vice-admiraal
Posty: 3346
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"

Post autor: Karel W.F.M. Doorman » piątek, 30 grudnia 2005, 14:23

Jedna dziwna rzecz:

Tzw. HRP (Hauptreserve Posen albo Landwehrdivision Bredow to w sumie trzy pułki z 19 brygady mieszanej Landwehry wzmocnione artyleria ruchomą Twierdzy Poznań.
Autor natomiast zrobił dwa żetony oznaczone 19 L, co samo w sobie jest dziwaczne.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 36219
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 163 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » piątek, 30 grudnia 2005, 14:24

A jaka jest ich siła :?: - może nie chciał tworzyć 3 zbyt słabych jednostek.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Zablokowany

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”