Prelude to Revolution: Russia's Descent into Anarchy 1905-1907 (Compass Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Prelude to Revolution: Russia's Descent into Anarchy 1905-1907 (Compass Games)

Post autor: Raleen »

Ostatnio trafiłem na tę niezbyt popularną jeszcze, ale zbierającą dobre opinie grę, która mnie zaintrygowała. Rzecz dotyczy sytuacji w Rosji i wydarzeń poprzedzających rewolucję październikową (i lutową), czyli okresu 1905-19017. Gra bardziej polityczna niż militarna. Myślę, że może być ciekawą alternatywą dla "Europe in Turmoil". Już sama skala czasowa i ograniczenie terytorialne gry do Imperium Rosyjskiego, ewentualnie ościennych obszarów mnie przekonuje. W porównaniu z abstrakcyjnym podziałem ruchów politycznych w Europie na przestrzeni kilkudziesięciu lat poprzedzających Wielką Wojnę na liberalne i autorytarne, gdzie jako po stronie liberałów mamy prawdziwych liberałów z Europy Zachodniej, a zarazem Lenina i jego towarzyszy, tutaj jest szansa na coś bliżej oddającego ówczesne realia.

Strona wydawnictwa: https://www.compassgames.com/product/pr ... 1668507264
Profil gry na BGG: https://boardgamegeek.com/boardgame/294 ... hy-1905-19

Obrazek

Patrząc na planszę, nie ma klasycznego point-to-point, za to dużo różnych torów, znaczników.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Prelude to Revolution: Russia's Descent into Anarchy 1905-1907 (Compass Games)

Post autor: adalbert »

Rzut oka na mapę wywołuje skojarzenia z Prelude to Rebellion i rzeczywiście "this game builds upon and expands the outstanding system introduced in Prelude to Rebellion (Compass Games 2018), adding a multi-party Duma (parliament), Key Personalities, the influence of the Tsar, and more." Może być ciekawie.
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Prelude to Revolution: Russia's Descent into Anarchy 1905-1907 (Compass Games)

Post autor: adalbert »

Gra dostępna w przedsprzedaży w niektórych sklepach.
Autor uczy gry: https://www.youtube.com/watch?v=oa99Zd_31R0&t=29s
Chwiedczal
Appointé
Posty: 39
Rejestracja: czwartek, 14 lutego 2019, 16:46
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Prelude to Revolution: Russia's Descent into Anarchy 1905-1907 (Compass Games)

Post autor: Chwiedczal »

Grałem wcześniej na Vassalu i potem na żywo z Wojtkiem we wcześniejszą z gier bazujących na tym systemie "Prelude to Rebellion" i całkiem zgrabnie było to mechanicznie zrobione. Z minusów "systemowych" można wydedukować też, że i tu będzie: raczej długi czas rozgrywki 4-5h (Prelude to Rebelion nie miał scenariuszy, tu też ich nie zauważyłem) oraz system raczej nie sprzyja graniu solo, to jest gra wybitnie dwuosobowa i raczej tylko taka. Plusy, to moim zdaniem: ciekawa, elegancka mechanika oraz temat, który wydaje się tym razem bardziej budzić powszechne zainteresowanie graczy.
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Prelude to Revolution: Russia's Descent into Anarchy 1905-1907 (Compass Games)

Post autor: adalbert »

Zagrałem. Gra mechanicznie podobna do wspomnianej poprzedniczki - Prelude to Rebellion. Nie będę tego szczegółowo opisywał. Zagrywamy kartę na punkty/wydarzenie i coś tam sobie robimy (dodajemy wpływy w poszczególnych dystryktach, tworzymy organizacje związkowe...). Po każdym rozegraniu karty rzucamy jedną z czterech specjalnych kości, co skutkuje przesunięciem jednego z czterech torów (Districts, Organizations, World Affairs, Duma). Kiedy taki tor dojdzie do pola punktowania, to ono następuje i tor się "odświeża", czyli w ciągu gry może dochodzić do kilkukrotnego punktowania poszczególnych torów. W grze mamy 3 talie, ponieważ dzieli się ona na 3 "ery" (Years of Turmoil, The Great War i The Collapase). W danej erze gramy wyłącznie kartami tej ery.
Mamy 2 opcje natychmiastowego zakończenia gry: Jeżeli tor prestiżu cara wzrośnie maksymalnie do góry, obaj gracze przegrywają. Jeżeli tor Red October dojdzie do maksa, to gra też się kończy i dochodzi do punktowania, które tylko w pewnej części jest kontrolowane przez graczy. Z kolei spadek toru prestiżu cara do 0 uruchamia specjalną procedurę i zmienia dalszy przebieg gry (m.in. wchodzą karty Provisional Government).
Rozgrywka jest co do zasady bardzo płynna, aczkolwiek jest tu trochę moving parts, szczególnych faz i procedur, zależności, które mogą nie być intuicyjne i których wpływ na sytuację gracza nie jest oczywisty (np. wzrost ekstremizmu), szczególnie gdy gramy pierwszy raz. Na szczęście gra ma bardzo dobre karty pomocy dla każdego z gracza.
Mi się podobało.
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”