1920 (Phalanx)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Probe9
Sergent
Posty: 146
Rejestracja: środa, 8 kwietnia 2020, 01:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 8 times
Been thanked: 36 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: Probe9 »

Pojawiły się wczesne wersje żetonów:

https://postlmg.cc/jCr4nCs0
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: dbj »

Ciekawie to wygląda, patrząc na nie przypominają mi się niektóre zasady, dobrze to wróży. Jeżeli zostanie zachowany taki kształt żetonów, to zapewne jakość sztancy będzie idealna.
130 zamówień.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
renald
Sous-lieutenant
Posty: 409
Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
Has thanked: 4 times
Been thanked: 16 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: renald »

Ło kurka, jakie brzydkie sześciokątne żetony.

Jak rozumiem znak czasów, żeby głupiejącej zachodniej cywilizacji nie trzeba za dużo pisać w rozdziale o liniach kontroli.
Za "moich czasów" percepcja wzrokowa w celu usprawnienia procesów poznawczych sprawdzała się w ćwiczeniach dla pięciolatków :)
Awatar użytkownika
swampgoblin
Sous-lieutenant
Posty: 377
Rejestracja: środa, 16 października 2019, 13:45
Has thanked: 79 times
Been thanked: 86 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: swampgoblin »

renald pisze: sobota, 24 kwietnia 2021, 16:38 Ło kurka, jakie brzydkie sześciokątne żetony.

Jak rozumiem znak czasów, żeby głupiejącej zachodniej cywilizacji nie trzeba za dużo pisać w rozdziale o liniach kontroli.
Za "moich czasów" percepcja wzrokowa w celu usprawnienia procesów poznawczych sprawdzała się w ćwiczeniach dla pięciolatków :)
Generalnie ten kształt jest do bani, bardzo dobrze będzie się je przypadkowo przesuwać, jak będzie kilka obok siebie, tak jak umocnienia polowe w grach TiSu. Te jednolite sylwetki żołnierzy też są słabe. Jedyny plus to kolorystyka.
"Tak! nie będzie zmiany; będziecie, jacy jesteście & nikim innym. A zatem królowie ziemi będą Królami na wieki; niewolnicy będą służyć."
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 847
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: dbj »

swampgoblin pisze: sobota, 24 kwietnia 2021, 18:15
renald pisze: sobota, 24 kwietnia 2021, 16:38 Ło kurka, jakie brzydkie sześciokątne żetony.

Jak rozumiem znak czasów, żeby głupiejącej zachodniej cywilizacji nie trzeba za dużo pisać w rozdziale o liniach kontroli.
Za "moich czasów" percepcja wzrokowa w celu usprawnienia procesów poznawczych sprawdzała się w ćwiczeniach dla pięciolatków :)
Generalnie ten kształt jest do bani, bardzo dobrze będzie się je przypadkowo przesuwać, jak będzie kilka obok siebie, tak jak umocnienia polowe w grach TiSu. Te jednolite sylwetki żołnierzy też są słabe. Jedyny plus to kolorystyka.
Prawdopodobnie te żetony będą mniejsze od heksów, więc nie powinno być problemu z przesunięciem. W tej grze też nie ma dużych stosów, ale owszem jest zawarty front. W Neuroshima Hex! są też takie żetony i nic się nie przesuwa. A co do ostatecznej grafiki, to zobaczymy jaka będzie jak się gra ukarze.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Maćko
Sergent
Posty: 127
Rejestracja: wtorek, 21 marca 2006, 13:18
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie Będzin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: Maćko »

Aj....sześciokątne żetony jeszcze przeżyję, aIe grafika na żetonach jak w prostej eurogrze dIa 8-Iatków .... :/
W oczach mu męty i w głowie mu męty,
Tu i tam biega szalony.
- Warusie - woła - Warusie przeklęty!
Oddaj mi moje legiony!
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: Raleen »

Mnie też się nie podobają sześciokątne. Mam wrażenie jak by ktoś na siłę starał się odróżnić od pierwszego wydania gry i standardowych gier wojennych.
Grafika budzi moje mieszane uczucia, ale ją już jestem w stanie prędzej zaakceptować (chociaż zgadzam się, że ma coś z takiej eurogrowej infantylności).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Frank Drebin
Caporal-Fourrier
Posty: 88
Rejestracja: sobota, 2 lutego 2019, 22:13
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: Frank Drebin »

Dorzucę swoje trzy grosze. Sam kształt żetonów może nie jest taki zły, ale grafika na żetonach absolutnie słaba. W 1994 ikonki NATO były całkiem spoko, ale dziś umieszczać jakieś anonimowe cienie na żeton to pójście na łatwiznę. Poza tym w grze Encore ładnie zaznaczono różne nacje i frakcje które, mocno się wyróżniały na tle żetonów polskich i bolszewckich. Natomiast tu szare żetony i słabo wyróżnione kolory innych frakcji. Mówię tak ponieważ mam do tej gry duży sentyment i oczekiwałem czegoś lepszego.
TommyGn
Sous-lieutenant
Posty: 411
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 150 times
Been thanked: 23 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: TommyGn »

Frank Drebin pisze: sobota, 24 kwietnia 2021, 23:39 Dorzucę swoje trzy grosze. Sam kształt żetonów może nie jest taki zły, ale grafika na żetonach absolutnie słaba. W 1994 ikonki NATO były całkiem spoko, ale dziś umieszczać jakieś anonimowe cienie na żeton to pójście na łatwiznę. Poza tym w grze Encore ładnie zaznaczono różne nacje i frakcje które, mocno się wyróżniały na tle żetonów polskich i bolszewckich. Natomiast tu szare żetony i słabo wyróżnione kolory innych frakcji. Mówię tak ponieważ mam do tej gry duży sentyment i oczekiwałem czegoś lepszego.
Cienie, które w dodatku niewiadomo co oddają. Co to za jednostki "2R" czy "2Och"? Postacie żołnierzy są zupełnie umowne. Lub żetony zupełnie błędne. Np. żeton podpisany jako "Śmiały" ma wagon zbudowany przez Cegielskiego już dobrze po zakończeniu wojny. Tak samo radzieckie bp Szczors i Czapajew - takich nazw nie było. W dzisejszych czasach to naprawdę nie jest trudne wyguglować coś o tym. I umieścić poprawnie.
W rezultacie jak dla mnie grafika jest na odp. i idzie w stronę eurogry.
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
Awatar użytkownika
Comandante
General de División
Posty: 3012
Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
Lokalizacja: Verulamium
Been thanked: 3 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: Comandante »

No ładnie Towarzysze,
Piszą tu sobie Towarzysze krytyczne uwagi wobec kierownictwa i myślą, że kierownictwo nie widzi. A kierownictwo patrzy, widzi i zapamiętuje. I zamiast, Towarzysze, włączyć się w prace, wesprzeć silnym ramieniem kierownictwo, to Towarzysze w zaciszu forum pozwalają sobie na niewybredne komentarze. Już tę sprawę kierujemy do towarzyszy z CzK i nadamy jej odpowiedniego biegu.

A bardziej serio: opublikowaliśmy pierwsze szkice żetonów, więc nie ma sensu komentować napisów na nich ani symboli wojsk. Pierwszą opracowaliśmy kolorystykę i system komunikacji z niej jesteśmy dość zadowoleni. Można oczywiście uważać, że kwadratowe żetony lepsze ale nadawać im przymiotnik 'standardowy' czy 'klasyczny' to już jednak lekkie nadużycie. Standardowy to może jeszcze przejdzie ale jak wiemy standard jest wrogiem innowacji a w tym konkretnym przypadku wynika z biedy. Bo z biedy żetony robiono do samodzielnego wycięcia albo wykrojenia czy wręcz 'clipowania'. I dlatego też kwadratowe. My je zrobimy z wykrojnika i będą bardzo piękne i bez strzępiących się rogów. A czy oznaczenia NATOwskie lepsze są od cieni wojaków? Dla mnie osobiście też dyskusyjna sprawa, nawet od strony umieszczenia projektu w historycznym kontekście. Także ten.

No, Towarzysze. Konstruktywnych uwag chętnie wysłuchamy. Ale wichrzycielom mówimy stanowcze nie.

Komendant.
Powyższe opinie są mojego autorstwa.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10381
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2024 times
Been thanked: 2755 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Standardowo żetony robi się w grach prostokątne. Sześciokąty są raczej wyjątkiem.

Co do oznaczeń nie było żadnej piechoty zmechanizowanej. Sprawa dotyczy dwóch przypadków rajdów pancerno-motorowych, gdzie główną siłę stanowiła doraźnie zmotoryzowana piechota. Na ciężarówkach, bo żadnych transporterów nikt wtedy przecież nie robił.

A propos estetyki, to ani nie podoba mi się mapa, ani nie podobają mi się żetony i nie chodzi wcale o ich kształt.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2491 times
Kontakt:

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: Raleen »

Jarku, żetony kwadratowe mają jedną istotną przewagę nad sześciokątnymi: widać teren pod nimi, a jak zrobisz sześciokątne to będzie z tym słabo, nawet jeśli będą ciut mniejsze niż heksy (w tym ostatnim przypadku pod względem estetycznym jak ułożysz takie żetony na planszy, kwadratowe wyglądają po prostu lepiej). To trochę tak jak wymyślanie kwadratowych kół, bo wszyscy stosują okrągłe ;)
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Comandante
General de División
Posty: 3012
Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 21:51
Lokalizacja: Verulamium
Been thanked: 3 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: Comandante »

Żetony w grach wojennych "robi się" różne: okrągłe, trójkątne, prostokątne, kwadratowe i heksagonalne też. W grach wojennych "się robiło" kwadratowe, bo trzeba to było w domu rozcinać samemu albo wypychać z arkusika rozciętego prymitywną sztancą (najtańszą). I tak oto bieda stworzyła standard. Czy widać teren pod żetonem kwadratowym to też jest sprawa dyskusyjna - zależy to w dużej mierze od relacji wielkości pomiędzy obydwoma. Panowie raczą mnie tu traktować jako gościa, który nie grał w żadną grę heksową. A rzecz w tym, że akurat grałem w nich wiele i stąd decyzja o heksagonalnych żetonach - które jeszcze w przypadku tej akurat gry pomagają zwizualizować przebieg linii kontroli.

A że nie było Zmech to wiadomo, tak samo jak wiadomo, że to są tzw placeholdery na tekst - czyli, że można było wpisać Czerwony Kapturek. Żaden ze znawców gry natomiast nie zauważył, że BB ma ruchliwość 4 a powinien mieć 3. Czyli przyszliście Panowie ponarzekać a nie współpracować.

A czy się 'podobają' czy 'nie podobają' to już nie dyskutuję bo tutaj odpowiedzi są dwie ale podam tylko jedną: nie wszystkim się wszystko podoba.

Z komsomolskim pozdrowieniem i już jednak bez odbioru,

J.
Powyższe opinie są mojego autorstwa.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: Silver »

Jeśli mają być takie oryginalne/awangardowe to choć by były półprzezroczyste to będzie widoczny teren.
Jeśli będą rozmiaru takiego jak hex to będzie problem z ich używaniem bo utworzą "skorupę" nad mapą.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10381
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2024 times
Been thanked: 2755 times

Re: 1920 (Phalanx)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Comandante pisze: niedziela, 25 kwietnia 2021, 19:29 Z komsomolskim pozdrowieniem i już jednak bez odbioru,

J.
Z niczego nie wynika nasz obowiązek współpracy. Grzecznie komentujemy i wskazuje na to, co nam się podoba, a co nie. Dodatkowo nie było czegoś takiego jak 2Och. Dywizja Ochotnicza była ino jedna. Po 1921 uzyskała numer 22.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”