Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
freyr_O
Chasseur
Posty: 10
Rejestracja: czwartek, 20 stycznia 2022, 21:49
Been thanked: 2 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: freyr_O »

Jest tylko jeden scenariusz ośmiogodzinny, czy może kilka o różnym skomplikowaniu i długości?

PS.
8 godzin to bardzo długo, jak na grę. A 16 godzin lub więcej sprawia, że gra staje się po prostu niegrywalna i nie warta zakupu...

Widzisz, nie każdy ma osobny pokój do gier, gdzie gra może leżeć przez tydzień. ;)
ToMa
Chasseur
Posty: 10
Rejestracja: wtorek, 21 lipca 2020, 23:35
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: ToMa »

Te 8 godzin podane przez wydawcę należy zweryfikować. Gra pierwszy raz, to pewnie będzie 8+, kolejna gra to powinno być znacznie mniej. System I go - You go w tym wypadku powinien być szybszy od chit pool. Dzielenie tej gry na scenariusze po kilka etapów nie ma sensu. Na plus szybki setup.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5300
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 256 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Leliwa »

freyr_O pisze: niedziela, 18 września 2022, 17:17 Jest tylko jeden scenariusz ośmiogodzinny, czy może kilka o różnym skomplikowaniu i długości?

PS.
8 godzin to bardzo długo, jak na grę. A 16 godzin lub więcej sprawia, że gra staje się po prostu niegrywalna i nie warta zakupu...

Widzisz, nie każdy ma osobny pokój do gier, gdzie gra może leżeć przez tydzień. ;)
O ile pamiętam to nie czas gry równy 16 h sprawia, że gra jest niegrywalna, bo można zrobić sobie posiedzenie weekendowe, tylko mechanizm uniemożliwiający w miarę sensowna i historycznie wierną rozgrywkę. Dla 16 godzin gry cały tydzień jest niepotrzebny. Poza tym jest Vassal i logi do niego. 8 godzin to normalny czas dla gry wojennej. Za mało gier wojennych grałeś.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 856
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 260 times
Kontakt:

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: dbj »

freyr_O pisze: niedziela, 18 września 2022, 17:17 Jest tylko jeden scenariusz ośmiogodzinny, czy może kilka o różnym skomplikowaniu i długości?

PS.
8 godzin to bardzo długo, jak na grę. A 16 godzin lub więcej sprawia, że gra staje się po prostu niegrywalna i nie warta zakupu...

Widzisz, nie każdy ma osobny pokój do gier, gdzie gra może leżeć przez tydzień. ;)
Możesz nam zdradzić w jakie tytuły wojenne grywasz?
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10536
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2083 times
Been thanked: 2812 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Po pierwsze scenariusze są dwa, ale o identycznej długości od pierwszego do ostatniego etapu.
Różnią się ustawieniem warunków zwycięstwa automatycznego.
Trzeba brać pod uwagę, że Bitwa nad Wkrą to w zasadzie zderzenie dwóch ofensyw.

Dla chętnych:
można ustawić sobie czas scenariusza na przykład na 5-6 etapów i sprawdzić, czy da się bolszewikami w tym czasie wygrać automatem przy dwóch wersjach ustawienia warunków zwycięstwa automatycznego.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
freyr_O
Chasseur
Posty: 10
Rejestracja: czwartek, 20 stycznia 2022, 21:49
Been thanked: 2 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: freyr_O »

Karel W.F.M. Doorman pisze: niedziela, 18 września 2022, 19:41 Po pierwsze scenariusze są dwa, ale o identycznej długości od pierwszego do ostatniego etapu.
Różnią się ustawieniem warunków zwycięstwa automatycznego.
[...]
Dodam to do informacji o grze. ;)

Czy są jakieś różnice w rozstawieniu jednostek pomiędzy tymi scenariuszami?
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10536
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2083 times
Been thanked: 2812 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Nie ma żadnych. Sławek jest leniwy. Różnica dotyczy sposobu ustalania warunków zwycięstwa automatycznego. Gracz bolszewicki albo sam decyduje, albo dostaje kostkowy rozkaz od towarzysza Kamieniewa, dowódca Armii Czerwonej.

W zasadzie cały problem grania bolszewikami sprowadza się do tempa natarcia. Jak w Ardenach. Jak nie wyrobisz, to Amerykanie się nazłażą i koniec marzeń o Antwerpii.
Tu jest dokładnie to samo. Jak nie wyrobisz, to się nazjeżdża Polaków z ich tankami, kolejnymi autami pancernymi, posiłkami piechoty.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Maćko
Sergent
Posty: 127
Rejestracja: wtorek, 21 marca 2006, 13:18
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie Będzin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Maćko »

Hej. Mam parę pytań.

Na pierwszy ogień duży plus za szybki setup. Teraz pytania.
1. Obliczanie stosunku sił. Atakujący 20 broniący 5 = 4:1 (proste), a co jeśli atakujący 5 a broniący 20? Będzie 0,25? czy dalej 4:1 odwracając strony? bo w instrukcji pisze wyraźnie podzielenie sił ataku przez sumę sił w obronie.

2. Tabela powrotu wyeliminowanych jednostek. W tabeli istnieje N czyli następny etap. A co oznacza 1 skoro to też następny etap. Nie powinno być N,2,3,4,5.... albo po prostu 1,2,3,4,5....

3. Eliminacja jednostki przeciwnika. Eliminujemy osłabioną jednostkę przeciwnika wynikiem nr. R3/1. Zajmujemy hex wyeliminowanej jednostki. Czy robiąca to jednostka napędza się do natarcia i może wykorzystać jeszcze 2 punkty na ruch czy stop?

4. Pościg. Wynik np. R2 Jednostka przeciwnika wycofuje się oddając poIe. Wchodzimy aIe jednocześnie hex jest w strefie kontroli innej jednostki. Zgodnie z punktem E31$3 strefy kontroli przeciwnika wpływają na ruch i pościg to czy opuszczenie tego zdobytego hexu jest już nie możliwe, ani przesunięcie w kolejny hex w strefie kontroli przeciwnika? (został nam jeszcze 1 pt do wydania).

5. Nie rozumiem zupełnie co chodzi w pt 9A6 (dowodzenie). :shock: :lol:

6. Czym dowodzi Zarzycki (pewnie ma to związek z powyższym punktem).

7. Skutki braku dowodzenia, pt D20 niedowodzone oddziały mogą poruszać się wyłącznie w stronę zasięgu dowodzenia swojej WJ. Ale czy mogą stać? jeśli tak to zamieszanie na tyłach, które skutkuje brakiem dowodzenia powinno z automatu wymusić odwrót z pozycji w stronę zasięgu dowodzenia. Coś w rodzaju Rally point w Age of RifIes i innych grach ;)

8. I ostatnie bo utknąłem. Odtwarzanie jednostek. Co w wypadku kiedy mozna odtworzyc pułk w danej turze, ale sztab jest wyeliminowany i bedzie dostepny dopiero za 3 dni? Zeton pułku nalezy przesunąć na zeton ze sztabem za 3 dni i odtwarzać je razem?

Dziękuję!
Ostatnio zmieniony niedziela, 18 września 2022, 22:57 przez Maćko, łącznie zmieniany 2 razy.
W oczach mu męty i w głowie mu męty,
Tu i tam biega szalony.
- Warusie - woła - Warusie przeklęty!
Oddaj mi moje legiony!
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10536
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2083 times
Been thanked: 2812 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Maćko pisze: niedziela, 18 września 2022, 21:20 Hej. Mam parę pytań.

1. Obliczanie stosunku sił. Atakujący 20 broniący 5 = 4:1 (proste), a co jeśli atakujący 5 a broniący 20? Będzie 0,25? czy dalej 4:1 odwracając strony? bo w instrukcji pisze wyraźnie podzielenie sił ataku przez sumę sił w obronie.
Zawsze odwracamy strony, a modyfikator działa na korzyść silniejszego. Jeśli silniejszy jest obrońca, to minus, jeśli atakujący, to plus.
2. Tabela powrotu wyeliminowanych jednostek. W tabeli istnieje N czyli następny etap. A co oznacza 1 skoro to też następny etap. Nie powinno być N,2,3,4,5.... albo po prostu 1,2,3,4,5....
N - następny etap.
! - za jeden pełny etap.
3. Eliminacja jednostki przeciwnika. Eliminujemy osłabioną jednostkę przeciwnika wynikiem nr. R3/1. Zajmujemy hex wyeliminowanej jednostki. Czy robiąca to jednostka napędza się do natarcia i może wykorzystać jeszcze 2 punkty na ruch czy stop?
Rozdział 14, pkt 31 i następne.
Bierzemy pod uwagę liczbę heksów, o które musiał się cofnąć obrońca. Bez względu na to, czy potem został wyeliminowany wskutek strat. Zatem R3 oznacza odwrót o 3 heksy.
Zatem stosownie do punktu 33 trzeba przeliczyć heksy odwrotu na punkty ruchu i potem ścigać. Nie ma ataków w pościgu.
4. Pościg. Wynik np. R2 Jednostka przeciwnika wycofuje się oddając poIe. Wchodzimy aIe jednocześnie hex jest w strefie kontroli innej jednostki. Zgodnie z punktem E31$3 strefy kontroli przeciwnika wpływają na ruch i pościg to czy opuszczenie tego zdobytego hexu jest już nie możliwe, ani przesunięcie w kolejny hex w strefie kontroli przeciwnika? (został nam jeszcze 1 pt do wydania).
Rozdział 14 punkt 31 i 32 ppkt 3 (pościg wykonujemy tak jak ruch, włącznie z uwzględnianiem ruchu przez strefy kontroli) .
5. Nie rozumiem zupełnie co chodzi w pt 9A6 (dowodzenie). :shock: :lol:
To jest proste jak meter sznurka w kieszeni. Wystarczy zastanowić się do czego służy sztab korpusu.
Sztab korpusu jest dowodzony przez sztab armii, a sztaby dywizji przez sztab korpusu. Tutaj sztab korpusu przedłuża o swój zasięg dowodzenie sztabu armii do sztabu WJ, która jest sztabowi korpusu podporządkowana.
6. Czym dowodzi Zarzycki (pewnie ma to związek z powyższym punktem).
Nie ma. Sztab każdej WJ ma kolory pasek u góry,. Oddziały, które są mu podporządkowane mają ten sam kolor na symbolu natowskim. Szkic nr 1.
7. Skutki braku dowodzenia, pt D20 niedowodzone oddziały mogą poruszać się wyłącznie w stronę zasięgu dowodzenia swojej WJ. Ale czy mogą stać? jeśli tak to zamieszanie na tyłach, które skutkuje brakiem dowodzenia powinno z automatu wymusić odwrót z pozycji w stronę zasięgu dowodzenia. Coś w rodzaju Rally point w Age of RifIes i innych grach ;)
Oddział nie musi się ruszać. Jeśli jednak chce se poruszyć, to tylko w opisany powyżej sposób. Mówiąc obrazowo wódz regimentu nie wie co ma robić. Goniec ze sztabu dywizji zaginął, a rozkazy każą pilnować wioski X. I albo wódz regimentu sam podejmie inicjatywę (sam się podowodzi, albo stanie w miejscu, albo wreszcie zacznie się cofać w stronę ostatniego znanego mp dowódcy WJ.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Maćko
Sergent
Posty: 127
Rejestracja: wtorek, 21 marca 2006, 13:18
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie Będzin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Maćko »

Edytowałem, ale mam slaby zasięg i edycja zaczytala sie po odpowiedziach.

Pytanie 8
I ostatnie bo utknąłem. Odtwarzanie jednostek. Co w wypadku kiedy mozna odtworzyc pułk w danej turze, ale sztab jest wyeliminowany i bedzie dostepny dopiero za 3 dni? Zeton pułku nalezy przesunąć na zeton ze sztabem za 3 dni i odtwarzać je razem?

Ad1 - rozumiem, dobrze grałem.
Ad2 - pański cytat z instrukcji, nie rozumiem czym różni się następny etap od za jeden pełny etap.
Ad3 - nie zrozumieliśmy sie. Osłabiona jednostka jest eliminowana poprzez straty wynikłe z walki natychmiast. Czy wykorzystujemy pulę punktów ruchu R3? Nie scigamy bo nie ma kogo ale czy mozemy zamienic punkty R3 na ruch i posuwać sie dalej?
Ad4 - rozumiem czyli nie mozemy wykorzystać ostatniego punktu ruchu na opuszczenie strefy.
Ad5 - ok rozumiem, ale zeby to wykorzystać skutecznie należy ustawić sztab korpusu Krajowskiego na 15 hexsie od Sikorskiego aby Krajowski przedłużył zasieg o kolejne 4 hexy? Razem sztab glowny dowodzi na 19 hexsow Zgadza sie?
Ad6 i Ad7 - zrozumiałem.

Dziękuję!
W oczach mu męty i w głowie mu męty,
Tu i tam biega szalony.
- Warusie - woła - Warusie przeklęty!
Oddaj mi moje legiony!
Awatar użytkownika
dbj
Capitaine
Posty: 856
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:09
Lokalizacja: Muszyna
Has thanked: 269 times
Been thanked: 260 times
Kontakt:

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: dbj »

Karel W.F.M. Doorman pisze: niedziela, 18 września 2022, 19:41 Po pierwsze scenariusze są dwa, ale o identycznej długości od pierwszego do ostatniego etapu.
Różnią się ustawieniem warunków zwycięstwa automatycznego.
Karel W.F.M. Doorman pisze: niedziela, 18 września 2022, 20:13 Nie ma żadnych. Sławek jest leniwy. Różnica dotyczy sposobu ustalania warunków zwycięstwa automatycznego. Gracz bolszewicki albo sam decyduje, albo dostaje kostkowy rozkaz od towarzysza Kamieniewa, dowódca Armii Czerwonej.
W tym miejscu należy się wyjaśnienie. To o czym piszesz, Sławku, to dwie opcje warunków automatycznego zwycięstwa bolszewików - pierwsza, to decyzja Tuchaczewskidgo, druga, to decyzja Kamieniewa. Przy pierwszej opcji gracz musi pomyśleć gdzie chce Wisłę przekraczać, przy drugiej zdaje się na los. Natomiast scenariusze rzeczywiście są dwa. Historyczny, w którym Polacy przejmują inicjatywę od 16 etapu i dowolny, w którym gracz polski może wcześniej przejąć inicjatywę. I oba są tak samo krótkie.
Nie ma idealnych systemów, są tylko takie, które akceptujemy bardziej lub mniej.
Autor nieznany, przełom XX i XXI wieku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10536
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2083 times
Been thanked: 2812 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Tak, tak Panie Benedykcie.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10536
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2083 times
Been thanked: 2812 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Maćko pisze: niedziela, 18 września 2022, 23:15 Edytowałem, ale mam slaby zasięg i edycja zaczytala sie po odpowiedziach.

Pytanie 8
I ostatnie bo utknąłem. Odtwarzanie jednostek. Co w wypadku kiedy mozna odtworzyc pułk w danej turze, ale sztab jest wyeliminowany i bedzie dostepny dopiero za 3 dni? Zeton pułku nalezy przesunąć na zeton ze sztabem za 3 dni i odtwarzać je razem?
Przesuwamy na torze etapów oddział do etapu, w którym możemy odtworzyć sztab. Przepis wskazuje kolejność odtwarzania sztabów i oddziałów, co ma znaczenie dla miejsca odtworzenia oddziału.
Ad2 - pański cytat z instrukcji, nie rozumiem czym różni się następny etap od za jeden pełny etap.
W następnym:
mamy 5 etap, odtwarzamy w 6 etapie.
Za jeden pełny:
mamy 5 etap, kolejny pełny to 6 etap, odtwarzamy w 7 etapie.
Ad3 - nie zrozumieliśmy sie. Osłabiona jednostka jest eliminowana poprzez straty wynikłe z walki natychmiast. Czy wykorzystujemy pulę punktów ruchu R3? Nie scigamy bo nie ma kogo ale czy mozemy zamienic punkty R3 na ruch i posuwać sie dalej?
Dokładnie odpisałem na pytanie. Bez względu na to, czy jednostka jest wyeliminowana, czy nie, przerabiamy liczbę heksów, o które musiała się cofnąć zniszcona jednostka na punkty ruchu i ścigamy.

Pościg wykonuje się także za rozbitym nieprzyjacielem, a tutaj eliminacja to substytut rozbicia.
Ad4 - rozumiem czyli nie mozemy wykorzystać ostatniego punktu ruchu na opuszczenie strefy.
Przecież to napisałem. Oddział ściga wg zasad ruchu. Dotyczy to także wpływu strefy kontroli na ruch. W przypadku1 pr po prostu nie jesteśmy go w stanie przerobić nie dlatego, że nie wolno, tylko dlatego, ze braknie pr do wyjścia ze strefy kontroli (pr za teren +pr za wyjście ze strefy).
Ad5 - ok rozumiem, ale zeby to wykorzystać skutecznie należy ustawić sztab korpusu Krajowskiego na 15 hexsie od Sikorskiego aby Krajowski przedłużył zasieg o kolejne 4 hexy? Razem sztab glowny dowodzi na 19 hexsow Zgadza sie?
Dokładnie o to chodziło.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Maćko
Sergent
Posty: 127
Rejestracja: wtorek, 21 marca 2006, 13:18
Lokalizacja: Zagłębie Dąbrowskie Będzin
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Maćko »

Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Wszystko jasne!
W oczach mu męty i w głowie mu męty,
Tu i tam biega szalony.
- Warusie - woła - Warusie przeklęty!
Oddaj mi moje legiony!
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10536
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2083 times
Been thanked: 2812 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Maćko pisze: poniedziałek, 19 września 2022, 10:21 Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Wszystko jasne!
Miłej gry.
W razie W proszę pytać.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”