Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Silver »

To już się zaplątałem bo wydawało mi się, że ruch jest za 1 ale nie może doprowadzić do ataku.
Chyba za dużo czytałem na forum i nie tylko.
Yeti

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Yeti »

Btw - w pewnym sieciowo-stacjonarnym sklepie właśnie do godziny 24 jest promocja. Zestaw 104,79 kosztuje.
Dendroid
Enfant de troupe
Posty: 4
Rejestracja: piątek, 14 grudnia 2018, 22:17

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Dendroid »

Jeżeli ktoś jeszcze nie ma gry a jest zainteresowany okresem historycznym można ją nabyć w dobrej cenie (204 zł) w pakiecie z grą walczącą o ufundowanie tj. "Czas Patriotów". Biorąc pod uwagę, że pojedynczy egzemplarz Czasu Patriotów jest w cenie 139 zł daje to cenę Semper Fidelis 65 zł. Szczegóły na https://wspieram.to/CzasPatriotow
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Raleen »

Dendroid pisze:Jeżeli ktoś jeszcze nie ma gry a jest zainteresowany okresem historycznym można ją nabyć w dobrej cenie (204 zł) w pakiecie z grą walczącą o ufundowanie tj. "Czas Patriotów". Biorąc pod uwagę, że pojedynczy egzemplarz Czasu Patriotów jest w cenie 139 zł daje to cenę Semper Fidelis 65 zł. Szczegóły na https://wspieram.to/CzasPatriotow
To uzgodniona promocja z wydawcą gry Semper Fidelis?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Dendroid
Enfant de troupe
Posty: 4
Rejestracja: piątek, 14 grudnia 2018, 22:17

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Dendroid »

Abstrahując od pewnych istniejących różnic, nie spotkałem się co do zasady z sytuacją żeby sprzedawca uzgadniał z wydawcą swoje własne promocje. Gdyby tak było popularni wydawcy na nic innego by nie mieli czasu jak prowadzić setki uzgodnień. Dla wydawcy i innych sprzedawców w zasadzie wystarczające są uregulowania ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nie naruszając tajemnicy handlowej powiem może tylko, że jestem z wydawcą w kontakcie.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Raleen »

OK, nie zmierzam wnikać w szczegóły Waszej umowy Panowie. Zastanowiło mnie to tylko z racji zamieszczenia posta w wątku gry "Semper Fidelis" i przyznam, że nie spotkałem się z taką formą promocji, ale może mało się orientuję w akcjach kickstarterowych. W każdym razie życzę powodzenia - oby gra została ufundowana i rozchodziła się jak najszerzej popularyzując naszą historię.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Dendroid
Enfant de troupe
Posty: 4
Rejestracja: piątek, 14 grudnia 2018, 22:17

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Dendroid »

Jasna sprawa :). Każda forma promocji jest dobra, a w ten sposób możemy zachęcić z jednej strony do wsparcia projektu wydania gry a tych którzy i tak zamierzają wesprzeć skusić do nabycia gry Semper Fidelis co dla każdego jest z korzyścią i dla popularyzowania polskiej historii również :)
Awatar użytkownika
Highlander
Sergent-Major
Posty: 185
Rejestracja: wtorek, 1 lipca 2014, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Highlander »

Cześć,

Jestem po pierwszej rozgrywce za to z doświadczonym graczem, graliśmy od razu w główny scenariusz. Klimat jest. Niestety w trakcie gry pojawiły się pytania na które nie znaleźliśmy odpowiedzi ani w przepisach, ani w erracie:

6.2) RUCH - Czy jeśli atakuję pole przyległe do pola strategicznego wszystkimi jednostkami z tego pola (np. Dworzec), a potem po starciu częścią jednostek wrócę, to czy na czas walki tracę na chwilę pole z którego ruszył atak? (i tym samym tracę na czas walki np. 1-2 punkty morale?). Porada w tym punkcie tak stanowi, ale w erracie było inaczej - że jak atak na przyległe pole to jednak się nie traci.

6.2) FORTYFIKACJE - analogiczne pytanie, czy w efekcie ataku na dzielnicą obok i powrotu po starciu natychmiast tracę redutę/barykady?

6.2) NEGOCJACJE - czy można w jednej turze wydać 7 PA (3+4) aby ZURL natychmiast zawrzeć sojusz z CK Armią?
Czy Polacy aby złamać ten sojusz wydają 5 PA aby przesunąć na pole rozbrojenie przez ZURL?
A może wystarczy wydać tylko 4 PA aby od razu przeskoczyć o dwa pola z neutralności na sojusz (przeczy temu informacja 13.1 o przesuwaniu na sąsiednie pole)?

9.2) ODSKOK - jeśli w efekcie odskoku nie dochodzi do starcia, co się dzieje jeśli: odskakujący jest praktycznie okrążony i może się wycofać tylko na jedno pole gdzie są jego sojusznicze jednostki, ale taki odskok spowoduje przekroczenie limitu jednostek na tym jedynym możliwym polu ucieczki?
- Czy nadwyżkowe jednostki przyjmują walkę i są niszczone?
- Wykonanie odskoku jest niedozwolone?
- A może nadwyżkowe jednostki mogą "przeskoczyć sojusznicze pole" i wylądować na kolejnym polu?

W naszej grze to była kluczowa kwestia, bo ZURL zwijał w ten sposób z flanki silną polską linię obrony, założyliśmy że te nadwyżkowe jednostki były niszczone.

9.3) Rozstrzyganie starcia - analogiczne pytanie jak w powyżej - Polacy mają kartę "Polskie skrzydła" która pozwala im wykonać natychmiastowe wycofanie się wszystkich jednostek (czyli coś jak Odskok, ale nazwane Wycofaniem). Czy ta karta działa jak odskok i do podliczenia strat nie dochodzi? Co jeśli nie da się wycofać wszystkich jednostek ze względu na częściowe okrążenie i limity jednostek na polu?

9.4) A) Zajęcie pola - "gracz musi wprowadzić na pole przynajmniej po 1 jednostce z pola z którego atakował" - czy to nie stoi w sprzeczności z zasadą z 6.2, że już w momencie ataku wchodzi się na atakowane pole i w efekcie na chwilę opuszcza pole z którego się atakowało? Jeśli atakujący de facto stoi na polach sąsiednich w trakcie ataku, to znaczy że nie traci nad nimi kontroli?

Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Moja kolekcja gier planszowych
Gdańskie wtorkowe spotkania z grami wojennymi i historycznymi w klubie Krolm - spis naszych gier
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Islam Gerej III »

Czołem, odpowiadam:

6.2) Jeżeli po rozstrzygnięciu starcia, chociaż jedna nasza jednostka wróci na pole strategiczne lub pole z fortyfikacjami to nie ma negatywnych konsekwencji - odpowiednio nie tracimy morale ani umocnień. Dlatego w instrukcji zalecam ustawiać atakujące jednostki na krawędzi zdobywanego pola, co sugeruje, że jednostki są ciągle "trochę tu, trochę tam". Oczywiście zasada ma zastosowanie tylko podczas ataku na SĄSIEDNIE pole.

NEGOCJACJE - wolno w jednej turze przesunąć znacznik tylko o jedno pole.

ODSKOK - mogą odskoczyć tylko jednostki, które dopełnią limit pola. Nie ma możliwości przeskakiwania alej niż na sąsiednie pole. Pozostałe jednostki muszą zostać na miejscu i przyjąć walkę. Odskok pozwala więc nam w krytycznych sytuacjach wycofać część jednostek i poświęcić pozostałe. Koszt w kartach pozostaje bez zmian.

9.3.- jak wyżej, karta działa na zasadach odskoku - jest tylko ekonomiczniejsza w przypadku ataku wroga z kilku stron. No i co ważne, zagrywamy ją (jako obrońca), po tym gdy atakujący być może zagrał jakąś cenną kartę.

Zajęcie pola - jak w 6.2. w kontekście ustawiania jednostek w trakcie starcia na granicy pól. Po zwycięstwie to my decydujemy, które jednostki zajmują pole (co najmniej 1 jednostka z każdej atakowanej strony), a które wracają na sąsiednie pole, z którego atakowano.

Pozostaję do dyspozycji i życzę kolejnych emocjonujących partii ;)
Awatar użytkownika
Highlander
Sergent-Major
Posty: 185
Rejestracja: wtorek, 1 lipca 2014, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Highlander »

Dziękuję za odpowiedzi . Ale nie mam jeszcze pełnej jasności:

6.2) NEGOCJACJE - wolno w jednej turze przesunąć znacznik tylko o jedno pole.

a) To jak to wtedy przebiega w przypadku ZURL i CK Armii? W jaki sposób zawszeć sojusz bez rozbrajania CK Armii? Jeśli w pierwszej turze mogę przesunąć znacznik na "rozbrojenie", to rozumiem że natychmiast wzmacniam wojska ZURL ich kosztem. A dopiero za turę mogę się z nimi sprzymierzyć.

b) Tak samo jak wygląda przeciąganie CK Armii w sojuszu z ZURL przez Polaków? Mogą ich odciągnąć z sojuszu na pole rozbrojenia, a dopiero turę później na kolejne pole neutralności? Czy za każdym razem dopłacają +1 PA?

6.2) ODSKOK - Pozostałe jednostki muszą zostać na miejscu i przyjąć walkę.

Czy to oznacza że jest normalnie rozstrzygana walka (obie strony będą zadawać straty, może być niszczony Lwów, zmiany morale itp) ale w starciu uczestniczą tylko je jednostki, które musiały zostać?

Czy można zagrać kartę "polskie skrzydła" jeśli ma się niskie morale (wtedy standardowa akcja "wycofanie" w ramach wyników walki jest niedostępna - a na tej karcie mowa o wycofaniu a nie odskoku).

------------

I jeszcze nowe pytanie:

6.2 RUCH - Czy ruch ze wsi do wsi kosztuje 3 punkty ruchu (tzn. jeden 1 PA wystarczy do ruszenia się o jedno pole) czy normalnie 1 PA?
W przepisach mamy "(..) ruszamy się z jednego pola o pole maksymalnie oddalone o 3 pola (...) ruch pomiędzy sąsiadującymi wsiami jest ruchem o 1 pole" - wg mnie można to interpretować że można iść 3 wsie za 1 PA?
Moja kolekcja gier planszowych
Gdańskie wtorkowe spotkania z grami wojennymi i historycznymi w klubie Krolm - spis naszych gier
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Islam Gerej III »

Wybacz, teraz dopiero natrafiłem na maila. Już odpowiadam:

NEGOCJACJE DLA ZURL - Jeśli przesuwasz znacznik na pole rozbrojenie, to decydujesz czy:
a) rozbrajasz i zwiększasz siłę swoich jednostek
b) nie rozbrajasz (znacznik pozostaje na tym samym miejscu) i czekasz na kolejną turę, w której zapewne spróbujesz zawrzeć z nimi sojusz.
W przypadku Polaków masz rację - dokładnie tak to przebiega (o jedno pole na turę i z dopłatą 1PA od wartości wskazanej na polu).

ODSKOK - dokładnie tak, reszta przyjmuje starcie na normalnych zasadach. Tak, można zagrać kartę Polskie skrzydła nawet gdy mamy niskie morale. To jej przewaga nad zwykłym rozkazem odskoku.

RUCH - znów dobrze interpretujesz zasady. Ruch między jedną wsią a druga lub między wsią a przedmieściami (i na odwrót) to ciągle ruch o 1 pole. Tak więc za 1 PA możemy przesunąc się ze wsi A do B, potem do C i na koniec do D. Czyli możemy zrobić spory manewr wokół miasta. Możliwość ta oddaje normalne, ubezpieczone tempo marszu oddziału, który nie jest aż tak narażony na ostrzał jak defilując przez miasto.

Pozdrowienia!
Awatar użytkownika
Highlander
Sergent-Major
Posty: 185
Rejestracja: wtorek, 1 lipca 2014, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Highlander »

Islam Gerej III pisze: RUCH - znów dobrze interpretujesz zasady. Ruch między jedną wsią a druga lub między wsią a przedmieściami (i na odwrót) to ciągle ruch o 1 pole. Tak więc za 1 PA możemy przesunąc się ze wsi A do B, potem do C i na koniec do D. Czyli możemy zrobić spory manewr wokół miasta. Możliwość ta oddaje normalne, ubezpieczone tempo marszu oddziału, który nie jest aż tak narażony na ostrzał jak defilując przez miasto.
OK. W pierwszej grze zmyliła mnie zasada z punktu 10 "Posiłki i odsiecz" - tam była informacja że za wystawienie posiłków we wsi oddalonej od linii kolejowej trzeba dopłacać 1 PA za każdą wieś. Czyli bardziej opłaca się wystawić posiłki na linii kolejowej a potem ewentualnie wg normalnych zasad ruchu za 1 PA przejść 3 wsie dalej.
Moja kolekcja gier planszowych
Gdańskie wtorkowe spotkania z grami wojennymi i historycznymi w klubie Krolm - spis naszych gier
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Islam Gerej III »

Zgadza się. Opłacanie w PA podczas dyslokacji jednostek odsieczy/posiłków jest związane tylko z chwilą ich przybycia (jeśli pole wskazane w scenariuszu jest zajęte).
Awatar użytkownika
Highlander
Sergent-Major
Posty: 185
Rejestracja: wtorek, 1 lipca 2014, 14:09
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Highlander »

Po dwóch rozegranych kampaniach w Semper Fidelis, wspólnie z kolegami (którzy grali jeszcze dwa razy w kampanię) z wielkim żalem stwierdzamy, nie mamy pomysłu w jaki sposób wygrać Polakami. Za każdym razem Ukraińcy metodycznie niszczą kolejne punkty oporu metodą okrążeń z odcięciem odwrotu, wyniszczając ochotników i burząc miasto, a Polacy nawet w chwili przybycia odsieczy (jedyne 10 czerwonych kostek) nie są w stanie osiągnąć trwałej przewagi i odbić centrum miasta.

Może ktoś kto grał więcej w tę grę ma jakiś pomysł na granie Polakami? Obrona punktowa nie ma sensu, obrona w zwartej grupie kilku obszarów też nie ma sensu (i tak się nie da wycofać), pozostaje być może rozproszenie się pojedynczymi kostkami po pustych dzielnicach, a wtedy trudno wykonać jakikolwiek atak.
Moja kolekcja gier planszowych
Gdańskie wtorkowe spotkania z grami wojennymi i historycznymi w klubie Krolm - spis naszych gier
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Silver »

Zwiększyć koszty zwykłych ataków?
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”