Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Deathhammer66
Enfant de troupe
Posty: 2
Rejestracja: czwartek, 13 września 2018, 13:01

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Deathhammer66 »

Witam.

Niestety instrukcja jest wg. mnie słaba. Informacje są porozrzucane, czasem sprzeczne ze sobą, jestem po lekturze tego wątku i FAQ ale nadal mam liczne wątpliwości. No więc do rzeczy:

1. Rozkaz szturmu - w instrukcji napisane jest, że po jego wykonaniu należy natychmiast rozpatrzyć starcie w regionie. Czy oznacza to, że szturm można przeprowadzić tylko z jednego pola(tylko jedną grupą jednostek?). Może jest to nadinterpretacja, ale z drugiej strony w instrukcji nie jest opisane dokładnie czy można "łączyć" kilka rozkazów w jeden(np. wydając 4 PA na poruszenie dwoma grupami jednostek) czy może jednak po wydaniu tych 2 PA musimy natychmiast rozpatrzyć starcie zanim wydamy jakiekolwiek kolejne PA. Innymi słowy, czy można przeprowadzić szturm z kilku stron?

2. To pytanie ma związek z poprzednim, czy gracz może najpierw wykonać(przypuśćmy) 2 ruchy na wrogi teren(powodując, że w fazie starcia rozstrzygane byłoby tam starcie), a następnie przeprowadzić na ten teren szturm - dzięki czemu natychmiast rozpatrzyłby walkę, atakując z trzech stron(2 strony dzięki wcześniejszym 2 ruchom + 1 strona dzięki jednostkom wykonującym szturm)? Dzięki temu uzyskałby taki efekt, wydając jedynie 4 PA(2x1 PA na ruch i 2 PA na szturm). Natomiast zakładając, że możliwy jest szturm kilkoma grupami jednostek "na raz", musiałby wydać aż 6 PA. Czy jest to możliwe? A może zabronione jest przeprowadzanie szturmu na teren, na którym już "czekają" nasze jednostki(aby przeprowadzić starcie w fazie starcia)?

3. Kilka niejasności związanych z polami okupowanymi:
- rozumiem, że można po prostu wejść swoimi jednostkami(dzięki rozkazowi ruchu) na pole okupowane, ale kosztuje to 2 PA. Jeśli gracz to zrobi, starcie na tym polu nie jest rozstrzygane w fazie starcia?
- gracz może też wykonać ruch na pole okupowane i ustawić jednostki na granicy(co oznacza, że w fazie starcia odbędzie się tam starcie) i tak samo kosztuje to 2 PA.
- jeśli gracz chce przeprowadzić szturm na pole okupowane, musi w pierwszej kolejności wybrać jednostki znajdujące się bezpośrednio na tym polu, a dopiero potem(opcjonalnie) jednostki z pól sąsiednich mogą dołączyć się do szturmu? Nie jest możliwe, aby szturm wykonywały jedynie jednostki "z zewnątrz"?
- gracz może wykonać ruch jednostkami z pola okupowanego(oczywiście za 2 PA) na to samo pole(ustawiając je na granicy, dla informacji) - aby w fazie starcia rozegrać walkę?

przepraszam, jeśli moje pytania są sformułowane w niejasny sposób, ale już podczas samej lektury instrukcji nasunęło mi się tyle teoretycznych możliwości, że wolę się upewnić przed pierwszą rozgrywką...
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Islam Gerej III »

Czołem!
Postaram się pomóc:

1. Tak, możemy przeprowadzić szturm z kilku stron. Odpowiedź łączy się więc z pytaniem nr 2. Wszystkie jednostki chcące SZTURMOWAĆ muszą wydać po 2 PA. Gra, jak pewnie każda inna ma luki w precyzji zasad, ale zawsze starajmy się interpretować je na rzecz spójności niż wykorzystywać kruczki. Tak więc im szturm jest bardziej złożony (tzn. wielostronny), tym więcej PA nas będzie kosztować. ;)
3. Wszystko się zgadza. Znów wejście na pole okupowane (obsadzone wrogimi oddziałami, czujkami, poprzedzone podejściem pod ogniem umocnionego wroga itd.) wymaga od nas większego zaangażowania. Bez względu an to, czy chcemy tylko wejść na to pole i okopać się pod nosem wroga czy też go zaatakować.

Mam nadzieję, że pomogłem.
Pozostaję do dyspozycji.
Deathhammer66
Enfant de troupe
Posty: 2
Rejestracja: czwartek, 13 września 2018, 13:01

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Deathhammer66 »

Bardzo dziękuję. Wczoraj udało rozegrać się dwie partie, pierwsza z nosem w instrukcji, natomiast druga szła już znacznie sprawniej. Ku mojemu zaskoczeniu, akcja Szturmu nie została wykonana ani razu - widocznie potrzebne jest nieco doświadczenia, aby docenić profity płynące z tej akcji i z czasem będziemy jej używać.

Sama gra jest miodna, już teraz widzę, że daje sporo możliwości strategicznych, a graliśmy dopiero pierwszy scenariusz (Zamach). Dla mnie to pierwsza gra z pogranicza tych wojennych, dlatego nieco przytłacza ilość małych zasad, które trzeba mieć na oku, ale myślę, że z czasem będzie lepiej!
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Chciałbym mieć pytanie odnośnie dociągania kart:
1. Czy zagrywając kartę wydarzenia dociąga się zamiast niej kartę z talii? Chodzi mi po głowie że coś takiego było, ale nie moge teraz znaleźć w instrukcji. Jeśli nie, to czy jest sens w ogóle je zagrywać?
2. Czy jest obowiązek zagrania karty specjalnej lub działania w swojej turze?
3. Czy jedyne dobieranie kart to z dowódcy, czy dociąga się też karty na koniec/początek etapu? Jeśli nie, to czy nie prowadzi to do zbyt dużej dysproporcji kart, gdzie jeden gracz ma najwyżej jedną kartę przez połowę gry, a drugi 3 razy więcej?
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Jeszcze 2 pytania:
1. Czy zajęcie pola strategicznego w wyniku ruchu skutkuje zmianą morale, czy tylko w wyniku bitwy?
2. Co w wyniku zajęcia w wyniku rozstawienia na początku scenariusza?
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Man of Lowicz (dawniej Lauenburg)
Lieutenant
Posty: 511
Rejestracja: środa, 10 lutego 2016, 01:06
Has thanked: 188 times
Been thanked: 115 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Man of Lowicz (dawniej Lauenburg) »

Tak przy okazji - ma ktoś może rady jak grać w te grę?
Moje partie wypadają zawsze bardzo chaotycznie. Być może popełniam po prostu zbyt często błąd, że dzielę siły by zdobyć jak najwięcej pól strategicznych miast skupiać wojska w jednym punkcie?
Patriae Commodis Serviens - Być Ojczyźnie pożytecznym (Dewiza Prymasowskiego Miasta Łowicza).
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Silver »

Gra oryginalna i wydaje się bardzo obiecująca choć pierwsze rozgrywki szybko się kończyły gdzie jedna ze stron uzyskiwała przewagę w oddziałach a druga po zmniejszeniu siły poszczególnych oddziałów po przegranych bitwach i stratach morale już nie mogła przeciwnikowi zagrozić.
Bardzo nieczytelna instrukcja i zrobiłem sobie własną wersję trochę skrótową; dorobiłem też wygodną tabelę tabelę walki na tekturce gdzie dopisałem ważne rzeczy (np. o niszczeniu miasta) i na niej stawiam teraz specjalne pionki pokazujące jaka jest aktualna siła oddziałów. Dorobiłem mały tor na którym pionek pokazuje ile jeszcze ktoś ma do wydania punktów na akcje. Dodałem tez specjalny okrągły oznacznik przypominający o właściwościach pola Cytadela.
Dziś grałem "Szturm" i Polacy rozstawili się po 5 jednostek w pewnej odległości od Ukraińców lecz ci zaatakowali 1 z tych pól z 3 kierunków i zablokowali możliwość wycofania się z niego i stosunek sił był miażdżący bo jeszcze wcześniej wzmocnili siłę oddziałów mocnym żetonem wsparcia o 2 lub 3 a kartą zmniejszyli morale Polaków o 2. Po ataku 4 jednostki wyparowały a ostatnia odeszła w rozproszenie a po przegranej bitwie siła Polaków jeszcze spadła spadła i od tej pory już nie mogli się wydźwignąć bo do ataku już się nie nadawały (próbowali atakować by opuścić siłę przeciwnika ale sami padali jak muchy nawet po atakach na 1 jednostkę wroga); ani świeżych sił też nie można było sprowadzić ze względu na niskie morale i właściwie już w 2 rundzie wszystko się rozstrzygnęło.
Chyba Polak powinien rozstawiając swe siły rozstawiać po 2 lub 3 jednostki obok siebie i by nie dać się okrążyć (bo rozstawiają się Polacy pierwsi a Ukraińcy pierwsi się ruszają) i wtedy można przetrzymać pierwsze ataki Ukraińców uciekając na pola miejskie bo nie można przekroczyć tam liczebności powyżej 5 jednostek.
Ostatnio zmieniony środa, 31 października 2018, 20:58 przez Silver, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Silver »

Mam pytania:
- czy przy rozstawianiu scenariusza (jest scenariusz gdzie Ukraińcy a szczególnie Polacy ustawiają oddziały wg własnego planu) po ustawieniu oddziałów na polach z punktami zwycięstwa, czy uzyskuje się zysk morale za nie?
- czy w scenariuszu "Szturm" 5 + 5 jednostek do ustawienia w "pozostałych wsiach" ustawia się tak by wszystkie te pozostałe wsie były obsadzone choć przed 1 jednostkę czy można ustawiać tam jednostki jak się chce?
- czy reduta dodatkowo (w stosunku do barykady) nie pozwala na uzyskanie dodatkowych punktów bitwy za dodatkowe kierunki natarcia wroga?
- czy można uzyskać przy walce rezultat w punktach siły większy od 10 po modyfikacjach (patrząc na raporty z rozgrywek to odpowiedź jest twierdząca)?
- czy karty wpływające na "odsiecz" działają we wszystkich scenariuszach na te jednostki mające wejść z toru czy tylko są praktycznie wykorzystywane w głównym scenariuszu Semper fidelis?
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Islam Gerej III »

Uszanowanie,
postaram się pomóc ;)

1.
- czy przy rozstawianiu scenariusza (jest scenariusz gdzie Ukraińcy a szczególnie Polacy ustawiają oddziały wg własnego planu) po ustawieniu oddziałów na polach z punktami zwycięstwa, czy uzyskuje się zysk morale za nie?
Nie, bierzemy pod uwagi poziom morale z karty scenariusza

2.
- czy w scenariuszu "Szturm" 5 + 5 jednostek do ustawienia w "pozostałych wsiach" ustawia się tak by wszystkie te pozostałe wsie były obsadzone choć przed 1 jednostkę czy można ustawiać tam jednostki jak się chce?
Nie ma wymagań. Można pozostawić niektóre wsie puste.

3.
czy reduta dodatkowo (w stosunku do barykady) nie pozwala na uzyskanie dodatkowych punktów bitwy za dodatkowe kierunki natarcia wroga?
Niestety nie rozumiem pytania. Reduta działa w obronie.

4.
- czy można uzyskać przy walce rezultat w punktach siły większy od 10 po modyfikacjach (patrząc na raporty z rozgrywek to odpowiedź jest twierdząca)?
Tak, aczkolwiek nie można przekroczyć go z bazowych punktów siły.

5.
- czy karty wpływające na "odsiecz" działają we wszystkich scenariuszach na te jednostki mające wejść z toru czy tylko są praktycznie wykorzystywane w głównym scenariuszu Semper fidelis?
Tak, działają na każde jednostki, które znajdują się na torze czasu.

Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Silver »

Chodziło mi czy reduta zapobiega uzyskaniu jakichkolwiek dodatkowych punktów ataku dla atakującego gdy ten atakuje z 2 lub więcej kierunków.
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1594
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 14 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Leo »

Zdecydowanie tak. Jest to przecież dokładnie opisane w instrukcji i na kartach pomocy.
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Silver »

A jaki jest sens (jakie korzyści można osiągnąć) by poczekać z rozstrzygnięciem ataków dopiero do Fazy starcia jeśli tyle samo takie ataki kosztują w Fazie rozkazów?
Raczej więcej zalet jest przy ich rozstrzygnięciu w Fazie rozkazów.
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Islam Gerej III »

Ponieważ możemy (w przypadku szturmu) kontynuować natarcie i staczać kolejne walki na następnych polach. Mocne zgrupowanie może wówczas nie tylko zrobić wyłom, ale i go skutecznie poszerzyć. Czasami szturm pozwala uzyskać podstawę do lepszego natarcia z udziałem jednostek, które wcześniej nie mogły włączyć się do walki.
Awatar użytkownika
Silver
Général de Division
Posty: 3535
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 104 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Silver »

No własnie o to mi chodzi, że są tylko same zalety wcześniejszego, natychmiastowego rozstrzygania szturmu. Kolega mi zwrócił uwagę na to, że nie ma więc sensu czekać z rozstrzygnięciem szturmów do Fazy starcia albo może coś z zasad źle zrozumiał i źle gramy.
Islam Gerej III
Sergent-Major
Posty: 194
Rejestracja: środa, 24 maja 2006, 17:02
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Been thanked: 4 times

Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)

Post autor: Islam Gerej III »

No szturm wymaga aż 2 PA (a ruch tylko 1 PA) za atak z każdej strony. Nie zawsze więc możemy sobie na to pozwolić.
Pozdrowienia z Bydgoszczy - jutro robię tutaj rozgrywki dla licealistów w Semper Fidelis ;)
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”