Illusions of Glory (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Samuel » Tuesday, 10 October 2017, 18:01

Nie, w PuG (o ile pamiętam), nowe LCU wchodzą do osobnej przegródki i zbierane są stamtąd, a nie z "zabitych niebezpowrotnie", mechanizm ich budowy jest bardziej skomplikowany (jedna SCU odrzucana z gry, druga idzie do rezerwy, trzecia do jednostek zniszczonych niebezpowrotnie), nie ma możliwości ich ponownego rozmienienia, no i jest oprócz tego możliwość zwykłego ścieżkowego SR dla SCU między rezerwą a planszą. W IoG mamy nową koncepcję, rozumiem stojącą za nią filozofię (rezerwa to nie fizycznie istniejące SCU, które można wprowadzać na planszę, lecz potencjalne części składowe LCU), stoi za nią całkiem spójna mechanika i byłbym przeciwny rezygnowaniu z niej przed sprawdzeniem, czy się sprawdzi. :) A żeby to ocenić, trzeba w paru grach nauczyć się ją stosować, bo oczywiście na początku łatwiej grać żetonami IoG wedle zasad ze znanych, pokrewnych gier.
Aha - i jeszcze ważna zmiana, która umknęła mi za pierwszą rozgrywką - w IoG jeśli zużyte zostaną wszystkie SCU z rezerwy danego typu danej nacji, można zamiast nich stosować inne SCU tej nacji, czyli np. na miejsce zniszczonego rosyjskiego korpusu piechoty wprowadzić rosyjską dywizję kawalerii, jeśli nie ma już rosyjskich dywizji piechoty do dyspozycji. To też mocno zmienia sposób grania.
Samuel
Colonel en second
 
Posts: 1385
Joined: Wednesday, 23 November 2011, 00:27
Location: Kraków

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Leo » Tuesday, 10 October 2017, 20:08

Aha, jeśli tak, to muszę jeszcze trochę pograć. Michał mi o tym nie powiedział, że z dywizji możemy tworzyć korpusy. To nawet fajne.
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
User avatar
Leo
Colonel
 
Posts: 1504
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:08
Location: Warszawa

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Raubritter » Tuesday, 10 October 2017, 23:09

Czy ja wiem, czy takie fajne? Tworzenie to po prostu inny sposób odbudowy zniszczonych korpusów. W Pursuit of Glory część korpusów przychodzi do Corps Asset Box i żeby je mieć, trzeba je utworzyć. W IoG posiłki zawsze trafiają na planszę, potem ewentualnie można korpus z planszy de facto zniszczyć i w zamian za to wziąć z pola rezerwy trzy dywizje.

Może się przydać, ale chyba nie aż tak często. Niemniej, sprawa do przetestowania - za mało grałem, zeby wydawać bardziej zdecydowane sądy.

Generalnie, na razie widzę tę grę tak - to, co w IoG działa świetnie (i sprawia, że to dobra gra), to sprawdzone ścieżkowo-pursuitowe rozwiązania. Z kolei to, co autor IoG dodał od siebie (np. National Will, Troop Quality) jest w najlepszym wypadku zdecydowanie niedotestowane. Co ciekawe, instrukcja wymienia całkiem pokaźne grono testerów. Jakbym był na tej liście, to bym sie wstydził :-)
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
User avatar
Raubritter
Padpałkownik
 
Posts: 1483
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:14
Location: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Samuel » Tuesday, 10 October 2017, 23:47

Czy ja wiem? Budowanie okopów bez rzucania kostką, zabijanie bezpowrotne LCU, które za jednym zamachem stracą dodatkowo zastępujące je SCU, mniej restrykcyjne zasady dotyczące okrążonych jednostek, atak z "małej tabelki" bez zaopatrzenia i na ścieżkach górskich... to wszystko rozwiązania nowe i zupełnie w porządku, myślę, że parę jeszcze by się znalazło. Z drugiej strony np. wzięte z PuG rzucanie kostką za atak w górach w zimie to nieuzasadniona komplikacja i strata czasu, znacznie prostszym rozwiązaniem byłby obligatoryjny -1 DRM, jak w "Krucjacie i Rewolucji". Nie ma chyba takiej prostej reguły, że wszystko co nowe, to nieudane, przynajmniej w IoG, Panie Reakcjonisto. ;)
Samuel
Colonel en second
 
Posts: 1385
Joined: Wednesday, 23 November 2011, 00:27
Location: Kraków

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Raubritter » Wednesday, 11 October 2017, 02:01

Budowanie okopów bez rzutu jest rozwiązaniem niekontrowersyjnym i zasadniczo nie wymagało testowania, możliwość aktywowania jednostek bez zaopatrzenia jest nowa w Ścieżkach/Pursuicie, ale nie w ścieżkopodobnych w ogóle (jest choćby w Triumph of Chaos).

Z kolei bezpowrotne eliminowanie LCU, które za jednym zamachem stracą także zastępujące je SCU jest właśnie doskonałym przykładem niedotestowania. Zwróć uwagę, że - inaczej niż w PoG/PuG - LCU nie zastąpiony przez SCU nie ginie bezpowrotnie. Zatem bezpieczniej jest po prostu zostawić pole rezerwy puste - wtedy strat bezpowrotnych nie będzie. To zupełnie (i bez sensu) odwraca logikę PoG-a, która nakazywała nie tylko pompowanie sił/uzupełnień na front, ale również dbałość o rezerwy.

Ze stratami związany jest również system Troop Quality - również niedotestowany i w efekcie źle wyskalowany, przez co dotyczy w zasadzie głównie Rosjan, a pozostali są mniej lub bardziej bezpieczni. Nie wspomnę już o tym, że pierwotnie karą za Poor Troop Quality było wprowadzanie osłabionych posiłków, problem niemal bez znaczenia dla Austriaków czy Włochów, którzy podatnych na to kart mają mało. Teraz autor wymyślił, że przy Poor Troop Quality odbudowa jednostek zniszczonych będzie droższa, ale to jest właśnie łatanie dziur, a nie przemyślany system out of the box. Solidnego załatania wymaga też koncept National Will, który w pierwotnej wersji rzadko prowadzi do rewolucji oraz absurdalnie nieprzemyślana kombinacja "November Coup"/"Treaty of Brest", której żaden minimalnie kompetentny gracz PC nie uruchomi.

Żebyśmy się dobrze zrozumieli - generalnie jest dla mnie jasne, co autor IoG chciał osiągnąć. National Will i rewolucja, straty jednostek i Troop Quality - to są wszystko dobre zręby pomysłów, których autor nie potrafił przekuć w sprawnie działające, sprawdzone mechanizmy (a testerzy mu nie pomogli). Jak coś było proste i oczywiste (ot, choćby te okopy bez rzutów), to nawet wyszło, ale kwestie bardziej skomplikowane zwyczajnie skopał.

Moim zdaniem, na razie IoG jest grą bardzo dobrą przede wszystkim dlatego, że pod maską pracuje sprawdzony silnik. Mam nadzieję, że obecna akcja panicznego łatania luk zakończy się sukcesem i finalnie otrzymamy grę świetną dzięki tym nowościom, a nie pomimo ich.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
User avatar
Raubritter
Padpałkownik
 
Posts: 1483
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:14
Location: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Samuel » Wednesday, 11 October 2017, 11:54

Michale, oczywiście masz rację, po prostu znalazłem niezrównaną okazję do złośliwości (i małostkowości - uwielbiam czepiać się twierdzeń przesadnie upraszczających). Najgorsze to to, że jak (jeśli) powstaną już poprawione reguły, mogą one być kompletnie niezgodne z home rulesami, które wytworzymy sobie w naszym gronie na nasz nadwiślański użytek. Z drugiej zaś strony gra już w obecnej formie jest zbyt dobra, by po prostu odłożyć ją na półkę (w bardziej radykalnej wersji: wrzucić do pieca) jak sztandarowy produkt GMT o kryptonimie WbtS. Pozostaje po prostu zacisnąć zęby, a kiedy po raz kolejny gość z GMT pojawi się w Brańszczyku i zasiądzie z nami do rozgrywki, dyskretnie podłożyć mu pineskę. :evil:
Samuel
Colonel en second
 
Posts: 1385
Joined: Wednesday, 23 November 2011, 00:27
Location: Kraków

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Raubritter » Monday, 16 October 2017, 12:14

A tymczasem autor dzielnie walczy z niedostatkami gry. Na stronie GMT pojawiły się skany kilku poprawionych kart:
https://s3-us-west-2.amazonaws.com/gmtw ... dits-1.pdf

Najistotniejsza wydaje mi się zmiana na karcie PC "November Coup". Karta nie znosi już bonusa +1DRM dla AP za ofensywę Kiereńskiego (czy co tam było pierwotnie), za to sprawia, że do końca gry każdy stos z rosyjską LCU aktywuje się do ataku kosztem +1OPS. W ten sposób stała się o wiele bardziej kusząca. Intuicyjnie wyczuwam, że dalej miałbym wątpliwości, czy tę kartę zagrać (bo jednak wydarzenie "Treaty of Brest" jest bardzo bolesne dla PC), ale wreszcie nie jest to zupełny no brainer.

W każdym razie, do sprawdzenia. Tylko czemu to nie zostało wykryte na etapie testów? Ech, ci amerykańscy testerzy :-)
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
User avatar
Raubritter
Padpałkownik
 
Posts: 1483
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:14
Location: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby clown » Monday, 16 October 2017, 12:44

A my dzielnie czekamy na kolejne erraty, poprawki, nakładki, add-ony, reedycje i reprinty 8-) Panowie testerzy - do boju!
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
User avatar
clown
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4658
Joined: Monday, 9 January 2006, 18:07
Location: Festung Stettin

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Volkh » Monday, 16 October 2017, 13:52

Tylko proszę nie zapominajcie o informowaniu autora o błędach. Jak kupię drugą edycję to chcę ją mieć przetestowaną, poprawioną i wychuchaną :D
Du musst herrschen und gewinnen,
Oder dienen und verlieren,
Leiden oder triumphieren,
Amboss oder Hammer sein.
Volkh
Lieutenant-Adjudant-Major
 
Posts: 600
Joined: Tuesday, 28 October 2014, 23:01
Location: pradawny gród Trygława

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Raubritter » Monday, 16 October 2017, 14:29

clown wrote:A my dzielnie czekamy na kolejne erraty, poprawki, nakładki, add-ony, reedycje i reprinty 8-) Panowie testerzy - do boju!

Oj, Czarek, a Ty znowu. Zupełnie jakbyś własne pieniądze wydał :-)

Volkh wrote:Tylko proszę nie zapominajcie o informowaniu autora o błędach. Jak kupię drugą edycję to chcę ją mieć przetestowaną, poprawioną i wychuchaną :D

Nie spodziewałbym się drugiej edycji w dającej się przewidzieć przyszłości. Jeśli w ogóle :-)
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
User avatar
Raubritter
Padpałkownik
 
Posts: 1483
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:14
Location: Miasto Stołeczne Warszawa

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Profes79 » Monday, 16 October 2017, 14:33

Wiesz, narzekamy na naszego rodzinnego wydawcę, a tu okazuje się, że nawet GMT potrafi wydać grę w wersji alfa...
User avatar
Profes79
General
 
Posts: 5656
Joined: Tuesday, 25 April 2006, 08:30
Location: Warszawa

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby clown » Monday, 16 October 2017, 14:46

Oj, Czarek, a Ty znowu. Zupełnie jakbyś własne pieniądze wydał :-)

Właśnie dlatego, że kiedyś być może będę chciał wydać pieniądze na IoG, chcę mieć pewność, że będą to pieniądze wydane słusznie :P nawet jak drugiej edycji nie będzie, to jak będzie potrzeba, to kupię tanioszkę z drugiej ręki, jak któremuś z was puszczą nerwy i nie będzie chciał dalej gry testować ;]
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
User avatar
clown
Général de Division Commandant de place
 
Posts: 4658
Joined: Monday, 9 January 2006, 18:07
Location: Festung Stettin

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Kpt. Bomba » Monday, 16 October 2017, 15:26

Już byś dał spokój Czarek. Przynudzasz z tym swoim "racjonalizowaniem" decyzji zakupowych.
Żebyś jeszcze był w tym konsekwentny... A kto ostantio HRE sprzedawał bo kupił bez przetestowania gry?
:lol: :mrgreen:
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
User avatar
Kpt. Bomba
Général de Brigade
 
Posts: 2385
Joined: Monday, 22 August 2011, 20:14
Location: Warszawa/Jabłonna

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Kpt. Bomba » Monday, 23 October 2017, 12:19

https://www.boardgamegeek.com/article/27234033#27234033

Nowa wersja zasad oraz karta pomocy będzie wydana tak jak w przypadku U.S. Civil War.
"Chit Pull system - my favorite mechanic in wargames. Give me a chit, I'll pull it. That’s just a kind of wargamer I am."

http://kptbomba.wordpress.com
https://www.facebook.com/GryPlanszoweKapitanaBomby
User avatar
Kpt. Bomba
Général de Brigade
 
Posts: 2385
Joined: Monday, 22 August 2011, 20:14
Location: Warszawa/Jabłonna

Re: Illusions of Glory (GMT)

Postby Raubritter » Monday, 23 October 2017, 12:30

Czyli jak? Nie wiem nic o US Civil War, stąd pytanie.
A gdybym był strategiem,
Nad planszą w klubie szalał,
To co byś powiedziała,
Czy coś byś przeciw miała?
User avatar
Raubritter
Padpałkownik
 
Posts: 1483
Joined: Thursday, 22 December 2005, 20:14
Location: Miasto Stołeczne Warszawa

PreviousNext

Return to I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests