Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10122
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 1915 times
Been thanked: 2621 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

panMaks pisze: czwartek, 10 sierpnia 2023, 21:29 czyli używam dwóch żetonów na jednostkę 11DP o jednym poziomie i na koniec etapu jest już w pełnym stanie?
Tak.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: panMaks »

Karel W.F.M. Doorman pisze: czwartek, 10 sierpnia 2023, 23:03
panMaks pisze: czwartek, 10 sierpnia 2023, 21:29 czyli używam dwóch żetonów na jednostkę 11DP o jednym poziomie i na koniec etapu jest już w pełnym stanie?
Tak.
Jakby się udało jeszcze przed rocznicą bitwy to poproszę o odpowiedzi, przede wszystkim do 9,10,12,14,15,18,26,29 i 30
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10122
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 1915 times
Been thanked: 2621 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

panMaks pisze: środa, 12 lipca 2023, 23:28 9. czy bonusy różnych typów broni się sumuje tzn. za czołgi samoloty i pociągi i flotyllę w jednej bitwie mogę mieć maksymalny bonus + 7 (pojazdy pancerne +2, flotylla/pociągi +2, samoloty +3), a może 9, lub 5 (+2 jednostki naziemne + 3 lotnictwo) lub tylko 3 (maksimum z powyższych typów)?
Wszystko jest dokładnie opisane na stronach 14 i 15 instrukcji.

- przypadku czołgów i samochodów pancernych rzut modyfikujemy o tyle gwiazdek, ile jest na żetonach, ale nie więcej niż o 2,
- pociągi pancerne i jednostki rzeczne jak czołgi - maks dwie na atak,
- w przypadku lotnictwa modyfikator wynosi maks 3,

Czyli w przypadku opisanym za czołgi maks 2, za pociągi pancerne maks 2 i za lotnictwo maks 3.
10. uzupełnienie pytania powyżej, pytania dotyczą uwagi nr 1 do R14.B.13:
jaki bonus jest jeżeli w walce biorą udział:
10a - po stronie atakującego: dwa samochody pancerne po 1*
10b - po stronie atakującego: samochody pancerne 1* i flotylla 1*
10c - po stronie atakującego: dwa pociągi 2*; po stronie broniącego: jeden oddział pancerny 2*
- za samochody pancerne 1 - (Uwaga nr 1)
- za samochód pancerny i flotyllę - 1 (Uwaga 1),
- dwa pociągi pancerne - wyższy modyfikator za pociąg dla atakującego, 2 dla broniącego się oddziału pancernego (Uwaga 1)
2. czy sztaby armii mogą się poruszać dwukrotnie na etap: w fazie własnej inicjatywy oraz w fazie końcowej?
Sztaby armii przesuwa się tylko w fazie końcowej etapu.
14. czy artyleria może w danej turze/fazie wspierać wszystkie ataki i obrony w zasięgu, czy może jest jakiś limit? co jeśli jest w strefie kontroli przeciwnika, czy wtedy może jedynie wspierać atak/obronę własnego stosu?
Artylerii używa się tylko raz na fazę walki (czyli osobno w fazie walki gracza z inicjatywa i gracza bez inicjatywy).
To, ze artyleria stoi w strefie kontroli wrażego oddziału nie przeszkadza we wsparciu walki oddziału innego, aniżeli walczący z przeciwnikiem, do którego artyleria przylega.
5. czy 86 pułk kawalerii bolszewickiej jest przyporządkowany do 15DK czy może to błąd w kolorze i powinien być jednostką samodzielną?
Błąd na żetonie, 86 pułk jest samodzielny.
18. Sztab Gaj-Chana - czy ta reguła (ilość punktów ruchu x2) działa na wszystkie jednostki 3KK i XV Armii w zasięgu dowodzenia sztabu czy tylko jedną wybraną i czy w każdym etapie?
Zasada dotyczy obydwu sztabów dywizji z Korpusu Gaj-Chana i jednej dowolnej dywizji strzeleckiej, która nie należy do XV armii. Czyli jeśli sztaby obydwu dywizji są w zasięgu, obydwie zwiększają ruch. Do tego można doczepić dowolna dywizję strzelecką, o ile jest w zasięgu dowodzenia Korpusu Kawalerii.
26. R14.D co się dzieje najpierw: utrata poziomów sił czy wycofanie jednostek? (ma to znaczenie dla rzutów na czas odtworzenia jednostki, ale także przy stratach jednostek które nie mogą się wycofać - 0 pkt ruchu)
Najpierw strata poziomu wynikająca z tabeli walki, potem odwrót.
29. co się dzieje gdy sztab armii (nie posiadający współczynnika taktycznego) wycofuje się/ wykonuje odwrót przez strefę kontroli?
Rozdział 9, punkt 27. Za każdy heks w strefie wykonuje się rzut i sprawdza, czy sztab uległ eliminacji. W razie wyniku oznaczającego przemieszczenie sztab przesuwa gracz przeciwny.
30. czy jednostki w trakcie uzupełnień, mogą się poruszać i/lub atakować ?
Nie mogą. Dobrowolne poruszenie oddziału wchłaniającego uzupełnienie można byłoby traktować jako utratę uzupełnień, bądź powrót żetonu "U" do puli gracza (skłaniałbym się do tego drugiego rozwiązania).
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: panMaks »

Karel W.F.M. Doorman pisze: poniedziałek, 14 sierpnia 2023, 14:28
panMaks pisze: środa, 12 lipca 2023, 23:28 9. czy bonusy różnych typów broni się sumuje tzn. za czołgi samoloty i pociągi i flotyllę w jednej bitwie mogę mieć maksymalny bonus + 7 (pojazdy pancerne +2, flotylla/pociągi +2, samoloty +3), a może 9, lub 5 (+2 jednostki naziemne + 3 lotnictwo) lub tylko 3 (maksimum z powyższych typów)?
Wszystko jest dokładnie opisane na stronach 14 i 15 instrukcji.

- przypadku czołgów i samochodów pancernych rzut modyfikujemy o tyle gwiazdek, ile jest na żetonach, ale nie więcej niż o 2,
- pociągi pancerne i jednostki rzeczne jak czołgi - maks dwie na atak,
- w przypadku lotnictwa modyfikator wynosi maks 3,

Czyli w przypadku opisanym za czołgi maks 2, za pociągi pancerne maks 2 i za lotnictwo maks 3.
Czyli w tym przypadku łączny modyfikator do rzutu kostką to +7?
10. uzupełnienie pytania powyżej, pytania dotyczą uwagi nr 1 do R14.B.13:
10c - po stronie atakującego: dwa pociągi 2*; po stronie broniącego: jeden oddział pancerny 2*
- dwa pociągi pancerne - wyższy modyfikator za pociąg dla atakującego, 2 dla broniącego się oddziału pancernego (Uwaga 1)
Czyli w tym przypadku brak modyfikatora do rzutu za gwiazdki? - Bierzemy najwyższy w obronie i w ataku i wyliczmy różnicę.
29. co się dzieje gdy sztab armii (nie posiadający współczynnika taktycznego) wycofuje się/ wykonuje odwrót przez strefę kontroli?
Rozdział 9, punkt 27. Za każdy heks w strefie wykonuje się rzut i sprawdza, czy sztab uległ eliminacji. W razie wyniku oznaczającego przemieszczenie sztab przesuwa gracz przeciwny.
Doprecyzowując chodzi o odwrót sztabu w wyniku walki (heks ze sztabem i jednostką został zaatakowany i zmuszony od odwrotu przez strefę kontroli przeciwnika)
wydawało mi się, że R9.E.27 dotyczy odwrotu przez SK w wyniku zbliżenia się jednostki przeciwnika, natomiast R10.15 określa sytuację w wyniku walki, z tym, że sztab armii nie posiada współczynnika taktycznego.
30. czy jednostki w trakcie uzupełnień, mogą się poruszać i/lub atakować ?
Nie mogą. Dobrowolne poruszenie oddziału wchłaniającego uzupełnienie można byłoby traktować jako utratę uzupełnień, bądź powrót żetonu "U" do puli gracza (skłaniałbym się do tego drugiego rozwiązania).
Czyli atakować też nie powinny/nie mogą?
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10122
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 1915 times
Been thanked: 2621 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Podstawa to ograniczenie ilości modyfikatorów w walce. Używamy tylko jednego rodzaju oddziału technicznego i ten ma określony poziom wsparcia. W opisanym wypadku modyfikator to maks 3, bo tyle ma najlepszy oddział. Modyfikatory obu stron sumujemy. Jeśli wyjdzie nam zero , to w walce nie ma modyfikatorów. Jeśli sztab cofa się wespół z oddziałem, nie ma ryzyka utraty sztabu. Oddziały z nałożonymi markerami U nie mogą ani się przemieszczać, ani atakować bez utraty uzupełnień. Mówiąc wprost oddział cały etap ma grzecznie stać i ani nie być atakowanym, ani nie atakować.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: panMaks »

1. Sytuacja z gry:
Sztab armii stoi na polu z jednostką garnizonu, w wyniku walki stos zostaje zmuszony do odwrotu co powoduje eliminację garnizonu, a sztab armii musi wykonać odwrót przez SK przeciwnika - co się dzieje?

2. Czyli R10.15 robimy tylko jeśli sztab (inny niż armii) wycofuje się sam?
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10122
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 1915 times
Been thanked: 2621 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Sztab się wycofuje po rzucie na ewentualną eliminację. Zasady dotyczące sztabów mają na względzie wszystkie sytuacje, w których sztab zostaje bądź jest przeganiany przez strefę sam.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
panMaks
Sergent
Posty: 130
Rejestracja: poniedziałek, 25 lutego 2019, 11:21
Lokalizacja: Warszawa/Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: panMaks »

Karel W.F.M. Doorman pisze: wtorek, 15 sierpnia 2023, 21:50 Sztab się wycofuje po rzucie na ewentualną eliminację. Zasady dotyczące sztabów mają na względzie wszystkie sytuacje, w których sztab zostaje bądź jest przeganiany przez strefę sam.
1. Tylko po rzucie według której reguły?
2. Co jeśli sztab (armii czy WJ) kończy odwrót we wrogiej SK sam (jednostka z którą wykonywał odwrót została wyeliminowana po nieudanym teście morale)?
3. Wydaje mi się, że R10.15 powinien być robiony także podczas odwrotu przez SK z inna jednostką, odwrót przez obszary kontrolowane przez wroga to zawsze ryzyko, dezorganizacji, zagubienia sztabu.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10122
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 1915 times
Been thanked: 2621 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Rozdział 9.

E) Sztaby a przeciwnik

23. Sztaby a ruch i pościg przeciwnika

Skutki sytuacji w ruchu gracza aktywnego, ale nie w sytuacji gracza ze sztabem.


24. Przepis punktu 23 dotyczy także wejścia na heks przyległy do sztabu w trakcie pościgu.

Skutki wejścia na heks przyległy do samotnego sztabu w trakcie pościgu, ale nie w trakcie ruchu gracza ze sztabem..


25. Przepis punktu 23 stosuje się także wtedy, gdy wskutek strat w walce na heksie pozostanie sam sztab.

Skutki sytuacji, w której w trakcie walki sztab zostanie sam na stosie - tu zarówno wskutek ataku jednej czy drugiej strony..

27. Sztab nie może samodzielnie we własnym ruchu wchodzić na heksy w strefie kontroli przeciwnika ani na heksy zajmowane przez sztaby i oddziały
przeciwnika, chyba że na heks, na którym znajduje się już własny oddział gracza.

Zakaz wchodzenia przez sztab na heks w strefie, jeśli nie ma tam własnego oddziału.

W razie zmuszenia sztabu do odwrotu ewentualny rzut na eliminacje sztabu wykonuje się za każdy heks w strefie kontroli, przez który sztab jest przemieszczany. Skutek rzutu zależy od rodzaju oddziału, przez którego strefę wykonuje się przemieszczenie. W tej sytuacji wyjątkowo piechotę i czołgi należy traktować jak kawalerię.

Co do zasady (punkt 23) sztab jest przesuwany przez gracza przeciwnego (który złośliwie rozwala łańcuch dowodzenia i to jest najgorszy skutek pozostawienia sztabu samego oko oko z wrażymi oddziałami)

W razie gdyby wskutek walki sztab był zmuszony do przechodzenia przez strefy kontroli, to sprawdzenia, czy jest eliminowany wykonuje się za każdy heks, przez który przesuwamy sztab. W takiej sytuacji nawet jeśli oddział przechodzi przez strefę kontroli piechoty i tanków, rzucamy jak dla kawalerii (eliminacja na 9).

Tylko po rzucie według której reguły?
Punkt 23, jak nie cofa się przez strefę kontroli, punkt 27 jak cofa się przez strefę kontroli.\
2. Co jeśli sztab (armii czy WJ) kończy odwrót we wrogiej SK sam (jednostka z którą wykonywał odwrót została wyeliminowana po nieudanym teście morale)?
Zostaje w tej strefie do następnego ruchu przeciwnika. Jeli w międzyczasie nie przemieści się sam, albo nie zostanie osłonięty przez oddział, procedurę powtarzamy.
3. Wydaje mi się, że R10.15 powinien być robiony także podczas odwrotu przez SK z inna jednostką, odwrót przez obszary kontrolowane przez wroga to zawsze ryzyko, dezorganizacji, zagubienia sztabu.
Dokładnie o to chodziło. Odwrót sztabu z oddziałem to co innego, aniżeli przemieszczanie samotnego sztabu.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
bartek_sanok
Sous-lieutenant
Posty: 423
Rejestracja: niedziela, 14 września 2014, 19:18
Lokalizacja: Sanok
Has thanked: 771 times
Been thanked: 246 times

Re: Bitwa nad Wkrą 1920 (Muzeum Wojsk Lądowych)

Post autor: bartek_sanok »

Czy można prosić o link do modułu Vassal tej gry?
"Czyń coś powinien, a będzie co być może"
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”