Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
TommyGn
Sous-lieutenant
Posty: 411
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 150 times
Been thanked: 23 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: TommyGn »

FB1 pisze: wtorek, 15 czerwca 2021, 20:49 Galicja w lekkiej formie pojawiła się w Clash of Giants II (mam i polecam) oraz np. w Where Eagles Fight od GMT.

Co zaś się tyczy instrukcji do Battle for Galicia, o której tu rozmawiamy, to jest ona ogolnodotępna, więc można sobie wyrobić wstępne zdanie:

https://issuu.com/consimworld/docs/pape ... es_of_play
Dziękuję.
Są jeszcze: starsze
"Guns of Galicia" z Worthington Games
i nowe
"The World Undone: 1914 Galicia" z Conflict Simulations LLC.
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10381
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2024 times
Been thanked: 2755 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

https://en.wikipedia.org/wiki/9_cm_Feldkanone_M_75/96 Jak mówiłem 2/5 artylerii w pułkach czynnych stanowiły te armaty. Odrzut był tłumiony po staroświecku, skopywanymi w glebę lemieszami. Trzeba pamiętać dlaczego Panna 75-tka była tak rewolucyjna, że zdeklasowała momentalnie cała armatnią artylerie polową.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
TommyGn
Sous-lieutenant
Posty: 411
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 150 times
Been thanked: 23 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: TommyGn »

Karel W.F.M. Doorman pisze: czwartek, 17 czerwca 2021, 12:31 https://en.wikipedia.org/wiki/9_cm_Feldkanone_M_75/96 Jak mówiłem 2/5 artylerii w pułkach czynnych stanowiły te armaty. Odrzut był tłumiony po staroświecku, skopywanymi w glebę lemieszami. Trzeba pamiętać dlaczego Panna 75-tka była tak rewolucyjna, że zdeklasowała momentalnie cała armatnią artylerie polową.
Ale w artylerii dywizji czynnych stanowiły 2/7. Nie wiem czemu odliczasz haubice. Mimo wszystko właściwie wykorzystane stanowiły dobry atut. Poza tym jak było w dywizjach honwedu i landwehry? Czytałem, że te "wojska krajowe" paradoksalnie mogły liczyć na większe fundusze. Więc czy tam nie wprowadzono nowych dział szybciej. A nawet jeśli nie, to czy nie powinny mieć współczynnika artyleryjskiego podobnego do dywizji: wojska wspólnego"?

Trzeba by to zresztą porównać z TitE.
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10381
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2024 times
Been thanked: 2755 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

https://en.wikipedia.org/wiki/10_cm_Feldhaubitze_M_99 Kolejne działo bez oporopowrotnika.

Po prostu 4/7 dział w austriackiej dywizji czynnej stanowiła broń przestarzała i nie odpowiadająca wymogom epoki.
Tylko armaty 8 cm M05/08 były nowoczesne.

Warto pamiętać, że oporopowrotnik zwiększał szybkostrzelność i celność broni. Stąd francuska armata 75 mm Mle 97 była tak rewolucyjna. Bo jako pierwsza dostała oporopowrotnik.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
TommyGn
Sous-lieutenant
Posty: 411
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 150 times
Been thanked: 23 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: TommyGn »

Karel W.F.M. Doorman pisze: czwartek, 17 czerwca 2021, 21:48 https://en.wikipedia.org/wiki/10_cm_Feldhaubitze_M_99 Kolejne działo bez oporopowrotnika.

Po prostu 4/7 dział w austriackiej dywizji czynnej stanowiła broń przestarzała i nie odpowiadająca wymogom epoki.
Tylko armaty 8 cm M05/08 były nowoczesne.

Warto pamiętać, że oporopowrotnik zwiększał szybkostrzelność i celność broni. Stąd francuska armata 75 mm Mle 97 była tak rewolucyjna. Bo jako pierwsza dostała oporopowrotnik.
Czyli https://en.wikipedia.org/wiki/10_cm_M._14_Feldhaubitze , dopiero wchodziły, czy też były używane tylko w artylerii korpuśnej?
I właśnie, jak wyglądała kwestia przezbrojenia artylerii w dywizjach "krajowych".
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10381
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2024 times
Been thanked: 2755 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Artyleria korpuśna w 1914 w ogóle nie używała haubic 10 cm tylko takich wynalazków.

https://en.wikipedia.org/wiki/15_cm_sch ... bitze_M_94

Też bez oporopowrotnika.

Ogólnie artyleria austriacka, nawet jak nieźle wyszkolona, to miała sprzęt poniżej własnych potrzeb.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 738
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: Bambrough »

Autor wprowadził poprawki w naliczaniu VPs. Za ataki z udziałem piechoty już się ich nie dolicza. Moim zdaniem budzi to mały niesmak bo z jednej strony fajnie mobilizowało to graczy do pójścia śladem ofensywnego ducha pierwszych miesięcy wojny, ale z drugiej dawało przewagę Moskalom. Poza tym złamanie potencjału ofensywnego wroga stawało się mimowolnie fajnym celem. Czy autor nie sprawdził tego empirycznie na tyle aby miało to ręce i nogi? Teraz mogą to być większe szachy i już będzie się grało bez większej presji. Ruscy mieli przewagę na tym odcinku frontu i łatwo można było to wszystko warunkami zwycięstwa oddać np. że wygrywają na koniec gry spełniając 2 warunki: 1) większą ilość wykonanych ataków i 2) większa ilość VPS za punkty terenowe i zniszczone jednostki wroga.
adalbert
Général de Brigade
Posty: 2058
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 87 times
Been thanked: 186 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: adalbert »

Trochę sobie ostrzyłem apetyt na ten tytuł, ale teraz sam już nie wiem. To jest znacząca zmiana wprowadzona właściwie tuż po publikacji gry, która przecież jest drugim jej wydaniem.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 21 czerwca 2021, 09:31 przez adalbert, łącznie zmieniany 1 raz.
TommyGn
Sous-lieutenant
Posty: 411
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 150 times
Been thanked: 23 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: TommyGn »

adalbert pisze: niedziela, 20 czerwca 2021, 18:51 Trochę sobie ostrzyłem apetyt na ten tytuł, ale teraz sam już nie wiem. To jest znacząca zmiana wprowadzona właściwie tuż po publikacji gry, która przecież jest drugim jej wydaniem.
Och, warunki zwycięstwa najłatwiej poprawić. Np można wprowadzić VP, tylko za zwycięskie ataki. Gorzej jeśli chodzi o zastrzeżenia do siły jednostek itd.
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
Awatar użytkownika
Bambrough
Adjoint
Posty: 738
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 14:45
Lokalizacja: Ortelsburg/Warszawa
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: Bambrough »

TommyGn pisze: poniedziałek, 21 czerwca 2021, 10:38
adalbert pisze: niedziela, 20 czerwca 2021, 18:51 Trochę sobie ostrzyłem apetyt na ten tytuł, ale teraz sam już nie wiem. To jest znacząca zmiana wprowadzona właściwie tuż po publikacji gry, która przecież jest drugim jej wydaniem.
Och, warunki zwycięstwa najłatwiej poprawić. Np można wprowadzić VP, tylko za zwycięskie ataki. Gorzej jeśli chodzi o zastrzeżenia do siły jednostek itd.
Problem w tym, że tu nie ma czegoś takiego jak zwycięskie ataki. Pierwszy rzut 2xk6 daje modyfikator do rzutu na straty i ewentualne wycofanie. Następnie rzut 1xk6 daje straty. Liczy się również wielkość starcia tzn. jak dużo stepów brało udział w walce. Wiadomo, że im więcej tym większa jatka. Bywają rezultaty, że jedna strona się wycofała na np. 3 heksy bez strat, a druga zajęła ich pozycję obrywając 3 stepy. To jest akurat ciekawe rozwiązanie i dość logiczne. Tabela też nie jest jednoznaczna tzn. że przy stosunku sił 4:1 obrońca na pewno musi dostać nieciekawy modyfikator do rzutu na straty i kilka heksów do odwrotu.
TommyGn
Sous-lieutenant
Posty: 411
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 150 times
Been thanked: 23 times

Re: Battle for Galicia 1914 (Compass Games)

Post autor: TommyGn »

Bambrough pisze: poniedziałek, 28 czerwca 2021, 18:13
TommyGn pisze: poniedziałek, 21 czerwca 2021, 10:38
adalbert pisze: niedziela, 20 czerwca 2021, 18:51 Trochę sobie ostrzyłem apetyt na ten tytuł, ale teraz sam już nie wiem. To jest znacząca zmiana wprowadzona właściwie tuż po publikacji gry, która przecież jest drugim jej wydaniem.
Och, warunki zwycięstwa najłatwiej poprawić. Np można wprowadzić VP, tylko za zwycięskie ataki. Gorzej jeśli chodzi o zastrzeżenia do siły jednostek itd.
Problem w tym, że tu nie ma czegoś takiego jak zwycięskie ataki. Pierwszy rzut 2xk6 daje modyfikator do rzutu na straty i ewentualne wycofanie. Następnie rzut 1xk6 daje straty. Liczy się również wielkość starcia tzn. jak dużo stepów brało udział w walce. Wiadomo, że im więcej tym większa jatka. Bywają rezultaty, że jedna strona się wycofała na np. 3 heksy bez strat, a druga zajęła ich pozycję obrywając 3 stepy. To jest akurat ciekawe rozwiązanie i dość logiczne. Tabela też nie jest jednoznaczna tzn. że przy stosunku sił 4:1 obrońca na pewno musi dostać nieciekawy modyfikator do rzutu na straty i kilka heksów do odwrotu.
No to właśnie jest zwycięski atak, a że pyrrusowy to inna sprawa.
Natomiast nie podoba mi się to, że mimo odwrotu aż o 3 pola - czyli obrońca musiał zostać nieźle przetrzepany - on nie ponosi strat.
Sławek wyjaśniał, dlaczego artyleria austro-węgierska była na niższym poziomie niż rosyjska, ale dla mnie niejasna jest kwestia artylerii a-w dywizji landwehry i honwedu - nieraz była nawet silniejsza niż 1 linii, więc ja bym ich poziom wyrównał. No i zasięg ruchu kawalerii równy piechocie - ?. Z tym, że to są poprawki, jakie też można wprowadzić do gry.
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”