Attrition of Souls (Compass Games)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
adalbert
Colonel en second
Posty: 1353
Rejestracja: czwartek, 17 kwietnia 2008, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Attrition of Souls (Compass Games)

Post autor: adalbert »

Jest to sympatyczna, dwuosobowa gra strategiczna dotycząca całej Wielkiej Wojny.

Gra jest bardzo lekka, szczególnie w wersji podstawowej. Zwraca uwagę sposób rozstrzygania starć. Kości rzuca tylko atakujący, ale wyniki rozpatruje się dla obu stron, co powoduje wzajemną atrycję. Standardowo piechota trafia na 1, artyleria na 2, samoloty na 3. W tym kontekście ciekawy jest miks sił poszczególnych państw, np. Rosja ma 18 żetonów piechoty i tylko po 1 artylerii i lotnictwa.
Gra oferuje sporo zasad opcjonalnych (jest ich tyle, że zajmują więcej miejsca niż zasady podstawowe), które urozmaicają rozgrywkę, nie będąc przy tym jakimś specjalnym komplikatorem. Według mnie dla samego zapoznania systemu wypada zagrać raz wersję podstawową, ale potem już trzeba coś dodawać.
Wbrew pozorom AoS kryje pewne ciekawe wybory i możliwe pułapki dla obu stron. Przykładowo ryzykowne jest zostawianie regionu ze stolicą bez jednostek, bo w razie jakiejś katastrofy może to skutkować natychmiastowym przejęciem regionu przez przeciwnika. Jest też wyczuwalne napięcie pomiędzy względną stabilnością a widmem załamania się jakiegoś frontu, które reguły skutkuje efektem domina/kuli śnieżnej.

Ogólnie rzec biorąc, daje to radę, choć dla wielu może być zbyt lekkie, szczególnie w wersji podstawowej.
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”