Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące I wojny światowej i okresu międzywojennego.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Leliwa »

Zanim przejdziemy do kluczowego paragrafu czyli Walki, kilka słów o stosach i strefach kontroli.
Stosy i strefy kontroli

Tworzenie stosów

Już wcześniej wspominałem zarówno o limicie punktów pojemności na heks wynoszącym 9 Oraz o przynależnym jednostkom poszczególnego rozmiaru wedle nomenklatury NATO-wskiej pojemnościom. Warto zwrócić uwagę, że Tabory lub Treny mające w walce 1 poziom wytrzymałości, mają tu rozmiar dywizji, zatem 2 punkty pojemności.

Wszystkie jednostki własne, bez względu na narodowość i rodzaj mogą tworzyć stosy swobodnie.

Powtórzona tu też jest zasada o swobodnym przekraczaniu limitu stosu podczas poszczególnych segmentów i wymogu zachowania go na koniec Fazy. Gdy ten ostatni wymóg jest niedochowany, postępujemy radykalnie i usuwamy z gry jednostkę, która przekracza limit. Tu dowodzący nimi gracz ma wybór ofiary.

Nie ma natomiast takiego wyboru, gdy jednostka przeprowadza odwrót po walce. Wtedy musi ona dochować limitu tylko na koniec odwrotu. Gdy go przekroczy, jest eliminowana.

Pozostałe reguły związane ze stosami i ich wpływem na ruch, były już omówione.

Strefy Kontroli - SK

Tworzy ją 6 otaczających heks pól, oprócz pól za grubą czarna linią, czyli niedostępnych. Wszystkie jednostki (poza Taborami i Dowództwami), które w ogóle nie mają SK) nie będące w ruchu kolejowym rozciągają tą strefę, która ma wspomniany już wpływ na ruch. Również fortece (Fortresses) i jednostki w nich stacjonujące posiadają SK. W odróżnieniu od ruchu natomiast SK nie wpływają na konieczność ataku, który jest całkowicie dobrowolny,

Dalej instrukcja wspomina jeszcze raz o swobodzie poruszania się i wychodzenia ze SK nieprzyjaciela (obowiązuje tylko ów +1 PR przy wejściu na heks ze SK)

Obecność własnych jednostek czy fortec neguje strefę kontroli nieprzyjaciela, ale tylko dla potrzeb zaopatrzenia czy odwrotu. Nie neguje jednak tego wpływu dla poruszania się.

Własne i nieprzyjacielskie strefy kontroli współistnieją swobodnie na danym heksie.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Leliwa »

Walka

Walka w tym systemie przebiega wedle znanych z innych gier reguł. Odbywa się w Fazie Walki. Określamy jednostki atakujące i obrońcy. Siłę ataku dzielimy przez siłę obrony i otrzymany w ten sposób stosunek sił zaokrąglamy na korzyść obrońcy. Po czym rzucamy kością sześcienną odczytując wynik stosownie do modyfikatorów wynikających ze Współczynnika Kompetencji Taktycznych. Otrzymany w ten sposób wynik poddajemy jeszcze interpretacji i wyborowi wynikającemu z Tabeli Opcji Wyniku Walki.

Panuje swoboda wyboru jednostek atakujących i celów. Można atakować wszystkie jednostki sąsiadujące, ale nie jest to wymagane. Nie wszystkie jednostki z heksu muszą też brać udział w ataku. Nie można atakować tylko przez teren niedostępny i nie mogą tego robić jednostki, których siła ataku wynosi 0 lub jest podana w nawiasie. Możliwy jest też atak z wielu heksów na jeden. Nie można jedynie atakować więcej niż raz na Fazę Walki, ani być atakowanym więcej niż raz na fazę. Oczywiście wszystkie jednostki broniące się na heksie uczestniczą w walce.

W przypadku określenia stosunku sił podstawowymi modyfikatorami są
  • a) teren:
- duże miasta i okopy podwajają siłę obrońcy,
- z kolei atak przez jakąkolwiek rzekę dzieli siłę atakującego przez dwa. Dodatkowo, jeśli wszystkie jednostki atakujące atakują przez dużą rzekę, to do ich wyniku dodaje się 2.
- Fortece dodają swą siłę do siły obrońcy, są one osobno omówione.
  • b) Taktyczne Kompetencje atakującego
Ten sam stosunek sil w zależności od owych kompetencji daje nam wynik w innej kolumnie rezultatów.
  • Wpływ dowództwa zaangażowanego w walkę
Podobnie jak TCR daje nam przesunięcie w tabeli walki, ale na korzyść obrońcy lub atakującego.

Wyjaśnienie wyników walki
Wynik każdego starcia można wedle Tabeli Opcji Wyników Walki zinterpretować jako stratę poziomu/ów liczebności, odwrót jednostki lub kombinację obu.
  • Strata poziomów liczebności
Jak już wyżej wspomniałem, każda jednostka składa się z 1 do 4 poziomów. Stratę poziomu w przypadku jednostki 4-poziomowej czyli korpusu zaznaczamy przez położenie żetonu oznaczającego spadek siły i poziomu o 1. Kolejna strata poziomu to obrócenie jednostki na stronę ze zredukowaną siłą. Wreszcie strata trzeciego poziomu to położenie żetonu "-1 do Zredukowanej Siły". Wreszcie strata 4-go poziomu oznacza eliminację jednostki.

Gdy wynik walki podany jest przez znak ilorazu np. 1/2, to pierwsza z liczb odnosi się do atakującego, a druga do obrońcy. Zarówno obrońca jak i atakujący może skorzystać z co najmniej jednej opcji z tabeli zastosowania tego wyniku. Jeśli obie strony ponoszą wyniki walki, to pierwszy czyni to obrońca i on tylko może się wycofać w wyniku walki.
  • Wycofanie po walce
Obrońca może się wycofać po walce o 1 lub 2 pola, ale oczywiście nie może tego uczynić na teren zabroniony, lub tam gdzie stoi nieprzyjaciel.
Jednostki z jednego stosu wycofują się zawsze razem wedle dwu podstawowych reguł stosowanych wedle pierwszeństwa.
1) w kierunku własnego źródła zaopatrzenia,
2) jednostki o TCR=1 na teren nie-kontrolowany przez nieprzyjaciela.
W przypadku niemożności poszanowania pierwszeństwa reguł odwrotu jednostka nie cierpi żadnych strat. Natomiast jest eliminowana, jeśli skończy swój odwrót gwałcąc limit pojemności pola.
Gdy jednostki nie mogą spełnić drugiego z warunków odwrotu to:
- jednostki o TCR=1 mogą wycofać się przez teren kontrolowany przez nieprzyjaciela.
- jednostki pozostałych TCR są eliminowane, chyba że wycofują się przez własne jednostki, co neguje wpływ stref kontroli nieprzyjaciela.
Wycofywanie się przez własne jednostki nie powoduje żadnych dodatkowych efektów dla jednostek, przez które wycofujący się przechodzi.
Jeśli jednostka skończyła swój odwrót na polu, które jest z kolei atakowane, to nie dodaje się jej siły do siły obrońcy ani nie uwzględnia się jej poziomów dla rozstrzygnięcia, która ze stron jest większa. Jeśli obrońca w tym starciu został zmuszony do wycofania się lub został wyeliminowany, to ta jednostka też ulega eliminacji. Jeśli poniósł on straty w poziomach (połowa z nich), to podobnie dzieje się z ową jednostką z zaokrągleniem w górę strat.
  • Awansowanie po walce
Jeśli jednostki obrońcy wycofały się lub zostały wyeliminowane, to jednostki atakujące mogą wejść na opuszczone po walce pole z poszanowaniem pojemności pola. Decyzję podejmuje się bezpośrednio po walce. Po wejściu nie mogą oczywiście atakować jeszcze raz. Ignorują one wtedy nieprzyjacielską strefę kontroli.
Istnieje jednak pewien wyjątek.
Jeśli jednostki broniące się i zaopatrzone zostały wyeliminowane przy wyniku 2 lub 3 przy zastosowaniu opcji 1, to atakujący nie może wejść na opuszczone pole. Oznacza to walkę do ostatniego żołnierza.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 17 maja 2021, 10:19 przez Leliwa, łącznie zmieniany 1 raz.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Raleen »

SPI Great War in the East - Tannenberg (1978) - tabela walki - do ściągnięcia na Portalu Strategie:

http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217

Tłumaczenie Michała Wasila.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10381
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2024 times
Been thanked: 2754 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Leliwa pisze: niedziela, 9 maja 2021, 15:04 Walka
Michale a jak wygląda sprawa warunków zwycięstwa?
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Leliwa »

Karel W.F.M. Doorman pisze: piątek, 14 maja 2021, 16:43
Leliwa pisze: niedziela, 9 maja 2021, 15:04 Walka
Michale a jak wygląda sprawa warunków zwycięstwa?
Miałem napisać nieco później. Ale zrobię wyjątek. Niebawem.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Leliwa »

Zoo-patrzenie czyli Zaopatrzenie

Jednostki bez zaopatrzenia są poważnie upośledzone w przypadku atakowania i ruchu. Jednostki niezaopatrzone mogą też być przedmiotem atrycji.

Zaopatrzenie sprawdzamy w 3 momentach.
  • dla potrzeb ruchu - w Początkowym Segmencie Sprawdzania Zaopatrzenia,
  • dla potrzeb atrycji - w Segmencie Atrycji
  • dla potrzeb walki - w momencie walki.
Jednostki są zaopatrzone, jeśli mogą poprowadzić linie zaopatrzenia do źródła zaopatrzenia. Linia ta nie może przekraczać zasięgu zaopatrzenia, do którego nie jest wliczany heks, na którym stoi jednostka. Dla wszystkich Rosjan wynosi ten zasięg 3. Dla Niemców jest równy ruchliwości jednostek.
Źródłem zaopatrzenia może być
  • własna linia kolejowa,
  • własna krawędź mapy w miejscu w którym wychodzi linia kolejowa,
  • własna jednostka taborów będąca zaopatrzona.
Linia zaopatrzenia może być poprowadzona jedynie przez teren wolny od nieprzyjacielskich stref kontroli i nie zajmowany przez jednostki nieprzyjaciela. Wyjątkiem są tu jednostki o TCR - 1, które mogą poprowadzić tą linię przez dwa heksy w strefie kontroli nieprzyjaciela.
Własna linia kolejowa może być źródłem zaopatrzenia, tylko gdy jest połączona ciągiem nieprzerwanym linii kolejowych z własną krawędzią mapy i nie przechodzi po drodze przez teren kontrolowany i zajmowany przez nieprzyjaciela, ani ostatnio przez niego zajmowany (w przypadku miejscowości tak oznaczonych).
Jednostka taborów (zaopatrzenia jest zaopatrzona, tylko gdy jest w zasięgu zaopatrzonej własnej linii kolejowej albo własnego zaopatrzonego taboru.

Jednostki dowództwa nie wpływają na zaopatrzenie nieprzyjaciela.
  • Wpływ zaopatrzenia
Jednostki pozbawione zaopatrzenia tracą połowę punktów siły w ataku (zaokrąglając stratę w górę, ale nigdy nie mogą mieć mniej niż 1) oraz połowę punktów ruchu (tak samo zaokrąglone).
Podczas fazy atrycji jednostki bez zaopatrzenia sprawdzają indywidualnie swą zwartość przez rzut kostką. W przypadku rzutu 1-3 tracą połowę swych poziomów zaokrąglając w górę.
Jednostki, które w momencie ataku okażą się pozbawione zaopatrzenia rzucają kostką na atrycję przed określeniem stosunku sił.

Dowództwa są odporne na atrycję jako jedyne jednostki dla powyżej wspomnianych przypadków rzutów kostką.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Leliwa »

Punkty Zwycięstwa
Punkty zwycięstwa są zdobywane przez gracza rosyjskiego. Gracz niemiecki może tylko zmniejszać ich liczbę, aż do zaistnienia punktów ujemnych.
I tak gracz rosyjski zdobywa punkty za:
  • zniszczenie każdej fortecy niemieckiej na zachód od Wisły - 10 p.
  • zniszczenie każdej fortecy niemieckiej o sile 3 na wschód od Wisły - 6 p.
  • zniszczenie każdej fortecy niemieckiej o sile 4 i więcej na wschód od Wisły - 12 p.
  • każdy zniszczony niemiecki poziom (jednostki zniszczone liczą się jakby straciły wszystkie) - 6 p.
  • za każdy rosyjski punkt pojemności na zachód od linii xx19 i na północ od linii 14xx włącznie na koniec etapu 6 - 1 p.
  • jeśli na mapę wejdzie jednostka dowodzenia HL (Hindenburg-Ludendorff) z 8 Armii niemieckiej - 20 p.
  • jeśli na mapę wejdą posiłki z frontu zachodniego - 45 p.
  • za każdą zniszczoną niemiecką jednostkę dowodzenia, lub taką, która straciła poziom - 20 p.
Dodatkowo Rosjanie otrzymują punkty zwycięstwa podczas każdej interfazy za okupowanie miast i miasteczek w Prusach Wschodnich. Za okupowane uznaje się te miasta i miasteczka, jeśli:
  • 1. Jako ostatnia przechodziła przez nie jednostka rosyjska, lub stacjonuje w nich taka jednostka.
  • 2. Są w zasięgu rosyjskiego zaopatrzenia.
Punkty przyznawane są wedle oznaczeń liczbowych na mapie. Miasteczka i miasta te są oznaczone dla potrzeb okupacji przez znacznik z herbem Imperium Rosyjskiego.
W etapie pierwszym nie przyznaje się punktów za zajmowanie miast.

Gracz niemiecki odejmuje punkty za:
  • za każdy stracony poziom rosyjski (jednostki zniszczone - wszystkie poziomy) - 4 p.
  • każdą zniszczoną fortecę rosyjską - 5 p.
  • każdą zniszczoną lub taką, która straciła poziom, rosyjską jednostkę dowodzenia - 14 p.
  • Za każdy etap rozpoczynając od 3, gdy na północ od linii 20xx (wyłączając) nie ma zaopatrzonych jednostek rosyjskich na terenie Niemiec podczas interfazy - 20 p.
Na koniec gry gracze sprawdzają liczbę punktów zwycięstwa i określa się zwycięzcę, i rozmiar zwycięstwa.
100+ PZ - strategiczne rosyjskie
50-99 PZ - znaczące rosyjskie
33-49 PZ - marginalne rosyjskie
20-32 PZ - marginalne niemieckie
1-19 PZ - znaczące niemieckie
0 i mniej PZ - strategiczne niemieckie
Ostatnio zmieniony środa, 19 maja 2021, 09:57 przez Leliwa, łącznie zmieniany 3 razy.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10381
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2024 times
Been thanked: 2754 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Znaczy Darek Góralski się mocno wzorował. I tylko nie zrobił tego, co myśmy sugerowali niedawno z Michałem: nie wprowadził stopniowanego zwycięstwa.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Leliwa »

Taki Lec czyli Giżycko późniejsze, z tego co widać, nie generuje punktów co etap, a tylko jednorazowo za zniszczenie fortecy von Boyena - 12 PZ, bo nie ma tam oznaczenia miasta.

Zaś co do zaopatrzenia to nie widać, by rosyjska kawaleria mogła sobie pohasać, bo nie "żywi się terenem" tak jak w wielu grach np. Budionny czy Gaj-Chan. Taka amerykańska nieznajomość realiów? Trochę dziwne bo oni też mieli tradycję rajdów kawaleryjskich komunikiem i żywienia się terenem nieprzyjaciela. Szczególnie w Wojnie miedzy Stanami.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
TommyGn
Sous-lieutenant
Posty: 411
Rejestracja: piątek, 29 sierpnia 2014, 12:11
Has thanked: 150 times
Been thanked: 23 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: TommyGn »

Leliwa pisze: wtorek, 18 maja 2021, 10:42 Zaś co do zaopatrzenia to nie widać, by rosyjska kawaleria mogła sobie pohasać, bo nie "żywi się terenem" tak jak w wielu grach np. Budionny czy Gaj-Chan. Taka amerykańska nieznajomość realiów? Trochę dziwne bo oni też mieli tradycję rajdów kawaleryjskich komunikiem i żywienia się terenem nieprzyjaciela. Szczególnie w Wojnie miedzy Stanami.
Nie mogła sobie pohasać bo to była kawaleria regularna, a nie horda Budionnego czy Gaj Gaja. Chyba rozumiesz różnicę.
Kiedy drzewa padają, i pni wycieka żywica jak krew - Janusz Reichel - Czorsztyn '91 https://www.youtube.com/watch?v=7cdP1fm4VjM
Awatar użytkownika
cadrach
Capitaine
Posty: 875
Rejestracja: niedziela, 6 listopada 2011, 10:30
Lokalizacja: Puszcza Piska
Has thanked: 82 times
Been thanked: 139 times
Kontakt:

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: cadrach »

Byc moze Leliwa rozumie, ale ja nie. Co takiego wyroznia kawalerie regularna, ze nie wykonalaby takich rajdow? Bo przeciez nie nazwa? Amerykanska kawaleria w czasie wojny domowej nie byla regularna? Mnie sie wydaje, ze takie cos nalezy wrecz do jej funkcji.
no school, no work, no problem
Awatar użytkownika
Karel W.F.M. Doorman
Admiraal van de Vloot
Posty: 10381
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 16:24
Lokalizacja: lichte kruiser HrMs "De Ruyter"
Has thanked: 2024 times
Been thanked: 2754 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Karel W.F.M. Doorman »

Generał Samsonow w jednym z rozkazów wprost nakazał dwóm dywizjom (6 i 15) wykonanie rajdu na północ z zastrzeżeniem, zęby jazda utrzymywała się kosztem miejscowym. W każdej rosyjskiej dywizji kawalerii armijnej było trzy pułki kawalerii armijnej (armiejskaja kawalerija, czyli na amerykańskie regularna) i pułk kozaków z różnych wojsk, nie tylko dońskich.

Tak na poważnie to Darek zmałpował do Tannenbergu warunki zwycięstwa z tej gry.
Follow me!
Kontradmirał Karel Doorman do swoich podwładnych, Morze Jawajskie, 27 lutego 1942 roku.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Leliwa »

TommyGn pisze: wtorek, 18 maja 2021, 23:26
Leliwa pisze: wtorek, 18 maja 2021, 10:42 Zaś co do zaopatrzenia to nie widać, by rosyjska kawaleria mogła sobie pohasać, bo nie "żywi się terenem" tak jak w wielu grach np. Budionny czy Gaj-Chan. Taka amerykańska nieznajomość realiów? Trochę dziwne bo oni też mieli tradycję rajdów kawaleryjskich komunikiem i żywienia się terenem nieprzyjaciela. Szczególnie w Wojnie miedzy Stanami.
Nie mogła sobie pohasać bo to była kawaleria regularna, a nie horda Budionnego czy Gaj Gaja. Chyba rozumiesz różnicę.
Nie rozumiem. Również kawaleria regularna urządzała rajdy na głębokie tyły nieprzyjaciela. Proszę sobie przypomnieć choćby to co robiła regularna kawaleria WP w 1920 roku. Nie wspomnę przez litość o zagonach regularnej kawalerii Rzeczpospolitej z wieku XVII i XVI, ani o tym co robiła regularna kawaleria Stuarta i Shermana, również Morgana i Van Dorna, i Forresta w wojnie miedzy Stanami. Nieco historii nie zawadzi. Poza tym "horda Budionnego czy Gaj Chana" też była kawalerią regularną, mimo że zachowywała się jak barbarzyńcy wobec żołnierzy i cywilów nieprzyjaciela. Nasi nie walczyli z hordami pod Komarowem, tylko z wojskiem regularnym, walczącym również w oparciu o pewne regulaminy, w końcu po początkowych mordach białych oficerów, jednak przyjmowano do Krasnej Armii dawna kadrę wojskową, po to choćby, żeby przywrócić podstawy dyscypliny i sztuki wojennej.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Leliwa »

Karel W.F.M. Doorman pisze: środa, 19 maja 2021, 07:25 Generał Samsonow w jednym z rozkazów wprost nakazał dwóm dywizjom (6 i 15) wykonanie rajdu na północ z zastrzeżeniem, zęby jazda utrzymywała się kosztem miejscowym. W każdej rosyjskiej dywizji kawalerii armijnej było trzy pułki kawalerii armijnej (armiejskaja kawalerija, czyli na amerykańskie regularna) i pułk kozaków z różnych wojsk, nie tylko dońskich.

Tak na poważnie to Darek zmałpował do Tannenbergu warunki zwycięstwa z tej gry.
Któryś mądry projektant powiedział, że dobry twórca nie nie wymyśla przepisów od nowa, tylko bierze te istniejące. Oczywiście muszą pasować do tego, co chce się zrobić. Na tym w zasadzie polega budowanie cywilizacji, tak jak katedry w średniowieczu, gdy pokolenia za pokoleniami dodawały coś od siebie, a to iglice, a to polichromię i rzeźby, wszystko w ramach jednego gmachu. Wspólne dzieło pokoleń. Również sztuka wargamingu jest czymś takim. Oczywiście ktoś kiedyś zawsze na jakiś pomysł wpada, ale rzeczą innych jest go rozwinąć i zastosować.
Ostatnio zmieniony środa, 19 maja 2021, 09:58 przez Leliwa, łącznie zmieniany 2 razy.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Leliwa
Hetman polny koronny
Posty: 5299
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze
Has thanked: 39 times
Been thanked: 255 times

Re: Tannenberg 1914 w historii gier wojennych - podróż w czasie

Post autor: Leliwa »

Dowodzenie czyli Command Control
10.1 Jednostki dowodzenia
10.11 Jednostki dowodzenia przedstawiają różnych dowódców, ich sztaby i oddziały korpuśne czy armijne. Każda taka jednostka jest wartościowana wedle zdolności dowódczych oficerów. Te zdolności są reprezentowane przez przesunięcie w ataku, promień dowodzenia, siłę dowodzenia oraz siłę bojową.
  • 1. Przesuniecie w Ataku - Każda jednostka dowodzenia może dać przesunięcie w prawo w tabeli walki równe wartości swego przesunięcia dla jednego ataku na własną fazę walki.
  • 2. Siła Dowodzenia - Maksymalna liczba jednostek, przedstawiona przez punkty pojemności, w zasięgu promienia dowodzenia, która może czerpać korzyści z bycia dowodzonymi.
  • 3. Promień Dowodzenia - Maksymalna liczba heksów odległości od jednostki dowodzenia, gdzie może znajdować się jednostka by móc czerpać korzyści z dowodzenia.
  • 4. Siła Bojowa - Siła obrony zwykłych, oraz ataku i obrony heroicznych jednostek dowodzenia.

10.12 Jednostki dowodzenia posiadające na żetonie literę "H" obok swej siły bojowej, określane są jako "heroiczne" i różnią się od zwykłych jednostek dowodzenia tylko pod względem swego dodatkowego wpływu na walkę (patrz 10.2).

10.2 Wpływ jednostek dowodzenia na walkę.
Jednostki dowodzenia mają następujący wpływ na walkę:
  • 1. Dowódcy heroiczni i zwykłe jednostki dowodzenia mogą wspomagać swym przesunięciem w ataku jeden atak w obrębie swego promienia dowodzenia na fazę walki. Odbywa się to przez przesunięcie wyniku walki w prawo o liczbę kolumn równą wartości przesunięcia (patrz 10.21).
  • 2. Dowództwa heroiczne mogą użyć swej siły bojowej w ataku i obronie, a zwykłe dowództwa - w obronie, jeśli na polu, na którym stoją, jest co najmniej 2 punkty pojemności własnych jednostek (patrz 10.41).
  • 3. Jednostki dowodzenia mogą uczynić dowodzonymi inne jednostki. Atakujące, a niedowodzone jednostki mają swą siłę zmniejszoną o połowę (patrz 10.32).
10.21 Przesuniecie w Ataku
Każdy sztab ma przesuniecie w ataku. Nie może być ono używane w obronie. Ta zdolność przedstawia możliwość przesunięcia ostatecznego stosunku sił w walce o liczbę kolumn w tabeli wyników walki o liczbę równą owemu przesunięciu w prawo. Stąd sztab o przesunięciu równym 2 zmienia stosunek sił 2 do 1 w stosunek sił 4 do 1 przez przesuniecie o dwie kolumny w prawo. By uzyskać owo przesuniecie, niezbędne jest też, by co najmniej połowa poziomów atakujących jednostek znajdowała się w promieniu dowodzenia danego sztabu.
10.22 Ograniczenia Przesunięcia w Ataku
Dany atak może otrzymać tylko jedno przesuniecie na poziom dowodzenia (wedle punktu 10.21). Na przykład atak może otrzymać przesuniecie od dowództwa armii i od dowództwa korpusu. Nie można otrzymać przesunięcia od dwu dowództw korpusu lub dwu dowództw armii.
10.23 Heroiczni dowódcy
Pewne dowództwa określone są jako heroiczne. Odznaczają się one literą "H" przy swej sile bojowej. Takie dowództwa w przydatku do przesunięcia w ataku mogą dodać swą siłę do ataku lub obrony, w których uczestniczy ich stos, pod warunkiem, że jest tam jeszcze co najmniej 2 punkty pojemności własnych jednostek.
10.24. Heroiczne dowództwa nie mogą uzyskać przesunięcia w ataku dla innej walki niż ta, dla której używają one swej siły bojowej.

10.3 Jak określić, czy jednostka jest dowodzona.
10.31 Na początku segmentu kontroli dowodzenia fazy ruchu gracz aktywny musi określić status dowodzenia swych jednostek i położyć znaczniki Braku Dowodzenia na jednostkach niedowodzonych. Liczba punktów pojemności jednostek dowodzonych nie może przekroczyć siły dowodzenia sztabu, do którego się one odnoszą. Jednostka dowodzona pozostaje taką do końca tej fazy ruchu.
10.32 Jednostka może być dowodzona, jeśli jest w promieniu dowodzenia sztabu. Gracz aktywny sam decyduje, do których jednostek w promieniu dowodzenia przeznaczyć siłę dowodzenia. Zauważmy, że jeśli jednostka jest dowodzona wedle punktu 10.41, to jej pojemności nie liczy się do limitu siły dowodzenia.
10.33 Promień dowodzenia jest prowadzony przez siatkę heksów od jednostki dowództwa (wyłącznie) do jednostki dowodzonej (włącznie). Nie może on przebiegać przez teren zakazany, przez blokowane krawędzie heksów, ani przez heksy zajmowane przez nieprzyjaciela.
10.34 Jeśli TCR sztabu jest jest równe 1, to jego promienie dowodzenia mogą przebiegać przez nieprzyjacielskie strefy kontroli. W innym przypadku (TCR od 2 do 4) nie mogą. W tym przypadku obecność własnych jednostek w obcych strefach kontroli neguje ich wpływ.
10.35 Zawagonowanie lub pozostawanie bez zaopatrzenia nie ma wpływu na jednostki dowództw.
10.36 Pamiętajcie, że gracze określają, które jednostki są dowodzone dla potrzeb ruchu w czasie segmentu kontroli dowodzenia fazy ruchu, a dla potrzeb walki w czasie segmentu kontroli dowodzenia fazy walki.
Ostatnio zmieniony wtorek, 25 maja 2021, 16:25 przez Leliwa, łącznie zmieniany 1 raz.
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
ODPOWIEDZ

Wróć do „I wojna światowa i dwudziestolecie międzywojenne”