Strategie

Forum historyczno-wargamingowe
Teraz jest sobota, 23 lutego 2019, 21:01

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 130 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: niedziela, 30 grudnia 2018, 15:35 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 1 lipca 2014, 14:09
Posty: 185
Lokalizacja: Gdańsk
Islam Gerej III napisał(a):
RUCH - znów dobrze interpretujesz zasady. Ruch między jedną wsią a druga lub między wsią a przedmieściami (i na odwrót) to ciągle ruch o 1 pole. Tak więc za 1 PA możemy przesunąc się ze wsi A do B, potem do C i na koniec do D. Czyli możemy zrobić spory manewr wokół miasta. Możliwość ta oddaje normalne, ubezpieczone tempo marszu oddziału, który nie jest aż tak narażony na ostrzał jak defilując przez miasto.

OK. W pierwszej grze zmyliła mnie zasada z punktu 10 "Posiłki i odsiecz" - tam była informacja że za wystawienie posiłków we wsi oddalonej od linii kolejowej trzeba dopłacać 1 PA za każdą wieś. Czyli bardziej opłaca się wystawić posiłki na linii kolejowej a potem ewentualnie wg normalnych zasad ruchu za 1 PA przejść 3 wsie dalej.

_________________
Moja kolekcja gier planszowych
Gdańskie wtorkowe spotkania z grami wojennymi i historycznymi w klubie Krolm - spis naszych gier


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2019, 09:33 
Sergent-Major

Dołączył(a): środa, 24 maja 2006, 17:02
Posty: 192
Lokalizacja: Kraków - Stare Miasto
Zgadza się. Opłacanie w PA podczas dyslokacji jednostek odsieczy/posiłków jest związane tylko z chwilą ich przybycia (jeśli pole wskazane w scenariuszu jest zajęte).

_________________
Semper Fidelis. Bitwa o Lwów 1918-1919 https://www.facebook.com/GraSemperFidelis/


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: środa, 30 stycznia 2019, 00:54 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 1 lipca 2014, 14:09
Posty: 185
Lokalizacja: Gdańsk
Po dwóch rozegranych kampaniach w Semper Fidelis, wspólnie z kolegami (którzy grali jeszcze dwa razy w kampanię) z wielkim żalem stwierdzamy, nie mamy pomysłu w jaki sposób wygrać Polakami. Za każdym razem Ukraińcy metodycznie niszczą kolejne punkty oporu metodą okrążeń z odcięciem odwrotu, wyniszczając ochotników i burząc miasto, a Polacy nawet w chwili przybycia odsieczy (jedyne 10 czerwonych kostek) nie są w stanie osiągnąć trwałej przewagi i odbić centrum miasta.

Może ktoś kto grał więcej w tę grę ma jakiś pomysł na granie Polakami? Obrona punktowa nie ma sensu, obrona w zwartej grupie kilku obszarów też nie ma sensu (i tak się nie da wycofać), pozostaje być może rozproszenie się pojedynczymi kostkami po pustych dzielnicach, a wtedy trudno wykonać jakikolwiek atak.

_________________
Moja kolekcja gier planszowych
Gdańskie wtorkowe spotkania z grami wojennymi i historycznymi w klubie Krolm - spis naszych gier


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: środa, 30 stycznia 2019, 02:05 
Général de Brigade

Dołączył(a): czwartek, 22 grudnia 2005, 19:33
Posty: 2979
Lokalizacja: Warszawa
Zwiększyć koszty zwykłych ataków?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: środa, 30 stycznia 2019, 10:15 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 1 lipca 2014, 14:09
Posty: 185
Lokalizacja: Gdańsk
Poniżej szczegółowe podsumowanie naszych kampanijnych rozgrywek

W naszym odczuciu gra ma silny mechanizm kuli śnieżnej (przegrywający ma coraz gorzej, siada mu morale, zaopatrzenie i możliwość odtwarzania jednostek, gra nie ma mechanizmu bilansującego np. jeśli Polacy przegrywają to mobilizuje to Warszawę do wysłania większych / szybszych posiłków). Zauważyliśmy również zbyt duży wpływ losowo dobieranych wodzów na rozgrywkę (kiepski wódz daje dociąg 1 karty i ma 3 aktywacje, a dobry aż 3 karty i 5 aktywacji.. kosmiczna różnica dla przebiegu gry) - jak kiepskiego wodza połączysz z wyżej opisaną kulą śnieżną...

Odnośnie walk staram się zrozumieć mechanikę ruchu i walki w tej grze, może tutaj jest przyczyna problemów.
Mamy tutaj:
- duża ruchliwość oddziałów (I-go-you-go ale z możliwością wielokrotnej aktywacji jednej jednostki, mając pulę 6+ aktywacji można co turę robić niszczący kocioł w konkretnym obszarze)
- zakaz odwrotów przez własne jednostki jeśli osiągnięto limit 5 kostek na polu odwrotu (zabójczy przepis negujący zwartą obronę okrężną na kilku polach)
- znikoma możliwość taktycznego wspierania obrony z innego obszaru (pojedyncze karty w decku pozwalające obrońcy podesłać 2 kostki z innego obszaru)
- im większe starcie tym mniejszy wpływ czynnika losowego (karta losu dołoży może przesunąć hity średnio o +/- 2, czyli w małej walce z hitami typu 4:2 ma to ogromny wpływ (można mieć na koniec 4:4 albo 6:2), jeśli walka generuje hity 15:8 to los już nie ma znaczenia)
- ciekawostka: wpływ okrążania/granatów/dodatkowych kart dokładających "hity" jest mniejszy jeśli obie strony są dobrze zaopatrzone (dołożenie 1 hita od atakującego to de facto +5 do siły, a każda kostka walcząca zależnie od zaopatrzenia może mieć 1-4 siły)

Większość walk wyglądała tak:
- Atak ukraiński na wybrane o sile 50+ (np. 10 siczowych x 4 + min. 3 ochotników x 3, generujący 10 hitów),
- plus atak z 4 stron (+3 hity) z blokadą odwrotu,
- do tego jakiś granat +1 albo karta +1, ewentualnie na początku zmiękczenie artylerią (2 hity)
- na koniec karta losu która średnio też dodawała 1 hit, razem średnio - 15 hitów,
- wystarcza to do trwałego zniszczenia 100% jednostek obrońcy w mieście niezależnie od morale obrońcy (limit 5 jednostek - 3 hity niszczą jednostkę).
- Polskie reduty były dwa razy atakowane z kartą batalionu asocjacyjnego ("Pionierzy") która neutralizowała redutę.
- W sumie te reduty jakoś super nie pomagają jeśli atakujący ma pełne zaopatrzenie (a mieliśmy pełne przez całą grę) - siczowych osłabia z 4 na 3 i ochotników z 3 na 2, w/w atak zamiast 15 hitów zadałby 12, co wystarcza do zniszczenia 4 jednostek obrońcy albo zniszczenia 3 i rozproszenia 2.
- Jednocześnie obrońcy zwykle mają siłę 15 (5 ochotników x 3), co generuje finalnie 6-7 hitów. Atakujący spokojnie sobie to rozkłada na masę jednostek rozpraszając wybrane z nich, bez strat bezpowrotnych.

Czyli mechanika gry umożliwia skuteczne ataki w terenie miejskim przy przewadze sił mniejszej niż "kanoniczne" 3:1 (w mieście to powinno być nawet 5:1), przy jednoczesnym ponoszeniu większych i nieodwracalnych strat przez obrońcę niż atakującego. W zwykłych heksówkach aby jednym atakiem zniszczyć obrońcę w terenie miejskim trzeba wyjściowo zmontować atak na 8:1 i jeszcze dobrze rzucić K6. Oczywiście kluczową sprawą jest takie okrążanie obrońcy aby nie miał możliwości odskoku ani wycofania się (Polacy mają dużo kart wspierających odskoki).

Silver napisał(a):
Zwiększyć koszty zwykłych ataków?

Ale co konkretnie proponujesz? Jakiś sprawdzony home rule? Moje pytanie kierowałem do osób które grały w kampanię i wygrywały Polakami na standardowych zasadach.

_________________
Moja kolekcja gier planszowych
Gdańskie wtorkowe spotkania z grami wojennymi i historycznymi w klubie Krolm - spis naszych gier


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: piątek, 1 lutego 2019, 14:21 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 10 lutego 2016, 02:06
Posty: 207
Highlander napisał(a):
W naszym odczuciu gra ma silny mechanizm kuli śnieżnej (przegrywający ma coraz gorzej, siada mu morale, zaopatrzenie i możliwość odtwarzania jednostek, gra nie ma mechanizmu bilansującego np. jeśli Polacy przegrywają to mobilizuje to Warszawę do wysłania większych / szybszych posiłków). Zauważyliśmy również zbyt duży wpływ losowo dobieranych wodzów na rozgrywkę (kiepski wódz daje dociąg 1 karty i ma 3 aktywacje, a dobry aż 3 karty i 5 aktywacji.. kosmiczna różnica dla przebiegu gry) - jak kiepskiego wodza połączysz z wyżej opisaną kulą śnieżną...

Odnośnie walk staram się zrozumieć mechanikę ruchu i walki w tej grze, może tutaj jest przyczyna problemów.
Mamy tutaj:
- duża ruchliwość oddziałów (I-go-you-go ale z możliwością wielokrotnej aktywacji jednej jednostki, mając pulę 6+ aktywacji można co turę robić niszczący kocioł w konkretnym obszarze)
- znikoma możliwość taktycznego wspierania obrony z innego obszaru (pojedyncze karty w decku pozwalające obrońcy podesłać 2 kostki z innego obszaru)


Tak bardzo to!
Już pisałem jakiś czas temu, że kart dowodzenia jest ciągle za mało (ponawiam moje zapytanie/propozycje, by zagranie karty wydarzenia wiązało się z natychmiastowym dociągnięciem karty).
Walki zaś straszliwie chaotyczne. Być może istotnie dobrze byłoby dodać jakieś dodatkowe możliwości dla obrońcy albo zmniejszyć ruch? (nie wiem - ruch o 3 po pustych lub własnych dzielnicach ale tylko o 1/2 gdy atakuje się wroga?). Zostawiam pod rozważenie.

_________________
"Chcesz wiedzieć, jak wyglądała dawna chwała twojego Rzymu?
Spójrz na nasze państwo!
Na nas przeszła wraz z władzą cesarską. Tytuł cesarski nie przypadł nam nagi. Przybył odziany w swą siłę, klejnoty swoje przynosząc ze sobą. Twoi konsulowie są u nas. U nas twój senat. U nas wojsko twoje!"
Fryderyk I "Barbarossa" von Staufen do papieża Hadriana IV przed koronacją na cesarza.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: piątek, 1 lutego 2019, 14:25 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 10 lutego 2016, 02:06
Posty: 207
Przy okazji ponawiam swoje pytania:
1. Czy zajęcie pola strategicznego w wyniku ruchu skutkuje zmianą morale, czy tylko w wyniku bitwy?
2. Czy jedyne dobieranie kart to z dowódcy, czy dociąga się też karty na koniec/początek etapu? Jeśli nie, to czy nie prowadzi to do zbyt dużej dysproporcji kart, gdzie jeden gracz ma najwyżej jedną kartę przez połowę gry, a drugi 3 razy więcej?

_________________
"Chcesz wiedzieć, jak wyglądała dawna chwała twojego Rzymu?
Spójrz na nasze państwo!
Na nas przeszła wraz z władzą cesarską. Tytuł cesarski nie przypadł nam nagi. Przybył odziany w swą siłę, klejnoty swoje przynosząc ze sobą. Twoi konsulowie są u nas. U nas twój senat. U nas wojsko twoje!"
Fryderyk I "Barbarossa" von Staufen do papieża Hadriana IV przed koronacją na cesarza.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: piątek, 1 lutego 2019, 14:34 
Sergent-Major
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 1 lipca 2014, 14:09
Posty: 185
Lokalizacja: Gdańsk
Ernest von Lauenburg napisał(a):
Przy okazji ponawiam swoje pytania:
1. Czy zajęcie pola strategicznego w wyniku ruchu skutkuje zmianą morale, czy tylko w wyniku bitwy?
2. Czy jedyne dobieranie kart to z dowódcy, czy dociąga się też karty na koniec/początek etapu? Jeśli nie, to czy nie prowadzi to do zbyt dużej dysproporcji kart, gdzie jeden gracz ma najwyżej jedną kartę przez połowę gry, a drugi 3 razy więcej?


Też mieliśmy problem z (1) - miałem maksymalne morale, jednostka ukraińska miała przejść 6 pól do ataku na pole X. Zgodnie z zasadami po przejściu 3 pól musiała się zatrzymać na pustym polu polu Y które było strategiczne. Morale nie rosło bo miałem maksymalne. W drugiej aktywacji opuszczałem to pole aby dojść na pole docelowe - zgodnie z zasadami opuściłem pole strategiczne, więc w efekcie takiego ruchu morale spadło z maksymalnego o jeden poziom.
Jest to tyle bez sensu, że gdybym miał niższe morale na początku ruchu, to przejście przez to pole strategiczne byłoby operacją neutralną (wzrost i spadek).

Jeśli chodzi o (2) to graliśmy tak że dobieramy na zakończenie tury tyle kart ile było na dowódcy. Więc jeden gracz mógł mieć 1 kartę na turę, a drugi mógł mieć 3 karty na turę. Bywało też że gracz miał od początku rękę zapchaną samymi wydarzeniami, a mógł je odpalać tylko w tempie 1/turę. Szkoda że wydarzenia nie są wielofunkcyjne i nie można zagrywać na dodatkowe PA albo odrzucać przy odwrotach.

_________________
Moja kolekcja gier planszowych
Gdańskie wtorkowe spotkania z grami wojennymi i historycznymi w klubie Krolm - spis naszych gier


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: piątek, 1 lutego 2019, 15:16 
Adjudant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 10 lutego 2016, 02:06
Posty: 207
Highlander napisał(a):
Szkoda że wydarzenia nie są wielofunkcyjne i nie można zagrywać na dodatkowe PA albo odrzucać przy odwrotach.

Dokładnie, też bardzo mnie to bolało!

_________________
"Chcesz wiedzieć, jak wyglądała dawna chwała twojego Rzymu?
Spójrz na nasze państwo!
Na nas przeszła wraz z władzą cesarską. Tytuł cesarski nie przypadł nam nagi. Przybył odziany w swą siłę, klejnoty swoje przynosząc ze sobą. Twoi konsulowie są u nas. U nas twój senat. U nas wojsko twoje!"
Fryderyk I "Barbarossa" von Staufen do papieża Hadriana IV przed koronacją na cesarza.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Semper Fidelis (Wysoki Zamek & IPN)
PostNapisane: niedziela, 3 lutego 2019, 13:26 
Lieutenant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 30 listopada 2013, 15:44
Posty: 589
Szczerze mówiąc to czekam na komentarz autora.

_________________
Ой дарожка доўгая да дому
За Вялікае Княства за Карону
Пераможам ворагаў спакусы
Мы ж Літвіны, Мы ж Беларусы
http://wojennieplanszowkowo.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 130 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL


Informacja o ciasteczkach
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji świadczonych usług. Jeśli nie akceptujesz tego faktu prosimy o opuszczenie tej strony.