Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Konkurs historyczny Strategosa, konkurs filmowy i inne.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43395
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3969 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: Raleen »

Bardzo dobra książka, dołączam się do poleceń:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=112

Ale jak jesteśmy w wątku konkursowym, warto by ktoś pokusił się o nowe pytanie. Najlepiej, żeby nie było zbyt trudne (nie chciałbym przez to powiedzieć, że ostatnie takie było).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
twhistoria
Capitaine
Posty: 865
Rejestracja: poniedziałek, 6 października 2014, 13:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 233 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: twhistoria »

Roman pisze: niedziela, 1 grudnia 2019, 10:30 Odpowiedź: P.24 był wersją eksportową P.11c
Ta odpowiedź jest nieprawdziwa. P.11 w różnych wersjach też był eksportowany. Równie dobrze można by stwierdzić, że P.24 był wersją eksportową P.7.
Tymczasem, P.24 był następcą pejedenastki.
Zapraszam do zapoznania się z moim blogiem http://twhistoria.blogspot.com
Roman
Caporal-Fourrier
Posty: 83
Rejestracja: niedziela, 24 lutego 2019, 19:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: Roman »

Proszę kłócić się z panem Mordawskim

Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
twhistoria
Capitaine
Posty: 865
Rejestracja: poniedziałek, 6 października 2014, 13:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 233 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: twhistoria »

Niestety, nie widzę grafik i nie wiem z kim mogę się pokłócić :-(
Zapraszam do zapoznania się z moim blogiem http://twhistoria.blogspot.com
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43395
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3969 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: Raleen »

A ja tym razem widzę. Czasem zmiana przeglądarki pomaga ;). Ale oczywiście to przede wszystkim twórca posta powinien zadbać by był widoczny.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Ogmios
Lieutenant
Posty: 509
Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Has thanked: 39 times
Been thanked: 104 times

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: Ogmios »

twhistoria pisze: czwartek, 5 grudnia 2019, 10:36 Niestety, nie widzę grafik i nie wiem z kim mogę się pokłócić :-(
Hubert Mordawski: Polskie lotnictwo wojskowe 1920-1939 Od tryumfu do tragedii, Wydawnictwo Dolnośląskie

Cytuję caly akapit.

"Jednocześnie gen. Rayski prosił o wyrażenie zgody na przyjęcie przez Państwowe Zakłady Lotnicze zamówień zagranicznych na produkcję w 1937 roku płatowców myśliwskich P-24 i liniowych PZL-43A (te pierwsze były eksportową wersją P-11, drugie odmianą PZL-23 "Karaś"). Zapewnił przy tym, że wykonanie własnego zamówienia na 200 sztuk samolotów PZL-23B "Karaś" na czerwiec 1937 roku będzie bezwzględnie dotrzymane."

Na szybko jak przejrzałem internety, to P24 był pierwotnie z części konstrukcji P-7, potem P-11c, ale skoro ma całkiem przebudowany przód kadłuba, żeby zmieścić mocniejszy silnik, to chyba trzeba mówić o nowej konstrukcji, a nie wersji P-11. Aczkolwiek o ile pamiętam dobrze, to na gwałt przerabiano część P-11 na P-24 przed wrześniem? Sprawa trochę dyskusyjna.
Awatar użytkownika
twhistoria
Capitaine
Posty: 865
Rejestracja: poniedziałek, 6 października 2014, 13:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 233 times
Been thanked: 138 times
Kontakt:

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: twhistoria »

Tu nie ma o czym dyskutować. P.11 był także eksportowany, nie można więc mówić, że P.24 był wersją eksportową samolotu eksportowanego. :-)
Zapraszam do zapoznania się z moim blogiem http://twhistoria.blogspot.com
Roman
Caporal-Fourrier
Posty: 83
Rejestracja: niedziela, 24 lutego 2019, 19:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: Roman »

Raleen pisze: czwartek, 5 grudnia 2019, 10:41 Ale oczywiście to przede wszystkim twórca posta powinien zadbać by był widoczny.
Zdjęcia są na dropboxie i nic więcej nie wymyślę, żeby były widoczne bez ich ściągania
Ogmios pisze: czwartek, 5 grudnia 2019, 12:24 Aczkolwiek o ile pamiętam dobrze, to na gwałt przerabiano część P-11 na P-24 przed wrześniem? Sprawa trochę dyskusyjna.
To był jeden egzemplarz PZL P.11g "Kobuz". Oblatany 15.08.1939. W początkach września uzbrojony.
"Podawana była również informacja, że jeden samolot PZL P-24 wziął udział w kampanii wrześniowej w 1939 r. Walczył na nim por. pil. Henryk Szczęsny startując z lotniska Wielicka k. Kowla. Nie jest to zgodne z prawdą, ponieważ por. pil. Szczęsny walczył na prototypie samolotu PZL P-11 ”Kobuz”, który rzeczywiście był bardzo podobny do PZL P-24."
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... 11g-Kobuz2
twhistoria pisze: czwartek, 5 grudnia 2019, 15:12 że P.24 był wersją eksportową samolotu eksportowanego. :-)
A może nasi przodkowie nie byli w ciemię bici i sprzedawali nieco zmieniony płatowiec jako nowy produkt skoro P.11a udało się sprzedać tylko do Rumunii (jako P.11f). Bardzo powszechna praktyka w różnych dziedzinach w obecnych czasach.
"Do produkcji miała być skierowana wersja PZL P-24, znacznie różniąca się od dotychczasowych prototypów. Wiosną 1936 r. został zbudowany trzeci prototyp PZL P-24/III, w którym wykorzystano znacznie ulepszony płatowiec wzięty z PZL P-11c. Napęd stanowił silnik GR 14Kfs. Od P-11c, nowy P-24/III różnił się zespołem napędowym, uzbrojeniem, osłoną kabiny i owiewkami podwozia. Samolot wystawiono na XV Salonie Lotniczym w Paryżu w dniach 13-29.11.1936 r. z reklamową nazwą Super P-24 bis. Samolot był oferowany w czterech wersjach: P-24, P-24A, P-24B i P-24C różniących się uzbrojeniem. (Wg [9]- wiosną 1939 r. przystąpiono do budowy 6 samolotów serii informacyjnej PZL P-24/IV o nazwie P-24 Super, w których wykorzystano płatowiec PZL P-11c. Zbudowano je do końca 1935 r. Po oblataniu: 2 samoloty skierowano do przeprowadzenia prób eksploatacyjnych w ITBL, 2 samoloty pozostały w PZL w charakterze samolotów pokazowych i wreszcie 2 następne samoloty wysłano do wypróbowania ich własności bojowych do wojskowej jednostki lotniczej)."
Jak spojrzeć na źródła artykułu to mamy tam książki Andrzeja Glassa
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... /PZL-P-242
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: DT »

twhistoria pisze: wtorek, 3 grudnia 2019, 17:42
Roman pisze: niedziela, 1 grudnia 2019, 10:30 Odpowiedź: P.24 był wersją eksportową P.11c
Ta odpowiedź jest nieprawdziwa. P.11 w różnych wersjach też był eksportowany. Równie dobrze można by stwierdzić, że P.24 był wersją eksportową P.7.
Tymczasem, P.24 był następcą pejedenastki.
Roman się nie myli.... P.24 był odmianą eksportową "jedenastki", gdyż ta miała silnik konstrukcji Bristola, którego nie mogliśmy eksportować. Do Budowy prototypów P.24/I i P.24/II użyto części i podzespołów samolotu P.7a, natomiast do budowy prototypu P.24/III wykorzystano zespoły płatowca P.11c i ten prototyp stał się wzorcem dla wersji seryjnych P.24A i P.24B.

Źródło to najnowsza publikacja o P.24 (strony 14-15):
Obrazek Obrazek
Roman pisze: czwartek, 5 grudnia 2019, 18:31 A może nasi przodkowie nie byli w ciemię bici i sprzedawali nieco zmieniony płatowiec jako nowy produkt skoro P.11a udało się sprzedać tylko do Rumunii (jako P.11f). Bardzo powszechna praktyka w różnych dziedzinach w obecnych czasach.
"Do produkcji miała być skierowana wersja PZL P-24, znacznie różniąca się od dotychczasowych prototypów. Wiosną 1936 r. został zbudowany trzeci prototyp PZL P-24/III, w którym wykorzystano znacznie ulepszony płatowiec wzięty z PZL P-11c. Napęd stanowił silnik GR 14Kfs. Od P-11c, nowy P-24/III różnił się zespołem napędowym, uzbrojeniem, osłoną kabiny i owiewkami podwozia. Samolot wystawiono na XV Salonie Lotniczym w Paryżu w dniach 13-29.11.1936 r. z reklamową nazwą Super P-24 bis. Samolot był oferowany w czterech wersjach: P-24, P-24A, P-24B i P-24C różniących się uzbrojeniem. (Wg [9]- wiosną 1939 r. przystąpiono do budowy 6 samolotów serii informacyjnej PZL P-24/IV o nazwie P-24 Super, w których wykorzystano płatowiec PZL P-11c. Zbudowano je do końca 1935 r. Po oblataniu: 2 samoloty skierowano do przeprowadzenia prób eksploatacyjnych w ITBL, 2 samoloty pozostały w PZL w charakterze samolotów pokazowych i wreszcie 2 następne samoloty wysłano do wypróbowania ich własności bojowych do wojskowej jednostki lotniczej)."
Jak spojrzeć na źródła artykułu to mamy tam książki Andrzeja Glassa
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... /PZL-P-242
Well....
PZL P.11a sprzedawany do Rumunii, posiadał silnik Gnome-Rhone, a nie Bristol Jupiter, a oznaczany był P.11b. Natomiast P.11f to odmiana licencyjna wersji P.11c produkowana w rumuńskich zakładach IAR i poprawna jen nazwa to IAR P.11f.
Co do samolotu P.24/III reklamowanego w Paryżu, to oferta obejmowała dwie wersje P-24A i P.24B (nie było wersji P.24 "bez indeksu literowego", natomiast wersja P.24C powstała przez modyfikację uzbrojenia płatowca P.24A po ich zamówieniu przez Turcję).
NIe było prototypu P.24/IV, nazwę "Super P.24" nosił w celach reklamowych prototyp P.24/II, a nazwę "Super P.24 bis" w tych samych celach nosił prototyp P.24/III.
Żaden samolot P.24 nie służył w lotnictwie polskim, prototypy przeszły tylko próby w IBTL i ITU będąc własnością PZL-u. Szachownica na sterze kierunku P.24/I stanowiła tylko gest ofertowy producenta podczas demonstracji przed szefem Departamentu Aeronautyki.
Prototypy P.24/I i P.24/II po zakończeniu prób i okresu reklamowanego zapewne zostały złomowane, a P.24/III po salonie paryskim 1936 r. został zmodyfikowany do standardu seryjnego dostarczony Turcji lub Bułgarii.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: DT »

Skoro jesteśmy w kręgu "Puławszczaków" to w konkursie historycznym pytanie z nimi związane:

Proszę podać przynajmniej dwa typy samolotów wielosilnikowych na których zastosowano "plat Puławskiego".
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43395
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3969 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: Raleen »

Podają m.in. Dornier Do CI. Może pasowałyby także: Martin PBM Mariner, Martin P5M Marlin, Be-6, Dornier Do-26.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: DT »

I to wystarczy....
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43395
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3969 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: Raleen »

Dobrze, zatem szybkie pytanie. Który japoński lotniskowiec z okresu II wojny św. powstał z przebudowy krążownika liniowego (a dokładniej z wykorzystaniem kadłuba krążownika liniowego)?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: DT »

Więc szybka odpowiedź: oczywiście AKAGI
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43395
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3969 times
Been thanked: 2527 times
Kontakt:

Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)

Post autor: Raleen »

Oczywiście, w Twoje ręce Darku.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Konkursy historyczne”