Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Bardzo dobra książka, dołączam się do poleceń:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=112
Ale jak jesteśmy w wątku konkursowym, warto by ktoś pokusił się o nowe pytanie. Najlepiej, żeby nie było zbyt trudne (nie chciałbym przez to powiedzieć, że ostatnie takie było).
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=112
Ale jak jesteśmy w wątku konkursowym, warto by ktoś pokusił się o nowe pytanie. Najlepiej, żeby nie było zbyt trudne (nie chciałbym przez to powiedzieć, że ostatnie takie było).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- twhistoria
- Capitaine
- Posty: 865
- Rejestracja: poniedziałek, 6 października 2014, 13:55
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 138 times
- Kontakt:
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Ta odpowiedź jest nieprawdziwa. P.11 w różnych wersjach też był eksportowany. Równie dobrze można by stwierdzić, że P.24 był wersją eksportową P.7.
Tymczasem, P.24 był następcą pejedenastki.
Zapraszam do zapoznania się z moim blogiem http://twhistoria.blogspot.com
- twhistoria
- Capitaine
- Posty: 865
- Rejestracja: poniedziałek, 6 października 2014, 13:55
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 138 times
- Kontakt:
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Niestety, nie widzę grafik i nie wiem z kim mogę się pokłócić
Zapraszam do zapoznania się z moim blogiem http://twhistoria.blogspot.com
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
A ja tym razem widzę. Czasem zmiana przeglądarki pomaga . Ale oczywiście to przede wszystkim twórca posta powinien zadbać by był widoczny.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
-
- Lieutenant
- Posty: 509
- Rejestracja: wtorek, 27 lutego 2018, 20:00
- Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 104 times
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Hubert Mordawski: Polskie lotnictwo wojskowe 1920-1939 Od tryumfu do tragedii, Wydawnictwo Dolnośląskietwhistoria pisze: ↑czwartek, 5 grudnia 2019, 10:36 Niestety, nie widzę grafik i nie wiem z kim mogę się pokłócić
Cytuję caly akapit.
"Jednocześnie gen. Rayski prosił o wyrażenie zgody na przyjęcie przez Państwowe Zakłady Lotnicze zamówień zagranicznych na produkcję w 1937 roku płatowców myśliwskich P-24 i liniowych PZL-43A (te pierwsze były eksportową wersją P-11, drugie odmianą PZL-23 "Karaś"). Zapewnił przy tym, że wykonanie własnego zamówienia na 200 sztuk samolotów PZL-23B "Karaś" na czerwiec 1937 roku będzie bezwzględnie dotrzymane."
Na szybko jak przejrzałem internety, to P24 był pierwotnie z części konstrukcji P-7, potem P-11c, ale skoro ma całkiem przebudowany przód kadłuba, żeby zmieścić mocniejszy silnik, to chyba trzeba mówić o nowej konstrukcji, a nie wersji P-11. Aczkolwiek o ile pamiętam dobrze, to na gwałt przerabiano część P-11 na P-24 przed wrześniem? Sprawa trochę dyskusyjna.
- twhistoria
- Capitaine
- Posty: 865
- Rejestracja: poniedziałek, 6 października 2014, 13:55
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 138 times
- Kontakt:
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Tu nie ma o czym dyskutować. P.11 był także eksportowany, nie można więc mówić, że P.24 był wersją eksportową samolotu eksportowanego.
Zapraszam do zapoznania się z moim blogiem http://twhistoria.blogspot.com
-
- Caporal-Fourrier
- Posty: 83
- Rejestracja: niedziela, 24 lutego 2019, 19:04
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Zdjęcia są na dropboxie i nic więcej nie wymyślę, żeby były widoczne bez ich ściągania
To był jeden egzemplarz PZL P.11g "Kobuz". Oblatany 15.08.1939. W początkach września uzbrojony.
"Podawana była również informacja, że jeden samolot PZL P-24 wziął udział w kampanii wrześniowej w 1939 r. Walczył na nim por. pil. Henryk Szczęsny startując z lotniska Wielicka k. Kowla. Nie jest to zgodne z prawdą, ponieważ por. pil. Szczęsny walczył na prototypie samolotu PZL P-11 ”Kobuz”, który rzeczywiście był bardzo podobny do PZL P-24."
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... 11g-Kobuz2
A może nasi przodkowie nie byli w ciemię bici i sprzedawali nieco zmieniony płatowiec jako nowy produkt skoro P.11a udało się sprzedać tylko do Rumunii (jako P.11f). Bardzo powszechna praktyka w różnych dziedzinach w obecnych czasach.twhistoria pisze: ↑czwartek, 5 grudnia 2019, 15:12 że P.24 był wersją eksportową samolotu eksportowanego.
"Do produkcji miała być skierowana wersja PZL P-24, znacznie różniąca się od dotychczasowych prototypów. Wiosną 1936 r. został zbudowany trzeci prototyp PZL P-24/III, w którym wykorzystano znacznie ulepszony płatowiec wzięty z PZL P-11c. Napęd stanowił silnik GR 14Kfs. Od P-11c, nowy P-24/III różnił się zespołem napędowym, uzbrojeniem, osłoną kabiny i owiewkami podwozia. Samolot wystawiono na XV Salonie Lotniczym w Paryżu w dniach 13-29.11.1936 r. z reklamową nazwą Super P-24 bis. Samolot był oferowany w czterech wersjach: P-24, P-24A, P-24B i P-24C różniących się uzbrojeniem. (Wg [9]- wiosną 1939 r. przystąpiono do budowy 6 samolotów serii informacyjnej PZL P-24/IV o nazwie P-24 Super, w których wykorzystano płatowiec PZL P-11c. Zbudowano je do końca 1935 r. Po oblataniu: 2 samoloty skierowano do przeprowadzenia prób eksploatacyjnych w ITBL, 2 samoloty pozostały w PZL w charakterze samolotów pokazowych i wreszcie 2 następne samoloty wysłano do wypróbowania ich własności bojowych do wojskowej jednostki lotniczej)."
Jak spojrzeć na źródła artykułu to mamy tam książki Andrzeja Glassa
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... /PZL-P-242
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Roman się nie myli.... P.24 był odmianą eksportową "jedenastki", gdyż ta miała silnik konstrukcji Bristola, którego nie mogliśmy eksportować. Do Budowy prototypów P.24/I i P.24/II użyto części i podzespołów samolotu P.7a, natomiast do budowy prototypu P.24/III wykorzystano zespoły płatowca P.11c i ten prototyp stał się wzorcem dla wersji seryjnych P.24A i P.24B.twhistoria pisze: ↑wtorek, 3 grudnia 2019, 17:42Ta odpowiedź jest nieprawdziwa. P.11 w różnych wersjach też był eksportowany. Równie dobrze można by stwierdzić, że P.24 był wersją eksportową P.7.
Tymczasem, P.24 był następcą pejedenastki.
Źródło to najnowsza publikacja o P.24 (strony 14-15):
Well....Roman pisze: ↑czwartek, 5 grudnia 2019, 18:31 A może nasi przodkowie nie byli w ciemię bici i sprzedawali nieco zmieniony płatowiec jako nowy produkt skoro P.11a udało się sprzedać tylko do Rumunii (jako P.11f). Bardzo powszechna praktyka w różnych dziedzinach w obecnych czasach.
"Do produkcji miała być skierowana wersja PZL P-24, znacznie różniąca się od dotychczasowych prototypów. Wiosną 1936 r. został zbudowany trzeci prototyp PZL P-24/III, w którym wykorzystano znacznie ulepszony płatowiec wzięty z PZL P-11c. Napęd stanowił silnik GR 14Kfs. Od P-11c, nowy P-24/III różnił się zespołem napędowym, uzbrojeniem, osłoną kabiny i owiewkami podwozia. Samolot wystawiono na XV Salonie Lotniczym w Paryżu w dniach 13-29.11.1936 r. z reklamową nazwą Super P-24 bis. Samolot był oferowany w czterech wersjach: P-24, P-24A, P-24B i P-24C różniących się uzbrojeniem. (Wg [9]- wiosną 1939 r. przystąpiono do budowy 6 samolotów serii informacyjnej PZL P-24/IV o nazwie P-24 Super, w których wykorzystano płatowiec PZL P-11c. Zbudowano je do końca 1935 r. Po oblataniu: 2 samoloty skierowano do przeprowadzenia prób eksploatacyjnych w ITBL, 2 samoloty pozostały w PZL w charakterze samolotów pokazowych i wreszcie 2 następne samoloty wysłano do wypróbowania ich własności bojowych do wojskowej jednostki lotniczej)."
Jak spojrzeć na źródła artykułu to mamy tam książki Andrzeja Glassa
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... /PZL-P-242
PZL P.11a sprzedawany do Rumunii, posiadał silnik Gnome-Rhone, a nie Bristol Jupiter, a oznaczany był P.11b. Natomiast P.11f to odmiana licencyjna wersji P.11c produkowana w rumuńskich zakładach IAR i poprawna jen nazwa to IAR P.11f.
Co do samolotu P.24/III reklamowanego w Paryżu, to oferta obejmowała dwie wersje P-24A i P.24B (nie było wersji P.24 "bez indeksu literowego", natomiast wersja P.24C powstała przez modyfikację uzbrojenia płatowca P.24A po ich zamówieniu przez Turcję).
NIe było prototypu P.24/IV, nazwę "Super P.24" nosił w celach reklamowych prototyp P.24/II, a nazwę "Super P.24 bis" w tych samych celach nosił prototyp P.24/III.
Żaden samolot P.24 nie służył w lotnictwie polskim, prototypy przeszły tylko próby w IBTL i ITU będąc własnością PZL-u. Szachownica na sterze kierunku P.24/I stanowiła tylko gest ofertowy producenta podczas demonstracji przed szefem Departamentu Aeronautyki.
Prototypy P.24/I i P.24/II po zakończeniu prób i okresu reklamowanego zapewne zostały złomowane, a P.24/III po salonie paryskim 1936 r. został zmodyfikowany do standardu seryjnego dostarczony Turcji lub Bułgarii.
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Skoro jesteśmy w kręgu "Puławszczaków" to w konkursie historycznym pytanie z nimi związane:
Proszę podać przynajmniej dwa typy samolotów wielosilnikowych na których zastosowano "plat Puławskiego".
Proszę podać przynajmniej dwa typy samolotów wielosilnikowych na których zastosowano "plat Puławskiego".
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Podają m.in. Dornier Do CI. Może pasowałyby także: Martin PBM Mariner, Martin P5M Marlin, Be-6, Dornier Do-26.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
I to wystarczy....
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Dobrze, zatem szybkie pytanie. Który japoński lotniskowiec z okresu II wojny św. powstał z przebudowy krążownika liniowego (a dokładniej z wykorzystaniem kadłuba krążownika liniowego)?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- DT
- Divisní generál
- Posty: 3698
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
- Lokalizacja: Kowary
- Been thanked: 18 times
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Więc szybka odpowiedź: oczywiście AKAGI
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43395
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3969 times
- Been thanked: 2527 times
- Kontakt:
Re: Konkurs historyczny Strategosa (XIII edycja)
Oczywiście, w Twoje ręce Darku.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)