Konkurs Strategosa (I edycja)

Konkurs historyczny Strategosa, konkurs filmowy i inne.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8333
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Andy pisze:O, nie. Stirlingi pierwsze akcje bojowe wykonały w lutym 1941, czyli jeszcze później niż debiutancki nalot Wellingtonów, Hampdenów i Whitley'ów na Berlin w nocy z 25 na 26 sierpnia 1940.
Bristol Blenheim ?
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9573
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

A więc, żeby popchnąć sprawę zdecydowanie do przodu: to NIE był samolot RAF-u. Był za to czterosilnikowym górnopłatem!
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8333
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Jedyne ( bardzo dziwne) skojarzenie to francuski Potez 141 Antores - "latająca łódź" Gornopłat , cztery silniki, samolot dalekiego zasiegu... :)
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9573
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Nie Potez, nie łódź latająca, choć związek z lataniem nad morzem ten samolot miał ogromny. W ogóle był ogromny, a cztery silniki nie były umieszczone w skrzydłach! No, i państwo też już mamy ustalone. :)
Nie myślałem, że pytanie sprawi aż tyle kłopotu. :( Informację na ten temat mam w dwóch, raczej popularnych opracowaniach. Ale ponieważ wyczerpuje się Wam powoli lista znanych typów samolotów :wink: , poczekam do wieczora i opiszę tę historię.
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Darth Simba
Sous-lieutenant
Posty: 376
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:46
Lokalizacja: Przasnysz

Post autor: Darth Simba »

To i ja się dołączę do ostrzału:

Farman F-222?

Nie wiem która wersja, ale stawiam na F-222/2 :wink:

Czterosilnikowy, silniki w układzie tandem w gondolach podskrzydłowych, górnopłat :wink:

Chyba tylko 24 sztuki były na wyposażeniu l'Armée de l'Air :twisted:
Awatar użytkownika
Legun
Chef d'escadron
Posty: 1010
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:51
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post autor: Legun »

Och, cóż to za straszne monstrum... :roll:
Autorze! Nie zmuszaj gracza do powtarzania historycznych błędów - pozwól mu robić własne.
Awatar użytkownika
Darth Stalin
Consul
Posty: 5921
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Lokalizacja: Płock
Been thanked: 3 times

Post autor: Darth Stalin »

Okaz wyjątkowej brzydoty, zaiste...
Darth Stalin - Lord Generalissimus Związku Socjalistycznych Republik Sithów

Główny potencjalny przeciwnik WP ma tradycje decydowania się na uzyskiwanie korzyści operacyjnych niezależnie od potencjalnych strat
https://militariaszmula.wordpress.com/
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9573
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Brawo, jednak! :D Tak, chodzi o Farmana z rodziny F.221/222/223. Był to ciężki bombowiec wielkości B-17, w układzie pięknie opisanym przez Simbę, od F.222 z chowanym podwoziem. Służyły nie tylko w Armee de l'Air: wersja 223.4 latała jako transatlantycki samolot pocztowy, a w czasie wojny została zmobilizowana do Aeronavale jako ciężki bombowiec i uzbrojona w jeden karabin maszynowy. Jeden z egzemplarzy F.223.4 dokonał samotnego nalotu na Berlin w nocy z 7 na 8 czerwca 1940. Miało to ogólnie wymiar symboliczny, ale już ładunek dostarczony na miejce (jak na jeden samolot z okresu międzywojennego) - nie: dwie tony, 8 bomb po 250 kg! Prędkość maksymalna F.223.4 wynosiła niebagatelne 385 km/h, masa załadowanego to 24 tony (wtedy wspinał się na 4000 m), zasięg z pełnym ładunkiem bomb - uwaga! - 5000km!
Zaliczam odpowiedź Simby, bo rzeczywiście podstawową wersją bombową był F.222/2. Wg danych, które mam, służyło ich 36 w dwóch dywizjonach. W maju-czerwcu 1940 bombardowały w nocy Niemcy i Włochy, potem jako transportowce latały w Północnej Afryce do 1944.
Dzięks, Simba, dzięki Twojej odpowiedzi nie mam dwudobowej kwarantanny jako autor pytania, na które nikt nie odpowiedział! :wink: Pytaj!
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Darth Simba
Sous-lieutenant
Posty: 376
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:46
Lokalizacja: Przasnysz

Post autor: Darth Simba »

Ku chwale Forum!!! :D

Jacyś odważni byli ci Francuzi, ze polecieli samotnie nad Berlin...
Cześć im i chwała!!!

Przy okazji, co to była za skrót: S.N.C.A.C?

Bo spotkałem się z czymś takim, przy okazji grzebania się za Farmanem? Ze zdjęć niektóre typy samolotów tego czegoś i Farmana są bardzo podobne, a ja niestety nie kumam po francusku :wink:
Awatar użytkownika
Darth Simba
Sous-lieutenant
Posty: 376
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:46
Lokalizacja: Przasnysz

Post autor: Darth Simba »

Na samolotach rodziny MiG-25/31 do chłodzenia oszklenia kabiny przy lotach naddźwiękowych stosowany jest płyn o nazwie Massandra.

Proszę podać skład tego płynu :P i podać, jak nazwę Massandra rozszyfrowali ,,ludzie radzieccy'' :wink:

:twisted:
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8333
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Strategos »

Przy okazji, co to była za skrót: S.N.C.A.C?

Societe Nationale de Constructiones Aeronautiques de Centre .
Paryski Koncern lotniczy przejął Farmana i Compagnie des Avions Hanriot.
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
Awatar użytkownika
Darth Stalin
Consul
Posty: 5921
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Lokalizacja: Płock
Been thanked: 3 times

Post autor: Darth Stalin »

Darth Simba pisze:Na samolotach rodziny MiG-25/31 do chłodzenia oszklenia kabiny przy lotach naddźwiękowych stosowany jest płyn o nazwie Massandra.

Proszę podać skład tego płynu :P i podać, jak nazwę Massandra rozszyfrowali ,,ludzie radzieccy'' :wink:

:twisted:
mieszanka spirytusu i wody destylowanej w proporcjach pół na pół.
Massandra to gruzińskie wino :) natomiast jako skrót byla rozpisywana tak:

"Mikojan Artiom, sławnyj syn armianskowo naroda, dał radost' awiatoram" :lol:
Darth Stalin - Lord Generalissimus Związku Socjalistycznych Republik Sithów

Główny potencjalny przeciwnik WP ma tradycje decydowania się na uzyskiwanie korzyści operacyjnych niezależnie od potencjalnych strat
https://militariaszmula.wordpress.com/
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9573
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Darth Stalin pisze:"Mikojan Artiom, sławnyj syn armianskowo naroda, dał radost' awiatoram" :lol:
I teraz wiem, skąd się wziął powyższy tekst, użyty jako podpis przez jednego z uczestników forum miłośników symulatorów lotniczych! :lol:

Jeszcze wracając na moment do poprzedniej kwestii: owszem, Simba, odwaga tych francuskich lotników jest godna podziwu. Właśnie sobie uświadomiłem, że skoro lot odbył się w czerwcu, a trwał 13 i pół godziny, to spore fragmenty trasy na jej początku i końcu tych pięciu ludzi pokonywało za dnia!
I druga rzecz: Stalin swoim "strzałem" spowodował, że sprawdziłem i okazało się, że Wellesley (choć jednosilnikowy) miał zasięg podobny jak Hampden (a rozpiętość skrzydeł nawet nieco większą!), czyli teoretycznie mógł bombardować Berlin! Co prawda nie wiem, czy mógłby w taki lot zabrać swój maksymalny ładunek bomb, czyli 900 kg - raczej wątpię. Na marginesie: Wellesley przenosił bomby w opływowych zasobnikach pod skrzydłami!
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Awatar użytkownika
Darth Simba
Sous-lieutenant
Posty: 376
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:46
Lokalizacja: Przasnysz

Post autor: Darth Simba »

Darth Stalin pisze:
Darth Simba pisze:Na samolotach rodziny MiG-25/31 do chłodzenia oszklenia kabiny przy lotach naddźwiękowych stosowany jest płyn o nazwie Massandra.

Proszę podać skład tego płynu :P i podać, jak nazwę Massandra rozszyfrowali ,,ludzie radzieccy'' :wink:

:twisted:
mieszanka spirytusu i wody destylowanej w proporcjach pół na pół.
Massandra to gruzińskie wino :) natomiast jako skrót byla rozpisywana tak:

"Mikojan Artiom, sławnyj syn armianskowo naroda, dał radost' awiatoram" :lol:
Chyba mamy obaj tą samą książkę :D

Odpowiedź jak najbardziej prawidłowa.
Kur de balans, myślałem, że wolniej pójdzie :wink:
Awatar użytkownika
Andy
Grossadmiral
Posty: 9573
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:49
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Andy »

Tak jak ja wcześniej myślałem, że pójdzie szybciej. :wink:
Never in the field of human conflict has so much been owed by so many to so few...
Premier Winston Churchill, 20 sierpnia 1940 r.
...and for so little.
Porucznik pilot Michael Appleby, dzienny żołd 14 szylingów i 6 pensów
Zablokowany

Wróć do „Konkursy historyczne”