Skala jednostek w grach

Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Skala jednostek w grach

Post autor: Raleen »

Obok skali map istotna w grach jest skala jednostek i to jak oddane zostaną struktury wojsk. W grach dotyczących II wojny, mam na myśli zwłaszcza te wyrosłe z Dragona a potem TiS mamy skalę batalionową albo pułkową.

Kiedyś dyskutowaliśmy o tym, między innymi ze slowikiem, że przecież oddziały idące do ataku często organizowane były w grupy bojowe - u Niemców zwane Kampfgruppen i to one były tak naprawdę zgrupowaniami biorącymi udział jako określone całości w walce. Charakterystyczną rzeczą jest, że często były to zgrypowania mieszane np. czołgów i piechoty, często obok siebie występowały jednostki różnej wielkości np. do batalionu grenadierów pancernych dołączano kompanię czy nawet pluton szturmowy, do tego do osłony np. kompanię rozpoznawczą. To wszystko burzy występujące w grach schematy, bo po pierwsze okazuje się, że grupy bojowe:
1. Nie były jednolite jeśli chodzi o rodzaj wojsk wchodzących w ich skład.
2. Składały się z jednostek różnej wielkości.

Wydaje się, że np. takie oddziały jak batalion saperów częściej walczyły podzielone, poszczególne kompanie mogły działac niezależnie, tymczasem w B-35 jest to jedna niepodzielna całosc.

Co sądzicie o kontrowersyjnej może na pierwszy rzut oka tezie, że jednostkami w grach o skali batalionu czy pułku powinny byc tak naprawdę grupy bojowe :?: Rozważania są pod kątem nowego systemu DWS.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
tstaszek
Adjoint
Posty: 728
Rejestracja: sobota, 18 marca 2006, 19:06
Lokalizacja: SKĄD SIĘ DA

Post autor: tstaszek »

No fakt dość kontrowersyjna teza:).
Tylko jak to oddać w grze o skali np. batalionu??? Wydaje mi się, że pewne kwestie są umowne, wiadomo np. że na danym odcinku walczył batalion X lub Y, a że dołożono mu pluton saperów z bat. sap. to inna kwestia. Np. w armii radzieckiej powszechne było (w innych raczej też), że w czasie szturmu na miasto czy umocnione punkty oporu do poszczególnych kompanii czy nawet plutonów dołączano kilku saperów, mających wesprzeć atak. Tylko jak by to w praktyce miało wyglądać??? Grupy bojowe owszem czemu nie, zawsze mozna połączyć kilka batlionów w jedną całość, tak jest nawet w B35, tylko jak rozdrabniać tych saperów, snajperów czy inne tego typu oddziały?? W końcu np. takie niemieckie 88-ki rzadko kiedy stały skoncentrowane w jednym miejscu razem, częściej rozpraszano je pomiędzy poszczególne komanie, czy bataliony. Z drugiej strony czy np. cała dywizja była dzielona na grupy bojowe?? Raczej nie, trzon dywizji jednak pozostawał.
Obawiam się, że próba urealnienia systemu w ten sposób spowodowałaby rozbicie oddziałów na kompanie, ew. w ogóle system najlepiej zrobić systemem plutonowym i wtedy taka opcja była by możliwa.
Ale systemy taktyczne nie są moją specjalnością, jednak takie podziały byłyby dla skali batalionowe dość trudne, więc wychodzi na to, że musiałby to być skala kompanijna lub nawet plutonowa i wtedy bez problemu każdy już sam tworzyłby grupy bojowe:).
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Ja uwazam ze na poziomie armii czy korpusu moga byc zetony "pomocnicze" np. jak 88tki lub saperzy armijni. Nie sa to wlasne jednostki a po prostu "dopalacze" , tzn. licza sie przy atakach na miasta lub umocnione pozycje +1 do sily (cyfra z kosmosu wzieta oczywiscie) oddzialu czy tez dywizji...

Tak wiec mamy dalej klasyczny podzial na pulki itd. ale mamy tez zetony pomocnicze ktore dodaja sile co pokazuje wlasnie te dodatkowe wyspecjalzowane jednsotki.
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Obawiam się, że próba urealnienia systemu w ten sposób spowodowałaby rozbicie oddziałów na kompanie, ew. w ogóle system najlepiej zrobić systemem plutonowym i wtedy taka opcja była by możliwa.
To znaczy ja nie zamierzam nic urealniac jeśli chodzi o B-35 ani WB-95. W ogóle nie zamierzam w tym grzebac. Rozmawiamy o nowym systemie.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Tak, o nowym
urodzony 13. grudnia 1981....
tstaszek
Adjoint
Posty: 728
Rejestracja: sobota, 18 marca 2006, 19:06
Lokalizacja: SKĄD SIĘ DA

Post autor: tstaszek »

Raleen pisze:
Obawiam się, że próba urealnienia systemu w ten sposób spowodowałaby rozbicie oddziałów na kompanie, ew. w ogóle system najlepiej zrobić systemem plutonowym i wtedy taka opcja była by możliwa.
To znaczy ja nie zamierzam nic urealniac jeśli chodzi o B-35 ani WB-95. W ogóle nie zamierzam w tym grzebac. Rozmawiamy o nowym systemie.
Może się niefortunnie wyraziłem, ale ja też mam na myśli nowy system :).
Chodzi mi tylko o fakt, urealniania systemu (nowego systemu) poprzez rozbicie np. saperów na mniejsze oddziały i tworzenie Grup Bojowych. Wiadomo, że w grach nie wszystko można oddać i czasami pewne kwestie są umowne, np. jak zaproponował słowik. Jeśli miałby to być system w skali np. batalionu to rozbijanie saperów czy innych oddziałów na mniejsze i tworzenie grup bojowych byłoby trochę niepraktyczne, choć nie mówię, że niewykonalne :). A w takim wypadku czy nie pójść dalej i nie zrobić systemu np. kompanijnego czy wręcz plutonowego :). Tam tworzenie mieszanych grup uderzeniowych nie nastręczałoby problemów. Co prawda jak pisałem wcześniej saperów potrafiono wręcz, rozbijać na poszczególnych ludzi, których przydzielano do drużyn, czy plutonów i jak to wtedy traktować??

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Nico
Général de Division
Posty: 3838
Rejestracja: poniedziałek, 24 kwietnia 2006, 10:50

Post autor: Nico »

slowik pisze:Ja uwazam ze na poziomie armii czy korpusu moga byc zetony "pomocnicze" np. jak 88tki lub saperzy armijni.
Brakuje jeszcze samodzielnego plutonu kucharzy SS i burdelu dla włoskich oddziałów pancernych :rotfl: . Oba żetony dodawały by +1 do rzutu na obrone....

To może być dobre dla skali B-35, a nie poważnej :cool: skali korpusno-armijnej :!:
Niech żyje Napoleon! - wołaj ludzie tkliwy
niech żyje po tysiąc lat (kto z nas będzie żywy),
Niech Polak ostatni z tym czuciem umiera
A hasło: Napoleon! niech mu usta zwiera!
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

To może być dobre dla skali B-35, a nie poważnej Cool skali korpusno-armijnej
Tez mi chodzilo o skale batalionowa, tyle ze wlasnie takie zgrupowania ktore staly do dyspozyji korpusom czy armiom :roll:
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Niekoniecznie trzeba wydzielac te mniejsze jednostki robiąc dla nich dodatkowe żetony. Można je wydzielic dodając większym jednostkom dodatkowy współczynnik. I wtedy problem nadmiaru żetonów znika, np. współczynnik obrony przeciwlotniczej czy szturmowy :idea: .
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Niekoniecznie trzeba wydzielac te mniejsze jednostki robiąc dla nich dodatkowe żetony. Można je wydzielic dodając większym jednostkom dodatkowy współczynnik. I wtedy problem nadmiaru żetonów znika, np. współczynnik obrony przeciwlotniczej czy szturmowy Idea .
O to mi wlasnie chodzilo. Np. zeton "Saperzy XIIIk. +1 do sily w ataku" czy cos takiego.
urodzony 13. grudnia 1981....
tstaszek
Adjoint
Posty: 728
Rejestracja: sobota, 18 marca 2006, 19:06
Lokalizacja: SKĄD SIĘ DA

Post autor: tstaszek »

Raleen pisze:Niekoniecznie trzeba wydzielac te mniejsze jednostki robiąc dla nich dodatkowe żetony. Można je wydzielic dodając większym jednostkom dodatkowy współczynnik. I wtedy problem nadmiaru żetonów znika, np. współczynnik obrony przeciwlotniczej czy szturmowy :idea: .
Ale jeśli np. batalion saperów ma siłe 5 a my wydzielimy z niego np. tylko 2 pkt siły do wsparcia oddziałów szturmowych to jak ten problem rozwiązać?? Znów żetony siły/liczebności??? Czy po prostu obowiązkowo "rozkładamy"cały oddział aby dodać współczynniki innej jednostce???
Awatar użytkownika
slowik
Generaloberst
Posty: 4838
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:00
Lokalizacja: Wien
Been thanked: 5 times

Post autor: slowik »

Ale jeśli np. batalion saperów ma siłe 5 a my wydzielimy z niego np. tylko 2 pkt siły do wsparcia oddziałów szturmowych to jak ten problem rozwiązać?? Znów żetony siły/liczebności??? Czy po prostu obowiązkowo "rozkładamy"cały oddział aby dodać współczynniki innej jednostce???
Nie ma oddzialu. Np. mamy zeton "+1 sily / saperzy" oznacza ze saperzy dywizyjni wspomaja dany oddzial. Dywizja ma do dyspozycji np. 2 takie zetony. Jezeli oba sa w uzyciu to wtedy zadna jednostka niemoze sie przeprawiac przez rzeki, nie mozna budowac umocnien itd. gdyz wszyscy saperzy biora udzial w walkach/wsparciach. Jezeli uzywamy tylko jednego zetonu to oczywisce mozliwosci innych zadan saperow sa ograniczone...
urodzony 13. grudnia 1981....
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43348
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3922 times
Been thanked: 2490 times
Kontakt:

Post autor: Raleen »

Niekoniecznie też musimy posługiwac się modyfikatorem, można bonus do siły jakiś dac i wtedy ten modyfikator da się podzielic na części.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
tstaszek
Adjoint
Posty: 728
Rejestracja: sobota, 18 marca 2006, 19:06
Lokalizacja: SKĄD SIĘ DA

Post autor: tstaszek »

slowik pisze:
Ale jeśli np. batalion saperów ma siłe 5 a my wydzielimy z niego np. tylko 2 pkt siły do wsparcia oddziałów szturmowych to jak ten problem rozwiązać?? Znów żetony siły/liczebności??? Czy po prostu obowiązkowo "rozkładamy"cały oddział aby dodać współczynniki innej jednostce???
Nie ma oddzialu. Np. mamy zeton "+1 sily / saperzy" oznacza ze saperzy dywizyjni wspomaja dany oddzial. Dywizja ma do dyspozycji np. 2 takie zetony. Jezeli oba sa w uzyciu to wtedy zadna jednostka niemoze sie przeprawiac przez rzeki, nie mozna budowac umocnien itd. gdyz wszyscy saperzy biora udzial w walkach/wsparciach. Jezeli uzywamy tylko jednego zetonu to oczywisce mozliwosci innych zadan saperow sa ograniczone...
Może i jest to jakieś wyjście.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Archiwum”