Andean Abyss (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące okresu po II wojnie światowej.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37307
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 509 times
Been thanked: 326 times
Kontakt:

Andean Abyss (GMT)

Post autor: Raleen » sobota, 5 lutego 2011, 16:21

Nowość na GMT, w projekcie P500:

http://www.gmtgames.com/p-337-andean-abyss.aspx

Chyba współczesne konflikty robią się coraz popularniejsze jako tematyka gier.

Tłumaczenie zasad gry do ściągnięcia na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=217
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Hudson
Lieutenant
Posty: 539
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:49
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hudson » sobota, 5 lutego 2011, 22:12

Chyba tak, i w sumie to dobrze :)
Ta gra chyba idzie mocno w stronę euro, ale zawsze euro o ciekawej tematyce jest lepsze niż euro bez tematyki.
Point d'argent, point de Suisse.
Awatar użytkownika
ChevalierVernix
Sous-lieutenant
Posty: 489
Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
Lokalizacja: obecnie Białystok

Post autor: ChevalierVernix » niedziela, 6 lutego 2011, 12:14

Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37307
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 509 times
Been thanked: 326 times
Kontakt:

Post autor: Raleen » piątek, 11 lutego 2011, 11:42

Nie wiem jak Wam, ale mi to się od razu skojarzyło z Shogunem :) .

Ciekawostka, mimo że to eurogra, na jednym zdjęciu dostrzegłem często wyklinaną w tym gatunku kostkę (wyklinaną w połączeniu z kosteczkami/klocuszkami zwłaszcza).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Hudson
Lieutenant
Posty: 539
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:49
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hudson » piątek, 11 lutego 2011, 13:14

Raleen pisze:Nie wiem jak Wam, ale mi to się od razu skojarzyło z Shogunem :) .
Mapa podzielona na obszary, kolorowe kostki...coś w tym jest:)
Jednak już po kartach widać, że mechanika będzie inna.
Point d'argent, point de Suisse.
Awatar użytkownika
ChevalierVernix
Sous-lieutenant
Posty: 489
Rejestracja: poniedziałek, 6 września 2010, 19:25
Lokalizacja: obecnie Białystok

Post autor: ChevalierVernix » piątek, 11 lutego 2011, 13:26

Dokładnie - pierwsze skojarzenie -Szogun!
Awatar użytkownika
Wilk
Alférez de Navío
Posty: 574
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 23:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Andean Abyss (GMT)

Post autor: Wilk » wtorek, 1 listopada 2011, 20:49

Andean Abyss to pierwsza odsłona cyklu COIN poświęconego wojnom partyzanckim (COIN to wojskowy skrót od "Counterinsurgency"). Traktować będzie o toczącej się przez ostatnie kilkanaście lat wojnie domowej w Kolumbii, grać będzie mogło od 1 do 4 graczy a naprzeciw siebie staną siły rządowe, komunistyczne bojówki z FARC, skrajnie prawicowe bojówki AUC oraz kartele narkotykowe. W dedykowanym wariancie jednoosobowym gracz będzie kontrolował siły rządowe przeciwko ugrupowaniom terrorystycznym i narkobiznesowi (istnienie tego wariantu oraz b. dobra recenzja wystawiona mu przez Todda Quinna, którego miałem okazję poznać online podczas playtestingu innego tytułu GMT, a którego opinię szanuję, była jednym z czynników które zachęciły mnie do preorderowania). Tona informacji na temat gry znajduje się w linku poniżej i linkach od niego prowadzących, sam Volko Ruhnke mówi, że ogólny pomysł ewoluował z Labyrinthu (choć sama gra jest dziś raczej niepodobna, widać tylko delikatne podobieństwa).

Oficjalna strona gry, masa filmików, artykułów itd., nawet już jest moduł VASSAL.

Na marginesie, dziś do programu P500 trafił kolejny tytuł z cyklu COIN zatytułowany "Cuba Libre!", traktujący oczywiście o przewrocie Fidela Castro. Ma to być gra na podobnym silniku jak Andean Abyss, tylko nieco krótsza. Temat również ciekawy (ile jest gier o tym konflikcie?), choć wojna kolumbijska nieco bardziej mnie zajmuje. Były sugestie, że może walka ze Świetlistym Szlakiem w Peru, ja osobiście chętnie bym widział Somalię. Tu akurat tematów nie brakuje, tak historycznych, jak współczesnych - wojen partyzanckich był i jest dostatek, a póki co czekam niecierpliwie na Andean Abyss, znając tego designera, lipy się nie spodziewam.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 37307
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 509 times
Been thanked: 326 times
Kontakt:

Re: Andean Abyss (GMT)

Post autor: Raleen » wtorek, 1 listopada 2011, 20:51

Udało Ci się może zagrać Wilku? Dla znajomych nam eurograczy może byłaby to ciekawa pozycja, w ramach "oswajania" historycznych tematów ;) . To jest Twoim zdaniem jak "Shogun" czy coś więcej?
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Ezechiel
Sous-lieutenant
Posty: 384
Rejestracja: sobota, 14 marca 2009, 08:40
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Andean Abyss (GMT)

Post autor: Ezechiel » wtorek, 1 listopada 2011, 20:54

Ciekawe czy będą kawałki z fałszowaniem wyborów, pacyfikacją regionów, interwencjami USA i łamaniem praw człowieka przez rządy Kolumbijskie. Tego typu wojny nigdy nie są "czyste", więc bez pokazania win obu stron zawsze mam wrażenie, że gra fałszuje rzeczywistość. W wojnach partyzanckich ludność cywilna zawsze obrywa najbardziej, w Labirynth brakowało mi tego czynnika.
Awatar użytkownika
Wilk
Alférez de Navío
Posty: 574
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 23:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Andean Abyss (GMT)

Post autor: Wilk » wtorek, 1 listopada 2011, 21:03

Ezechiel pisze:Ciekawe czy będą kawałki z fałszowaniem wyborów, pacyfikacją regionów, interwencjami USA i łamaniem praw człowieka przez rządy Kolumbijskie. Tego typu wojny nigdy nie są "czyste", więc bez pokazania win obu stron zawsze mam wrażenie, że gra fałszuje rzeczywistość. W wojnach partyzanckich ludność cywilna zawsze obrywa najbardziej, w Labirynth brakowało mi tego czynnika.
Tego to akurat nie wiem (aż tak się jeszcze w testowe reguły nie wgryzłem), wiem że bardzo ważna jest propaganda, i że gra się różni w zależności od tego, kto jest prezydentem, więc coś tam się chyba robi w tej kwestii. Pacyfikacja regionów jest na pewno (na tym to po części polega), interwencje USA być może są na kartach (powinny, skoro są wydarzenia typu "Wenezuela uszczelnia granicę" - akurat taką kartę widziałem). Ale zgadzam się, że tu może faktycznie gracz rządowy jest przedstawiony mocno jako "ten dobry". Choć z drugiej strony na tle alternatyw (komuniści lub faszyści z kałachami, albo mafie) nie jest to przypuszczalnie zupełnie głupie. Ale to temat na dość złożoną dyskusję. Ja się cieszę po pierwsze z tego, że Volko nie boi się sięgać po niestandardową tematykę, a po drugie z tego, że (jak widać choćby z powyższej kwestii) porusza w swoich grach trudne tematy.
Ostatnio zmieniony wtorek, 1 listopada 2011, 21:42 przez Wilk, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Wilk
Alférez de Navío
Posty: 574
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 23:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Andean Abyss (GMT)

Post autor: Wilk » wtorek, 1 listopada 2011, 21:19

Raleen pisze:Udało Ci się może zagrać Wilku? Dla znajomych nam eurograczy może byłaby to ciekawa pozycja, w ramach "oswajania" historycznych tematów ;) . To jest Twoim zdaniem jak "Shogun" czy coś więcej?
Jeszcze nie grałem, bo ten moduł VASSAL jest na razie dedykowany dla 4 graczy, a dla 2 i 3 jak się kto uprze, dla 1 na razie nie (jeszcze dopracowują warianty, poza tym pewnie nie są zainteresowani ujawnianiem całej gry przed wydaniem). A co do "Shoguna", bez przesady, rozumiem, że Ruhnke ma niemieckie pochodzenie, ale z tego co widziałem, to nie jest to żadne suche Teutonenmühle (z wątku na BGG traktującego o pogardliwych określeniach na eurogry to rozbawiło mnie najbardziej) i poza kosteczkami nie ma z Shogunem nic wspólnego. Już najprędzej z Labyrinthem, ale i tu raczej delikatnie. Filmiki dają niezły pogląd na to, czego można się spodziewać, ogólnie chodzi to na kartach, które można zagrywać na kilka sposobów, a diabeł często tkwi w interakcjach z innymi stronami.
Awatar użytkownika
Leo
Colonel
Posty: 1563
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 19:08
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Andean Abyss (GMT)

Post autor: Leo » niedziela, 6 listopada 2011, 15:23

Jak ktoś u nas kupi tę grę, to baaardzo chętnie zagram :)
"Szlabany w głowach podnoszą się najwolniej..."
Awatar użytkownika
Wilk
Alférez de Navío
Posty: 574
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 23:28
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Andean Abyss (GMT)

Post autor: Wilk » niedziela, 6 listopada 2011, 16:40

Mam w preorderze, więc będzie okazja.
Awatar użytkownika
rzabcio
Caporal
Posty: 72
Rejestracja: sobota, 2 czerwca 2012, 23:27
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Andean Abyss (GMT)

Post autor: rzabcio » sobota, 2 czerwca 2012, 23:37

Dodam, że z modułu Vassala można już w tej chwili wyciągnąć prototypy decyzyjnych schematów blokowych dla gry solitaire. Niestety opisują jedynie zachowanie przy OPS, właściwe zasady gry pasjansowej są podobno w trakcie testów i jeszcze nie nadają się do udostępnienia (według wpisu w instrukcji).

Rozegrałem samemu kilkanaście kolejek w Vassalu. Czuć mocno spuściznę Labyrinth. Przede wszystkim w ogromnej asymetrii między siłami rządowymi a pozostałymi, uznawane wspólnie za partyzanckie (guerillas). Dużym problemem na początku będzie mnogość akcji - początkowo gracz kompletnie nie będzie mieć pojęcia czym się zająć, która z akcji będzie "najwłaściwsza". Playbook będzie nieocenioną pomocą. :)

Tytułem tym interesuję się od poznania LWOT. Mało jest gier traktujących o współczesnych konfliktach. Głównie, nie ma co kryć, przez ich asymetrię. I cokolwiek by nie mówić o problemach w LWOT, asymetria udała się Volko znakomicie! Trzymam kciuki za powodzenie Andean Abyss i całej przyszłej serii COIN. AA trafia na listę "must have".

PS. Dopiero zauważyłem, że strasznie stary temat odkopałem. :P Informacje dotyczą najnowszych informacji, tydzień temu GTM zaprezentowało pierwsze grafiki do gry.
Awatar użytkownika
rzabcio
Caporal
Posty: 72
Rejestracja: sobota, 2 czerwca 2012, 23:27
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Andean Abyss (GMT)

Post autor: rzabcio » wtorek, 19 czerwca 2012, 10:57

Kilka newsów:
- miesiąc temu pojawiły się końcowe grafiki planszy oraz kart,
- jakiś tydzień temu pojawiła się finalna wersja instrukcji oraz świetnego, wypełnionego po brzegi Playbook (http://www.gmtgames.com/p-337-andean-abyss.aspx),
- w opisie gry pojawiła się informacja o kolejne grze z serii COIN - poza ogłoszonym wcześniej, znajdującym się już w fazie testów "Cuba Libre: The Cuban Revolution" , planowane jest także wydanie "Bush War—The Fall of Portuguese Angola" (na razie brak żadnych dodatkowych informacji).

I najważniejsze:
- przyspieszono wydanie Andean Abyss - GMT będzie zbierać opłaty już 21-go stycznia.

EDIT: oczywiście miałem nam myśli 21go czerwca. ;)
Ostatnio zmieniony piątek, 7 września 2012, 13:04 przez rzabcio, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Po II wojnie światowej”