2nd Fleet
- Grisznak
- Caporal-Fourrier
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36
- Been thanked: 21 times
2nd Fleet
Udało mi się zdobyć nareszcie jedną z tych gier, w które od wielu lat chciałem zagrać, a jakoś nigdy nie trafiała się do tej pory okazja, czyli 2nd Fleet. Jeśli ktoś z was czytał "Czerwony Sztorm" Clancy'ego, to wyobraźcie sobie, że dostajecie grę, która symuluje morskie fragmenty tej książki.
Zasady należą do długich, jak na razie ogarniam więc podstawowe. Gra uwzględnia takie aspekty jak obecność samolotów walki elektronicznej, zwiadu i kierowania polem walki, konieczność namierzenia jednostki przeciwnika przed jej ostrzelaniem i różne rodzaje prowadzenia walki. Wymaga gospodarowania posiadanymi siłami (ile samolotów wysłać do walki o panowanie w powietrzu, ile trzymać w rezerwie na wypadek) i wydaje się dawać równe szanse obu stronom, choć jak patrzę po żetonach, to amerykańskie okręty są jednak silniejsze (no ale Ruskie Tupolewy potrafią być groźne).
Nie jest to rzecz nowa (pochodzi z połowy lat 80), więc trudno ją uznać za symulację "dzisiejszego" pola walki, niemniej jeśli ktoś się zaczytywał w technothrillerach Clancyego, grał w Harpoon itd, to mam wrażenie, że gra może się spodobać. Na razie jestem na dość wczesnym etapie rozkminiania zasad, więc z ocenami się wstrzymam, ale zapowiada się bardziej niż interesująco.
Zasady należą do długich, jak na razie ogarniam więc podstawowe. Gra uwzględnia takie aspekty jak obecność samolotów walki elektronicznej, zwiadu i kierowania polem walki, konieczność namierzenia jednostki przeciwnika przed jej ostrzelaniem i różne rodzaje prowadzenia walki. Wymaga gospodarowania posiadanymi siłami (ile samolotów wysłać do walki o panowanie w powietrzu, ile trzymać w rezerwie na wypadek) i wydaje się dawać równe szanse obu stronom, choć jak patrzę po żetonach, to amerykańskie okręty są jednak silniejsze (no ale Ruskie Tupolewy potrafią być groźne).
Nie jest to rzecz nowa (pochodzi z połowy lat 80), więc trudno ją uznać za symulację "dzisiejszego" pola walki, niemniej jeśli ktoś się zaczytywał w technothrillerach Clancyego, grał w Harpoon itd, to mam wrażenie, że gra może się spodobać. Na razie jestem na dość wczesnym etapie rozkminiania zasad, więc z ocenami się wstrzymam, ale zapowiada się bardziej niż interesująco.
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 409
- Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 16 times
Re: 2nd Fleet
Bardzo dobra gra. Ale chyba wszystkie gry Balkoskiego to perełki.
Zasady trochę wyewoluowały w kolejnych częściach i są chyba łatwiejsze do przyswojenia (m. in. uproszczenie assaultów na bazy). Były też jakieś wątpliwości z niedoszacowaniem siły floty ZSRR (wariant w jakimś czasopiśmie). Niemniej Druga Flota w całej serii wygrywa teatrem działań i ogólnie klimatem.
…I osobnymi żetonami piechoty morskiej oraz spadochroniarzy
Świetna grafika (szczególnie mapa, ale też żetony) wcale nie sugeruje, że gra ma 30 lat.
Jako ciekawostkę dodam, że istnieje wariant gry z zajęciem którejś z norweskich baz przez rosyjskie siły specjalne przed właściwą rozgrywką (mogę przesłać skan jakby co). Człowiek uśmiechał się pod nosem jak widział zielone ludziki na Krymie. Nihil novi
Zasady trochę wyewoluowały w kolejnych częściach i są chyba łatwiejsze do przyswojenia (m. in. uproszczenie assaultów na bazy). Były też jakieś wątpliwości z niedoszacowaniem siły floty ZSRR (wariant w jakimś czasopiśmie). Niemniej Druga Flota w całej serii wygrywa teatrem działań i ogólnie klimatem.
…I osobnymi żetonami piechoty morskiej oraz spadochroniarzy
Świetna grafika (szczególnie mapa, ale też żetony) wcale nie sugeruje, że gra ma 30 lat.
Jako ciekawostkę dodam, że istnieje wariant gry z zajęciem którejś z norweskich baz przez rosyjskie siły specjalne przed właściwą rozgrywką (mogę przesłać skan jakby co). Człowiek uśmiechał się pod nosem jak widział zielone ludziki na Krymie. Nihil novi
- Grisznak
- Caporal-Fourrier
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36
- Been thanked: 21 times
Re: 2nd Fleet
Padało wczoraj, więc plany pracy na działce diabli wzięli. Zatem dalej uczyłem się gry w 2nd Fleet, a rezultatem jest ten raport z rozgrywki w drugi ze scenariuszy: https://boardgamegeek.com/article/23500661
- Grisznak
- Caporal-Fourrier
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36
- Been thanked: 21 times
Re: 2nd Fleet
Tym razem mój raport z rozgrywki w pierwszy scenariusz, w którym występują jednostki nawodne - Standing Naval Force Atlantic: https://boardgamegeek.com/article/23518834
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 409
- Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 16 times
Re: 2nd Fleet
Świetne raporty.
Widząc totalną porażkę Rosjan w pierwszym scenariuszu, z ciekawości popatrzyłem na tabelkę walki i chyba Iwo Jima też powinna zostać uszkodzona
…co i tak nic by nie zmieniło
W takich małych scenariuszach rzut na inicjatywę rozstrzyga prawie wszystko.
Widząc totalną porażkę Rosjan w pierwszym scenariuszu, z ciekawości popatrzyłem na tabelkę walki i chyba Iwo Jima też powinna zostać uszkodzona
…co i tak nic by nie zmieniło
W takich małych scenariuszach rzut na inicjatywę rozstrzyga prawie wszystko.
- Grisznak
- Caporal-Fourrier
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36
- Been thanked: 21 times
Re: 2nd Fleet
Co do ruskiej floty to się zgodzę, jest tam kilka jednostek wymyślonych, których nigdzie w necie nie mogłem znaleźć (jak Ottuk, Piotr Pospiełow czy projektowany Kremlin), ale to wynikało chyba z konieczności równowagi stron. Niemniej, gra się świetnie, a jestem dopiero na etapie wstępnych scenariuszy, za jakiś czas planuję przeskoczyć do tych średnich. Pełnej rozgrywki na razie nie mam nawet w planach.
Mam w planach AAR ze wszystkich wstępnych scenariuszy (bo to ładnie pomaga ogarniać zasady). Zobaczymy, jak to wyjdzie.
Byłbym zobowiązany.Jako ciekawostkę dodam, że istnieje wariant gry z zajęciem którejś z norweskich baz przez rosyjskie siły specjalne przed właściwą rozgrywką (mogę przesłać skan jakby co). Człowiek uśmiechał się pod nosem jak widział zielone ludziki na Krymie. Nihil novi
Mam w planach AAR ze wszystkich wstępnych scenariuszy (bo to ładnie pomaga ogarniać zasady). Zobaczymy, jak to wyjdzie.
- Grisznak
- Caporal-Fourrier
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36
- Been thanked: 21 times
Re: 2nd Fleet
Długo jej szukałem, w końcu znajomy podesłał mi pdfa.
Mam całą grę w pdfie. Acz na maila nie wejdzie, bo ma grubo powyżej 25 mb (a gmail ma ograniczenia dotyczące rozmiaru załączników).
Mam całą grę w pdfie. Acz na maila nie wejdzie, bo ma grubo powyżej 25 mb (a gmail ma ograniczenia dotyczące rozmiaru załączników).
- brathac
- Colonel en second
- Posty: 1469
- Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 113 times
- Kontakt:
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 409
- Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 16 times
Re: 2nd Fleet
Grisznak pisze:Co do ruskiej floty to się zgodzę, jest tam kilka jednostek wymyślonych, których nigdzie w necie nie mogłem znaleźć (jak Ottuk, Piotr Pospiełow czy projektowany Kremlin), ale to wynikało chyba z konieczności równowagi stron. Niemniej, gra się świetnie, a jestem dopiero na etapie wstępnych scenariuszy, za jakiś czas planuję przeskoczyć do tych średnich. Pełnej rozgrywki na razie nie mam nawet w planach.
Na Rosyjskie ODB trzeba przymknąć oko. Autor gry korzystał przecież z ograniczonych źródeł. Okrętów klasy Sowremiennyj było tyle, że Amerykanie pewnie pomylili pisownię i zamiast jakiegoś Otlicznyj dali Ottuk
Podaj maila na PW.Grisznak pisze: Byłbym zobowiązany.
- Grisznak
- Caporal-Fourrier
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36
- Been thanked: 21 times
Re: 2nd Fleet
Ok, wysłane.
Dobra, kto chce skan, niech mi wyśle maila na pw, bo nie chcę gry szeroko udostępniać (o co prosiła mnie osoba, którą ją mi podesłała).
A tymczasem AAR z trzeciego scenariusza, tym razem walki radzieckiego lotnictwa przeciwko konwojom NATO: https://boardgamegeek.com/thread/162741 ... lustrowany
Zraziłem się po tym scenariuszu do Harrierów, zawsze mi się podobały, a tu nie wykazały się zbytnią skutecznością.
Zastanawiam się, czy nie wprowadzić opcji losowego wybierania kolejności jedynie w pierwszej turze, a potem już tradycyjnie. Bo losowanie, choć daje sporo emocji, potrafi psuć grę, jeśli jedna strona ma za dużo szczęścia.
Dobra, kto chce skan, niech mi wyśle maila na pw, bo nie chcę gry szeroko udostępniać (o co prosiła mnie osoba, którą ją mi podesłała).
A tymczasem AAR z trzeciego scenariusza, tym razem walki radzieckiego lotnictwa przeciwko konwojom NATO: https://boardgamegeek.com/thread/162741 ... lustrowany
Zraziłem się po tym scenariuszu do Harrierów, zawsze mi się podobały, a tu nie wykazały się zbytnią skutecznością.
Zastanawiam się, czy nie wprowadzić opcji losowego wybierania kolejności jedynie w pierwszej turze, a potem już tradycyjnie. Bo losowanie, choć daje sporo emocji, potrafi psuć grę, jeśli jedna strona ma za dużo szczęścia.
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 409
- Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 16 times
Re: 2nd Fleet
Grisznak, wariant zaraz pójdzie.
Zwróć też uwagę, że inicjatywę sprawdza się w każdym segmencie tury, co przy większych scenariuszach ma duże znaczenie. Jeśli aktywujesz pierwszy samoloty, to przeciwnik pierwszy aktywuje okręty itd.
Harriery, to bardziej nadawały się do bombardowania wesel na Bliskim Wschodzie i w Bośni, niż do osłony morskich konwojów w symetrycznym konflikcieGrisznak pisze: Zraziłem się po tym scenariuszu do Harrierów, zawsze mi się podobały, a tu nie wykazały się zbytnią skutecznością.
Ja bym nie ruszał inicjatywy. W mojej opinii działa bardzo dobrze, zarówno w aspekcie symulacyjnym, jak i grywalnościowym (znany porządek tury wywróciłby grę, dając choćby możliwość przewidywania i unikania ataków).Grisznak pisze: Zastanawiam się, czy nie wprowadzić opcji losowego wybierania kolejności jedynie w pierwszej turze, a potem już tradycyjnie. Bo losowanie, choć daje sporo emocji, potrafi psuć grę, jeśli jedna strona ma za dużo szczęścia.
Zwróć też uwagę, że inicjatywę sprawdza się w każdym segmencie tury, co przy większych scenariuszach ma duże znaczenie. Jeśli aktywujesz pierwszy samoloty, to przeciwnik pierwszy aktywuje okręty itd.
- Grisznak
- Caporal-Fourrier
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36
- Been thanked: 21 times
Re: 2nd Fleet
Owszem, w przypadku rozgrywek wielosegmentowych ma to swój sens. W przypadku rozgrywek jednosegmentowych (a takimi jest większość scenariuszy wprowadzających) czasami prowadzi do sytuacji, że jeden gracz ma w trakcie rozgrywki dwie lub trzy sytuacje, kiedy jego siły wykonują akcje dwa razy pod rząd. To potrafi być irytujące.
Moje AAR z czwartego, przedostatniego ze scenariuszy wstępnych, czyli "Damn the Torpedoes", w którym radzieckie okręty podwodne zwalczają konwoje NATO: https://boardgamegeek.com/article/23554621#23554621 Muszę przyznać, torpedy w tej grze są naprawdę silną bronią.
Moje AAR z czwartego, przedostatniego ze scenariuszy wstępnych, czyli "Damn the Torpedoes", w którym radzieckie okręty podwodne zwalczają konwoje NATO: https://boardgamegeek.com/article/23554621#23554621 Muszę przyznać, torpedy w tej grze są naprawdę silną bronią.
-
- Censor
- Posty: 6598
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 180 times
Re: 2nd Fleet
To załóż na Wirtualnej Polsce - tam można na darmowym koncie do 100 mega wysłać/odebrać.Grisznak pisze:Mam całą grę w pdfie. Acz na maila nie wejdzie, bo ma grubo powyżej 25 mb (a gmail ma ograniczenia dotyczące rozmiaru załączników).
Ja z chęcią się zapoznam.
Albo daj linka do Google dyska.
Renald: ja też poproszę o ten wariant/y...
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 409
- Rejestracja: czwartek, 4 stycznia 2007, 23:52
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 16 times
Re: 2nd Fleet
Darth, podaj proszę maila na pw.
Ten system naprawdę jest przemyślany. Gra nie potrzebuje naprędce doklejanych przepisów.
Ee tam. Nie ma co przesadzać. Znam mnóstwo gier umożliwiajacych graczowi kilka akcji pod rząd.Grisznak pisze: jeden gracz ma w trakcie rozgrywki dwie lub trzy sytuacje, kiedy jego siły wykonują akcje dwa razy pod rząd. To potrafi być irytujące.
Ten system naprawdę jest przemyślany. Gra nie potrzebuje naprędce doklejanych przepisów.
- Grisznak
- Caporal-Fourrier
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek, 20 czerwca 2016, 10:36
- Been thanked: 21 times
Re: 2nd Fleet
Daj maila na pm, to wyślę linka.Darth Stalin pisze:to załóż na Wirtualnej Polsce - tam można na darmowym koncie do 100 mega wysłać/odebrać.Grisznak pisze:Mam całą grę w pdfie. Acz na maila nie wejdzie, bo ma grubo powyżej 25 mb (a gmail ma ograniczenia dotyczące rozmiaru załączników).
Ja z chęcią się zapoznam.
Albo daj linka do Google dyska.
Renald: ja też poproszę o ten wariant/y...