Red Tide West

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące okresu po II wojnie światowej.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Red Tide West

Post autor: Teufel »

12 Dywizji i drobnica? Sporo...
A jak wygląda ostatecznie LWP?
Legiony i ja mamy się dobrze.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Red Tide West

Post autor: Darth Stalin »

Teufel pisze:12 Dywizji i drobnica? Sporo...
11 :!: 8. Dywizja Strzelców Zmotoryzowanych jest w dwóch wariantach:
a) kompletna (bez wydzielonego 28. pszmot lecz w zamian z przydzielonym 35. rezerwowym pszmot albo z 28. pszmot w składzie dywizji),
b) niekompletna (bez wydzielonego 28. pszmot i bez 35. rezerwowego pszmot).

Gracz będzie mógł sobie zdecydować, co chce mieć na planszy:
1) 35 rez. pszmot był rozwijany na bazie istniejącego w czasie pokoju 35. samodzielnego batalionu strz zmot - w realiach gry powinien wejść jako Reinf w 1. etapie. Można go tak wrzucić... ale też można przyjąć, że został rozwinięty szybciej i wszedł w skład 8. Dywizji w zamian za 28. pułk, przeznaczony do operacji desantowej na Danię (NRD miało swoją flotę ODS-ów, własnego projektu i budowy).

2) 28 pszmot przeszkolony do działań desantowych, miał być wzmacniany batalionem saperów Volksmarine i użyty w desancie na Danię.
Może być użyty samodzielnie, ale też gracz może stwierdzić, że NRD nie będzie robiło desantu ;)
A jak wygląda ostatecznie LWP?
Jeszcze nie wygląda.
Do dorobienia jest 7. Dywizja Desantowa (Harvey napisał, że została wliczona do tej "SNB", ale to absurd, biorąc pod uwagę siłę i liczebność naszych i radzieckich marines w porównaniu np. do 3. Commando Brigade (Royal Marines) z raptem 4 batalionami lekkiej piechoty i szwadronem Scorpionów - a siła w grze jest prawie taka sama...), bodaj saperzy (nie wszyscy), trzy bataliony specjalne , dowódcy... no i oczywiście do poprawki siła jednostek i czas wejścia do gry - Harveyowi wyszła głupota, bo najsłabsze dywizje II rzutu (1., 3. i 9.) - i to z garnizonami najdalej na wschód :lol: dał jako wchodzące najpierw, podczas gdy dywizje o najwyższej gotowości bojowej, z garnizonami w Szczecinie (12. Zmech), Krośnie Odrzańskim (4. Zmech) czy Gubinie (5. Pancerna) wchodzą gdzieś na końcu... :lol: chociaż dwie powinny być wręcz na planszy :ugeek: (Szczecin i Gubin).
Za to zejdzie nam jeden pułk śmigłowców, bo mieliśmy tylko dwa (49. i 56.), w dodatku najsłabsze spośród "północnej trójki UW".

Ale lotnictwo i śmigłowce są w ogóle do poprawki, i to dużej - część jednostek będzie dwustronna, i w ogóle będzie ich więcej. Do tego mała rewolucja, uwzględniająca ówczesną jednozadaniowość większości lotnictwa :ugeek: :idea: , z pewnym wyjątkiem dla maszyn wielozadaniowych :idea:
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Red Tide West & Red Tide South

Post autor: Darth Stalin »

Swego czasu sporo sobie po tym tytule obiecywałem, ale mocno się rozczarowałem.
Zaś postawa autora i jego wyznawców/akolitów... cóż...

https://www.boardgamegeek.com/video/186 ... review-1-8

A jak pojawia się ktoś inny, nie mający tak zabetonowanego podejścia do "gry z najbardziej szczegółowyw OdeB w temacie" :lol: to ww. po prostu znikają i zaprzestają udzielania wyjaśnień:
https://www.boardgamegeek.com/thread/12 ... ing/page/9

https://www.boardgamegeek.com/thread/20 ... ar-3-games

BTW: ktoś kojarzy, kim może być user Sabratha?
Awatar użytkownika
Aldarus
Chef de bataillon
Posty: 1021
Rejestracja: wtorek, 12 września 2006, 08:56
Lokalizacja: Warszawa - Bielany
Been thanked: 12 times

Re: Red Tide West

Post autor: Aldarus »

Moim skromnym zdaniem, gra jest po prostu słaba, na pograniczu niegrywalnej. Można by dużo pisać, ale chyba szkoda czasu...
Nie dyskutuj z idiotą.
Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, potem pokona doświadczeniem.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Red Tide West

Post autor: Darth Stalin »

IMHO da się ją uratować, ale...
Swoją droga ciekaw jestem, jak oni ja testowali, ze wyszło im coś takiego... a błędy są na poziomie wręcz szkolnym, jeśli chodzi o OdeB obu stron.

Na razie rzeźbię równolegle w TWW - a co z twoją grą?
Awatar użytkownika
Aldarus
Chef de bataillon
Posty: 1021
Rejestracja: wtorek, 12 września 2006, 08:56
Lokalizacja: Warszawa - Bielany
Been thanked: 12 times

Re: Red Tide West

Post autor: Aldarus »

OdeB (czytałem Twoje uwagi na CW i BG, brak Czechów) mechanika (walki lotnicze, siły specjalne majace większe zaczenie niż dywizje pancerne, bombardowanie fabryk eliminujące brygady znajdujące się na mapie), setup (niebroniony Hamburg)...
Mam w szafie, czasami sobie pooglądam (niektóre żetony przydały mi sie do testowania mojego prototypu), ale raczej już grać nie będę. Frontu południowego już nie kupię.

Co do mojego projektu to powoli kończę.
W zasadzie niemal wszytskie główne koncepcje mam gotowe, choć ostatnio mnie natchnęło na wprowadzenie "wydarzeń operacyjnych" zamiast kostek do rozstrzygania walk, co może być małą rewolucją dla gry i wymagać będzie dodatkowych testów. Koryguję drobne rzeczy po dotychczasowych testach i ciągle szukam nowych sposobów, jakby tu jeszcze grę uprościć i zrobić jak najbardziej intuicyjną. Niedługo postaram się zaprezentować nieco materiałów na forum.
Jeślibyś się wybierał do Warszawy, to chętnie bym Ci grę pokazał - bardzo ciekaw jestem Twojego zdania. A może zerknąłbyś też wcześniej na OdeB ?
Nie dyskutuj z idiotą.
Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, potem pokona doświadczeniem.
Awatar użytkownika
Teufel
Legatus Legionis
Posty: 2424
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 15:55
Lokalizacja: Stadt Thorn/Festung Posen
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Red Tide West

Post autor: Teufel »

W Red Tide South ma być 46 dodatkowych żetonów do przedmiotowej gry. Czy to będą brakujące armie polskie i czechosłowackie?
Jak D. Stalin oceniasz mechanikę gry?
Legiony i ja mamy się dobrze.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Red Tide West

Post autor: Darth Stalin »

Czechosłowacy, jakieś poprawione polskie, dodatkowi Niemcy z NRD, Brytyjczycy, Francuzi i coś chyba jeszcze (Amerykanie z REFORGER?).
Do tego dołożone dodatkowe lotnictwo itp.

Mechanika - pomysł niezły, ale różne sektory tabeli i zakres rzutów są IMO do bani ustalone. Sabratha na BGG miał rację. Lotnictwo to jeszcze większy kanał, m.in. z powodu z rzyci wziętych współczynników i OdeB - niby częściowo historyczne jednostki, ale robienie z Su-27 maszyn jednocześnie bombowych i myśliwskich... no sorry. To samo z F-15C, których założonym i trenowanym użyciem było not a pound for air-to-ground...

Jestem ogromnie ciekaw, jak oni to testowali, że największe bugi im nie wyszły w testach... a najśmieszniejsze, że nawet starocie w rodzaju TWW mają pewne rzeczy lepiej rozwiązane... i jako system mogą lepiej chodzić (aczkolwiek ja bym przerobił CRT w TWW pod 2d6/d12 i zróżnicował np. tabele OPL w zależności od teatru działań).

@Aldarus:
jeżeli korzystałeś z tego:
http://www.ww2.dk/new/newindex.htm
(oparty na F&K ale z uzupełnieniami... no i trzeba też sporo samemu dedukować i uzupełniać w oparciu o różne inne netowe źródła, nawet analizy CIA/DoD)
i tego:
https://www.relikte.com/literatur.htm

plus najnowszych wydań Fieskowa & Kałasznikowa oraz klasycznego Lenskiego & Cybina to powinno być w miarę OK, tym bardziej, że masz skalę bardzo wysoką (korpus/armia).
Awatar użytkownika
Aldarus
Chef de bataillon
Posty: 1021
Rejestracja: wtorek, 12 września 2006, 08:56
Lokalizacja: Warszawa - Bielany
Been thanked: 12 times

Re: Red Tide West

Post autor: Aldarus »

Znam te materiały :)
Strona CIA to niezła kopalnia informacji - podoba mi się amerykańskie podejście do informacji publicznej. Niezłe też są materiały publikowane przez RAND. U nas niby "opublikowali" dokumenty UW, zrobili wokół tego sporo szumu, a szczegóły i tak nie są publicznie dostępne.

Tak jak piszesz, problemem jest nie tyle brak źródeł, co często ich sprzeczność oraz zmienność w czasie (armie poszczególnych państw podlegały ciągłym zmianom), więc nie wszytsko da się wprost wykorzystać. Masz rację, że przypomina to trochę pracę detektywa. Do tego dochodzą czynniki, które też mają wpływ na siłę wojsk, a które są bardzo ocenne (uznaniowe) - wyszkolenie, morale, spójność pomiędzy sprzetam a doktryną itd. Dlatego czasami trzeba podejmować trudne decyzje.
Nie dyskutuj z idiotą.
Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, potem pokona doświadczeniem.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Red Tide West

Post autor: Darth Stalin »

Ja np. miałem z EH ostre spięcie choćby w kwestii samodzielnych pułków pancernych GSWG (i jednego w Odeskim OW :D ) - takie niby niepozorne jednostki, bo raptem 3 bataliony czołgów, batalion BWP, dywizjon artylerii ;) ale każdy batalion po 48 (a minimum 41) wozów T-64 albo T-80 :ugeek: a takich pułków w NRD było w sumie 8 albo 9... :!:
Oficjalnie nazywało się toto "czołgowy pułk przykrycia granicy" ;) najpierw jeździli na IS-3M i T-10M, na przełomie lat 70 i 80 zmienili je na T-55/T-62, a w latach 1982-3 na T-64 i potem uzupełniali T-64B i T-80.

Do tego 6 Berlińska BSZmot gwardii miała też ciekawy skład, bo 1 dywizjon Goździków (ale najwyraźniej 24 działa zamiast 18), 3 bataliony zmech (2 na BMP, 1 na BTR-80) i... też 3 bataliony czołgów, po 48 wozów T-64/B :D

Co jest pośrednio wskazane u Fieskowa, a potwierdziłem na rosyjskich forach weteranów... w tym poprzez wypowiedź ukraińskiego emerytowanego generała, wtedy - pułkownika AR i dowódcę jednego z takich pułków... :ugeek:
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Red Tide West

Post autor: Darth Stalin »

Jednak nie
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Red Tide West

Post autor: Darth Stalin »

Wyszedł RTS i oczywiście znowu bugi tudzież debil próbujący tych bugów bronić... :D :D :D
https://www.boardgamegeek.com/thread/19 ... hen/page/4

Wedle autora w sumie wszystkie problemy to wina graczy, którzy założyli, że wojna ma być konwencjonalna, a powinna być od początku atomowa... :shock: :? :lol:
Tylko w takim razie po co "blokowanie" NATOwskich lotnisk samolotami UW? Palnąć atomówkami i po sprawie (bo taki był przecież plan...) - tylko wtedy trzeba by dorobić więcej lotnisk UW dla zachowania zasady rozproszenia sił...

Sobie sprawię, choćby dla zapoznania się z poprawionym systemem lotniczym, ale tłumaczenie akolity autora po prostu żenujące - momentami widać, że facet po prostu nie rozumie, o co chodzi...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Po II wojnie światowej”