Cuba Libre (GMT)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące okresu po II wojnie światowej.
Awatar użytkownika
maciunia
Porucznik
Posty: 758
Rejestracja: piątek, 1 lutego 2008, 16:00
Lokalizacja: WWY
Kontakt:

Cuba Libre (GMT)

Post autor: maciunia » wtorek, 2 września 2014, 15:26

Wczoraj dzięki silnej woli kolegów udało mi się zagrać wreszcie w Cuba Libre. No cóż... chyba wiem już dlaczego ta gra na naszych rodzimych forach zebrała tak mało komentarzy. W zasadzie porównałbym ją do... Świata Dysku. Gra się przyjemnie, trzeba sobie szkodzić, bij lidera! itp, nic tylko klon popularnej gry M. Wallaca. graficznie też to jest podobne :) Mechanicznie to 'stary' COIN zubożony o sieć LoCów,
Mieliśmy skończyć w jeden wieczór, nie udało się. Dość dziwią mnie tak wysokie oceny gry na BGG, ale może jest w niej jakieś ukryte piękno.
Awatar użytkownika
Wilk
Alférez de Navío
Posty: 574
Rejestracja: niedziela, 7 października 2007, 23:28
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: Wilk » wtorek, 2 września 2014, 15:59

Ja porównania nie mam absolutnie, bo w cokolwiek z COIN zacząłem grać dziś, ale Cuba Libre jest uważana na BGG za dobre, bo najprostsze wprowadzenie do systemu, a także za "najszybszą" grę w serii. Może stąd te oceny, choć, z drugiej strony, FitL uchodzi za odsłonę najbardziej złożoną, a nikt chyba nie powie, że to jest jakieś masakrycznie skomplikowane (dla mnie jako debiutanta najtrudniejsze jest ogarnięcie wszystkich możliwych akcji poszczególnych stron, ale od czego Player Aidy, zresztą nawet na planszy jest to wyszczególnione).
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4748
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: clown » środa, 3 września 2014, 09:18

CL jakoś specjalnie nie porywa, ale zła też nie jest. Na pewno nie ma możliwości budowania sobie czegoś gdzieś w kącie, bo jak wiadomo na Kubie kątów nie ma. To moja trzecia rozgrywka i mogę powiedzieć, że ta gra jest najbardziej podatna na los w postaci ułożenia kart. Przy czterech graczach o porównywalnym poziomie zdecydują karty, a nie przyjęta taktyka. Ewentualnie jak ktoś będzie bardziej przekonujący i wroga namówi do słabego ruchu :twisted:
ADP i FitL zdecydowanie lepsze.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
gocho
Adjudant-Major
Posty: 303
Rejestracja: środa, 26 maja 2010, 11:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: gocho » środa, 3 września 2014, 09:31

Na pewno nie ma możliwości budowania sobie czegoś gdzieś w kącie, bo jak wiadomo na Kubie kątów nie ma.
Może ktoś był na Kubie i jest w stanie to zweryfikować? ;)

A tak poważniej, to kiedyś w gry "monetowe" trzeba będzie zagrać.
"Znalazłem armię Waszej Wysokości podzieloną trojako. Część naziemna składa się z rabusiów i maruderów; druga znajduje się pod ziemią, a trzecia w szpitalach. Czy powinienem wycofać się z pierwszą, czy czekać, aż dołączę do którejś z pozostałych" Clermont w liście do Ludwika XV
Awatar użytkownika
clown
Général de Division Commandant de place
Posty: 4748
Rejestracja: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 17:07
Lokalizacja: Festung Stettin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: clown » środa, 3 września 2014, 10:31

Jako założyciel (wraz z bratem) jedynego zorganizowanego ruchu rewolucyjnego na Kubie "26 Lipca", jedynego, który walczy z uciskiem imperialistów, oświadczam oficjalnie, że Kuba kątów nie ma :idea:
Trzeba zdążyć przed porodem :) ADP mam, FitL leci, więc nie widzę problemów. Marcin też pewnie będzie chętny.
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
Palladinus
Adjudant-Major
Posty: 308
Rejestracja: sobota, 4 czerwca 2011, 23:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: Palladinus » środa, 3 września 2014, 11:33

Wieszczę, że w przeciągu roku wyjdą 3 kolejne części, więc można poczekać na jakieś inne chwytliwe tematy.
DaRealOdi
Sous-lieutenant
Posty: 492
Rejestracja: niedziela, 2 września 2007, 09:03
Lokalizacja: 3city

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: DaRealOdi » czwartek, 4 września 2014, 08:31

My w Trójmieście zaczęliśmy serię właśnie od Cuby i muszę przyznać, że to właśnie dzięki CL powstała dobra ekipa na COINy. Od następnego spotkania idą Andy, potem FitL, no i może zdecyduję się moją Kubę zamienić z kimś na ADP, to i ta część znajdzie się w naszym zasobie.
Owszem, ułożenie kart mocno potrafi dokuczyć, gra wydaje się być podatna na finiszery (tzn łańcuch akcji z wykorzystaniem gotówki i/lub momentum/capabilities), ale za to jest bardzo gęsto, każda tura jest ważna, każde pole ma znaczenie, i ogólnie jest bardzo ciekawie.

No a przede wszystkim znakomicie - jak się wydaje - wprowadza do mechaniki systemu, a to przecież głównie chodzi.
Ale rozumiem, że jeśli ktoś zaczynał od AA, to CL może wydawać się pewnym krokiem w tył.

Wkrótce napiszę o tym parę słów na GF.


Ze Światem Dysku mimo wszystko bym jej jednak nie porównywał, chyba że złośliwie ;) 8-)
Kosma
Caporal-Fourrier
Posty: 95
Rejestracja: piątek, 13 czerwca 2014, 23:57

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: Kosma » czwartek, 4 września 2014, 09:22

Tam chyba było trochę złośliwości w tej wypowiedzi. :D

A co do opinii kolegi to się zgadzam, CL znakomicie wprowadza w COIN-a. Czego doświadczyłem na własnej osobie. Zacząłem od FitL i mnie przygniotło swoim ciężarem, a CL miło i bez zbytniego obciążenia wprowadziło mnie w mechanikę systemu.
Awatar użytkownika
leliwa
Général de Division Commandant de place
Posty: 4269
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: leliwa » czwartek, 11 września 2014, 09:21

maciunia pisze:Wczoraj dzięki silnej woli kolegów udało mi się zagrać wreszcie w Cuba Libre. No cóż... chyba wiem już dlaczego ta gra na naszych rodzimych forach zebrała tak mało komentarzy. W zasadzie porównałbym ją do... Świata Dysku. Gra się przyjemnie, trzeba sobie szkodzić, bij lidera! itp, nic tylko klon popularnej gry M. Wallaca. graficznie też to jest podobne :) Mechanicznie to 'stary' COIN zubożony o sieć LoCów,
Mieliśmy skończyć w jeden wieczór, nie udało się. Dość dziwią mnie tak wysokie oceny gry na BGG, ale może jest w niej jakieś ukryte piękno.
Może jest lepsza dla samotników? :)
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
maciunia
Porucznik
Posty: 758
Rejestracja: piątek, 1 lutego 2008, 16:00
Lokalizacja: WWY
Kontakt:

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: maciunia » czwartek, 11 września 2014, 19:06

leliwa pisze:
maciunia pisze:Wczoraj dzięki silnej woli kolegów udało mi się zagrać wreszcie w Cuba Libre. No cóż... chyba wiem już dlaczego ta gra na naszych rodzimych forach zebrała tak mało komentarzy. W zasadzie porównałbym ją do... Świata Dysku. Gra się przyjemnie, trzeba sobie szkodzić, bij lidera! itp, nic tylko klon popularnej gry M. Wallaca. graficznie też to jest podobne :) Mechanicznie to 'stary' COIN zubożony o sieć LoCów,
Mieliśmy skończyć w jeden wieczór, nie udało się. Dość dziwią mnie tak wysokie oceny gry na BGG, ale może jest w niej jakieś ukryte piękno.
Może jest lepsza dla samotników? :)
Nie wiem, nie grałem. Z tej strony znam tylko AA.
Awatar użytkownika
Strategos
Censor
Posty: 8363
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:53
Lokalizacja: Łódź

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: Strategos » czwartek, 18 września 2014, 17:42

http://www.gmtgames.com/p-462-c3i-magaz ... ue-27.aspx

W numerze 27 magazynu wydawanego przez GMT znajduje się (oprócz innych fajnych rzeczy :)) zestaw żetonów związanych z dodatkową opcją dodaną do instrukcji gry Cuba Libre
jako 9.0-9.2.2 i zatytułowaną "New Lidership!"

Umożliwia ona pojawienie się w grze w wyniku "Election", "Coup" lub "Battista Flees" 5 innych prezydentów powodujących zmiany reguł gry w jakimś aspekcie.
"Bądź szybki jak wicher, spokojny jak las, napastliwy i żarłoczny jak ogień, niewzruszony jak góra, nieprzenikniony jak ciemność, nagły jak piorun"

Sun Tzu
DaRealOdi
Sous-lieutenant
Posty: 492
Rejestracja: niedziela, 2 września 2007, 09:03
Lokalizacja: 3city

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: DaRealOdi » wtorek, 21 października 2014, 10:09

Zapraszam do przejrzenia mojej recenzji Cuba Libre na Games Fanatic.
Gra skutecznie wprowadza w świat COINów, bo dzięki Kubie sięgnęliśmy po kolejne części :)
MiG
Sergent
Posty: 124
Rejestracja: wtorek, 20 października 2009, 16:53
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: MiG » wtorek, 23 czerwca 2015, 10:05

Jakie byłoby najbardziej pasujące polskie określenie na akcję "Muscle"?
Awatar użytkownika
leliwa
Général de Division Commandant de place
Posty: 4269
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:00
Lokalizacja: środkowe Nadwieprze

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: leliwa » wtorek, 23 czerwca 2015, 10:23

MiG pisze:Jakie byłoby najbardziej pasujące polskie określenie na akcję "Muscle"?
Rozwiązanie siłowe. Albo Akcja "Napinka" ;)
"Z kości moich powstanie mściciel"
Napis na grobie Stanisława Żółkiewskiego w Żółkwi.
Awatar użytkownika
Herman
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 675
Rejestracja: poniedziałek, 24 października 2011, 17:05
Lokalizacja: ukochana Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: Cuba Libre (GMT)

Post autor: Herman » wtorek, 23 czerwca 2015, 10:33

Da się to realnie w podane 180 minut zagrać?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Po II wojnie światowej”