Zeeland 1985 (TiS)

Planszowe gry historyczne (wojenne, strategiczne, ekonomiczne, symulacje konfliktów) dotyczące okresu po II wojnie światowej.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Zeeland 1985

Post autor: Darth Stalin »

Tak przy okazji: ma ktoś może dostęp do PDF instrukcji do 3 Wojny światowej? Albo podpowie co oznaczają cyferki na żetonach artylerii tudzież ikonki "mieszane" żołnierza i sprzętu na żetonach? Jakby co to takie poprawione / dodane żetony mógłbym strzelić w wolnej chwili...
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Zeeland 1985

Post autor: Darth Stalin »

brathac pisze: czwartek, 8 lipca 2021, 13:29 7. Gwardyjska Dywizja Powietrzno-Desantowa
97. Gwardyjski Pułk Powietrzno-Desantowy (BMD-1/2 (jeden batalion), 2S9 Nona, BTR-RD, BTR-3D)
108. Gwardyjski Pułk Powietrzno-Desantowy (BMD-1/2 (jeden batalion), 2S9 Nona, BTR-RD, BTR-3D)
119. Gwardyjski Pułk Powietrzno-Desantowy (BMD-1/2 (jeden batalion), 2S9 Nona, BTR-RD, BTR-3D)
1141. Gwardyjski Pułk Artylerii (3 baterie 2S9 Nona, bateria D-30)
72. Samodzielna Gwardyjska Kompania Rozpoznawcza
774. Samodzielny Batalion Artylerii Przeciwlotniczej
143. Samodzielny Gwardyjski Batalion Saperów

Co do przeżywalności to dużo zależy od czynników takich jak wczesne zablokowanie Kanału Kilońskiego, skuteczność wojny minowej, wyeliminowanie/ograniczenie działania Marinefliegerdivision...
W 1985 jeszcze nie mieli 2s9 w pułku artylerii, rozpoznawczy był batalion a nie kompania, BMD w pułkach był komplet dla 3 batalionów, a nie tylko jednego (z BMD-2 było różnie, pierwszeństwo miały jednostki w Afganistanie, w 1990 było po 1 batalionie na pułk, reszta miała "jedynki" albo 1P), przeciwlotniczy wariant to BTR-ZD(zenitnyj), a nie 3D :)
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 62 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Zeeland 1985

Post autor: brathac »

Darth Stalin pisze: czwartek, 8 lipca 2021, 13:30 Tak przy okazji: ma ktoś może dostęp do PDF instrukcji do 3 Wojny światowej? Albo podpowie co oznaczają cyferki na żetonach artylerii tudzież ikonki "mieszane" żołnierza i sprzętu na żetonach? Jakby co to takie poprawione / dodane żetony mógłbym strzelić w wolnej chwili...
Dej adres to Ci wyślę instrukcję do Arden 24. Ale w ENG.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Zeeland 1985

Post autor: Darth Stalin »

Dzięki!

Wyjaśniły mi się gwiazdki - no, to Zelandzkie BZmech NIE powinny ich mieć, za to powinny być u:
1) 6. BPD
2) 7. ŁDD
3) "regularnych" batalionów 336. Gw. BPM
4) 7. Gw DPD

Wyjaśnienie w kwestii Duńczyków:
Te brygady to były jednostki w czasie pokoju skadrowane, uzupełniane rezerwistami w czasie mobilizacji. Coś jak nasza 15. DZmech.
Zelandzkie grupy bojowe to już w ogóle rezerwiści, ze sprzętem 3. kategorii (Jutlandzka GB to już inna bajka, też mobilizowana ale o nieco wyższym poziomie skadrowania/ukompletowania).
Tu jest o tym dobrze opisane:
https://www.cia.gov/readingroom/docs/CI ... 0006-9.pdf

Więcej o planowaniu operacji UW p-ko Danii oraz o stanie sił zbrojnych Danii *(w tym o rzeczonych brygadach itp.):
https://www.cia.gov/readingroom/docs/1989-04-01.pdf
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 62 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Zeeland 1985

Post autor: brathac »

Ramka żetonów z FB:

Obrazek

Nie będzie 3. DSZmot ni 7. DPD.

A i podwójne żetony wynikaja podobno z mechanizmu potencjalnych strat podczas desantu.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Zeeland 1985

Post autor: Darth Stalin »

Z 7. Gw. DPD jest teraz jeden pułk pow-des, za to zniknął baon pow-szturm (a nawet dwa...) z 336. Gw BPM :P

BTW: Masz gdzieś tą najstarszą wersję żetonów, z artylerią UW?
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 62 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Zeeland 1985

Post autor: brathac »

Pokazano dwie wcześniejsze wersje:

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 62 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Zeeland 1985

Post autor: brathac »

Skoro ta gra i tak ma być kompletnym What-ifem, to można by uwzględnić także rozwiązanie kolejnej, po kiepskiej obronie przeciwlotniczej, bolączki polskiego desantu, czyli wsparcia ogniowego. Bo jedna Warszawa (typ 56AE, Kotlin SAM) z podwójna armata 130mm wsparcia takiego zapewnić nie mogła. A polskie okręty wsparcia desantu z wyrzutniami npr, pozostały na deskach kreślarskich.

Ale we Flocie Bałtyckiej w 1985 nadał pełniły służbę dwa stare krążowniki typu Swierdłow (68bis) - Swierdłow i Rewolucja Październikowa, wyposażone w 12 dział kalibru 152mm i trzy niszczyciele typu 30bis z 4 działami 130mm. Może Darth Stalin uwzględni je w swoich poprawionych żetonach. ;)

Na mapie z FB nie widać też duńskich rejonów umocnionych, a część z nich też miała artylerię.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Zeeland 1985

Post autor: Darth Stalin »

Nasza "Warszawa" była okrętem OPL, nie wsparcia. A Swierdłowy byłyby jak najbardziej.

Tylko czemu artyleria ma ruchliwość "0"?

I czemu Zalewski wrzucił artylerię 15. DZ wg stanu na 1960 rok...? :o :shock: w Wikipedii jest tylko tyle, ale już od dawna składy dywizji LWP są znane (np. na forum Grzegorz Prasala), podobnie jak OdeB i TO&E... (pliki excelowe).

Nawet tutaj jest aktualniejszy skład:
http://www.ww2.dk/new/wp/Poland/15md.htm

Wychodziłyby dywizjony po 12 dział, aczkolwiek IIRC dywizjony pułku art. były rozwijane do etatu po 18 dział w razie W.

Nb. chyba sobie to kupię i zmodyfikuję (poprawię + dorobię brakujące) żetony, żeby miało to ręce i nogi...
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 62 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Zeeland 1985

Post autor: brathac »

Darth Stalin pisze: poniedziałek, 26 lipca 2021, 22:20 Nb. chyba sobie to kupię i zmodyfikuję (poprawię + dorobię brakujące) żetony, żeby miało to ręce i nogi...
Na to licze :D
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Zeeland 1985

Post autor: Darth Stalin »

A, jeszcze jedno: jak wygląda użycie w tym systemie jednostek aeromobilnych/powietrznoszturmowych (na śmigłowcach)?
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 62 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Zeeland 1985

Post autor: brathac »

Hmm w instrukcji od Arden jest zasada o takiej treści:
23.9 Combat helicopters can be used to transport airmobile units (see 4.2.2.1)

I dalej
4.2 Airborne and airmobile movement
4.2.1 Airdrop

4.2.11 Units marked as airborne infantry may enter the board via airdrop.
4.2.12 Only player who has air advantage may perform airdrop.
4.2.13 To perform airdrop, player places his airborne unit on the hex which is not:- in the enemy ZOC - Forest, Mountain or City
4.2.14 Unit that performed airdrop, can move in the same phase, but it's MP number is halved.
4.2.15 If none of the players has air advantage, make 1D6 roll for every unit that makes airdrop. Result 5 or 6 means loss of 1 CEL.

4.2.2 Airmobile Movement
4.2.21 Units marked as airmobile, may perform airmobile movement.
4.2.22 Airmobile movement can be performed even if player hasn't air advantage.
4.2.23 To perform airmobile movement, player has to spend 1 Combat Helicopter point for each CEL of the unit that makes such a movement.
4.2.24 Units that are performing airmobile movement, may move 20 hexes, but they cannot start or end their movement in the enemy ZOC.
4.2.25 If during airmobile movement units moves through the hex with enemy unit, make a D6 roll. 5 – movement is aborted, unit returns on its starting hex. 6 – just like 5, but unit also loses 1 CEL In both cases, 1 Combat Helicopter point is lost. This roll is made for every hex with enemy unit.

Czyli za każdy poziom sprawności bojowej jednostki powietrznoszturmowej trzeba wydać punkt Śmigłowców aby ją przemieścić do 20 heksów na turę.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Zeeland 1985

Post autor: Darth Stalin »

A te punkty śmigłowców to skąd się biorą?
Awatar użytkownika
brathac
Colonel en second
Posty: 1469
Rejestracja: wtorek, 17 października 2006, 12:19
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 62 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Zeeland 1985

Post autor: brathac »

Są dostępne wg. konkretnego scenariusza IIRC.
Darth Stalin
Censor
Posty: 6571
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 17:58
Has thanked: 73 times
Been thanked: 170 times

Re: Zeeland 1985

Post autor: Darth Stalin »

Spoko, już doczytałem.
W Zelandii chyba ich nie ma (nie ma żetonu), a powinny być - raczej niedużo, ale jednak.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Po II wojnie światowej”