Zasady rozgrywek "12-funtówek" (bitwy mniejsze od awangardy)

Awatar użytkownika
Torgill
General
Posty: 5398
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 26 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Zasady rozgrywek "12-funtówek" (bitwy mniejsze od awangardy)

Post autor: Torgill » wtorek, 6 grudnia 2016, 18:41

12-funtówka to poziom rozgrywki niższy od awangardy, którego głównym celem jest umożliwienie jak najszybszej rozgrywki, możliwej do zakończenia w 1.5h. W porównaniu ze standardową awangardą rozgrywka taka ma mniej jednostek - 12 + 4 punkty na zakupy ulepszeń. Nazwa formatu rozgrywki wzięła się właśnie od liczby występującej w nich jednostek.
Polecamy ten format dla wszystkich, którzy chcą zagrać szybką bitwę.
Format ma jeszcze jedną dużą zaletę- dopuszcza wykorzystywanie WSZYSTKICH typów jednostek. Chodzi nam o sporą różnorodność. Pomalowałeś figurki gwardii i nigdy jeszcze nimi nie zagrałeś? Twoi grenadierzy zbierają kurz na półce? Ten format jest dla Ciebie. Każdy może wystawić przynajmniej jedną brygadę gwardii, ciężkiej jazdy lub grenadierów.
W 12-funtówki gramy od września 2016 roku, ale wszelkie uwagi co do ulepszeń w tym formacie mile widziane.
Jest to także format, który ma sens w przypadku rozgrywek turniejowych.
Szczegółowe przepisy poniżej:

1. Rozgrywka odbywa się na poziomie „(12+4)”. Gracze mają maksymalnie 12 punktów do wydania na oddziały +4 na wykupione ulepszenia, razem 16 pkt. Można kupić mniej oddziałów i mieć więcej ulepszeń, ale łączna wartość armii nie może przekroczyć 16 pkt. Obowiązują następujące ograniczenia:
• Należy wystawiać od razu całe brygady, tylko armie nie posiadające brygad mogą wystawić pojedyncze pułki. Każda wystawiona brygada posiada swojego generała. Maksymalnie 1 bateria artylerii na każdą brygadę.
• Wyjątkiem od powyższej reguły są Prusacy i Polacy na 1809 rok, którzy w piechocie mogą wystawiać pojedyncze pułki oraz maksymalnie jednego generała na dwa pułki piechoty. Pruska jazda jest wystawiana na zasadach ogólnych.
• Można wystawić wszystkie możliwe oddziały, jakie są w rozpiskach w podręczniku głównym, a także dodatkach Europa w Ogniu i Orły nad Kaczawą.
• Ograniczenie – można wystawić maksymalnie 1 brygadę jednostek gwardyjskich ALBO 1 brygadę kawalerii ciężkiej ALBO jedną brygadę grenadierów. Dotyczy to także artylerii, czyli wystawienie baterii artylerii gwardii, uniemożliwia wystawienie brygady piechoty gwardii i brygady jazdy ciężkiej.
• Armia, która nie wystawi żadnej jednostki gwardyjskiej, grenadierskiej, tudzież ciężkiej jazdy, może automatycznie zmienić status jednej ze swoich brygad na weteranów, nie ponosząc za to kosztów punktowych. Armie, które nie mają klasycznych brygad (Prusacy i Polacy na 1809 rok) mogą uczynić weteranami dwa pułki piechoty.
2. Gracze wystawiają taką samą armię na wszystkie bitwy – łącznie z kupionymi dodatkami.
3. Przed każdą bitwą gracze losują dowódców dla swojej awangardy, chyba, że wybrali rozpiskę z dodatków, która ma z góry przydzielonych dowódców.
4. Obowiązują wszystkie uściślenia przepisów dostępne w erracie 3.0 dostępnej na stronie bogowiewojny.wordpress.com.
5. Dopuszczamy armie niepomalowane, lub pomalowane częściowo. Całkowicie pomalowana armia (wszystkie jednostki łącznie z generałami) zostanie nagrodzona dodatkowym punktem. Oceny dokonują sędziowie.
6. Gramy z użyciem figurek 1:72 (20 mm).
7. Proxy – dopuszczone jest przedstawianie niedostępnych aktualnie w Polsce jednostek, za pomocą innych figurek, np. artylerię konną, za pomocą artylerii pieszej. Gracz ma obowiązek poinformować sędziego oraz swojego przeciwnika o używaniu takich proxów.
8. W trakcie turnieju tereny bitew zostają ułożone przez sędziów i pozostają takie same przez cały turniej. Gracze mogą na czas bitwy dostawić wykupione przez nich tereny. W rozgrywkach poza turniejowych gracze wystawiają tereny na zasadach ogólnych.
9. Wszystkie bitwy są rozgrywane według scenariusza „Borodino”. Każda bitwa trwa maksymalnie 5 tur.
10. Cel główny w bitwie jest wart 6 punktów, każdy z dwóch celów pobocznych po 3 punkty.
11. Bitwa rozgrywa się na obszarze 100x120 cm (druga wartość jest szerokością stołu).

12. Punktacja:
Gracze zdobywają małe i duże punkty.

Małe punkty to liczba punktów zdobytych w trakcie wszystkich bitew na turnieju.
Dla rozgrywek 12f obowiązuje odmienna niż w podręczniku punktacja za zwycięstwo. Wygląda następująco:
0 – 3: remis.
4 – 6: małe zwycięstwo.
7 – 10: duże zwycięstwo.
11 – 15: zdecydowane zwycięstwo.
16+: masakra.

Duże punkty przydziela się zgodnie z wielkością opisanego powyżej poziomu zwycięstwa. Wartości w nawiasie określają liczbę dużych punktów zdobytych przez przegranego – wygranego gracza.
Remis (1 – 1)
Małe zwycięstwo (1 – 2)
Duże zwycięstwo (0 – 3)
Zdecydowane zwycięstwo (0 – 4)
Masakra (0 – 5)

O zwycięstwie w turnieju decyduje liczba zdobytych dużych punktów, jeśli będzie taka sama to decyduje liczba zdobytych małych punktów.
Michal_M
Sergent-Major
Posty: 151
Rejestracja: środa, 18 grudnia 2013, 13:09

Re: Zasady rozgrywek "12-funtówek" (bitwy mniejsze od awanga

Post autor: Michal_M » wtorek, 6 grudnia 2016, 18:54

• Ograniczenie – można wystawić maksymalnie 1 brygadę jednostek gwardyjskich LUB 1 brygadę kawalerii ciężkiej LUB jedną brygadę grenadierów.
<Upierdliwiec mode on>

na pewno mieliście na myśli LUB a nie ALBO?
Tak, wiem, że to nie jest zdroworozsądkowe, ale przyjęło się, że LUB oznacza, że możecie wystawić każdą z tych formacji.
U nas w OiM był kilka razy shitstorm z tego powodu ;)

<Upierdliwiec mode off>
Profes79
General
Posty: 5656
Rejestracja: wtorek, 25 kwietnia 2006, 08:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zasady rozgrywek "12-funtówek" (bitwy mniejsze od awanga

Post autor: Profes79 » wtorek, 6 grudnia 2016, 19:11

Nie "przyjęło się" tylko jest to zgodne z zasadami logiki takiej, jaką wykładają m.in na prawie (gdzie w przepisie różnica między "lub" i "albo" potrafi zrobić różnicę).
„Lub” to tzw. funktor alternatywy nierozłącznej. W języku zwykłych śmiertelników zasadę jego działania możemy zilustrować następująco: jeśli reklama obiecuje nam, że dostaniemy „rabat lub nagrodę niespodziankę”, to mamy zagwarantowane, że dostaniemy przynajmniej jedną z tych rzeczy a niewykluczone, że obie.

„Albo” wyraża alternatywę rozłączna: jeśli reklama stwierdza (a wszyscy wiemy, że nie należy ufać reklamom), że dostaniemy „ rabat albo nagrodę niespodziankę” to nie ma co szaleć z radości, gdyż dostaniemy tylko jedną z tych rzeczy, prosto mówiąc, albo jedną, albo drugą

Przy „bądź” tym bardziej nie mamy powodu popadać w euforię- „rabat bądź nagroda niespodzianka” – dostaniemy co najwyżej jedną z tych rzeczy a i to niekoniecznie. Mamy zagwarantowane, że nie dostaniemy równocześnie obydwu, ale nie mamy gwarancji, że dostaniemy cokolwiek.
:)
Awatar użytkownika
Torgill
General
Posty: 5398
Rejestracja: poniedziałek, 14 czerwca 2010, 00:00
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 26 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: Zasady rozgrywek "12-funtówek" (bitwy mniejsze od awanga

Post autor: Torgill » wtorek, 6 grudnia 2016, 19:27

Czołem upierdliwcy ;)

Słyszałem o tym legendarnym już "shitstormie". Faktycznie, w takich sprawach trzeba być szczególnie precyzyjnym, poprawiłem. Dzięki serdeczne!
Awatar użytkownika
dardzin
Sergent
Posty: 137
Rejestracja: czwartek, 19 czerwca 2014, 14:30
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 18 times

Re: Zasady rozgrywek "12-funtówek" (bitwy mniejsze od awanga

Post autor: dardzin » środa, 7 grudnia 2016, 21:07

:D

Obrazek
BW: Napoleon - Księstwo Warszawskie 1809
BW: Lee - Konfederacja
Bolt Action - Polacy 1939
ODPOWIEDZ

Wróć do „Bogowie wojny: Napoleon”