Relacja z rozgrywki na Portalu Strategie:
http://portal.strategie.net.pl/index.ph ... Itemid=121
[AAR] Scen. I (1831) - Hubert&Raleen vs Paweł, 02.05.2014
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43348
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3922 times
- Been thanked: 2493 times
- Kontakt:
[AAR] Scen. I (1831) - Hubert&Raleen vs Paweł, 02.05.2014
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Silver
- Général de Division
- Posty: 3535
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 104 times
Re: [AAR] Odwrót Łub. - Hubert & Raleen vs Paweł, 02.05.2014
Żetony już „podrasowane” w nowej szacie graficznej.
Ciekawy jestem czy są teraz lepiej odbierane przez graczy.
Czy graliście z podkładanymi żetonami straty siły i czy nie powodowało to jakiś pomyłek przy wydzielaniu tyralier?
Przy takich żetonach aktualnej siły jest bardzo szybki dostęp do siły właściwej oddziału i nie trzeba szukać jej w tabelkach.
Z przyjemnością przeczytałem o tej rozgrywce i ciekawie wyszło, że gracz polski zdecydował się na inną strategię. Ach, gdybym mógł tam dowodzić Rosjanami.
Na początku znów Polacy wycofując się zaatakowali jednak wysuwających się do przodu Rosjan wykorzystując wyśmienitą jazdę. Jednak chyba ich sukcesy nie były duże i nie przerwały uporządkowanego wycofywania się sił piechoty i piechota nie zawróciła na pomoc.
Na południu, jeślibym grał Polakami to chyba też bym przeszedł jak najszybciej w tyraliery w zagajniku by jak najbardziej i najwcześniej powstrzymywać postępy terenowe przeciwnika.
Widać że trzon sił polskich przemieszczał się bardzo szybko na ostatnią linię obrony i nawet na południu nie były wykorzystane bagna przez choć 1 oddział tyralierów co w moich rozgrywkach dał się mocno we znaki Rosjanom.
Bardzo ciekawy byłem takiej końcówki gdzie do walki weszłaby większa część rosyjskiej jazdy i miałaby trochę miejsca do akcji w czystszym terenie niedaleko Ostrołęki.
Jednak Polacy chyba nie mogą pozwolić sobie na tak szybki odwrót na ostatnie pozycje bo mają za mało artylerii i jest ona za słaba do współpracy z pozostałymi rodzajami broni i do akcji włącza się wtedy potężna rosyjska kawaleria.
Ciekawy jestem czy są teraz lepiej odbierane przez graczy.
Czy graliście z podkładanymi żetonami straty siły i czy nie powodowało to jakiś pomyłek przy wydzielaniu tyralier?
Przy takich żetonach aktualnej siły jest bardzo szybki dostęp do siły właściwej oddziału i nie trzeba szukać jej w tabelkach.
Z przyjemnością przeczytałem o tej rozgrywce i ciekawie wyszło, że gracz polski zdecydował się na inną strategię. Ach, gdybym mógł tam dowodzić Rosjanami.
Na początku znów Polacy wycofując się zaatakowali jednak wysuwających się do przodu Rosjan wykorzystując wyśmienitą jazdę. Jednak chyba ich sukcesy nie były duże i nie przerwały uporządkowanego wycofywania się sił piechoty i piechota nie zawróciła na pomoc.
Na południu, jeślibym grał Polakami to chyba też bym przeszedł jak najszybciej w tyraliery w zagajniku by jak najbardziej i najwcześniej powstrzymywać postępy terenowe przeciwnika.
Widać że trzon sił polskich przemieszczał się bardzo szybko na ostatnią linię obrony i nawet na południu nie były wykorzystane bagna przez choć 1 oddział tyralierów co w moich rozgrywkach dał się mocno we znaki Rosjanom.
Bardzo ciekawy byłem takiej końcówki gdzie do walki weszłaby większa część rosyjskiej jazdy i miałaby trochę miejsca do akcji w czystszym terenie niedaleko Ostrołęki.
Jednak Polacy chyba nie mogą pozwolić sobie na tak szybki odwrót na ostatnie pozycje bo mają za mało artylerii i jest ona za słaba do współpracy z pozostałymi rodzajami broni i do akcji włącza się wtedy potężna rosyjska kawaleria.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43348
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3922 times
- Been thanked: 2493 times
- Kontakt:
Re: [AAR] Odwrót Łub. - Hubert & Raleen vs Paweł, 02.05.2014
Tak, żetony już podrasowane. Tym razem to był mój wydruk, który był trochę wyraźniejszy, aczkolwiek firma poligraficzna, gdzie to robiłem, też nie zrobiła tego optymalnie. Koledzy odbierali zmiany pozytywnie, chociaż chyba nie miało to dla nich tak dużego znaczenia. Bardziej koncentrowali się na zasadach . Natomiast co do podkładania żetonów, Paweł wolał tabelki i twierdził, że za sprawą gier bitewnych jest do nich bardziej przyzwyczajony. Ja podkładałem u Rosjan żetony z liczebnością, czyli było po nowemu.
Polska jazda wychodzi na to, że w niektórych miejscach jest najgroźniejsza i zbyt szybki odwrót prowadzi do problemów. Z kolei za wolny czasami sprawia, że jednostki wpadają w okrążenie. Cała sztuka w zgraniu szybkości odwrotu na różnych odcinkach, tak żeby część jednostek nie zostawała, gdy inna część się cofa.
Co do sukcesów polskiej jazdy i piechoty także. Niby Rosjanie są słabsi jakościowo, ale jest ich więcej, tak że jak oskrzydlą, zaatakują z flanki, to polska przewaga jakościowa przestaje pomagać. Można powiedzieć, że ta przewaga jest względna. Dużo zależy od tego jak się ją wykorzysta.
Polska jazda wychodzi na to, że w niektórych miejscach jest najgroźniejsza i zbyt szybki odwrót prowadzi do problemów. Z kolei za wolny czasami sprawia, że jednostki wpadają w okrążenie. Cała sztuka w zgraniu szybkości odwrotu na różnych odcinkach, tak żeby część jednostek nie zostawała, gdy inna część się cofa.
Co do sukcesów polskiej jazdy i piechoty także. Niby Rosjanie są słabsi jakościowo, ale jest ich więcej, tak że jak oskrzydlą, zaatakują z flanki, to polska przewaga jakościowa przestaje pomagać. Można powiedzieć, że ta przewaga jest względna. Dużo zależy od tego jak się ją wykorzysta.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
-
- Sous-lieutenant
- Posty: 487
- Rejestracja: poniedziałek, 7 sierpnia 2006, 17:38
- Lokalizacja: Dolnośląskie
- Has thanked: 148 times
- Been thanked: 20 times
Re: [AAR] Odwrót Łub. - Hubert & Raleen vs Paweł, 02.05.2014
2 bateria artylerii konnej gwardii strzelała tym razem kulami, odbitkowo, aż przez 4 oddziały. Trafiła z nich zaledwie... jeden, któremu tylko zadała straty, nie dezorganizując go.
Groźna polska kawaleria stoi rozwinięta do kontrszarży. Rosjanie, nie widząc wyjścia, wydzielili jeden dywizjon strzelców konnych gwardii do natarcia na wprost, a dwoma wyjechali przez las, rozwijając się w linii. Pierwszy dywizjon został oczywiście rozbity, ale dwóm pozostałym udało się zająć dobre pozycje i rozwinąć.
A to chyba najciekawsze opisy z relacji. Artyleria strzela kulami, kartaczami i granatami, a nie tylko po prostu strzela. Kawaleria porusza się kolumną i linią, dzieli się na dywizjony, a nie tylko porusza się, walczy całością.
Groźna polska kawaleria stoi rozwinięta do kontrszarży. Rosjanie, nie widząc wyjścia, wydzielili jeden dywizjon strzelców konnych gwardii do natarcia na wprost, a dwoma wyjechali przez las, rozwijając się w linii. Pierwszy dywizjon został oczywiście rozbity, ale dwóm pozostałym udało się zająć dobre pozycje i rozwinąć.
A to chyba najciekawsze opisy z relacji. Artyleria strzela kulami, kartaczami i granatami, a nie tylko po prostu strzela. Kawaleria porusza się kolumną i linią, dzieli się na dywizjony, a nie tylko porusza się, walczy całością.
- Raleen
- Colonel Général
- Posty: 43348
- Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3922 times
- Been thanked: 2493 times
- Kontakt:
Re: [AAR] Odwrót Łub. - Hubert & Raleen vs Paweł, 02.05.2014
Ano z tym strzelaniem to jest tak, że u nas są różne rodzaje amunicji i po trochu różne efekty powodują, dlatego to pisanie o tym, że strzelałem kulami czy granatami, nie jest tylko po to, żeby lepiej się czytało .
Dywizjony to standardowa wielkość jednostek kawalerii (1 dywizjon = 2 szwadrony, 1 pułk = 2 albo 3 dywizjony).
Dywizjony to standardowa wielkość jednostek kawalerii (1 dywizjon = 2 szwadrony, 1 pułk = 2 albo 3 dywizjony).
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
- Khamul
- Lieutenant
- Posty: 524
- Rejestracja: niedziela, 22 stycznia 2006, 10:33
- Lokalizacja: Będzin
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: [AAR] Odwrót Łub. - Hubert & Raleen vs Paweł, 02.05.2014
Rozumiem, że zaszły pewne zmiany - na żetonach pojawiła się siła jednostki i teraz można będzie podkładać punkty siły pod żetony (czy raczej strat w sile, biorąc pod uwagę niewielką ich ilość jakie zakłada system)? Jeżeli tak, to zmiana na duży plus, uważam, że powinno to przyspieszyć rozgrywkę (poza tym męczą mnie trochę gry gdzie mam pełno tabelek do skreślania i szukania, przez co nie mam pełnego obrazu bitwy na planszy).Silver pisze:Żetony już „podrasowane” w nowej szacie graficznej.
Ciekawy jestem czy są teraz lepiej odbierane przez graczy.
Czy graliście z podkładanymi żetonami straty siły i czy nie powodowało to jakiś pomyłek przy wydzielaniu tyralier?
Przy takich żetonach aktualnej siły jest bardzo szybki dostęp do siły właściwej oddziału i nie trzeba szukać jej w tabelkach.
Gdzieś też Sylwek napisał, aby od samego początku gry na planszy pojawiały się żetony tyralier (czyli siła na żetonie batalionu nie uwzględnia tyraliery). I jeżeli taka tyraliera stoi razem z batalionem (kolumna/linia), to przyjmuje automatycznie jego szyk. To również przyspieszyłoby, moim zdaniem, rozgrywkę, dodatkowo wpłynęłoby na jasność sił na planszy.
A przebieg rozgrywki faktycznie jakiś taki nietypowy
PS. Jeżeli mam oceniać zmiany w szacie graficznej, to trochę słabe zdjęcia... :/
strategie23pal - Sekcja Gier Strategicznych im. 23. Pułku Artylerii Lekkiej
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/
Ośrodka Kultury w Będzinie
http://strategie23pal.blogspot.com/