Kozacy

Iganie 1831, Ostrołęka 16 lutego 1807 i inne gry oparte na zasadach systemu
Awatar użytkownika
Kristo.kk
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 629
Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 33 times

Kozacy

Post autor: Kristo.kk »

Kozacy

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz1.jpg

Kozacy są lekką, nieregularną kawalerią, która jak wszystkie jednostki jazdy korzysta z szarży i kontrszarży. Strefa kontrszarży klasyczna dla jednostek z efektywnością 7.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz2.jpg

Kozacy mogą walczyć na ogólnych zasadach, z wykorzystaniem kontynuacji szarży.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz3.jpg

Dodatkową bronią Kozaków jest możliwość wykonania ataku pozorowanego, który ma na celu wciągnięcie przeciwnika w zasadzkę. Jest to największy atut Kozaków. Ta bardzo groźna taktyka możliwa do zastosowania tylko wobec wrogiej kawalerii. Dzięki niej można pokonać silniejsze i lepiej wyszkolone oddziały.

U Kozaków obie formy walki mają swoje ograniczenia. Trudność skutecznego zastosowania obu taktyk sprawia, że oddziały Kozaków zazwyczaj korzystają ze swojej zdolności unikania walki.

Unikanie walki

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz4.jpg

Oddział Kozaków zostanie zaatakowany przez silniejszego przeciwnika. Zamiast walczyć będzie wycofywał się przed szarżą.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz5.jpg

Szarża rozpoczęta. Jeśli Kozacy nie odpowiedzą kontrszarżą, zostaną z łatwością pokonani i zmuszeni do ucieczki.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz6.jpg

Kozacy odpowiadają kontrszarżą. Jakie mają szanse walce?

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz7.jpg

Analiza frontalnego starcia dwóch szarżujących oddziałów kawalerii. Kozacy są stroną atakującą. Wszystkie czynniki w tej sytuacji zostały uwzględnione. Walka będzie odbywała się przy niekorzystnym stosunku 1:5. Oznacza to przegraną w każdym przypadku.

Kozacy nie lubią walczyć w takich warunkach. Aby podjąć walkę muszą być na wygranej pozycji. Tak jak pokazała analiza, 1:5 jest dla nich bardzo niekorzystne. Od razu wiadomo, że będą unikać walki. Wykorzystają swoją specjalną zdolność i wycofają się przed szarżą.

W tym miejscu podkreślę, że tylko Kozacy mogą wycofać się przed szarżą (a także przed kontrszarżą).

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz8.jpg

Test na wycofanie został zakończony pozytywnie. Kozacy wycofali się z D1. Oddalili się o 2 pola, choć mogli o 3 albo o 4. To kolejna zdolność Kozaków – wycofanie dalej niż inni, aż o 4 pola. W tym przypadku wycofanie zostało celowo ograniczone.

Gdyby test wypadł negatywnie, Kozacy straciliby dwa poziomy sprawności bojowej wycofując się z D2.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... y/Koz9.jpg

Na tym szarża przeciwnika się nie kończy. W klasycznym starciu kontrszarża zatrzymuje wrogi oddział. W walce z Kozakami atakujący dostaje automatyczną kontynuację z możliwością wykonania pościgu o 3 pola. Symbol szarży pozostał na jednostce. Jest to cena za wycofywanie się Kozaków przed szarżą. Automatyczna kontynuacja nie jest całkiem za darmo. Należy liczyć ją jako odbytą walkę.

Następuje pościg i druga próba zaatakowania Kozaków. Po pierwszym kroku atakująca kawaleria wciąż znajduje się w strefie kontrszarży. Oddział Kozaków będzie mógł wykonać kontrszarżę. Właśnie w tym celu wycofał się o 2 pola.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz10.jpg

Zostaje zadeklarowana kontrszarża. Podobnie jak wcześniej, bez kontrszarży Kozacy zostaliby z łatwością pokonani.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz11.jpg

Kolejny test zakończony sukcesem. Oddział Kozaków stracił tylko jeden poziom sprawności bojowej i wycofał się z D2.

Gdyby test wyszedł negatywnie, Kozacy straciliby dwa poziomy sprawności bojowej, co skończyłoby się przejściem w ucieczkę.

Wycofanie znowu krótkie o 2 pola. Cel jest ten sam. Łapać wrogi oddział kontrszarżą i kolejny raz wycofywać się przed walką.

Po wycofaniu niebieska kawaleria ma na koncie dwa starcia. Dodam, że jednym oddziałem można wykonać maksymalnie 3 ataki na etap.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz12.jpg

Ostatnia, trzecia próba pokonania Kozaków.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz13.jpg

Kozacy odpowiadają kontrszarżą.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz14.jpg

Test na wycofanie znów zakończył się sukcesem. Oddział Kozaków ponosi stratę jednego poziomu sprawności bojowej. Niestety był to ostatni poziom. Kozacy przechodzą w ucieczkę i wycofują się o 3 pola.

Gdyby test zakończył się porażką, oddział Kozaków poniósłby dodatkową stratę 1 punktu siły. To kara za negatywny wynik przy D2.

Niebieska kawaleria straciła symbol szarży. Wykonała 3 ataki, wyczerpując limit na ten etap. Został jej jeszcze do wykonania pościg o 3 pola.

Tym sposobem oddział Kozaków powstrzymał wrogą kawalerię.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz15.jpg

Ta sytuacja nie musi skończyć się tak źle dla Kozaków. Zabawę z wycofywaniem można wykorzystać znacznie lepiej. Poświęcenie pierwszego oddziału Kozaków wykorzysta drugi.

Pierwszy oddział wypracował, ile mógł. Dalsze angażowanie skończy się dla niego ucieczką. Teraz pałeczkę musi przejąć drugi.

Ma w swojej strefie kontrszarży wrogą jednostkę, ale z atakiem chwilę zaczeka.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz16.jpg

Czekanie opłaciło się. Wroga kawaleria zbliżyła się do Kozaków z D2 z zamiarem zadania ostatecznego ciosu. Był to jednak błąd. Drugi oddział Kozaków wykonał kontrszarżę wycelowaną w bok napastnika.

Jakie ma szanse?

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz17.jpg

Po analizie wychodzi 3:1. Taką przewagę Kozacy lubią. Teraz wygrana jest bardzo blisko. Współpraca Kozaków opłaciła się. Zdolność unikania szarży bywa pomocna.

Niestety unikanie walki jest dość kłopotliwe. Im lepiej wyszkolony przeciwnik, tym trudniej o pozytywny wynik testu.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz18.jpg

Na test unikania walki ma wpływ efektywność przeciwnika. W tym przypadku wrogi oddział ma efektywność 9. Sprawdzamy w tabelce i widzimy, że mamy +2 do rzutu.Kozacy mają efektywność 7, co oznacza, że na kościach musi wypaść 5 i mniej. Im słabiej wyszkolony przeciwnik, tym łatwiej przejść pozytywnie test. Poziom dezorganizacji przeciwnika również pomaga.

Zasadzka

Unikanie walki przez Kozaków to tak naprawdę próba wciągnięcia przeciwnika w zasadzkę. Podjeżdżają do wrogiej kawalerii i próbują swoich sztuczek. Robią test na unikanie i patrzą, czy przeciwnik wpadnie w zasadzkę. Jeśli nie wpadnie, to wycofanie jak wcześniej i kolejna próba. Jest to ryzykowny sposób walki, który zawsze psuje szyk, a test określa jak bardzo.

Prześledźmy naszą scenkę jeszcze raz. Dodamy do niej zasadzkę.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz19.jpg

Początek tak samo.

Oddział Kozaków zostanie zaatakowany przez silniejszego przeciwnika. Zamiast walczyć będzie wycofywał się przed szarżą. Kozacy nie chcą walczyć w klasyczny sposób. Wolą ataki pozorowane, czyli podejścia i odwroty.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz20.jpg

Szarża rozpoczęta. Jeśli Kozacy nie odpowiedzą kontrszarżą, zostaną z łatwością pokonani i zmuszeni do ucieczki.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz21.jpg

Kozacy przystępują to zabawy i odpowiadają kontrszarżą. Jakie mają szanse w walce?

1:5 wiadomo. Ale czy na pewno?

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz22.jpg

W analizie pojawiła się jeszcze jedna zmienna. Jeśli przeciwnik wpadnie w zasadzkę, będziemy musieli ją uwzględnić.

Zróbmy test na unikanie walki, to dowiemy się, czy mamy tylko wycofanie, czy walkę.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz23.jpg

Wypadło 3 i 4. Test na unikanie Kozacy przeszli pozytywnie. Suma oczek nie przekroczyła efektywności Kozaków.

Ale czy przeciwnik został wciągnięty w zasadzkę? Nawiasem mówiąc. W tej sytuacji bardziej pasuje określenie kontratak pozorowany.

Sprawdźmy w wynik w tabeli.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz24.jpg

Niestety nie wciągnęli w zasadzkę. Do zasadzki potrzebny jest dublet. Sprawdźmy, jaki?

Niebieska kawaleria ma efektywność 8*. Do wciągnięcia w zasadzkę potrzebny jest dublet jedynek lub dwójek.

Tym razem nie powiodło się. Na szczęście Kozacy przeszli test pozytywnie i wycofali się ze stratą jednego poziomu sprawności bojowej. Jeśli zostanie wykonany pościg, Kozacy spróbują szczęścia jeszcze raz. D1 w walce praktycznie nie przeszkadza.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz25.jpg

Pościg wykonany. Kozacy mają przeciwnika w strefie kontrszarży i mogą kontrszarżować.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz26.jpg

Kontrszarża wykonana. Czas na kolejny test.

Wypadł dublet dwójek. Z tabeli wynika, że spełnia warunki zasadzki. Jeśli jest udana zasadzka, to nie ma unikania walki tylko walka.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz27.jpg

Zanim starcie się rozpocznie należy wrogiej kawalerii obniżyć sprawność bojową o jeden poziom.

W tym przykładzie do D1. Tym sposobem odzwierciedlamy rozerwanie szyku, jaki wywołały pozorowane ataki i odwroty Kozaków. Dodatkowo Kozacy otrzymują +4 przesunięcia w tabeli (modyfikator o 4 na swoją korzyść).

Spójrzmy na analizę.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz28.jpg

Udany test odwrócił losy tego starcia. Przy stosunku 2:1 i z lekkim bałaganem w szyku wroga kawaleria ma małe szanse wyjść z tego bez ucieczki.

Druga scenka.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz29.jpg

Niebieski oddział kawalerii zamierza zaatakować baterię artylerii.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz30.jpg

Po pierwszym kroku niebieska kawaleria znalazła się w strefie kontrszarży Kozaków.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz31.jpg

Kontrszarża wykonana. Czas na test.

Został wyrzucony dublet jedynek. W tabeli na unikanie walki sprawdzamy i widzimy, że przy efektywności 9 mamy +2 do rzutu. Sumujemy i mamy 4. Kozacy mają efektywność 7, więc test na unikanie wypadł pozytywnie. W razie koniczności Kozacy wycofają się z D1.

Jest dublet to może będzie zasadzka?

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz32.jpg

W tabeli na atak pozorowany widzimy, że przeciwnika z wysoką efektywnością 9 nie uda się złapać atakiem pozorowanym. Mimo dubletu Kozacy będą musieli się wycofać.

Jedyna korzyść to zaliczona jedna walka dla niebieskich.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz33.jpg

Kozacy wykonali odwrót z D1. Tym razem o trzy pola. Dalsze ataki pozorowane nie mają sensu. Kozacy mogą tylko popsuć sobie szyk jeszcze bardziej – do D2 lub uciec. Artyleria będzie musiała radzić sobie sama.

A Kozacy? Cóż, mogą się tylko przyglądać.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz34.jpg

Szarżująca kawaleria zbliża się do artylerii. W odległości dwóch pól zostaje wykonany ostrzał kartaczami.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz35.jpg

Ostrzał artyleryjski okazał się celny. Szyk wrogiej kawalerii został mocno popsuty. Żeton D2 na jednostce.

D2 wiele zmienia! W tabeli „ATAK POZOROWANY KOZAKÓW” D2 obniża efektywność o 2. W tym przykładzie efektywność spada do 7.

Nagle pojawiła się szansa dla Kozaków. Do walki jeszcze nie doszło i Kozacy mogą zadeklarować kontrszarżę.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz36.jpg

Kontrszarża wykonana. W teście na unikanie walki wypadł dublet piątek.

10 – 2 (za D2 na wrogiej kawalerii) = 8

To więcej niż efektywność Kozaków. Na szczęście wypadł dublet, który rozpoczyna zasadzkę. Nie ma wycofania, jest za to walka.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz37.jpg

Przed walką wprowadzamy bonus za udaną zasadzkę.

-P1 czyli jednostka traci jeden poziom sprawności bojowej

Po wprowadzeniu tego bonusa można przystąpić do walki.

W tym przykładzie wroga kawaleria po stracie jednego poziomu sprawności przeszła w ucieczkę. „U” na jednostce.

Walki nie będzie.

Zamiast walki mamy automatyczną wygraną Kozaków. Dodatkowo przeciwnik ponosi stratę jednego punktu siły i wycofuje się o 3 pola.

Obrazek
http://portal.strategie.net.pl/PortalIm ... /Koz38.jpg

Widok końcowy.

Pokonana jednostka uciekła o 3 pola.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 38773
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1303 times
Been thanked: 772 times
Kontakt:

Re: Kozacy

Post autor: Raleen »

Ładny, szczegółowy instruktaż.

Tym razem trochę bardziej zaawansowane kwestie wziąłeś na warsztat, więc tym bardziej się przyda.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Mariusz
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 679
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:53
Lokalizacja: Warszawa/Bruksela
Has thanked: 33 times
Been thanked: 9 times

Re: Kozacy

Post autor: Mariusz »

Bardzo dobre przykłady. Znakomity instruktaż Kristo!
Alea iacta est.
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 38773
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1303 times
Been thanked: 772 times
Kontakt:

Re: Kozacy

Post autor: Raleen »

Kristo zdecydował się trochę uprościć końcową część (od zdjęcia 29 do końca), żeby całość była bardziej przejrzysta. Zamiast piechoty wstawił baterię artylerii.

Też wydaje mi się, że teraz będzie lepiej.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Kristo.kk
Lieutenant-Adjudant-Major
Posty: 629
Rejestracja: poniedziałek, 14 lipca 2008, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 4 times
Been thanked: 33 times

Re: Kozacy

Post autor: Kristo.kk »

Dzięki. ;)

Dalsza część w przygotowaniu.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ostrołęka 26 maja 1831”