Sturmovik Commander (Assault Publishing)

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Post autor: Sarmor »

Technicznie rzecz biorąc "Voenno-Vozdušnye Sily" są transliteracją (przełożeniem zapisu), a nie transkrypcją (odzwierciedleniem wymowy). Wahałem się między jednym a drugim, w końcu jednak zdecydowałem się na transkrypcję (według systemu stosowanego przez samych Rosjan), by być konsekwentnym - w każdej z list eskadr wersji polskiej używam nazwy w języku oryginalnym. Najchętniej pozostawiłbym zapis w cyrylicy (dla części z nas, w tym dla mnie, jeszcze mniej zrozumiały), ale wyszukanie odpowiedniej czcionki jest pewnym wyzwaniem.

Co do Polskiego Lotnictwa Wojskowego - nazwa ta jest wzięta wprost z angielskiej wersji listy. Nie mam teraz pod ręką sensownych źródeł, w których byłaby podana oficjalna nazwa sił powietrznych w 1939 roku, ale jeśli okaże się, że są to PSP, a nie PLW, nastąpi zmiana.

Przeglądałem to forum i widziałem, że MKG zgłaszał się do Ciebie o pomoc w pracach nad rumuńską listą. Byłbyś chętny pomóc w tworzeniu bułgarskiej? Potrzebuję zweryfikowania materiałów na temat dostępnych samolotów, a jestem głównie tłumaczem i graczem, a w mniejszym stopniu pasjonatem historii.
Awatar użytkownika
DT
Divisní generál
Posty: 3698
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 18:41
Lokalizacja: Kowary
Been thanked: 18 times

Post autor: DT »

Czemu nie, mogę pomóc, ale dysponuje ograniczonym czasem.... i nie zawsze mam go pod dostatkiem....
Czesi również bronili Polski w 1939 roku
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Post autor: Sarmor »

Po dłuższej przerwie pojawia się kolejna porcja zasad po polsku, w której znalazły się niemal wszystkie powstałe do dzisiaj moduły. Konkretnie są to:
- Asy – dodatkowe zasady bardziej doświadczonych pilotów i załóg,
- Balony Zaporowe – nowa instalacja obronna,
- Flak – rozszerzone zasady artylerii przeciwlotniczej,
- Formacje – zasady poruszania samolotów grupami, co pozwala na rozegranie większych bitew,
- Kryć się! – zasady artylerii,
- Sojusze – rozwiązania dla chcących grać w więcej niż 2 osoby,
- Tryby Wojny – zasady rozgrywania kampanii (wraz z kartą do notowania stanu eskadry),
- Walki Nocne – rozszerzone zasady starć toczonych nocą.
Ponadto poprawiona została zasada “Uderz i Uciekaj” w następujących listach armii: US Army Air Force, US Marine Corps i US Navy.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander już do pobrania

Post autor: Sarmor »

Na portalu TheNode pojawił się raport z bitwy rozegranej podczas Grenadiera 2011:
http://www.thenode.pl/artykuly/systemyn ... -commander

Tekst w wersji angielskiej powinien niedługo pojawić się też na oficjalnej stronie SC.
Mam nadzieję, że drastyczna zmiana historii Jugosławii zostanie nam wybaczona. Ale w razie czego to nie ja pisałem ten scenariusz. :mrgreen:
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Cezary29
Adjudant-Major
Posty: 321
Rejestracja: poniedziałek, 23 lipca 2007, 12:21
Lokalizacja: 3miasto

Re: Sturmovik Commander już do pobrania

Post autor: Cezary29 »

Fajny raport, wielka szkoda że u mnie w klubie nie udało się znaleźć chętnych na tą grę...
________________________________
si vis pacem para bellum
_________________________________
Awatar użytkownika
Inkub
Colonel en second
Posty: 1425
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 11:26
Lokalizacja: Wawa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander już do pobrania

Post autor: Inkub »

Raport fajny ale... Powtorze sie moze w stosunku do tego, co pisalem na goraco na blogu jednak sama gra na Grenadierze wygladala slabo. Kiepski stol, zagracony dziesiatkami kosci (wiem, ze to wygodne do sledzenia danych maszyn) ale jak na pokazowa potyczke, to jednak zle to wygladalo. Przypomnialem sobie o tych kosciach czytajac raport - tak naprawde, sa one glownym elementem kazdego zdjecia i zniechecaja do gry. Calkowicie zabija to imersje. A szkoda, bo SC podoba mi sie.
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander już do pobrania

Post autor: Sarmor »

Niestety stół (a raczej stoły) był efektem mojego niedoświadczenia w kwestiach organizacyjnych - odebrałem odpowiedź "dostaniecie stoły" za "dostaniecie takie stoły, jakie chcecie" i nie drążyłem tematu dalej. Mam na przyszłość nauczkę, żeby być upierdliwym i takie rzeczy potwierdzać parędziesiąt razy.

O kościach na blogu chyba nie pisałeś. :P
Wybacz, ale czepianie się kości to moim zdaniem szukanie dziury w całym. Kartonowe wskaźniki w FoW czy O:WW2 też zabijają imersję?
Niestety, gra wymaga wskaźników pułapu i prędkości, a kości są optymalnym rozwiązaniem - wyraźnie widać, kto może do kogo strzelać lub czy ktoś się zaraz nie rozbije. Lepsze byłyby podstawki ze wskaźnikami, ale takowe możemy sobie tylko z Forge World zamówić - kosztują tyle samo, co samoloty. Można też pisać na osobnych kartach, ale to wymaga ciągłego patrzenia w papierki - czy to nie zabiłoby imersji jeszcze bardziej? Pomijając już fakt, że czasem zdarza się zapomnieć przestawić kości, a przy pisaniu na kartach byłoby jeszcze gorzej. Są jeszcze kartoniki dołączone do gry, ale one lubią latać na świeżym powietrzu, poza tym upierdliwie się je wyszukuje - choć na to można zaradzić odpowiednim ich posortowaniem.
Kombinuję nad jakąś alternatywą w postaci kartonowych liczników, ale nie wiem, czy będą lepsze od prostych k10.

Niemniej zapraszam kiedyś na partyjkę do Agresora - sam kości nie mam, to będzie można potestować inne rozwiązania.

Edith.
Choć co do przewagi kości na zdjęciach raportowych się zgadzam, przy grach do raportu trzeba będzie je czymś zastąpić.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Inkub
Colonel en second
Posty: 1425
Rejestracja: środa, 3 marca 2010, 11:26
Lokalizacja: Wawa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander już do pobrania

Post autor: Inkub »

Nie piszę tego żeby zniechęcać, czy żeby szukać dziury w całym, jestem od tego jak najdalszy. Chwała za to, że "się chce" coś robić. I wiem, że odpowiednie podstawki kosztują dość drogo:) Prawdę powiedziawszy, nie wiem jaką alternatywę można stosować, poza kombinowaniem z wysuwanymi podstawkami (drogie), podstawkami z miejscami na minikości itd. Może minikości są rozwiązaniem... Nie wiem:)
I owszem, kartonowe wskaźniki i w FoW i w każdej innej grze to "zuo":)
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander już do pobrania

Post autor: Raleen »

Inkub pisze:Raport fajny ale... Powtorze sie moze w stosunku do tego, co pisalem na goraco na blogu jednak sama gra na Grenadierze wygladala slabo. Kiepski stol, zagracony dziesiatkami kosci (wiem, ze to wygodne do sledzenia danych maszyn) ale jak na pokazowa potyczke, to jednak zle to wygladalo. Przypomnialem sobie o tych kosciach czytajac raport - tak naprawde, sa one glownym elementem kazdego zdjecia i zniechecaja do gry. Calkowicie zabija to imersje. A szkoda, bo SC podoba mi sie.
A mi się te kości nawet podobały :) . Wszystko pod warunkiem, że będą jednolite. A jeszcze lepiej jak by jedna strona miała dwa kolory, a druga dwa inne. Nie wiem nawet czy nie lepsze niż markery.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Umpapa
Général en Chef
Posty: 4159
Rejestracja: czwartek, 10 września 2009, 01:58
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 534 times
Been thanked: 255 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander już do pobrania

Post autor: Umpapa »

Ja stosowałem do myśliwskiego sci-fi kółeczka z tektury podczepione pod podstawkę, taki samorobiony Clix.
http://umpapas.blogspot.com/

Choć słońce skrył bojowy gaz / Choć żołdak pławi się w rozbojach
Wciąż przed upadkiem chroni nas / Zbroja
Awatar użytkownika
Raleen
Colonel Général
Posty: 43314
Rejestracja: czwartek, 22 grudnia 2005, 14:40
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3901 times
Been thanked: 2474 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander

Post autor: Raleen »

Dziś w klubie "Agresor" Sarmor z kolegą Danielem zorganizowali roboczy pokaz systemu (roboczy, bo zdjęć nie robiliśmy - nie wszystko było jeszcze wizualnie przygotowane na tip top). Poza mną obecni byli Cisza i dawno niewidziany kolega Zwierz, który był jednak z nas najaktywniejszy w komentowaniu rozwiązań systemu, co jego bogate doświadczenie wargamingowe z pewnością ułatwiało. Cieszę się, że udało się w końcu zorganizować pokaz. Mam nadzieję, że niedługo będzie kolejny i ci co nie mieli okazji się pojawią oraz sporządzimy z niego relację. O swoich wrażeniach nie będę się rozpisywał, jako że nie mam doświadczenia jeśli chodzi o systemy lotnicze z II wojny św. (może następnym razem). Z tego co zwróciło moją uwagę, zapisywanie rozkazów na kartach, tak jak na to zwracali uwagę Cisza i Zwierz, trochę wydłuża rozgrywkę. Dzięki za zorganizowanie pokazu i do następnego spotkania.
Panie, weźcie kości w rękę i wyobraźcie sobie, że gracie z królem Kastylii, i rzucając je na stół zdajecie wszystko na los bitwy. Jeśli dopisze wam szczęście, zrobicie najlepszy rzut, jaki kiedykolwiek uczynił król na ziemi; a jeśli rzut wam się nie powiedzie, inaczej nie odejdziecie z gry, jak z honorem.

Gil de Osem do króla Portugalii Jana I Dobrego przed bitwą pod Aljubarrotą (14.VIII.1385)
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander

Post autor: Sarmor »

Wziąłem się niedawno za tłumaczenie pozostałych dodatków do Sturmovika, w związku z czym mam do Was prośbę: czy ktoś z dostępem do źródeł mógłby mi podać oficjalne oznaczenia poniższych dział/działek plot. w językach rodzimych tychże nacji?

Węgry
Madsen 20mm
Bofors 40mm
Bofors 80mm

Rumunia
Flak 36 3,7cm
Flak 36 8,8cm
Bofors 40mm
Gustloff 20mm
Vickers 76mm
Snaider 75mm
Skoda 76,5mm
(trzy ostatnie nie są tak istotne)

Francja
Bofors 40mm
Hotchkiss 25mm

Belgia
Bofors 40mm

I jeszcze dwa inne pytania do osób posiadających poważniejsze źródła:
1. jakiego typu działka 37mm najczęściej montowano na Ił-2?
2. Węgierskie Królewskie Siły Powietrzne otrzymały jednego Do-17, który uprzednio służył w siłach jugosłowiańskich - czy zachował on swoje "jugosłowiańskie" uzbrojenie, czy też został przez Węgrów przezbrojony?

Nowe rzeczy ukażą się, jak tylko skończę tłumaczenie i skonsultuję się z MKG w sprawie kilku wątpliwości. Nie wiem do końca, kiedy to nastąpi - MKG przygotowuje się do premiery nowego systemu (bardzo zresztą ciekawego ;)), który ukaże się jakoś na początku września.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Jarek
Général en Chef
Posty: 4621
Rejestracja: środa, 7 lutego 2007, 10:48
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 85 times

Re: Sturmovik Commander

Post autor: Jarek »

W końcu znalazłem trochę czasu, poczytałem te zasady i chyba się w to wkręcę :)

A przy okazji znalazłem wreszcie rozwiązanie mojej potrzeby ciekawszego wizualnie odwzorowania pułapu na jakim latają samoloty.
Kupiłem cieniutkie antenki teleskopowe i bardzo się z tego cieszę :D
Testy wyszły pomyślnie i będę miał tego wkrótce więcej.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander

Post autor: Sarmor »

Pomysłowe rozwiązanie, choć ja tam wolę mieć swoje samolociki niżej.
Podstawki od Aeronautica Imperialis, dobrze widzę? Czy też istnieje inne źródło podstawek z licznikami?

Masz coś poza myśliwcami? Ostrzegam, że klasyczne starcie myśliwskie ("Patrol nad frontem") jest kiepskim pomysłem na początek, bo trudno przewidzieć, gdzie przeciwnik poleci, więc wszystko kończy się na mnóstwie latania i małej ilości strzelania (które na dodatek potrafi być niezbyt skutecznie przy maszynach uzbrojonych tylko w kaemy).

I przy okazji chciałbym podbić prośbę z mojego poprzedniego postu. :mrgreen:
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
Jarek
Général en Chef
Posty: 4621
Rejestracja: środa, 7 lutego 2007, 10:48
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 85 times

Re: Sturmovik Commander

Post autor: Jarek »

Na całkowicie wysuniętej antenie ciężko grać, bo podstawka jest niestabilna i całość niewygodna w przesuwaniu. Planuję, że jeden segment ma pokazywać określony zakres poziomów - dwa lub trzy. Podstawa to licznik na podstawce. Patyk to wizualizacja :)

Podstawki tak jak mówisz - Aeronautica Imperialis, i zakup kolejnych będzie musiał trochę poczekać.

W kolekcji mam jeszcze kilka bombowców pomalowanych i FW190 z 12 szt. No i długa kolejka do malowania :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - od początku XX w.”