Sturmovik Commander (Assault Publishing)

Recenzje przepisów, relacje z rozgrywek (After Action Reports), zasady domowe.
Awatar użytkownika
softiron
Chasseur
Posty: 18
Rejestracja: czwartek, 24 maja 2012, 10:32
Lokalizacja: Katowice

Re: Sturmovik Commander

Post autor: softiron »

Dobry wieczór...
ja tu nowy...
Zainteresowany systemem, namówiłem znajomych, i w oczekiwaniu na żelastwo ze Scotii zagraliśmy wczoraj na próbę na proxach. Trzech nas było, w sumie po jednej eskadrze na stronę.

I mamy kilka pytań. Wypunktuję dla klarowności większej.

1. jedna eskadra, wielu dowódców. Powiedzmy że gracze A,B są razem, gracz C to przeciwnik. Czy należy sztywno trzymać się zasady A,C,B,C,A,C,B,C itd zarówno przy ruchu jak i strzale czy też zasada ta tyczy się jedynie ruchu? ponieważ zauważyliśmy że nie dość iż strona z dwoma głowami ma gorzej nie znając połowy swoich rozkazów to dodatkowo mogą zaistnieć sytuacje kiedy gracz C będzie strzelał 2x pod rząd nawet jeśli u przeciwnika są jeszcze nie strzelane maszyny które mogłyby takiemu stanowi rzeczy zapobiec przy zwykłej ilości graczy na stronę.

2. strefa ostrzału i pozycja modelu. Jak dużo podstawki (bo sprawdzamy do podstawki czy do faktycznego modelu? ) winno znajdować się w polu ostrzału aby cel uznać za ważny?

3. Ostrzał od ogona. pytanie łączy się z poprzednim. Jak dużo podstawki/modelu winno znajdować się wewnątrz wzajemnych pól ostrzału aby można było zadeklarować ostrzał od ogona?

4. kilka systemów uzbrojenia, jedno pole ostrzału. czy jeśli model posiada więcej niż jeden system uzbrojenia strzelający do tego samego pola (kaemy i działka np) to zawsze odpala całość? może sobie wybrać z czego strzela? (pytam ponieważ jeden z naszych "lotników" twierdził iż spust jest jeden i po naciśnięciu waliło się z całego inwentarza). Jeśli systemy są osobne to czy można zadeklarować im również osobne cele w tym samym polu ostrzału? Jeśli nie można to czy należy deklarować atak z wszystkiego i musieć wystrzelić z działka nawet jeśli kaemy zdjęły już przeciwnika czy można zadeklarować najpierw strzał z jednego, rozpatrzyć efekt a potem poprawić z drugiego jeśli będzie konieczność?

5. Jeśli chcę umyślnie staranować samolot przeciwnika to czy muszę rzucać na wyszkolenie załogi które jest wymagane do uniknięcia kolizji? Jeśli muszę, to jak odczytać wzajemne wyniki? mnie się musi udać a przeciwnikowi nie?
Awatar użytkownika
MKG
Adjoint
Posty: 759
Rejestracja: środa, 3 września 2008, 08:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 6 times
Been thanked: 24 times

Re: Sturmovik Commander

Post autor: MKG »

Witam.
Po kolei:
softiron pisze: I mamy kilka pytań. Wypunktuję dla klarowności większej.

1. jedna eskadra, wielu dowódców. Powiedzmy że gracze A,B są razem, gracz C to przeciwnik. Czy należy sztywno trzymać się zasady A,C,B,C,A,C,B,C itd zarówno przy ruchu jak i strzale czy też zasada ta tyczy się jedynie ruchu? ponieważ zauważyliśmy że nie dość iż strona z dwoma głowami ma gorzej nie znając połowy swoich rozkazów to dodatkowo mogą zaistnieć sytuacje kiedy gracz C będzie strzelał 2x pod rząd nawet jeśli u przeciwnika są jeszcze nie strzelane maszyny które mogłyby takiemu stanowi rzeczy zapobiec przy zwykłej ilości graczy na stronę.
Jest tak jak opisałeś, czyli A,C,B,C,A,C,B,C. Moduł Alliances jednak znika z wersji 2.0 jako najmniej udany.
2. strefa ostrzału i pozycja modelu. Jak dużo podstawki (bo sprawdzamy do podstawki czy do faktycznego modelu? ) winno znajdować się w polu ostrzału aby cel uznać za ważny?

3. Ostrzał od ogona. pytanie łączy się z poprzednim. Jak dużo podstawki/modelu winno znajdować się wewnątrz wzajemnych pól ostrzału aby można było zadeklarować ostrzał od ogona?
Rozpatrujemy środek podstawki (zwykle jest to "patyk") w kwestii usatlenia pól ostrzału. Znana nieściłość, będzie to sklaryfikowana.
4. kilka systemów uzbrojenia, jedno pole ostrzału. czy jeśli model posiada więcej niż jeden system uzbrojenia strzelający do tego samego pola (kaemy i działka np) to zawsze odpala całość? może sobie wybrać z czego strzela? (pytam ponieważ jeden z naszych "lotników" twierdził iż spust jest jeden i po naciśnięciu waliło się z całego inwentarza). Jeśli systemy są osobne to czy można zadeklarować im również osobne cele w tym samym polu ostrzału? Jeśli nie można to czy należy deklarować atak z wszystkiego i musieć wystrzelić z działka nawet jeśli kaemy zdjęły już przeciwnika czy można zadeklarować najpierw strzał z jednego, rozpatrzyć efekt a potem poprawić z drugiego jeśli będzie konieczność?
W więszości przypadków były dwa spusty. I tak też przyjąłem w grze.
Ostrzał należy rozpatrywać wydle procedury: tj. najpierw deklaracja broni i celu, a później ostrzał z zadeklarowanych broni.
5. Jeśli chcę umyślnie staranować samolot przeciwnika to czy muszę rzucać na wyszkolenie załogi które jest wymagane do uniknięcia kolizji? Jeśli muszę, to jak odczytać wzajemne wyniki? mnie się musi udać a przeciwnikowi nie?
Dobrowolnie nie można staranować przeciwnika (za wyjątkiem jednego przypadku w liście IJAAS). Jeśli dwa samoloty się mijają, to aby się zderzyły to:
1. musi nastąpić niebezpieczna sytuacja (czyli rzut 1 na D6)
2. piloci OBU samolotów oblali crew skilla

Pozdrawiam,
Marcin
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander

Post autor: Sarmor »

softiron pisze:4. kilka systemów uzbrojenia, jedno pole ostrzału. czy jeśli model posiada więcej niż jeden system uzbrojenia strzelający do tego samego pola (kaemy i działka np) to zawsze odpala całość? może sobie wybrać z czego strzela? (pytam ponieważ jeden z naszych "lotników" twierdził iż spust jest jeden i po naciśnięciu waliło się z całego inwentarza). Jeśli systemy są osobne to czy można zadeklarować im również osobne cele w tym samym polu ostrzału? Jeśli nie można to czy należy deklarować atak z wszystkiego i musieć wystrzelić z działka nawet jeśli kaemy zdjęły już przeciwnika czy można zadeklarować najpierw strzał z jednego, rozpatrzyć efekt a potem poprawić z drugiego jeśli będzie konieczność?
Trochę poszerzając odpowiedź MKG:
- nie musisz odpalać całości, możesz wybrać tylko jedną z broni,
- w jednej fazie samolot nie może ostrzelać więcej niż jednego celu w tym samym sektorze ognia (np. nie możesz przednimi kaemami ostrzelać jednego samolotu, a przednimi działkami drugiego),
- deklarujesz jeden ostrzał albo wszystkim, albo wybranymi systemami; jeśli strzelasz z działek i kaemów, rzucasz wszystkim naraz; nie ma żadnego "poprawiania".
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
softiron
Chasseur
Posty: 18
Rejestracja: czwartek, 24 maja 2012, 10:32
Lokalizacja: Katowice

Re: Sturmovik Commander

Post autor: softiron »

Dzięki za wyjaśnienia, część już też wydedukowawszy z zasad, mowa tam o tym że SAMOLOT może ostrzelać tylko jeden cel w danej strefie a wiec nieważne ile ma w ten sektor systemów skierowanych. A czy tyczy się to tez np wieżyczek albo sytuacji gdzie w jeden sektor celuje więcej niż jeden strzelec? np w bombowcu przedni strzelec i strzelec w górnej wieżyczce? mogą obaj strzelać w sektor przedni biorąc na cel tą samą maszynę lub dwie różne?

Jeszcze ad taranowanie. Ja wiem że nie ma na to zasad, że kamikaze tylko.. ale pobieżnie nawet czytając Wikipedię można znaleźć informacje o przypadkach taranowania się samolotami podczas WW2 nie tylko przez japońców. Ponoć ruscy zalecali tą metodę np. To może jednak dopuścić taką ewentualność na zasadzie taranujący musi zdać test Wyszkolenia, taranowany nie i wtedy bum.
Awatar użytkownika
softiron
Chasseur
Posty: 18
Rejestracja: czwartek, 24 maja 2012, 10:32
Lokalizacja: Katowice

Re: Sturmovik Commander

Post autor: softiron »

Mam kolejne pytania.
Jeśli w opisie broni wymienione jest kilka sektorów ognia (np w DO 217 - MG 131: prawa, lewa, tył, góra) to oznacza że może strzelić po 1 razie w każdą z tych stref czy też wybiera jedną i tylko jedną?
albo inny przykład: defiant, sektor ognia wokół, góra. czy w takim przypadku mogę wybrać jeden cel na swoim pułapie oraz jeden na pułapie wyżej czy po prostu tylko jeden cel na pułapie równym lub wyższym?
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander

Post autor: Sarmor »

Zdaje mi się, że możesz strzelić w każdą ze stref (prawą, lewą, tylną), ale musisz cały ostrzał zadeklarować w tym samym momencie. Tylko zastanawiam się, jak to się ma do ostrzeliwania wyłącznie jednego celu w danym sektorze... Poczekaj może na odpowiedź MKG.

"Góra" i "dół" są nie tyle sektorami ognia, co ograniczeniami - broń z takim "sektorem" nie może strzelać do celów odpowiednio poniżej lub powyżej. W związku z tym Defiant nie może strzelać i do celu na tym samym pułapie, i do celu pułap wyżej.

W wersji 2.0 będzie to lepiej rozwiązane.

Szykuje się też większa aktualizacja polskiej wersji 1.5, która zmieni odrobinę podstawową terminologię - mam nadzieję, że nie okaże się to problematyczne.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
softiron
Chasseur
Posty: 18
Rejestracja: czwartek, 24 maja 2012, 10:32
Lokalizacja: Katowice

Re: Sturmovik Commander

Post autor: softiron »

No tak właśnie bym to rozumiał, tym bardziej, że są sytuacje gdzie wyraźnie jest napisane, iż choć stref jest kilka to strzelców mniej i nie można korzystać ze wszystkich naraz. Ok to czekamy na głos autora.
Awatar użytkownika
MKG
Adjoint
Posty: 759
Rejestracja: środa, 3 września 2008, 08:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 6 times
Been thanked: 24 times

Re: Sturmovik Commander

Post autor: MKG »

W edycji 1.5 obowiązuje zasada: jeden cel w jednej strefie (Bandyta na 4-tej! Nap...dalać s...syna!) oraz jeden cel dla jednej broni. Jak broń ma kilka pól ostrzału deklarujesz dla nich cel przed rozpatrzeniem ostrzału.
Awatar użytkownika
softiron
Chasseur
Posty: 18
Rejestracja: czwartek, 24 maja 2012, 10:32
Lokalizacja: Katowice

Re: Sturmovik Commander

Post autor: softiron »

Dobrze, to ja jeszcze temat podrążę gdyż tekst poniżej akurat jest nadal nie do końca zrozumiały dla nas:
2. Wybierz broń (bronie) oraz cel (cele). Samolot może ostrzeliwać tylko jeden cel w danym sektorze ognia.
Możliwe jest ostrzelanie różnych celów w różnych sektorach ognia jedną bronią (np. wieżyczką), ale należy to
zadeklarować przed rzuceniem kośćmi. Z karabinów i działek strzelać można tylko raz na turę, ale liczba
wystrzelonych rakiet lub zrzuconych bomb jest dowolna.

Czy z tego zapisu wynika że wspomnianym już DO217 mogę ostrzelać w tej samej rundzie max 4 cele (każdy w innej strefie) deklarując to przed rozpoczęciem ostrzału?
Dodatkowo nie do końca rozumiem jak się ma ostrzeliwanie celów w różnych sektorach i ograniczenie do strzelania tylko raz na rundę dla karabinów... być może to proste a tylko zawile opisane...


Jeszcze jedno pytanie. możliwość poznania rozkazu w fazie ostrzału od ogona. Czy dzieje się to niezależnie od strzelania w tej fazie, czy muszę najpierw strzelić aby potem móc poznać rozkaz? Ponieważ wyobrażam sobie sytuację 2 samolotów na krańcach stołu ale spełniających warunki ostrzału od ogona. w takiej sytuacji też mogę sobie rzucić na Wyszkolenie czy może maszyny muszą być jakoś w zasięgu strzału albo w max zasięgu dla broni czyli te 12" nie więcej... jak to rozpatrywać?
Awatar użytkownika
Sarmor
Lieutenant General
Posty: 4286
Rejestracja: wtorek, 21 września 2010, 14:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 146 times
Been thanked: 110 times
Kontakt:

Re: Sturmovik Commander

Post autor: Sarmor »

Prawdę powiedziawszy od kiedy zacząłeś zadawać pytania sam się nad tym zapisem zastanawiam.

Co do poznawania rozkazu przeciwnika przy ostrzale od ogona, to musisz wpierw strzelić. Zapis ten jest obecny w wersji angielskiej gry i zgubił się w tłumaczeniu. Dzięki za wskazanie uchybienia, poprawię w najbliższej przyszłości.
TheNode.pl – zapraszam!
Awatar użytkownika
MKG
Adjoint
Posty: 759
Rejestracja: środa, 3 września 2008, 08:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 6 times
Been thanked: 24 times

Re: Sturmovik Commander

Post autor: MKG »

Witam,


Chciałem oficjalnie potwierdzić, że dalszy rozwój Sturmovik Commandera, będzie kontynuowany pod marką Assault Publishing. Na chwię obecną stara strona oraz lista dyskusyjna będą zamknięte, a wszelkie informacje oraz wsparcie systemu będą na stronie Assault Publishing oraz na odnowionym forum forum.assaultpublishing.com.

Pozdrawiam,
Marcin

Obrazek
Awatar użytkownika
MKG
Adjoint
Posty: 759
Rejestracja: środa, 3 września 2008, 08:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 6 times
Been thanked: 24 times

Re: Sturmovik Commander

Post autor: MKG »

Wszystko wskazuje na to, że wersję 2.0 opublikuję jednak za darmo. Jak że zamierzam zainwestować jednak realną gotówkę w projekt będzie jakiś sposób dobrowolnego wsparcia projektu (np. zakup jakiś symbolicznych gadgetów).
Awatar użytkownika
MKG
Adjoint
Posty: 759
Rejestracja: środa, 3 września 2008, 08:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 6 times
Been thanked: 24 times

Re: Sturmovik Commander

Post autor: MKG »

Przemcio
Carabinier
Posty: 20
Rejestracja: środa, 6 stycznia 2016, 09:30

Re: Sturmovik Commander

Post autor: Przemcio »

Hej planujemy zacząć zabawę Z systemem ,moje pytanie jakie podstawki hexy czy zwykle okrągłe?
Jaka powierzchnia do grania? Planujemy grać figurkami O8.
Awatar użytkownika
MKG
Adjoint
Posty: 759
Rejestracja: środa, 3 września 2008, 08:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 6 times
Been thanked: 24 times

Re: Sturmovik Commander

Post autor: MKG »

Najlepiej heksagonalne, a ja nie to lepsze okrągłe (w grze są 60-stopniowe pola ostrzału). Powierzchnia: zależnie od wielkości bitwy, ale zwykle 4'x4' lub 4'x6' wystarczają.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Systemy historyczne - od początku XX w.”